Laat je jouw website maken, of bouw je het zelf?

Zelf een website maken of laten doen?  

Paul Hendriks helpt MKB’ers en ZZP’ers om hun merkstrategie vorm te geven, zonder dat ze vastlopen in dure, tijdrovende rebrandings. Met zijn Lean Merk Cyclus helpt hij ondernemers om hun merk te versterken met kleine, gerichte verbeteringen die direct impact maken. Als strategisch merkpartner denkt hij verder dan logo’s en marketingcampagnes. Hij helpt bedrijven om van binnenuit een sterk merk te bouwen, zodat ze niet langer op prijs concurreren, maar op herkenbaarheid, onderscheid en authenticiteit. Paul is oprichter van De Kunning Concepts, een branding agency die bedrijven helpt om structureel te bouwen aan een uniek, herkenbaar en authentiek merk. Hij is auteur van het boek “De Lean Merk Cyclus,” host van The Origin Story Podcast, en een voorvechter van eerlijke marketing met marketingcollectief #teamdavid. Paul schrijft over Lean Branding, strategisch webdeisgn en eerlijke marketing.

Inhoudsopgave

In mijn eerdere blogs heb ik het al veelvuldig gehad over het zelf of laten bouwen van websites. Zowel voor- als nadelen zijn aan bod gekomen. Maar hoe weeg je deze tegenover elkaar af? Hoe maak je de juiste beslissing om dit te doen? In dit artikel omschrijf ik een methode om dat voor jezelf te bepalen op basis van (redelijk) harde cijfers. Dit wordt gedaan op basis van een vergelijking: had je meer kunnen verdienen aan het uitoefenen van je vak, dan dat het kost om een website te laten maken?  

Laat je een website maken, of ga je deze toch zelf maken. Wat is nu het beste voor jou? Met een simpele vergelijking kan je bepalen wat het beste is voor jou:  

“De prijs van het laten bouwen van een website – is lager dan – de omzet die je had kunnen maken in de tijd dat je zelf een website kunt maken”  

En deze vergelijking zou je ook kunnen gebruiken voor andere onderwerpen dan het bouwen van een website. Lees verder en ik leg het je uit hoe ik tot deze “methode” ben gekomen en hoe je het kunt gebruiken met behulp van een rekenvoorbeeld.  

Disclaimer:  

Ik ben geen financieel expert en wil ook niet als financieel expert gezien worden. Met deze rekensom ga ik ervanuit dat je een gezonde boekhouding en verkoopprijs hebt. Heb je dat niet? Begin dan eerst daarmee, want een gezonde boekhouding is na mijn idee een kritiek succes bepalende factor voor iedere onderneming. 

Verder heb ik een aantal aannames gemaakt om tot dit model te komen.  

  1. De tijd dat je aan het bouwen van je website besteed, kan je niet besteden aan het uit oefenen van jouw vak.  
  1. In de tijd die je niet besteed aan het uitoefenen van je vak, loop je omzet mis (voorbeeld: een timmerman maakt geen omzet als hij niet bezig is met timmeren). Hierbij kijken we naar omzet over arbeidsuren en niet naar omzet over materiaal.  
  1. De tijd die ik in de berekeningen opneem is op basis van mijn ervaring en kan in realiteit per webdesigner/developer en per opdrachtgever verschillen.  
  1. Overlegmomenten tussen jou en webdesigner (wanneer je het laat doen), zijn niet meegenomen in de berekening.  
  1. Aangezien onderhoud periodiek gedaan moet blijven worden, is dit niet meegenomen in de vergelijking. Het is wel verstandig op hier een bedrag voor te reserveren in jouw begroting. 

Hoeveel tijd kost een website maken? 

Ok, je hebt “Het grote Doe-het-zelf Webdesign Stappenplan” gelezen en weet nu welke stappen je moet doorlopen om zelf een website te bouwen. Maar hoeveel tijd heb je nodig om jouw ontwerp om te zetten in een werkende website? Hoeveel tijd kost het om jouw website te bouwen? Dat is erg moeilijk te zeggen. Het is afhankelijk van de volgende zaken: 

  • Hoe snel pak jij het op? Ben je niet zo technisch aangelegd, kan het je al snel meer tijd gaan kosten.  
  • Hoe volledig is je ontwerp? Hoe vollediger het ontwerp, hoe meer je je kunt richten op het bouwen van de website. Moet er nog veel ontworpen worden, zal je dat moeten doen tijdens het bouwen. Hierdoor moet je je focus verdelen, waardoor je minder efficiënt werkt.  
  • Hoeveel content moet je maken/aanpassen? Voor het bouwen van de website heb je ook content nodig. Afbeeldingen moeten de juiste maat hebben en teksten moeten lang of juist kort genoeg zijn. Ongeacht dit officieel geen onderdeel is van web development, heb je het wel nodig. En dit kost natuurlijk tijd.  
  • Hoeveel tijd zit ertussen? Aangezien je kleine en of zelfstandig ondernemer bent, zal je niet dagen achter elkaar beschikbaar hebben om de website te bouwen. De hoeveelheid tijd die tussen de momenten van bouw zit, is ook van belang. Elke keer als je stopt om het later weer op te pakken, stap je er even uit. Het duurt dan ook weer even voordat je er weer in zit. Hoe minder tijd tussen de werkzaamheden aan de website, hoe sneller je bent.  

Kortom: Het bouwen van jouw eigen website kost dus best wel wat tijd, maar je bespaart hier wel een hoop geld mee. Of kost het je juist nog meer geld? Hoeveel omzet had je kunnen maken, als je deze tijd gebruikt had om je vak uit te oefenen? Op basis van deze vraag is deze methode ontstaan.  

Hoe werkt de methode? 

De vergelijking klinkt heel simpel, maar het heeft wel iets meer onderbouwing nodig om het te begrijpen. In feiten maak je twee lijstjes, één voor het zelf bouwen en één voor het laten bouwen van de website. Per lijstje beantwoord je specifieke vragen.  

Lijstje 1: zelf website maken.

  • Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om te leren hoe je website kunt ontwerpen en maken? 
  • Hoe ervaren ben je? 3 = ik moet alles nog leren 2= ik heb enige ervaring 1= ik ben een pro.
  • Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om de website te ontwerpen
  • Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om de website te bouwen
  • Wat is de gemiddelde omzet op arbeidsuren per uur, als je bezig bent met het uitoefenen van jouw vak? 

Rekensom lijstje 1: (tijd om te leren) + (tijd om te ontwerpen) x (ervarenheid) + (tijd om te bouwen) x (ervarenheid) = benodigde tijd die je nodig hebt. Gaat het al duizelen? Wees niet bang! Bij het rekenvoorbeeld zal je alles duidelijk worden.

Nu je weet hoeveel tijd je kwijt bent voor de realisatie van jouw website, vermenigvuldig je dat met de gemiddelde omzet op arbeid per uur. Dit bedrag is de omzet die je misloopt als je zelf een website gaat bouwen.  

Lijstje 2: website laten maken.

  • Wat kost het ontwerpen van een website voor jouw merk? 
  • Wat kost de ontwikkeling van een website voor jouw merk? 

Rekensom lijstje 2: De optelsom van de antwoorden is wat jouw nieuwe website gaat kosten.  

Nu is het tijd om de conclusie te maken: is het bedrag van lijstje 1 omme nabij gelijk aan of hoger dan het bedrag van lijstje 2? Dan is het zeker aan te raden om jouw website te laten maken. Je verliest namelijk net zoveel of meer omzet dan wat een website kost, als je zelf de website gaan maken.  

Is het bedrag van lijstje 1 aanzienlijk lager dan de kosten berekend in lijstje 2? Dan zou je kunnen overwegen om de website zelf te maken. Hiermee bespaar je geld op webdesign omdat je het in eigen beheer doet.  

Rekenvoorbeeld: Henk de timmerman. 

Henk is een ervaren timmerman en leermeester bij het bedrijf waar hij werkte. Hij heeft het dappere besluit genomen om voor zichzelf te beginnen als zelfstandig timmerman. Om gevonden te worden door zijn potentiële klanten, wilt Henk een website hebben voor zijn bedrijf.  

Henk heeft helemaal geen ervaring met het ontwerpen en produceren van een website. Hij is immers Timmerman, geen webdesigner. Maar Henk denkt geld te kunnen besparen door de website zelf te gaan maken, maar wilt dit zeker weten. Henk gebruikt de eerder omschreven methode om te bepalen wat verstandig is.  

Lijstje 1 – Henk gaat zelf een website maken.

  • Voor basistraining voor webdesign staat ongeveer 140 uur (op basis van webdesigner opleiding LOI).
  • Voor het ontwerpen van een simpele website staat gemiddeld 40 uur voor een ervaren designer.
  • Voor het bouwen van een simpele website (door een pro) staat gemiddeld 24 uur (mits het ontwerp volledig is).
  • Aangezien Henk geen ervaring heeft, krijgt hij factor 3 (geen enkele ervaring) toebedeeld.  
  • Het gemiddelde tarief wat een ervaren timmerman als ZZP’er kan vragen ligt tussen de €35,- en €45,-. (bron: www.bouwkosten.nl/uurloon-timmerman) In deze berekening gaan we uit van €40,-.  

Berekening:  

Opleiding: 140 uur  
Webdesign: 40 uur x 3 = 120 uur 
Webdevelopment: 24 uur x 3 = 72 uur 

Totaal benodigde tijd: 332 uur 

Gemiste omzet: tot. 332 uur x €40,- = €13.280,- 

Henk zou dus €13.280,- omzet mislopen als hij de website zelf zou gaan maken, omdat hij deze tijd niet kan gebruiken voor het uitoefenen van zijn vak.

Lijstje 2 – Henk laat een website maken

In dit rekenvoorbeeld heb ik voor het gemak gerekend met de tarieven van De Kunning Concepts en ben ik uitgegaan van de meest simpele variant van een website. Wat een website echt kost, is afhankelijk van de wensen, de behoeften, de designer en het platform. Vraag dus altijd één of meerdere offertes op bij verschillende webdesigners.  

  • Het ontwerp van de website voor Henk zou bij De Kunning Concepts €1.250,- * kwijt zijn 
  • Indien Henk de website door De Kunning Concepts zou laten ontwerpen, kan de website ontwikkeld worden voor €500,-.  

Dit betekent dat een website voor Henk €1.750,- zou gaan kosten.  

*) De kosten zijn berekend op basis van 7 sprints a €250,-, waarbij er 5 sprints nodig zijn om tot een volledig uitgewerkt ontwerp te komen. Vervolgens zijn er nog 2 sprints nodig om de website te realiseren. Dit is excl. contentcreatie (afbeeldingen en tekst). De prijs die benoemd wordt is excl. Btw.  

Conclusie: Waar zou Henk voor moeten kiezen? 

Aangezien Henk €13.280,- omzet misloopt als hij de website zelf gaat maken en het laten maken van zijn website €1.750,- kost, is het Henk aan te raden om de website te laten ontwerpen en produceren door een partij zoals De Kunning Concepts. Om dat nog meer kracht bij te zetten: Henk zou met iets meer dan 43 uur werken, de website terugverdient hebben. En dan zou hij nog 289 uur (iets meer dan 7 full time weken) aan werk bespaard hebben. Dat is €11.560,- aan omzet op arbeidsuren.  

Voor Henk is het wel duidelijk: hij laat de website maken

Een website laten maken is goedkoper dan zelf een website bouwen.

Meestal één en hetzelfde antwoord 

Buiten de kosten en benodigde tijd, kan ik legio aan argumenten op technisch en creatief vlak noemen, waarom je jouw website (bijna) altijd moet laten bouwen. Maar als zelfstandig ondernemer die websites ontwerpt en realiseert voor opdrachtgevers, is het voor de hand liggend dat ik adviseer om de website altijd te laten maken. Het is net zo voor de hand liggend als dat de mensen van Wc-eend, Wc-eend adviseren. Maar als je de vergelijking maakt tussen wat het gaat kosten (laten doen) en wat je aan omzet misloopt (zelf doen), dan zul je zien dat het in de meeste gevallen zal blijken, dat je beter af bent als je het laat doen. 

Ben je benieuwd wat voor jou het beste is? Wie gaat jouw website maken? Gebruik de methode. Kom je er niet helemaal uit en heb je hier hulp bij nodig? Neem dat gerust contact op. Dan kunnen we samen (kosteloos) kijken wat voor jou de beste optie is.  

Gelateerde artikelen

Merkstrategie voor ZZP en klein MKB

Brand design

Een eerlijk kijkje in het traject voor ZZP en Klein MKB.

23 maart 2025, Huissen
Ontdek hoe jij als ZZP'er slim bouwt aan je merkstrategie. Een eerlijk en haalbaar traject, speciaal ontwikkeld voor kleinere ondernemers.

Lees meer >>>

Waarom ik gratis sparringssessies beschikbaarstel.

Brand design

Waarom ik gratis sparringssessies aanbied

17 maart 2025, Huissen
Ontdek waarom ik gratis sparringssessies aanbied en hoe oprechte verbinding jouw onderneming verder helpt groeien. Ga voor duurzame groei.

Lees meer >>>

Met merkdifferentiatie onderscheid je je van de rest.

Brand design

Waarom merkdifferentiatie essentieel is voor jouw onderneming

8 maart 2025, Huissen
Ontdek waarom differentiatie essentieel is, hoe je jouw merk uniek maakt en wat dit oplevert voor groei en klantloyaliteit.

Lees meer >>>

Plan een gratis sparringsessie

Inhoudsopgave
De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks s;ingeren we branding, marketing en webdesign voor MKB'ers jouw mailbox in.

Schrijf je nu in.