Branding & Marketing Cyclus

Het Grote Doe-het-zelf Webdesign Stappenplan van 2022

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Ben je een kleine en/of zelfstandige ondernemer? Dan is een website is bijna onmisbaar bij het opbouwen van een merk rondom jouw onderneming. Ik heb daarom de afgelopen maanden al aardig wat artikelen geschreven, die jou moeten helpen met het (laten) bouwen van de website voor jouw merk. Elk artikel over een specifiek onderdeel van het ontwerpen, produceren of optimaliseren van de website.  

In dit artikel/naslagwerk/doe-het-zelf-gids (geef het beestje maar een naam), is het tijd voor het grote doe-het-zelf webdesign stappenplan 2022 van De Kunning Concepts. Met dit dynamische stappenplan geef ik jou de handvaten om zelf een website te (laten) bouwen. Dynamisch? Het is een culminatie van al mijn artikelen over het bouwen van een website. Het zijn er misschien nog niet zoveel, maar er zal regelmatig een nieuw artikel over een specifiek facet van websites bouwen geschreven worden. En deze zal dan ook toegevoegd worden aan dit stappenplan, mits relevevant. Hierdoor heb je altijd een relevant stappenplan om jouw website aan te pakken.  

Laatste wijzigingen: 

30 augustus: publicatie “Het grote doe-het-zelf webdesign stappenplan van 2022”  

De fases van het webdesign stappenplan.

Als je eerder al artikelen van mijn over webdesign hebt gelezen, dan weet je inmiddels wel dat ik de ontwikkeling van een website altijd opsplits in 3 fases: 

  1. Het ontwerpen van een website 
  1. Het produceren van een website 
  1. Het optimaliseren van een website 

Fase 01: Het ontwerpen van jouw website.  

In deze fase maak je de eerste stappen in de ontwikkeling van de website. Je gaat kijken of je een website nodig hebt, wat voor website je nodig hebt en wat de belangrijke wensen en behoeften voor website. De website wordt in deze fase ontworpen, met als eindresultaat een gedetailleerd prototype van de website voor jouw merk.  

01. Waarom heeft jouw merk een website nodig? 

Voordat je werkelijk begint met het ontwerpen van jouw website, moet je als eerste bepalen of je een website nodig hebt voor jouw merk. Kan je het af met enkel social media, of heb je echt een website nodig?  

Mijn mening? In een eerder artikel geef ik je 19 redenen waarom jouw merk een website nodig heeft. Is geen van deze redenen relevant voor jouw merk? Dan zou je kunnen overwegen te wachten met de ontwikkeling van een website.  

03. Wat kost een nieuwe website? 

Eenmaal besloten dat je een website nodig hebt om jouw merkstrategie te realiseren? Dan wordt het nu tijd om te bepalen hoeveel geld je hieraan wilt besteden. De kosten voor jouw website zijn afhankelijk van diverse factoren. De functionaliteiten die de website moet bevatten, zoals bijvoorbeeld een boekingstool, webshop of profile builder nemen vaak licentiekosten met zich mee. Net als hosting, domeinregistratie en eventuele kosten voor het te gebruiken content management systeem.  

Tot slot moet je jezelf de vraag stellen, wat je wilt laten doen en wat je zelf gaat doen. Als je de website voor een groot deel laat bouwen en onderhouden, zit er natuurlijk een ander prijskaartje aan dan wanneer je een groot deel zelf doet. Vergeet hierbij echter niet: alle tijd die je er zelf in stopt, kan je niet spenderen aan jouw bedrijf/merk. Weegt dat op tegen de omzet die je daardoor verliest? 

In het artikel wordt je een diepgaand beeld gegeven van mogelijke kosten voor een nieuwe website. (link). 

In deze stap maak je tevens de keuze voor een Content Management Systeem, welk je als framework gaat gebruiken voor jouw website. Ondanks er vele wegen naar Rome leiden, kom ik in deze stap vaak uit op de meest gebruikte CMS ter wereld: Wordpress.  

In dit artikel lees je meer over de voor en nadelen van Wordpress.

04. Het maken van het ontwerp.

De waarom is duidelijk, het budget en de tijd zijn gereserveerd. Tijd om de handen vies te maken. In deze stap zetten we de door jou ow zo zorgvuldig opgezette merkstrategie om naar een ontwerp van jouw website.  

Stap 4.1: Bepaal het persona > een personificatie van de doelgroep die je wilt bereiken.

Stap 4.2: Bepaal de customer journey (klantreis) die de persona moet doorlopen

Stap 4.3: Ontwerp een sitemap en navigatie structuur gericht op de customer journey.  

Stap 4.4: Ontwerp een low fidelity prototype. Dit prototype kan je vergelijken met een niet gedetailleerde schets, zoals je hieronder op de afbeelding ziet staan.  

Een belangrijk onderdeel van het webdesign stappenplan is het low fidelity prototype. Een low fidelity is een schets van de website, zonder enige detail. Hiermee bepaal je de de layout van de website.

 

Stap 4.5: Ontwerp een high fidelity prototype. In tegenstelling tot een low fidelity prototype, is een high fidelity een in detail uitgewerkt ontwerp van een website. Mogelijk met de juiste afbeeldingen, teksten en zelfs specifieke animaties zijn verwerkt in dit prototype.  

Lees in dit artikel de 8 stappen die je moet maken om van merkstrategie naar webdesign te gaan. 

Fase 02: De productie van de website. 

Je hebt nu een kant en klaar ontwerp. Tijd voor de volgende fase: productie. Afhankelijk van jouw (gereserveerde) budget kan je dit ontwerp nu overhandigen aan een webdeveloper die voor jou de website gaat realiseren. Of je stroopt juist zelf de mouwen op om de website te bouwen.  

05. Bouwen van de website in Wordpress met Elementor Pro

Heb jij in de vorige fase gekozen voor het Content Management Systeem Wordpress? Dan wordt het nu tijd om deze te installeren en Elementor Pro aan te schaffen. Elementor Pro is marktleider op het gebied van page builders voor Wordpress, waarmee je met gemak jouw ontwerp pixelperfect vertaald kan worden in een website.  

In dit artikel leg ik uit hoe je dit met de Elementor Pro in Wordpress doet.  

Fase 03: De optimalisatie van de website.

Ok de website is live! Wohooooo! Dit soort dingen moeten gevierd worden. 

Maar nu begint het werk pas echt!  

Je hebt nu een basis website, die past bij jou doelgroep en gewenste customer journey. Toch? Of is dat allemaal maar een gok? Hoe weet je, wat je bedacht hebt, ook werkelijk werkt? Dat ga je in deze fase monitoren, evalueren en waar mogelijk verbeteren.  

06. Beoordeel jouw website

Je promoot je website en de eerste bezoekers vinden jouw website. Nu kan je pas echt kijken of de bezoeker het net zo geweldig vindt, als dat jij het vond in de ontwerpfase. Klikken ze waar ze moeten klikken? Komen ze op de pagina’s waarop ze verwachten uit te komen? En zo zijn er nog veel meer vragen die je kunt stellen. Gelukkig zijn er heel veel tools om deze vragen te beantwoorden.  

In dit artikel geef ik je handvatten om jouw website te beoordelen.

Met deze resultaten kan je beginnen met het optimaliseren van jouw website. Maar vergeet niet: optimalisatie van je website stopt nooit. Er zijn altijd puntjes die je kunt bijschaven, toevoegen, aanpassen om de klantreis en daarmee ook het resultaat te verhogen.  

07. Tijd voor meer relevante bezoekers.

Nu dat je begonnen met de optimalisatie van je website, wil je ook naar meer en relevantere bezoekers. Ben je bijvoorbeeld een zelfstandig timmerman?  Dan heb je liever 10 bezoekers die op zoek zijn naar een timmerman om een klus te doen bij hen thuis, dan 100 bezoekers die op zoek zijn naar een online speelgoed winkel.  

Relevantie is hierbij het sleutelwoord. Je moet ervoor gaan zorgen, dat je gevonden wordt door de relevante doelgroep. Lees hoe je met 17 acties meer relevante bezoekers naar jouw website te krijgt.  

Één van de middelen om meer relevante bezoekers te werven, is het gebruik van Google Mijn Bedrijf. Zorg dat je een volledig ingevuld profiel hebt, met een duidelijke knop naar jouw website. In een eerder blog schreef ik, hoe je jouw Google Mijn Bedrijf Profiel optimaal kunt instellen.  

Dit webdesign stappenplan is een levend document.

Met De Kunning Concepts krijg ik regelmatig de kans om websites te ontwerpen en realiseren voor Superhelden zoals jij. Dit stappenplan is een globale omschrijving van hoe ik, als jouw sidekick in online brand design, deze webdesign opdrachten aanpak.  Maar ook ik ben niet all-knowing. Wil je een onderdeel worden van dit stappenplan en jouw visie, kennis en skills hierin delen? Neem dan contact op en wie weet kunnen we een mooie samenwerking aangaan.

Wat je nog te wachten staat.

In dit wekelijkse blog zal ik – ook in de toekomst – regelmatig de dieptes van webdesign in duiken. Mijn doel: een zo volledig mogelijk stappenplan te schrijven, waarmee jij zelf een website kan (laten) ontwikkelen voor jouw merk.

Ik zal verder in gaan op het gebruik van diverse content management systemen, het gebruik van tools die je hierbij kunnen helpen en natuurlijk zal ook Search Engine Optimisation aanbod gaan komen. Kom dus regelmatig terug of schrijf je in voor de nieuwsbrief om volledig op de hoogte te blijven van de laatsten toevoegingen aan dit stappenplan.  

Gelateerde artikelen

Met de Lean Merk Audit breng je jouw huidige merk in kaart.

Brand design

Waarom elk merk een Lean Merk Audit nodig heeft

12 december 2024, Huissen
Krijg inzicht in jouw merkidentiteit, uniciteit en uitingen met de Lean Merk Audit. Versterk je merk en groei duurzaam!

Lees meer >>>

doorbreek het glazen plafond

Brand design

Het glazen plafond: oorsprong, herkenning en aanpak.

18 november 2024, Huissen
Het glazen plafond: hoe ontstaat het, hoe herken je het, en hoe breek je erdoorheen? Incl. de 15 indicatoren waaraan je het glazen plafond herkent.

Lees meer >>>

De rebranding van nerd naar superheld. Was het werkelijk nodig?

Brand designEerlijke Marketing

Heb ik een rebranding nodig?

22 oktober 2024, Huissen
Rebranding, voor de één duur en tijdrovend. Voor de ander een noodzakelijk kwaad, wanneer men gaat bouwen aan het merk. Maar is dat wel zo?

Lees meer >>>

Plan een gratis sparringsessie

Inhoudsopgave
De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks branding, marketing en webdesign voor MKB'ers in jouw mailbox

Schrijf je nu in.