Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

On-page SEO in 14 stappen

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

De eerste stappen om beter gevonden te worden in zoekmachines, zijn simpel en kan je zelf doen. Met behulp van on-page SEO, optimaliseer je jouw website, zodat deze beter “gelezen” kan worden door zoekmachines zoals Google. Hierdoor kunnen de zoekmachines jouw website opnemen in de zoekresultaten, wanneer iemand iets zoekt. Hoe relevanter de content aansluit bij de zoekopdracht, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.

Is SEO een trucje of ware magie?

Er was eens een tovenaar die vaklieden van weleer versteld kon laten staan met zijn magie. Deze tovenaar liet geen dingen verdwijnen, maar zorgde juist dat dingen tevoorschijn kwamen. Hij zorgde ervoor dat de mensen de vaklieden en hun winkels wisten te vinden.

Dit is de wijze waarop een ondernemer vaak naar een online marketeer en/of SEO-specialist kijkt. De specialist doet iets met de computer en “hoppa”, de website van de ondernemer wordt gevonden door zijn doelgroep. Maar is het nu echt magie? Of is het eigenlijk een slim trucje?

Verduurzamen en SEO tegelijk

Eerder schreef ik nog over het verduurzamen van websites. In dit artikel zul je zien dat er stiekem heel veel raakvlakken zijn tussen het verduurzamen van jouw website en Search Engine Optimisation. Ze gaan eigenlijk hand in hand. Doe je het ene, dan doe je (bijna) het andere ook.

Wat is search engine optimisation.

Met Search Engine Optimisation (SEO) zorg je ervoor dat de potentiële klanten jouw website op een “natuurlijke wijze” of – wel op organische wijze – kunnen vinden. Mensen voeren een zoekopdracht in bij een zoekmachine en de zoekmachines geeft de meest relevante resultaten op die zoekopdracht in een hiërarchisch overzicht. De meest relevante website (de website die de vraag het beste beantwoord) bovenaan, dan de website die daarna het beste antwoord heeft, en zo gaat het door. Met SEO optimaliseer je jouw website en tools zo, dat je (het liefst zo hoog mogelijk) in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Hoe hoger je in de zoekresultaten komt, hoe groter de kans dat er op de link naar jouw website geklikt wordt.

Om terug te komen op de vraag of dit magie is of iets wat je gewoon zelf kunt? Nee het is geen magie, maar simpel is het ook niet. Ervoor zorgen dat jouw website op nummer 1 in de zoekresultaten komt, is een continu proces van optimaliseren, contentcreatie, relaties opbouwen en promoten. Maar de eerste stappen kan je zelf maken en zijn vrij simpel. Deze stappen zou je zelf, of samen met jouw webdesigner/developer kunnen doorlopen.

Houd er rekening mee, dat SEO tijd nodig heeft. Het duurt even voordat de bots van zoekmachines jouw website gevonden hebben. Het duurt op dit moment tussen de 4 dagen en 1 maand voordat jouw website geïndexeerd wordt. Afhankelijk van hoe jij jouw website hebt ingericht (dan wel of niet met on-page SEO), kan dit korter of juist langer duren. Daarna moeten de pagina’s van jouw website waarde (ofwel autoriteit) gaan opbouwen.

De combinatie van relevante content en de autoriteit die je hebt opgebouwd hebt met jouw website, wordt afgespiegeld tegenover de andere zoekresultaten. Scoor jij het beste, dan sta je bovenaan. Het opbouwen van autoriteit, kost heel veel tijd. Zeker als kleine en/of zelfstandig ondernemer. Hierbij spelen factoren tijd, het aantal relevante links naar jouw website, jouw on-page SEO en jouw content een belangrijke rol.

De huidige ontwikkelingen op het gebied van SEO anno 2024

Elk jaar worden er weer nieuwe artikelen gepubliceerd met de titel: SEO is dood. Ondanks de rol van SEO enorm aan het veranderen is, is SEO alles behalve dood. Het doel verschuift echter enorm. Met de komst van generatieve AI en Social media kanalen zoals Tiktok, staat het organische zoekverkeer onder druk.

Men zoekt niet meer zo snel naar een oplossing voor hun probleem op Google, maar vragen het eerder aan Chat GPT. Of ze zoeken naar relevante video’s op Youtube of Tiktok. Hierdoor wordt het in steeds meer branches moeilijker om gevonden te worden op jouw content.

Dit komt ook doordat men niet te veel moeite wilt doen. Waarom door alle zoekresultaten worstelen, wanneer Chat GPT direct antwoord geeft op je vraag? Waarom zou je gaan zoeken naar online marketeers op Google, terwijl je LinkedIn feed er mee volstaat.

Deel relevante, waardevolle content daar waar jouw doelgroep te vinden is

Door het delen van relevante en waardevolle content te delen, help je jouw potentiele klant direct met het oplossen van hun probleem, hoe simpel of moeilijk dat ook is. Je doet dit niet alleen op jouw website, maar vooral daar waar jouw doelgroep te vinden is. Is jouw doelgroep vooral actief op LinkedIn, dan deel je die content op LinkedIn. Is Tiktok the place to be voor jouw doelgroep? Dan wordt het tijd op korte video’s op te gaan nemen.

Wanneer jouw content van waarde is voor de lezer, wordt jij top-of-mind bij de lezer op dat onderwerp. Kort door de bocht betekend dit, dat – wanneer de lezer in een later stadium op zoek is naar iemand die hem of haar kan helpen – als eerste aan jouw denkt. Vervolgens gaat hij naar Google, tikt je naam of bedrijfsnaam in en gaat vervolgens naar jouw website. En daar zijn zoekmachines nog steeds van enorme waarden. Je moet dus vooral zorgen dat JIJ en JOUW MERK gevonden worden. Dit noemen we ook wel Branded Search.

Maar we drijven af. Laten we het weer over On-page SEO hebben.

Wat is On-page SEO?

Zoals gezegd, de eerste stappen naar een hogere ranking in de zoekmachines begint met simpele stappen die je zelf (eventueel met hulp van jouw webdesigner/developer) kunt doen: on-page SEO. In dit proces richt je jouw website optimaal in, zodat zoekmachnies jouw website beter kunnen lezen en begrijpen (ook wel indexeren genoemd).  

Waarom on-page SEO?

Er zijn meerdere redenen waarom je liever gister dan vandaag was begonnen met on-page SEO.

  • Zoekmachnies kunnen de betreffende pagina van jouw website beter indexeren, dus het zorgt voor betere vindbaarheid van die betreffende pagina en de website in zijn geheel
  • Het geeft vorm aan een interne (en relevante) linkstructuur tussen de verschillende pagina’s van jouw website, waardoor bots gemakkelijker nieuwe pagina’s op jouw website ontdekken en gaan indexeren. Scoort één pagina goed, dan liften de gelinkte pagina’s hier dus op mee.
  • Het geeft jouw content kalender vorm. Doordat je actief bezig bent met het optimaliseren van de vindbaarheid van de pagina’s van jouw website, krijg je ook zicht op welke content je nog mist. Je krijgt beeld van content die je verder kunt optimaliseren of aanvullen. En je krijg beeld van mogelijke zoekopdrachten waar jouw klanten nog meer op zoeken, zodat je je daar ook op kunt focussen.
  • Doordat je actief bezig bent met on-page SEO gaat de algehele kwaliteit van jouw content / pagina’s omhoog. Dit zal uiteindelijk leiden tot een betere ranking en een stijgende in het aantal mensen die jouw website bezoeken.

On-page SEO tools.

Voordat je begint met on-page SEO voor jouw website, raad ik je aan om je toolbox te vullen met specifieke SEO tools. Als je een Wordpress website hebt, kan je een (gratis) SEO-plugin installeren, zoals Yoast of Rankmath. Maar je zou – ongeacht welk CMS je gebruikt – ook voor Screaming Frog kunnen gaan. Deze tool installeer je in tegenstelling tot de tools, zoals Yoast en Rankmath, niet op jouw website, maar op jouw computer. Vanaf daar scant hij de door jouw opgegeven URL en alle onderliggende pagina’s, waardoor je kunt zien wat je moet verbeteren per pagina.

Ik zelf gebruik afwisselend Yoast of Rankmath voor de Wordpress websites, waarbij ik ook Screaming Frog gebruik. Screaming Frog geeft mijn een totaalbeeld van de on-page SEO van de website. Vervolgens gebruik ik één van de SEO plugins, om pagina per pagina te boordelen en aan te passen.

Het mooie is, dat de SEO plugins elke pagina een SEO scoren geven. Hierbij worden tevens adviezen gegeven, hoe je deze score kunt verbeteren. Zo wordt het gemakkelijker om je content te optimaliseren. Zie het als een spel, waarbij je de high score probeert te halen. De prijs? Meer bezoekers. Meer potentiële klanten.

Elke CMS heeft wel tools zoals Yoast of Rankmath. Een simpele zoekopdracht naar on-page SEO in combinatie met de door jouw gekozen CMS, zal je waarschijnlijk al vertellen welke tool jij nodig hebt.

On page SEO in 10 stappen

Voordat je aan de gang gaat met jouw on-page SEO, zul je eerst de tool moeten installeren. Plugins Yoast en Rankmath hebben hele mooie installatie wizards, die jou helpen de basis instellingen goed te zetten.

De belangrijkste onderdelen van on-page SEO

  1. De titel optimalisatie
  2. De optimalisatie van de meta omschrijving
  3. De contentoptimalisatie
  4. De afbeelding optimalisatie
  5. De optimalisatie van intern linken
  6. De optimalisatie van de structuur van de koppen, incl header tags
  7. De optimalisatie van social sharing
  8. De optimalisatie van uitgaande links
  9. De optimalisatie van backlinks
  10. Optimalisatie van laadtijden
  11. Mobielvriendelijkheid
  12. Schema markup
  13. Verbeterde User Experience
  14. Content update

1. Titel optimalisatie

Elke pagina heeft zijn eigen titel. De titel van het artikel moet de lezer aantrekken het artikel te lezen. Zie het als een krantenkop. Wanneer de kop niet interessant is, lees je het bijhorende artikel ook niet.

Dit is belangrijk voor een pagina titel bij on page SEO van websites:

  • Titel is minimaal 50 tekens en maximaal 60 tekens (inclusief spaties)
  • Primaire en secundaire zoektermen (focus keywords) in de titel opnemen, waarbij de primaire zoekterm één van de eerste woorden is.
  • De titel moet duidelijk, relevant en begrijpelijk zijn voor de gebruiker.
  • Maak gebruik van – en alleen wanneer relevant – power words
  • De titel moet de title tag hebben. In de meeste CMS systemen is dit standaard al geregeld.
  • Zorg dat elke titel op jouw website uniek is.
  • Zorg dat de titel opvalt (in tekst) tussen alle andere zoekresultaten.

Doe je niks aan titel optimalisatie, kan het voorkomen dat Google zelf een titel genereerd. Dit wordt gedaan op basis van A.I. en heeft niet de reputatie hele goede resultaten op te leveren. Zorg dus dat je titel geoptimaliseerd is.

2. De optimalisatie van de meta omschrijving

De meta omschrijving is de tekst, direct onder de titel in het zoekresultaat. Deze omschrijving zorgt niet direct voor een hogere ranking. Maar een sterke relevante meta description zorgt ervoor dat gebruikers sneller zullen klikken. En het aantal clicks zorgt weer voor een hogere ranking.

Waar moet een meta omschrijving aan voldoen:

  • Focus op de gebruiker, het meest interessante voor hem of haar moet als eerste genoemd worden in de meta description.
  • Gebruik de zoektermen in de meta description op natuurlijke wijze. Ondanks de meta descriptie niet gebruikt wordt door Google voor ranking, is het wel verstandig de zoektermen hierin op te nemen. De gebruiker heeft niet voor niks die zoekopdracht ingevoerd. Door het te gebruiken, verhoogt het percentage bezoekers (Click Trough Rate – CTR) wat op jouw link clickt en dat is uiteindelijk weer goed voor je ranking.
  • Neem een call to action (CTA) op in de description. Deze CTA hoeft niet gelijk te zijn aan de CTA op de betreffende pagina. Maar eerder een uitnodiging om naar die pagina te gaan, zodat ze klikken op dit zoekresultaat en dus je CTR positief beïnvloeden
  • Check regelmatig de ontwikkelingen van Google, of er aanpassingen zijn van algoritmes die invloed kunnen hebben op jouw website.

De pagina’s waar de meta descriptie op jouw website sowieso ijzersterk moet zijn, zijn de homepage, product en categorie pagina’s, pagina’s waar weinig tekst in staat en de cornerstone content. Cornerstone content is content die het meeste verkeer naar jouw site oplevert vanwege zijn content. Het zijn je belangrijkste “traffic drivers.”

Geef je geen meta omschrijving aan een pagina, dan zal de zoekmachine er zelf eentje genereren. Dit is meestal de eerste tekst die hij op de pagina tegen komt, zoals je ziet bij voorbeeld 1 hieronder in de afbeelding. Welke denk jij dat sterker is?

Welke snippet is volgens jouw het beste? voor je on-page SEO
Optie 1 is door Google gegenereerd, optie 2 is geoptimaliseerd.

3. Content optimalisatie

Optimaliseer je content, zodat deze werkelijk antwoord geeft op de vraag. Wanneer een gebruiker zoekt “wat een website kost,” dan moet je in het artikel ook een zo nauwkeurig mogelijk antwoord vinden. Hoe moeilijk dat soms ook is.

De titel van een pagina creëert een belofte. Het verteld waar je het over gaat hebben en welke vraag je beantwoord. Voor zoekmachines (en natuurlijk voor de gebruiker) is het ook belangrijk dat deze belofte waar gemaakt wordt. Probeer deze zelfs te overtreffen, door ook gerelateerde vragen te beantwoorden.

Gebruik tools zoals Answer the public en de zoekwoordenplanner van Google Ads om erachter te komen wat vragen zijn die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Maar het gemakkelijkste is nog, door de zoekopdracht simpelweg in te vullen bij Google. In de sectie “Mensen vragen ook” zie je, waar mensen nog meer naar zoeken binnen het zelfde onderwerp.

TOEVOEGING: Diverse AI oplossingen kunnen je enorm goed helpen bij contentoptimalisatie. Van iteratie, zoekwoorden onderzoek en meer diepgang. Maar zorg wel dat je het checkt op juistheid. AI haalt het immers van het internet en niet alles wat op internet staat is juist.

Hoeveel tekst op een webpagina?

Ondanks er steeds meer middelen zijn die tekst kunnen vervangen, zoals video en mooi vormgegeven infographics, is de hoeveelheid tekst nog steeds erg belangrijk. Het minimum staat op +350 woorden. Het is echter door meerdere SEO experts bevestigd dat zij betere resultaten zien in SEO, wanneer een tekst langer is. Vooral teksten van boven de +2.000 woorden doen het hierbij goed.

Maar! Ja er is een maar. De tekst moet relevant zijn. Geen “fluf” om extra zoektermen erin te proppen en geen teksten in andere woorden herhalen. Zoekmachines zijn de afgelopen jaren steeds sterker geworden om dit soort trucjes te herkennen en te bestraffen.

Bouncerate en on-page SEO

Een goede graadmeter of content aanslaat of niet, is de bouncerate en uitstappercentage. Deze kan je meten met bijvoorbeeld Google Analytics en is het percentage mensen wat de website via die betreffende pagina verlaat. Dat mensen een website via een “bedankt pagina” verlaten, is misschien niet wenselijk, maar wel te verwachten. Maar als bijvoorbeeld een specifiek blog artikel een hoge bouncerate heeft dat zegt dat iets over dat blog. Potentiele oorzaken:

  • De gebruiker had bij de link naar die pagina (of dat nu op de website is of bijvoorbeeld in een zoekmachine) een andere verwachting. Hij was bijvoorbeeld op zoek naar contact gegevens, maar kwam juist op een nieuwsbericht uit.
  • De tekst is niet aantrekkelijk / relevant genoeg
  • De pagina laad traag. Dit kan door diverse oorzaken komen

Een hoge bouncerate heeft een negatief effect op je ranking, dus het is belangrijk om dit te monitoren. Let wel, met de komst van Google Analytics 4 (GA4) komt het gegeven “bouncerate” te vervallen. Daarvoor in de plaats kijk je juist naar (bijvoorbeeld) hoeveel mensen er tot het einde van het artikel gescrold hebben en hoeveel er halverwege zijn afgehaakt. 

Featured snippet

Zoekmachines zoals Google proberen steeds vaker, al direct in de zoekresultaten het antwoord op de vraag te geven. Ondanks het voor minder directe clicks naar jouw website leid, bouw je met jouw merk wel autoriteit op. Dit is uiteindelijk weer goed voor je ranking, wat uiteindelijk dus weer voor meer clicks gaat zorgen. 

Daarom is het handig te focussen op featured snippets. Eén artikel kan meerdere featured snippets tragetten. Dit kan je met de volgende tips doen:

  • Gebruik H2 tags om aan te duiden welke vraag je in die sectie gaat beantwoorden.
  • Gebruik lijsten en tabellen. Zorg hierbij dat je, wanneer mogelijk, meer dan 8 rijen hebt. Dan komt er namelijk onder het achtste punt een link te staan, die de bezoeker verwijst naar jouw pagina om de overige punten te bekijken.
  • Richt je op vragen zoals wat, waarom, hoe, maar niet alleen op vragen. Er zijn ook andere zoekopdrachten die featured snippets zullen oproepen.
  • Er zijn keyword research tools die ook kijken naar featured snippets, zoals Serpstat. Maar deze is wel duur (begint bij $55  per maand).
  • Identificeer zoekopdrachten waar je al goed in scoort en focus je daar op.
  • De gemiddelde lengte is 45 woorden, met een maximum van 97 woorden.
  • Hoe beter het antwoord, hoe hoger de kans.

Verder aandachtspunten voor content

Verder zijn er nog een paar kleinere punten, die wel degelijk invloed hebben op de indexeerbaarheid en leesbaarheid van jouw content.

  • Gebruik een actieve schrijfstijl, zodat lezers aan boord blijven.
  • Probeer lange zinnen zoveel mogelijk te voorkomen. Schrijf zoals je praat. Komt ook nog eens natuurlijker over.
  • Gebruik lijstjes, tabellen, afbeeldingen, video en meer om de tekst te ondersteunen en aantrekkelijker te maken.
  • Een alinea mag niet meer dan 300 woorden hebben. Dan wordt een alinea als te lang gezien en dat kan een negatief effect hebben op je ranking en leesbaarheid.

Tot slot is het voor content optimalisatie natuurlijk van belang, dat de zoektermen (en synoniemen) duidelijk en op relevante wijze gebruikt worden in de tekst. De SEO tools zoals Yoast geven per pagina en op basis van de hoeveelheid tekst een indicatie van het gewenste aantal gebruikte zoektermen

4. Afbeelding optimalisatie

Er zijn een aantal zaken waar een goede afbeelding op een website moet voldoen.

  • De afbeelding moet van hoge kwaliteit zijn. Niet gepixeleerd of vervormt (tenzij dit een bewuste keuze is).
  • De afbeelding moet bij voorkeur relevant zijn bij de content
  • De afbeelding moet altijd voorzien worden door een ALT-tekst, zodat de afbeeldingen ook “gelezen kunnen worden” door screenreaders. In de ALT-tekst omschrijf je de foto. Als het even mogelijk is, inclusief de zoekterm.
  • De afbeelding moet een relevante titel hebben. Dus niet bijvoorbeeld pic395.png.
  • De afbeelding moet bijvoorkeur WebP of SVG zijn en maximaal 200kB groot. Zorg dat de afbeelding de afmeting heeft, waarin je deze gaat tonen, dit bespaard heel veel geheugen en laadtijd.
  • Verwijs vanuit de tekst naar de afbeelding om de link te leggen tussen de tekst en de afbeelding.

5. Zorg voor een sterke interne link structuur

Als een zoekmachine bot op jouw website komt, zal hij de eerste pagina indexeren waarop hij is binnengekomen. Staan daar links in naar andere pagina’s, zal hij deze volgen. Grote kans dat die pagina de volgende pagina is om geïndexeerd te worden. Daarnaast geeft de eerste pagina, met deze link (zolang het een follow link is en geen no follow) een beetje autoriteit aan de tweede pagina.

Door een sterke interne linkstructuur op te zetten, zorg je ervoor dat jouw content een net van expertise wordt. Google & co zullen dat herkennen en positief beoordelen. Daarnaast zorg je ervoor dat er geen enkele pagina een doodlopende pagina wordt. Ofwel een pagina waarbij de gebruiker (buiten het menu en de footer om) geen link heeft om verder te gaan.

6. De optimalisatie van headers

Er zijn een aantal standaard richtlijnen voor het gebruik van headertags.

H1: mag maar 1 keer per artikel voorkomen, is meestal de titel van de pagina

H2: gebruik deze voor de verdere koppen van de tekst

H3: gebruik deze als subkoppen om meer structuur aan te brengen in

Maar het aller belangrijkste: zorg dat je headers gebruikt om structuur te geven aan de pagina. Structuur die de leesbaarheid verbetert. Op deze manier maak je het fijner voor de bezoeker om de pagina door te lezen en dan zal de bezoeker langer blijven hangen of verder door je website struinen.

7. Optimalisatie voor social sharing

Ondanks dat zoekmachine algoritmes niet direct kijken naar het verkeer wat via social media komt, is social media toch een belangrijk onderdeel. Het zorgt immers voor verkeer en verkeer is, wanneer het relevant verkeer is, wel een graadmeter voor jouw ranking in de zoekmachines.

Zorg ervoor dat jouw content aantrekkelijk, relevant en waardevol is. Zo waardevol dat social media gebruikers jouw content willen delen met hun achterban. Hiermee kan je het bereik van jouw website enorm vergroten.

8. Optimalisatie van uitgaande links

Als jij (met behulp van follow links) linkt naar waardevolle content van andere merken / websites, zien zoekmachines dat als iets positiefs. Je geeft hiermee aan dat je de lezer een zo goed en relevant mogelijk antwoord wilt geven op de vraag, zelfs als dat betekend dat je de bezoeker hiervoor naar een andere website moet sturen. Het laat zien dat jij de expert bent, je bouwt vertrouwen op.

Belangrijk bij deze uitgaande links is dat je selectief bent in of je de link als follow of no-follow instelt. Het advies vanuit experts is om follow links te gebruiken naar informatieve bronnen. No-follow links gebruik je om te linken naar commerciele en generieke pagina’s.

Met het creeeren van een uitgaande volgbare link, geef je een beetje van jouw zogenaamde “linkjuice” aan de pagina waar je naartoe linkt. Zo bouwt die betreffende website autoriteit op. En autoriteit is een belangrijke factor in de ranking van zoekmachines.

9. Optimalisatie voor backlinks

Om autoriteit op te bouwen heb je dus zelf ook volgbare links naar jouw website nodig, vanuit externe websites. Bij voorkeur websites met een hogere autoriteit dan jouw website.  Deze inkomende links noemen ze ook wel backlinks. Dit is geen onderdeel van on-page SEO, maar wel belangrijk om bij stil te staan.

Hoe sterke en waardevoller jouw content is, hoe groter de kans dat een lezer een link op zijn of haar website plaatst naar jouw content. Met tools van Ahrefs of Moz kan je de autoriteit van jouw website in kaart brengen. Hoe je vervolgens actief meer backlinks kunt genereren staat los van on-page SEO. Het is dus een verhaal voor een andere keer.

10. Optimalisatie van laadtijden

Niks is zo vervelend voor een bezoeker, om lang te moeten wachten voordat een website geladen is. Hoe interessant je aanbod ook is, is je website niet binnen 3 seconde geladen, dan ben je de helft van de bezoekers al kwijt.

Met langzame websites is de kans dus vele malen kleiner, dat men jouw content gaat delen via social media. En de kans is nog kleiner dat ze een link naar jouw pagina op hun pagina plaatsen. Langzame websites zijn gewoon niet meer van deze tijd. En dat vinden niet alleen de bezoekers, maar ook de zoekmachines.

Zorg dat je website goed presteert, snel laad en dat alles werkt. Gebruik optimalisatie tools of vlieg een webdeveloper in die je hierbij kan helpen.

11. Mobielvriendelijkheid

Ja daar hebben we de term weer. Mobielvriendelijkheid, ook wel Responsiveness genoemd. Zorgen dat je website net zo goed, of zelfs nog beter bezocht en bekeken kan worden met een mobiele telefoon. Dit is één van DE randvoorwaarden voor een goede website.

Is jouw website anno 2024 nog steeds niet mobiel vriendelijk, dan wordt je niet alleen gestraft door je mobiele bezoeker. Want die zal de website echt direct verlaten. Maar ook de zoekmachines zullen je tegenwoordig straffen. Dus zorg nu dat je website mobiel vriendelijk is. En heb je de laatste 2 jaar een website laten bouwen en deze is niet mobiel vriendelijk? Laat je webdesigner dit dat oplossen. Geen betaalde opdracht, maar simpelweg omdat hij zijn werk niet goed gedaan heeft.

12. Schema Markup

Schema markup is een manier om je website te vertellen wat jouw content betekent. Het is alsof je stukjes extra uitleg aan je website toevoegt, zodat zoekmachines zoals Google beter snappen waar je pagina’s over gaan. Dit helpt jouw website opvallen in de zoekresultaten door extra informatie te tonen, zoals sterrenbeoordelingen of evenementdata, direct onder je website link. Het is een eenvoudige stap die je website kan helpen meer op te vallen en duidelijker te maken voor mensen die zoeken.

Als je een Wordpress website hebt, kan je de Schema Markup heel gemakkelijk instellen via jouw SEO plugins zoals Yoast en Ranktmath.

13. Verbeterde User Experience

Ga eens met een “nieuwe gebruiker” naar jouw website kijken. Vraag hem om bijvoorbeeld een aankoop te doen, of om iets op te zoeken. Je helpt hem of haar niet, maar kijkt wat hij of zij doet en noteert elke stap.

Vraag daarna wat hij of zij ervan vond. En kijk hoeveel onnodige stappen de deelnemer gemaakt heeft. Op basis van deze informatie kan je bepalen waar je verbeteringen in jouw User Experience (UX) moet doorvoeren.

UX optimalisatie hoeft niet alleen in de techniek van de website te zitten. Maar het kan ook helpen om bijvoorbeeld een knop een andere kleur te geven. Daarom is het belangrijk dat je hiermee blijft experimenteren. Het helpt niet alleen je bezoeker, maar ook je on-page SEO.

14. Content update

Stel je voor: je bent op zoek naar een antwoord op jouw vraag. Je klikt op een zoekresultaat en komt uit op een artikel uit 2018. De tijd heeft dit artikel ingehaald en je twijfelt hierdoor echt of dit artikel jou de juiste antwoorden kan geven.

Daarom is het belangrijk om je content regelmatig te updaten. Door de content bij te houden en aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen blijft het artikel actueel en dus waardevol voor de bezoeker. Ook de zoekmachines zien dit en belonen je met een hogere ranking, dan al die websites met oudere artikelen.

Goed voorbeeld: dit artikel over on-page SEO is oorspronkelijk geschreven in september 2022, maar is eind 2023 volledig geupdate, aan de hand van de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI.

Met on-page SEO maak je het onderscheid

Tools als Rankmath en Yoast maken een groot deel van de on-page SEO  een stuk gemakkelijker. Je blijft de betreffende pagina’s net zolang aanpassen, tot je een met de SEO score in het groen staat. Dit doe je wel zonder concessies te doen in de waarde en relevantie van de content.

Het klinkt allemaal super simpel en eerlijk gezegd, dit onderdeel van SEO is dat ook. Dat maakt het extra vreemd, dat er nog steeds zoveel websites zijn (ook Wordpress websites), die dit niet op orde hebben. En daar ligt jou kans. Jouw kans om het verschil te maken.

Online brand design & webdesign wekelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Ontdek jouw merkidentiteit met de Brand Identity Workshop.

Brand design

Jouw merk begint bij jouw merkidentiteit.

20 november 2023, Huissen
Jouw sterke merk begint met een duidelijke merkidentiteit. Met een Brand Idenity Workshop kan je deze merkidentiteit vormgeven.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave