De 29 tools van een online brand designer & webdesigner

Inhoud

Voor het creëren van jouw merk en website, heb je meer nodig dan kennis, vaardigheden, tomeloze energie en doorzettingsvermogen. Je kunt tools gebruiken om bepaalde “klusjes” sneller en gemakkelijker te doen, zodat je meters kunt maken. Een goed samengestelde gereedschapskist kan jou enorm helpen in het ontwikkelen van jouw merk en website.

In dit artikel neem ik je mee, door mijn toolbox/gereedschapskist. Vol met (digitale) tools die in gebruik voor mijn online brand design proces. Tools die het werk gemakkelijker voor mij maken, maar ook geld kosten. Ik hoop je hiermee handvaten te geven in het samenstellen van jouw toolbox voor online brand design.

De totstandkoming van deze lijst.

In eerste instantie wilde ik een lijst maken met de x-aantal tools die je nodig hebt voor brand design en webdesign. Maar ik vind het niet geloofwaardig, wanneer ik een lijst maak met tools waarvan ik de helft nooit gebruikt heb. Maar ik wil een blog schrijven over de tools die jou kunnen helpen met jouw online brand design of webdesign. Een soort van boodschappenlijst om mee die jouw richting kan geven in welk type tools je nodig hebt voor je brand design gereedschapskist.

Wat een dergelijk artikel extra lastig maakt is, dat er voor elke activiteit minimaal 10 goede tools zijn die je zou kunnen gebruiken. Elk met zijn voor- en nadelen. En ieder heeft zijn eigen voorkeuren, kennis en budget. Daarom is dit NIET de lijst met de beste tools voor jou, maar de lijst met tools waarmee ik mijn online brand design projecten aanpak. Jij kunt vervolgens kijken of dit ook de tools zijn voor jou, of dat je voor een alternatief gaat.

Goede tools kosten geld.

Net als de meeste van jullie, ben ik een kleine (en parttime) zelfstandig ondernemer, waarbij budget een belangrijke rol speelt in de samenstelling van de toolbox. Er zijn hele mooie maar ook dure systemen, die alles voor je doen. Waarmee je tijd bespaard en waarbij alles automatisch gaat. Helaas zijn dit vaak ook de systemen, waar je al snel de hoofdprijs voor betaald. Verdien je het terug? Dat weet je pas als je weet wat je aan tijd bespaard. En veelal weet je dat nog niet, wanneer je net begint of onbekend bent in de markt van online marketing.

In feiten kunnen de grote en dure tools veel “problemen” voor je oplossen. Maar als je nog niet weet of dit “probleem” ook relevant is voor jou, wil je dan al investeren in een oplossing? Daarom adviseer ik daarom altijd om te beginnen met een basis toolbox. Een gereedschapskist gevuld met tools, waarmee je alle basis activiteiten gedekt hebt. Daarna kan je gaan kijken wat je mist. Waar de pijnpunten zitten in jouw proces. En dan kan je daar op schakelen en bepalen of je gaat investeren.

Gebruik het juiste gereedschap voor de juiste klus.

Dat is iets wat mijn vader vroeger altijd zei. Als ervaren timmerman en leermeester in het vak, wist hij als geen ander hoe belangrijk goed gereedschap is. Een handzaag van 8 euro was niet hetzelfde als een zaag van 45 euro. En of je nu die goedkope of dure zaag had, je gebruikt de zaag enkel om te zagen.

Die duurdere (en kwalitatief vele malen betere) zaag maakte je geen betere timmerman, maar het maakte het wel gemakkelijker. De zaag was preciezer en scherper, waardoor je dus ook preciezer en gemakkelijker kon zagen. Maar dan moet je de zaag wel op de juiste manier gebruiken. Je gaat met een houtzaag immers niet in beton zagen, want dan kan je de zaag weg gooien.

Mijn toolbox voor online brand design

Mijn toolbox is inmiddels al aardig uit de kluiten gewassen, maar ik ben altijd op zoek naar de nieuwste tools. Tools waarmee ik mijn oprdachtgevers, de lezers van dit blog en de doelgroepen van mijn andere concepten nog beter kan helpen met brand design (in welke vorm dan ook). Tools die mij een betere sidekick maken, waardoor ik van jouw merk een grotere superheld kan maken. Om de lijst overzichtelijk te houden heb ik de lijst onderverdeeld in 7 categorien.

  1. Inspiratie
  2. Projectmanagement
  3. Brand identity (design)
  4. Webdesign & development
  5. Brand optimisation
  6. Online marketing
  7. Zelf ontwikkeling / ontwikkeling van team

1. Tools voor inspiratie

Om te beginnen met je creatieve proces, heb je inspiratie nodig. Wat zijn vette ideeen die misschien wel bij jouw merk kunnen passen? Wat zijn de trends op het gebied van kleur? En ga zo maar door. Voor de zakelijke en rationele mensen onder ons, klinkt dit nog al fluffie, maar elk creatief proces begint met het verzamelen van mooie plaatjes en ideeen. Een verzameling die jouw kan helpen met het vormgeven van jouw merk.

  • Pinterest: dit social media kanaal kan je zien als een visuele zoekmachine. En elk plaatje wat je jij wilt gebruiken, kan je “pinnen” op je eigen prikbord. Ook de kan je hier met meerdere mensen tegelijk aan één en hetzelfde prikbord werken, waardoor het ook ideaal is, als je dit proces met meerdere mensen gaat aanpakken.
  • Behance: dit is een redelijk onbekend social media kanaal, maar hier kan je super veel visuele ideeen vinden, die jou inspiratie kunnen geven. Het social media kanaal van Adobe, kan je zien als een verzameling van portfolio stukken van kleine tot hele grote designers uit de Adobe community.
  • Awwwards.com: Awwwards heeft als doel om innovatief webdesign in de schijnwerper te zetten. Je vind hier de meest out-of-the box ideeen voor webdesign. En heb je zelf een super innovatief ontwerp voor een website en deze gerealiseerd? Geef je deze website dan op bij Awwwards en misschien zien we jou website volgende maand daar ook tussen staan.
  • Elementor Blog: De producent van de meest gebruikte Wordpress pagebuilder ter wereld, brengt maandelijks een blog uit met de mooiste met Elementor gebouwde websites, die de betreffende maand zijn gepubliceerd. Niet zo out-of-the-box als Awwwards, maar je vind hier de ideeen die gemakkelijker zijn te implementeren. Heb je Elementor gebruikt voor jouw website en is je website deze maand gepubliceerd? Registreer jouw website en wie weet verdien je een mooie backlink voor volgende maand.

Al deze tools zijn gratis te gebruiken, al moet je voor de laatste Elementor Pro gebruikt hebben, wanneer je je website op wilt geven voor de showcase.

2. Projectmanagement

Je hebt een eigen bedrijf en bent hard aan het werk om een merk op te bouwen. Dan kan al heel snel heel complex worden, als je “systeempje” hebt opgebouwd. Hoe ga je te werk? Hoeveel tijd ben je kwijt aan je boekhouding? Welke taken staan er open bij het bouwen van jouw website. Om een goed overzicht te houden, efficient te werken en alles gemakkelijk terug te vinden werk in met deze projectmanagement tools.

  • Trello: Dit is een applicatie waarin je elk type project, workflow of het volgen van taken kan beheren. Je kunt bestanden, checklists, deadlines en meer toevoegen en dit alles kan je delen met de mensen waarmee je samen werkt. Een sterke toevoeging aan deze tool is de mogelijkheid tot automatisering.

    Trello is in basis gratis, tenzij je meer dan 250 geautomatiseerde bewegingen per maand kwijt bent of meer dan 10 borden per workspace wilt gebruiken. Ik zelf gebruik de versie van $5,- per maand i.v.m. de grote hoeveelheid automatisering die ik erin heb gebouwd.

    Alternatieven: Assana, Airtable, Basecamp en Microsoft Projects
  • Miro: Het is letterlijk een oneindig digitaal whiteboard waar je alles op kunt zetten. Van het vormgeven van procesflows, het uitvoeren van een brainstorm sessie voor jouw merk of voor het vormgeven van een campagne. Met Miro heb je geen last van die mensen die toch per ongeluk met watervaste stift op het whiteboard schrijven.

    Met de gratis versie van Miro heb je 3 whiteboards tot je beschikking en ben je beperkt in het maken van templates. Heb je meer whiteboards nodig, of je eigen templates maken? Dan kost Miro je $ 8 per maand per gebruiker. Ik zelf gebruik de gratis versie en andere editing software (Adobe Illustrator) om templates te maken die ik in Miro kan gebruiken.

    Alternatieven: Mural, Figma, Whimsical
  • Dropbox: dit is de grootste clouddienst die los staat van worksuites zoals Microsoft Office (Onedrive) en Google Worksuite (Google Drive). Met de slimme synchronisatie kan je standaard instellen welke mappen op welk apparaat gesynchroniseerd worden. De overige bestanden zijn nog steeds te bereiken, wanneer je gebruik maakt van een internetverbinding.

    Dropbox slaat een bepaalde periode (afhankelijk van het abonnement) alle opgeslagen versies op van een bestand. Heb je dus een fout gemaakt die je niet kan herstellen? Dan roep je de versie ervoor op en het is of er niks gebeurd is.

    Met een supersterke Android App, zorg je ervoor dat je altijd en overal bij jouw bestanden kunt. Daarnaast is het ideaal voor het automatisch opslaan van alle foto’s die je maakt met je telefoon.

    Met een startprijs van € 9,99 per maand voor 2TB is Dropbox goedkoper dan Onedrive en Google Drive (beide +/- € 10,- voor 1TB, terwijl de functionaliteiten niet en onder doen. Apple’s iCloud is even duur, maar hiervoor moet je wel een Apple apparaat hebben. Ik gebruik zelf het Professional abonnement van € 16,99 per maand voor 3TB. Niet alleen voor de grootte, maar ook voor de transfer optie, waarmee je extra grote bestanden kunt sturen. Hierdoor heb ik geen betaalde versie van de normaal veel gebruikte We-transfer nodig.

    Alternatieven: Microsoft Onedrive, Google Drive en iCloud van Apple
  • We-transfer: Met We-transfer kan je met de gratis versie bestanden versturen tot 2GB. Ideaal voor zware bestanden, zoals video’s en complete foto databases. Maar dan blijkt 2GB toch al snel te weinig. Daarom ben ik sinds kort de transfer functie in mijn Dropbox pakket gaan gebruiken, welk goed is voor het versturen van bestanden tot 100GB. Deze functie is inbegrepen in mijn cloudservice van Dropbox.

    De basis We-transfer is gratis. Je zou ook de betaalde versie van We-transfer kunnen nemen voor €10,- per maand, waarbij je bestanden kunt versturen tot 100GB en  waarvoor je tevens 1TB cloudservice ontvangt.

    Alternatieven: Dropbox transfer, Filemail en Transfernow.
  • Microsoft Excel: Niks gaat boven de oude vertrouwde spreadsheet met de naam Excel van Microsoft. Ja er zijn heel veel alternatieven en gratis versies, maar niks gaat boven de desktop applicatie. Excel voor web (gratis) en Google Spreadsheet (gratis) kan je veel mee bereiken, maar de desktop applicatie van Excel is toch echt een klasse apart. Zeker als je complexe vergelijkingen (queries) wilt maken. Ook als je gebruik wilt maken van draaitabellen of makro’s kan je met Excel uit de voeten.

    Op dit moment heb ik mijn content kalender gebouwd in Excel, incl. diverse automatiseringen. Super handig als je weet hoe het werkt en hoe je het bouwt, maar Youtube staat vol met handige tips en trics.

    De gratis (web) versie van Excel is voor de nieuwe gebruikers al voldoende. Ben je een gevorderde spreadsheet gebruiker en wil je gebruik maken van queries, makro’s en draaitabellen, dan heb je minimaal het Microsoft 365 Business Standard nodig van €10,50 per maand per gebruiker.

    Alternatieven: Apple Numbers, Google Sheet, Airtable.

    Toekomst: ook Excel heeft zijn grenzen in wat kan en wat niet kan (op een normale manier). Daarom is mijn content kalender die ik nu heb een test om te kijken of dit werkt. Als dit werkt, ga ik dezelfde content kalender opbouwen in Airtable. Een online database tool, waarmee je meer kunt automatiseren. Maar dit is toekomst muziek.
  • Onenote: dit is je online notitieblok. Je kunt teksten schrijven of typen, tekenen, bestanden aan de notities koppelen, checklists maken en ga zo maar verder. En dat op een oneindig canvas (tenminste, ik ben het einde nog niet tegen gekomen). Je kunt verschillende notitieblokken, secties en pagina’s aan maken en deze onderling koppelen. Hierdoor kan je alles handig structureren, waardoor je altijd je notities kunt terug vinden. De notities zijn tevens bereikbaar via al jouw gekoppelde apparaten.

    Onenote is inbegrepen bij alle Microsoft Office pakketten.

    Alternatieven: Evernote, Notion, Paper (Dropbox)

3. Brand identity

Bij het ontwerpen van merkuitingen en de merkidentiteit maak ik veelal gebruik van de benchmark tools in grafische vormgeving: de programma’s van Adobe Creative Cloud. Een prijzige aangelegenheid, maar het ontwerpen van brand identity en de bijhorende brand touchpoints is nu eenmaal onderdeel van mijn core-business. Voor degene waarbij het vormgeven geen core-business is, zijn er goedkopere applicaties verkrijgbaar. Over het algemeen ben je dan wat beperkter in wat je ermee kunt, maar je komt dan al heel ver.

Alle onderstaande Adobe Applicaties zijn inbegrepen in het Adobe Creative Cloud abonnement voor €62,99 per maand, incl 1TB cloud en toegang tot alle applicaties.

  • Adobe Illustrator: Mijn go-to bij de start van het ontwerp van een brand identity. Hier kan ik snel veel iteraties van diverse stijlen logo’s maken. Met Illustrator maak je je ontwerpen in vectoren, waardoor het oneindig schaalbaar is, zonder dat het zijn kwaliteit verliest.

    De kosten als je een Adobe Illustrator Licentie los zou aanschaffen bedragen €24,19 per maand.

    Alternatieven: Affinity designer, Vectr en Inkscape.
  • Adobe Photoshop: Iedereen heeft er wel eens van gehoord. Photoshoppen is zelfs een werkwoord in de Dikke van Dale. Ik gebruik dit programma om achtergronden van foto’s te verwijderen, foto’s bij te werken en manipuleren en kleuren aan te passen. De belangrijkste taak die Photoshop in mijn proces heeft, is het maken van mockups, zodat ik mijn klanten kan laten zien hoe hun logo eruit komt te zien als je deze bijvoorbeeld op een vlag zet.

    Voor enkel de volledige versie van Adobe Photoshop betaal je €24,19 per maand.

    Alternatieven: Affinity Photo, Paint.net en Gimp.
  • Adobe Indesign: De redactionele designtool van Adobe. Hier breng je vector (Illustrator), en raster (Photoshop) samen met tekst en andere grafische elementen, voor bijvoorbeeld brochures, magazines, visitekaartjes en boeken. Met een krachtige sjabloon / template functie, gebruik ik Indesign zelfs voor de creatie van mijn social media posts. Ik heb in Indesign templates gemaakt, die ik wekelijks gebruik om snel en efficiënt alle content voor de komende week te produceren.

    Een losse licentie van Adobe Indesign gaat je €24,19 per maand kosten.

    Alternatieven: Affinity Publisher en Canva

4. Webdesign en development

Je hebt in een eerder blog kunnen lezen, hoe je van een doordachte merkstrategie in 8 stappen naar een vet webdesign komt. Ook hiervoor heb je natuurlijk tools nodig, die jou hierbij helpen.

  • Adobe XD: De prototyping tool van Adobe. Het is ideaal om snel een low fidelity prototype te maken. Het werkt perfect om (deels) interactieve high fidelity prototypes te maken, ofwel een zo gedetailleerd mogelijk ontwerp voor jouw website. Ik heb deze stap van het ontwerpproces in het begin veel over geslagen omdat ik vond dat het me te veel tijd kosten. Echter ik kan nu uit ervaring zeggen dat deze stap – het maken van een gedetailleerd ontwerp van je website in een prototyping tool ipv in je online website bouwer – je enorm veel tijd bespaard. Dit omdat je focus enkel en volledig op het ontwerp ligt. Ga je dit ontwerp vervolgens online bouwen, kan je je volledig focussen op het bouwen, omdat het ontwerp al klaar is. Het bespaard zoveel tijd, dat ik tegenwoordig, zelfs bij een simpele landingspagina eerst een ontwerp maak in Adobe XD. Als de opdrachtgever dan niet tevreden is, heb je nog geen tijd geïnvesteerd in het bouwen en hoef je enkel het ontwerp aan te passen.

    Adobe XD kost lost €12,09 per maand, maar het is zoveel krachtiger als je het gebruikt in combinatie met de eerder gebruikte Adobe tools.

    Alternatieven: Figma, Sketch, Adobe Photoshop.
  • Wordpress: Dit is het meest gebruikte content management systeem ter wereld. Het is ook niet raar, dat ik in veel casussen adviseer gebruik te maken van Wordpress om jouw website op te bouwen (je leest het goed, ik weet dat Wordpress niet voor alle situaties de perfecte oplossing is).

    Wordpress op zich is gratis. Het zijn de hosting, premium themes en betaalde plugins waar vaak voor betaald moet worden. Lees hier wat een website je ongeveer kan gaan kosten.

    Alternatieven: Joomla, Wix en Webflow.
  • Elementor Pro: Waar Wordpress de meest gebruikte CMS ter wereld is, is Elementor de meest geïnstalleerde Wordpress Pagebuilder ter wereld. Ideaal voor de startende website bouwer. Met daze pagebuilder kan heb je geen premium Wordpress Thema’s meer nodig, want je bouwt ze volledig zelf.

    Een losse licentie voor de Elementor Pro Plugin kost je $49,- per jaar. Maar Elementor heeft sinds kort ook Cloud Hosting, incl. een Wordpress installatie en een Elementor Pro licentie. Hiervoor betaal je $99,- per jaar.

    Alternatieven: Divi, Beaver Builder en Brizy.

    Leestip: Bouw jouw Wordpress website in 17 stappen met Elementor Pro.
  • Shopify: Zoals ik eerder al zei, kies ik niet altijd voor een Wordpress oplossing. Ondanks je super mooie webshops kunt bouwen met Wordpress i.c.m. Woo-commerce, is Shopify soms een betere keuze. Shopify is een alles-in-één e-commerce platform. Hierin bouw je snel, gemakkelijk en zonder code een webshop. Zeker voor beheerders die niet zo handig zijn met computers, is Shopify een gebruiksvriendelijkere oplossing dan zijn Wordpress variant. Shopify geeft je tevens de mogelijkheid met plug-and-play oplossingen, waarmee je je offline winkel kunt koppelen aan jouw webshop.

    Een Shopify account begint met  €21,- per maand. Vraag je eens af hoeveel huur je per maand moet betalen voor je offline winkel? 😉

    Alternatieven: Lightspeed en Magento

Lees je mijn blog alleen omdat je bezig bent met je website? Kijk dan eens hier voor meer artikelen over webdesign.

5. Brand optimisation

Zoals ik al vaker heb geschreven, is brand optimisation waar het spelletje van brand design pas echt begint. Je denkt een geweldig merk neergezet te hebben, nu tijd om dat merk consistent door te blijven voeren, monitoren en verbeteren. Het gaat er uiteindelijk om dat jouw doelgroep ook vind dat je een geweldig merk neer hebt gezet.

Voor brand optimisation gebruik ik diverse GRATIS analyse en rapportage tools, die de prestaties van mijn website en socil media volledig of handmatig monitoren en analyseren. Deze tools moeten mij de input geven, wat goed is en wat verbeterd moet worden.

  • Google Search Console: deze Google Applicatie geeft jouw inzicht van jouw website prestaties bij de Google Zoekmachine. Hoe komt jouw website naar boven in de zoekopdrachten. Waar rank je hoog en op welke zoekresultaten klikt men wel en op welke juist niet. Dit geeft jou de nodige informatie, die je nodig hebt om de SEO van jouw website te verbeteren.
  • Google Analytics: Deze analyse tool van Google, laat zien hoe de bezoeker op jouw website komt, wie (op demografisch en geografisch niveau) de bezoeker is en wat hij of zij op jouw website doet. Ideaal om te kijken welke pagina’s goed scoren en om juist te zien welke pagina’s ervoor zorgen dat je de bezoeker weer kwijt raakt. Dan weet je meteen welke pagina’s je moet verbeteren om de bezoekers een betere ervaring te geven.
  • Google Tag Manager: Dit is een super krachtige tool om specifiekere gebeurtenissen op jouw website te analyseren met Google Analytics. Je kunt “tags” aanmaken, die door Tag managere afgeschoten worden richting Google Analytics, wanneer de bezoeker een door jouw gewenste actie uitvoert. Hierdoor kan je bijvoorbeeld heel specifiek meten hoe één bepaalde knop op jouw website werkt, of hoe mensen over een pagina scrollen.
  • Google Optimize: een heel belangrijk onderdeel van optimalisatie zijn A/B testen. Google Optimize maakt het mogelijk om de ene bezoeker iets anders te tonen van een specifieke pagina, dan de andere bezoeker. Hierdoor kan je meten welke van de 2 weergegeven pagina’s beter presteert.
  • Google Datastudio: Je kunt nog zoveel data hebben, als je het niet kunt lezen, heb je er niks aan. Hier komt Google Datastudio om de hoek zetten. Deze rapportage tool laat je rapporten aanmaken (eventueel vanuit de vele geweldige templates die gratis beschikbaar zijn). Deze rapporten worden vervolgens door koppelingen met bijvoorbeeld Gooogle Analytics altijd up-to-date gehouden, waardoor je altijd een actueel rapport hebt.
  • Mozbar: Moz is een autoriteit als het gaat om SEO tools. Met de Mozbar kan je de Page en Domain Authority van jezelf en die van je concurrenten inzien. Hierdoor weet je welk merk een betere autoriteit heeft dan de ander en of het zin heeft om de strijd aan te gaan op bepaalde content.
  • GT-Metrics: Technische prestaties van een website worden een steeds belangrijker onderdeel van de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines. Met GT-Metrics meet je snel en gemakkelijk de verschillende soorten laadtijden, waar ook de zoekmachines naar kijken. Bij de meetresultaten geeft het je ook praktische tips, wat jij kan doen om specifieke laadtijden te optimaliseren.

6. Online marketing

Met alleen een website kom je er niet. Je zult aan marketing moeten doen, of je dat nu offline of online doet. Ik maak veelal gebruik van online marketing en hieronder de tools die ik daarvoor gebruik.

  • Buffer: Deze planningstool maakt het mogelijk om jouw social media posts van te voren te maken en in te plannen, zodat ze automatisch gepost worden op het door jouw gewenste tijdstip. Dit zonder dat jij op dat tijdstip er ook maar iets aan moet doen.

    Een basis buffer account is gratis. Hiermee ben je wel beperkt tot het koppelen van 3 social media accounts en het vooruit plannen van maximaal 10 posts per social media kanaal per keer. Ook zijn de opties voor het posten iets beperkt. Voor €5,- per maand per kanaal, heb je alle vrijheid en ben je enkel nog beperkt in de achterliggende analytics. Maar er zijn genoeg manieren om dat gebrek op te vangen.
  • Adobe: Zoals je bij brand identity hebt kunnen lezen, maak ik veel gebruik van Adobe programma’s zoals Adobe Photoshop, Illustrator en Indesign. Ik gebruik Indesign zelfs om snel en consistent veel social media posts te genereren, die ik vervolgens gemakkelijk kan inplannen  met Buffer. Een belangrijke toevoeging aan deze Adobe applicaties is Adobe Dimension. Een 3D scene creator, waarmee je gemakkelijk 3D modellen in een scene kunt plaatsen en hier je eigen artwork op kunt plaatsen. Alle blog header afbeeldingen zijn bijvoorbeeld afkomstig uit Adobe Dimension.
  • Email marketing: Binnen emailmarketing zijn er bizar veel mogelijkheden. Mailchimp is hierin wel de bekendste en de meest gebruiksvriendelijke. Echter zolang Mailchimp zijn hoofdkantoor in Amerika heeft zitten, is het gebruik van Mailchimp niet AVG proof. Om die reden ben ik op dit moment verder aan het kijken naar verschillende opties. Ik heb veel ervaring met Ontraport, maar dit is eigenlijk een CRM, met CRM prijzen (begint met € 99 per maand). Daarom ben ik nu Laposta (van Nederlandse makelaardij) aan het testen, maar ik kan hier op dit moment nog maar weinig over zeggen.

6. Zelf ontwikkeling & ontwikkeling van jouw team

Stilstand is achteruitgang! Zo cliché, maar ook zo waar. Als ondernemer kan je achterover hangen, met het risico dat jouw concurrenten zich wel door ontwikkelen. De ontwikkeling van jou en jouw onderneming mag niet stil komen te staan. Je moet je aanpassen aan de trends en ontwikkelingen en meegroeien met jouw doelgroep en markt. Dat is immers ook de reden waarom je het blog over online brand design leest.

  • Skillshare: is een ideaal leerplatform, bomvol met handige cursussen. Met een abonnement van €83,88 per jaar heb je toegang tot meer dan 30.000 (veelal Engelstalige) trainingen van creatievelingen uit het vak. Zelfs grootheden zoals Grafisch Vormgever  Aaron Draplin, geven één of meerdere cursussen op dit leerplatform. Aan jou de taak om dit allemaal te absorberen als een spons.
  • Youtube: Dit op video gebaseerd social media kanaal, staat vol met tutorials, how-to’s en meer. Weet waar je moet zoeken en je leert wat je wilt leren. Je moet wel even checken of de maker van de betreffende video ook echt een kenner is op dit gebied.

Hoe ziet jouw gereedschapskist eruit?

Nou, dit is mijn huidige gereedschapskist. Is er nog ruimte voor meer? Jazeker! Maar alleen als ik het ook echt nodig heb. Maar waar ik benieuwd naar ben, is jouw toolbox. Hoe ziet deze eruit en heb je nog tips en aanbevelingen voor mij, als online brand designer? Volg me op LindedIn en laat het weten in de reacties of via een DM.

Interessant om te
delen met je netwerk?