17 Redenen waarom je vandaag nog een webshop moet beginnen. 

Inhoud

Ok ok, de titel is een beetje gechargeerd en geld niet voor iedereen. Maar heb je als winkelier nog geen webshop? Heb je een cool idee om naast je dagelijkse baan een centje bij te verdienen? Of heb je met jouw passie voor het vak een product of dienst bedacht die je aan de man wilt brengen?  Dan heb je toch echt een webshop nodig.  

 Een webshop geeft je de mogelijkheid snel en gemakkelijk veel mensen te bereiken om jouw product of dienst aan de man te brengen. In combinatie met social media, kan je gratis al snel veel meer mensen bereiken, dan dat je tegenwoordig met een betaalde tv-commercial kan bereiken.  

 Bij de Nederlandse consument is online shopping al helemaal ingeburgerd en tijdens de afgelopen 2 jaar nog eens explosief gestegen ivm de Coronapandemie. In het eerste kwartaal van 2021 steeg het aantal online verkopen zelfs met 34%. (bron: marketingtribune.nl). Waar er vele winkeliers voor de pandemie geen heil zagen in een webshop, wisten ze niet hoe snel ze er eentje nodig hadden toen alles op slot ging.  

In feiten is dit artikel een verlengstuk van een eerder artikel: 19 Redenen, waarom een website nodig is voor jouw merk. Natuurlijk heb je geen webshop, zonder dat je een website hebt. Maar je zult zien dat een webshop jou veel meer kan geven, dan dat een website alleen kan. Op deze punten richt ik me in dit artikel.

17 Redenen om een webshop te beginnen. 

Ben je je aan het oriënteren, welke stap je wilt maken met jouw (eventueel nieuwe) merk? Dan behoort een webshop in veel gevallen tot de opties. Hieronder 17 argumenten, waarom je een webshop zou kunnen beginnen.  

  1. Het is gemakkelijk om een simpele webshop te starten, waarbij je weinig kennis en kunde nodig hebt. Start en ga kijken wat wel en wat niet werkt.  
  1. Met een webshop heb je een landelijk bereik. Als je wilt zelfs internationaal.  
  1. Een webshop kan een verlengstuk zijn van jouw fysieke winkel, jouw merk en/of jouw community. Voorbeeld: mijn merchandise shop www.thesidekick.nl 
  1. De online consumentbestedingen blijven stijgen. Van die taart wil jij toch ook een stukje.  
  1. Steeds meer consumenten zijn gewent geraakt aan cross channel aankopen doen. Ze oriënteren zich bij jouw in de fysieke winkel, om het vervolgens s’ avonds in jouw webshop te bestellen.  
  1. Steeds meer consumenten vergelijken producten online, voordat ze het product kopen.  
  1. Met de komst van streamingservices, flitssupermarkten etc, is de nieuwe generatie opzoek naar “instant gratification.” Vandaag besteld, morgen in huis. Wil je die doelgroep bereiken, helpt een webshop hier dus enorm bij.  
  1. Je bereikt klanten, die je offline of met jouw persoonlijke social media kanalen nooit had kunnen bereiken.  
  1. Het klinkt gek, maar een eigen webshop, versterkt ook je merk lokaal. Een webshop versterkt het lokale bereik van jouw fysieke winkel.  
  1. Met de introductie van een webshop zal je zaken zoals voorraadbeheer (deels) moeten automatiseren. Omhels deze veranderingen, want door deze automatisering bespaar je tijd in voorraadbeheer en administratie. Meer tijd om bezig te zijn met jouw klanten en producten.  
  1. Door de data die voortkomt uit een webshop, kan je veel gerichter inkopen en verkopen. Je baseert je inkoop niet langer op een onderbuik gevoel, maar op basis van betrouwbare data.  
  1. Jouw partners in crime (zowel leveranciers als bezorgers) staan al klaar om jou te helpen met het opzetten van jouw webshop en alle processen die daarbij komen kijken.  
  1. Een webshop kan snel en gemakkelijk opgezet worden, zodat je geen tijd verliest om jouw producten aan de man te brengen.  
  1. Een webshop is een ideaal middel om naast je normale baan op te starten. Op deze manier kan je wat bij verdienen en kijken wat wel, en wat niet werkt.  
  1. Met een webshop kan je jouw eigen tijden indelen. Zolang je maar voldoet aan de leveringsvoorwaarden. Bij “nu besteld, morgen in huis” kan je natuurlijk niet tot morgen wachten om het te versturen. Hanteer je langere levertijden, ben je daar iets vrijer in.  
  1. Bijna alle processen die bij een webshop horen, kan je automatiseren.  Van inkoop, tot levering. Van voorraadbeheer tot klantenservice. Als je het dus goed doet, kan je vanaf overal werken. Zolang je maar een goede internetverbinding hebt.  
  1. Jouw webshop is 24 uur per dag open. Dus mensen kunnen bij jou kopen, terwijl je licht te slapen. Komt daar het gezegde “slapend rijk worden” vandaan? 😉 

 Heb je een product of dienst aan te bieden met jouw merk? Dan zullen meerdere van bovenstaande punten relevant zijn voor de vervolgstappen in jouw merkstrategie.   

Taboe op webshops bij winkeliers. 

Bij de opkomst van e-commerce was er veel onzekerheid bij veel kleine winkeliers. Zouden bedrijven als Bol.com, Amazon en Ali Express al de klanten weg kapen? Net als bij elke grote verandering, ontstond er weerstand. Vooral bij de tradionele winkeliers. En langzaam ontstond er een taboe richting webwinkels. Zo erg, dat geen haar op hun hoofd eraan dacht om een webshop te starten als verlengstuk van de eigen winkel.  

 Door die pandemie moesten ondernemers een keuze maken. Of bij de pakken neer zitten en klagen. Of toch de stap maken naar een online winkel. Degene die kozen voor een webwinkel, konden blijven verkopen, bereikte nieuwe klanten en konden dmv de data veel beter inkopen en gerichter marketing voeren. En dat terwijl de winkels dicht waren. In plaats van zitten klagen, hebben ze hun bedrijf doorontwikkeld en kwamen ze sterker uit de crisis. Wow, toch wel handig, zo’n webshop.    

Maar toen na de pandemie alles weer langzaam open mocht, gebeurde er iets vreemd. Ik heb in de regio Arnhem veel kleine winkels hun webwinkel weer zien sluiten. “We zijn weer open, dus ik heb die webshop niet meer nodig.” Waar veel ondernemers de webshop zagen als een verlengstuk van hun merk, waren er ook veel ondernemers die weer terug gingen naar het ondernemerschap van voor de crisis. Maar waarom?  

6 Nadelen van webshop te starten. En waarom ze niet kloppen.  

Luisterend naar deze ondernemers, hoorde ik elke keer dezelfde redenen terug. Argumenten die in eerste instantie best logisch klinken. Tot dat je er langer over gaat na denken. Zijn dit echt de nadelen van een webshop?  

Dit zijn de veelgehoorde redenen, waarom winkeliers de webshop weer sloten:  

  1.   Een webshop is te complex voor mij.  
  1. Mijn klanten willen naar de winkel komen.  
  1. Een webshop is duur. 
  1. Bij een webshop ontbreekt de persoonlijke touch.  
  1. Met een webshop ga ik alleen maar “dozen schuiven” 
  1. Ik wil mijn winkel niet opdoeken.  

 In eerste instantie allemaal logisch klinkende redenen. Maar wat nu als ik zeg, dat ze inhoudelijk allemaal niet kloppen.  

 1. Een webshop is te complex voor mij. 

Ok het lukt jou niet om een webshop op te zetten en te onderhouden. Dat kan. Het is goed dat je weet wat je wel kunt en wat je niet kunt. Maar… Er zijn instapklare webshop-abonnementen, waarmee je heel snel je eigen webshop opgezet kan hebben, door simpelweg wat formuliertjes in te vullen. Daarnaast zijn er genoeg mensen en bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Heb je daar geen budget voor? Denk eens na wat het je kan opleveren.  

 2. Mijn klanten willen naar de winkel komen. Mijn klanten willen niet online kopen.  

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, is het aantal consumenten wat niet online komt, hard aan het afnemen. Maar je moet deze groep niet uitsluiten. Al helemaal niet als het jouw doelgroep betreft. Maar daarvoor heb je jouw winkel.  

Begin je net voor je zelf en heb je (na alle waarschijnlijkheid) geen fysieke winkel? Dan moet je er nog achter komen wie jouw doelgroep echt is. Zijn dat wel de mensen die enkel willen winkelen bij een fysieke winkel? Als je dan toch die betreffende doelgroep wilt bereiken, dan zal je een fysieke winkel moeten starten.  Je zult goed moeten kijken naar wat een specifieke doelgroep opbrengt en of het de moeite (en het geld) waard is om je te richten op die doelgroep. Het runnen van een fysieke winkel is over het algemeen duurder dan het runnen van een webshop.   

3. Een webshop is duur. 

Een webshop is zo duur als dat je het zelf maakt. Het is afhankelijk van wat je wilt dat jouw webshop moet kunnen, wat een webshop voor jouw gaat kosten. Je kunt al gratis een Wordpress/WooCommerce webshop opzetten, al heb je hier wel wat diepgaandere kennis van Wordpress nodig. Maar er zijn ook providers die kant en klare webshops aanbieden met prijzen vanaf 20 Euro tot in de honderden Euros per maand. Het is echt afhankelijk van wat je wilt.  

Wil je iemand invliegen die jouw helpt met het opzetten van een webshop? Nogmaals, wees eens creatief. Misschien is er iemand die het voor jou op kan zetten, in ruil van een percentage van het via de webshop gegenereerde omzet. Dan kost het jou alleen wat, wanneer je ook werkelijk iets verkocht hebt.  

 4. Bij een webshop ontbreekt de persoonlijke touch.  

Bij webshops van 3 jaar geleden, geef ik je helemaal gelijk. Maar inmiddels zijn de technieken zover door ontwikkeld, dat je het nog persoonlijker kunt zijn online, dan offline. Het is dan wel niet face to face. Maar een webshop kent elke terugkerende klant bij naam, weet wat degene in het verleden besteld heeft en hoeveel hij of zij al bij jou heeft uitgegeven. En jij?  

Daarnaast geeft de combinatie van webshop (+klantdata) en face to face contact die ideale kans om voor elke klant een unieke ervaring te creëren.   

 5. Met een webshop ga ik alleen maar “dozen schuiven” 

Als je met je webshop meer gaat verkopen, zul je de producten vaker vanuit het magazijn direct in een verzendverpakking stoppen, in plaats van in je winkel te vullen. Dit kan je doen op het moment dat jij dat wilt doen, wanneer jij er tijd voor hebt. Zolang het maar binnen de levertermijn is die je de klant beloofd hebt. Is het vak in de fysieke winkel leeg, zal je deze direct bij moeten vullen, want met een leeg vak verkoop je niks.    

6. Ik wil mijn winkel niet opdoeken.  

Dat moet je ook zeker niet doen, omdat je een webshop start. Een fysieke winkel en webshop versterken elkaar alleen maar. Je geeft de klant altijd bij jou te oriënteren, vergelijken en uiteindelijk ook kopen. Bij jouw in de winkel of online.  

De 3 echte nadelen van een webshop 

Ok, weg met die loftrompet. Want een webshop heeft wel degelijk ook nadelen.  

  1. Je retourbeleid gaat geld kosten – Dit blijft een uitdaging voor zowel kleine als grote webshops. Consumenten kopen bijvoorbeeld 2 maten van 1 kledingstuk, zodat het thuis gepast kan worden en de verkeerde maat geretourneerd kan worden. Dit kost jou als winkelier een extra bezorging (om het pakketje terug bij jou te krijgen). Je krijgt een artikel terug, waar je mogelijk niks meer mee kunt, omdat het bijvoorbeeld uit de verpakking is. En ga zo maar even verder. Daarnaast zorgt dit ook voor veel extra CO2 uitstoot. Winkeliers, groot en klein, zijn op zoek naar oplossingen, maar het gouden ei is nog niet gevonden.  
  1. Je moet de website blijven ontwikkelen – De webshop zal doorontwikkeld moeten blijven. Bij providers zoals Shopify of Lightspeed hoef je je hier geen zorgen over te maken. Maar is jouw webshop meer custom made, zoals bijvoorbeeld in WooCommerce of Magento, dan zul je continu de webshop up to date moeten houden. “Ja maar Paul, je zei eerder nog: dan huur je toch iemand in.” Ja, dat klopt. Maar besef je dus goed dat dit een continu proces is, wat in de bedragen kan gaan lopen. En doe je het niet? Dan zal de website al snel overlopen worden door hackers.   
  1. Extra kosten voor betalingen – Bam, je hebt je eerste product verkocht. Het product is verkocht voor 10 Euro incl. Btw. Maar aan het einde van de maand, blijkt dat de provider maar 9,56 Euro voor deze transactie overgemaakt heeft. Afhankelijk van het systeem waar jouw webshop in gebouwd is, kunnen er naast de maandelijkse abonnementskosten, ook kosten per transactie in rekening gebracht worden. Zorg dat je dit van te voren weet, zodat je hier jouw prijs op af kunt stemmen.  

Een webshop starten hoeft niet moeilijk te zijn.  

Je kunt heel simpel beginnen en van daaruit je webshop uitbouwen. Zo kan je testen wat werkt en wat niet werkt, voordat je er echt in gaat investeren. Zelfs als je een groot budget hebt, is het aan te raden om die weg te volgen.  

 Maar wat zijn nu de tools die jou hiermee kunnen helpen? Volgorde is op basis van prijs.  

  • Wordpress + WooCommerce: basis is gratis en simpel, voor het uitbreiden heb je een developer nodig en kan het met premium plugins alsnog in de kosten lopen.  
  • Squarespace: diverse abonnementen voor diverse wensen en behoeftes 
  • Wix: diverse abonnementen voor diverse wensen behoeftes 
  • Shopify: ecommerce platform met legio mogelijkheden om andere tools te koppelen, incl. koppelbare kassasystemen (van 3de partijen) voor jouw fysieke winkel 
  • Lightspeed: ecommerce platform met legio mogelijkheden om andere tools te koppelen, incl. koppelbare kassasystemen voor jouw fysieke winkel  
  • Magento 2/Adobe Commerce: ivm de kosten, is Magento meer een tool voor de volgende fase. 

 Het is een beetje afhankelijk van jouw skill level als het gaat om digitale tools. Dus lees jezelf goed in voordat je een werkelijke keuze maakt. Heb jij je keuze al gemaakt? 

Interessant om te
delen met je netwerk?