Brand design is inspelen op het gevoel van de consument

Waarom brand design voor jouw bedrijf?

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Ok! Je bent voor jezelf begonnen. Super tof, knap en moedig! Je werkt hard om je product en/of dienst aan de man of vrouw te brengen. En dan hoor je de termen weer voorbij komen: merkstrategie, brand design, branding. De eerste gedachte die bij veel kleine en zelfstandig ondernemers door hun hoofd schiet is: “ow dat is niet voor mij weggelegd”. ‘Dat is toch alleen voor grote bedrijven?” ONZIN! En ik zal je uitleggen waarom. 

Wat is een merk?

Voordat we het over brand design gaan hebben, is het allereerst belangrijk dat je weet wat een merk (of brand) is. Of beter gezegd: wat ik (net als vele anderen) als een merk zie. Als je het woord merk opzoekt op internet, omschrijft Wikipedia het als een logo of handelsnaam. Maar inmiddels zijn de grootheden in het vak het erover eens dat een merk meer is dan een logo of bedrijfsnaam. Een advertentie is geen merk. Zelfs je website is geen merk. Maar het zijn allemaal uitingen die bijdragen aan jouw merk.

Zoals Marty Neumeijer omschrijft in meerdere van zijn boeken:

“Een merk is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij zeggen dat het is”

Jouw merk is in feiten het onderbuik gevoel, wat jouw klanten krijgen als ze met jouw merk in aanraking komen. Het is hoe jouw klanten over jou denken. En dat kan je niet bepalen. Maar je kunt het wel beïnvloeden!

Wat is brand design

Wat is brand design?

Brand design begint met het schrijven van een sterke merkstrategie. Hiermee kan je jouw plekje veroveren in het hoofd bij jouw (potentiële) klanten. Het vormgeven en uitvoeren van de merkstrategie noem je brand design. Je bepaalt hoe je jouw merk wilt laten overkomen? Waar je als merk voor staat? En waarom het merk doet wat het doet? En dit voer je door in alles wat je doet. Van je grafische vormgeving tot aan je klantenservice en van je webdesign tot de kwaliteit van de producten/diensten die je aanbiedt. In een later artikel zal ik ingaan op hoe ik met De Kunning Concepts de brand design aanpak. Voor mijn eigen merk(-en) en voor de merken waarvan ik de sidekick mag zijn. 

7 redenen waarom je als ondernemer brand design nodig hebt

Je kunt als ondernemer beter vandaag dan morgen starten met het ontwikkelen van jouw merk. Maar ben je nog niet overtuigd, hier een opsomming met voordelen van brand design voor jouw onderneming.

  • Onderscheidend: Je onderscheid je van je concurrenten
  • Efficiëntere marketing: Je spreekt een specifiekere groep consumenten gerichter aan.
  • Herkenning: Je creëert een consistent beeld van jouw onderneming, waardoor jouw doelgroep jou sneller zal herkennen.
  • Simpelere besluitvorming: Je merkstrategie bepaalt niet alleen je uitstraling, maar het wordt ook gemakkelijker voor je om belangrijke keuzes te maken. 
  • Community: Met een merk creëer je een vaste groep aan klanten, die je meer gunnen dan enkel een verkoop. Ze willen je helpen om hen nog beter te kunnen helpen.
  • Werkplezier: Het is niet alleen voor jouw klanten fijn, maar je zult je werk zelf ook een stuk leuker gaan vinden. En hoe dichter het merk bij jou staat, hoe fijner je zult voelen.
  • Het begint met gratis: Het hoeft niks te kosten!

Waarom online brand design

Online brand design is het vormgeven van jouw merk in het hoofd van jouw doelgroep via de voor jouw relevante onlinekanalen. In een steeds belangrijker wordende onlinewereld, is het belangrijk om ook daar jouw merk sterk, uniek en gericht op jouw doelgroep neer te zetten. Met online brand design kan je die extra stap maken om jouw doelgroep voor jou te winnen en om dat ideale plaatje van jouw merk in hoofd te prenten.  

Voorbeelden van online brand design 

Voorbeelden van online uitingen waar je aan moet denken bij online brand design: 

De meest voordehandliggende middelen van online brand design: 

  • Jouw Website 
  • Jouw Social media-activiteit (zowel zakelijk als persoonlijk) 
  • Adverteren met social media 
  • Adverteren met zoekmachines 
  • Nieuwbrief/e-mailmarketing 

Minder voor de handliggende, maar interessante mogelijkheden om jouw doelgroep online een unieke ervaring te bieden: 

  • Het opbouwen van je eigen community 
  • Het deelnemen aan online discussie groepen die relevant zijn voor jouw merk 
  • Jouw activiteit binnen andere relevante communities.  
Disney is meester in het creëren van unieke ervaringen, ook in hun winkels.

Brand design is toch enkel voor de grote bedrijven?

Merken als Disney en Lego hebben beheersen met hun brand stores (online) brand design tot in de puntjes. Alles sluit op elkaar aan. Je gaat naadloos over van een online experience naar een geweldige winkelervaring. Ze hebben werkelijk over alles nagedacht. Veel mensen denken dat dit komt door de inmense budgetten die ze hebben, maar dat is niet waar. Natuurlijk maken de torenhoge budgetten het gemakkelijker te realiseren, maar er komt veel meer bij kijken.   

Disney en Lego hebben het creëren van de ultieme klantbeleving tot in perfectie georganiseerd. Ze weten wat de bezoekers verwachten. Ze weten op welke emoties ze in moeten spelen. Vervolgens spelen ze hierop in, met elk attribuut waar jij als bezoeker mee in aanraking komt. Van winkel entree, tot kassabon. Van productpresentatie tot de glimlach op het gezicht van ELKE medewerker.  

De basis van de winkelervaring van deze flagship stores wordt niet gecreëerd door de hoge budgetten, maar doordat ze zich verdiept hebben in hun klanten. En als (in vergelijking met deze 2 goliaths) kleine MKB’er heb jij een groot voordeel ten opzichte van hen: je staat veel dichter bij de klant. Als het goed is, weet je waar de klant op aan gaat. Als het goed is weet je welke probleem jij voor de klant moet oplossen, welke vraag je moet beantwoorden en welke bezwaren je weg moet nemen. Door daaropin te spelen, kan ook jij de ultieme aankoopervaring bieden aan jouw klanten.  

Een voorbeeld: jouw favoriete winkeltje

Heb jij een favoriet winkeltje waar je altijd naar toe gaat om bepaalde producten te kopen? Ga dan maar eens nadenken, waarom dat het jouw favoriete winkeltje is? Is het de manier waarop je geholpen wordt? Of is het de prijs-kwaliteit verhouding die het bijzonder maakt? Alles zal erop neerkomen, dat je elke keer weer naar dat winkeltje gaat omdat je bepaalde verwachtingen hebt van dat winkeltje. Zolang dat winkeltje consistent die verwachtingen waar maakt, ben jij de loyale klant, die altijd weer terug zal keren. Je zult het winkeltje zelfs bewust en onbewust gaan promoten via mond-tot-mondreclame, als de gelegenheid daar is.

Creëer een unieke ervaring voor jouw merk en de klanten zullen in de rij staan om jouw producten of diensten af te nemen.

Wat kost brand design?

Brand design is niet direct in kosten uit te drukken. De kostprijs is afhankelijk van de bedrijfsgrootte, de markt waar je inzit en de concurrentie die er is. Er zijn genoeg brand design experts die hun kennis gratos delen, zoals op deze website. Hierdoor zou je het helemaal zelf kunnen doen, zonder iemand in te huren. Maar je zou ook iemand kunnen inhuren en dan kan je het zo duur maken als dat je zelf wilt.  

Maar kijk eens terug naar het voorbeeld van zojuist (jouw favoriete winkel). Het feit dat je elke keer weer teruggaat naar die winkel, is niet omdat die winkelier heel veel geld heeft betaald aan brand design. Nee. Jij keer terug omdat die winkelier precies iets goed doet, wat jij fijn vindt. En elke keer weer. De superkracht om die klant voor je te winnen, komt voort uit jouw eigen passie en vakmanschap, in combinatie met inlevingsvermogen en kennis over de klant. De basis van een sterk merk ligt dus bij jou zelf. En hoe sterker jouw merk, hoe hoger de omzet.  

Wat is de ROI van brand design 

Met het opbouwen van een merk, zal zich een groep aan trouwen klanten om je heen verzamelen. Een groep van loyale klanten, die altijd bij jou komen, voor hetgeen jij verkoopt. Fans die jouw merk bewust en onbewust promoten bij hun achterban. Met andere woorden: goede branding verdien je terug. Het is afhankelijk van de omvang en aanpak, hoe snel je het terug verdient. Huur je iemand in? Vraag jezelf dan af hoeveel procent van jouw omzet jij het waard vindt om iemand in te huren.  

Brand design begint bij jouw doelgroep

Door jouw doelgroep te begrijpen, kan je hun probleem oplossen. Hun verwachtingen beantwoorden. Daar begint brand design. Welk probleem wil je voor jouw doelgroep oplossen en nog belangrijker: waarom? Hoe wil je dit waarmaken en waar sta je als ondernemer voor. Hierbij is het belangrijk dat het allemaal relevant moet zijn voor jouw doelgroep. Jij kunt nog zo stellig zijn over het wel of niet eten van vlees, maar als je auto’s verkoopt zal dat niet direct relevant zijn voor jouw doelgroep. Het is belangrijk dat jouw waarom jouw doelgroep aanspreekt. Maar net zo belangrijk is dat jouw waarom ook dicht bij jou ligt! Anders wordt het een stuk moeilijker om jouw waarom consistent door te voeren.

Leg hierbij overigens de reden “geld verdienen” even aan de kant. Natuurlijk is geld een economische drijfveer die je nodig hebt om financieel gezond te blijven. Er zijn immers kosten die betaald moeten worden en er moet brood op tafel komen. Maar het is een noodzakelijk goed, waar elke ondernemer mee te maken heeft en wat de klant ook wel begrijpt. Maar ik heb in al mijn ervaring nog nooit een klant bij me gehad, omdat ik geld wilde verdienen. Dat zal hem een worst wezen, als hij of zij maar krijgt waarvoor hij of zij kwam.

Hoe werkt online brand design 

Online brand design, het vormgeven van jouw merk in het hoofd bij jouw doelgroep via online middelen, kan je het beste doen in cycli. Je begint met het bepalen van jouw doelgroep en bouwt daar jouw merk omheen. Vervolgens ga je jouw merk optimaliseren, zodat het nog beter aansluit bij jouw doelgroep. Hierdoor leer je jouw doelgroep beter kennen, waardoor je jouw merk daar weer beter op af kunt stemmen.  

Mijn brand design cyclus:

  1. Bepaal de merkstrategie 
  1. Bepaal de belangrijkste persona’s voor jouw merk 
  1. Bepaal de customer journey’s op basis van de persona’s 
  1. Bepaal welke uitingen en processen die relevant zijn voor deze customer journey.  
  1. Geef de geselecteerde uitingen en processen vorm.  
  1. Bepaal welke kpi’s het succes bepalen van deze customer journey en de bijhorende uitingen en processen 
  1. Implementeer de merkuitingen en processen  
  1. Houdt de vinger aan de pols en evalueer. 
  1. Begin de cyclus opnieuw en vervang het woord bepaal door optimaliseer.  

Wil je jouw merk verder opbouwen? Hier wat handige artikelen: 

Brand design is voor iedereen 

Wil je jouw merk verder gaan opbouwen. Op deze website vind je alle hulp die je nodig hebt: van gratis kennis, downloads en methodes, tot het volledig uitbesteden van het online brand design voor jouw merk. Om het overzichtelijk te maken, is de hulp onderverdeeld in 4 levels: 

  1. Apprentice level: Gratis kennis (artikelen), downloads en methodes die je kunt gebruiken om jouw eigen merk op te bouwen 
  1. Hero level: Boek jouw plekje bij een webinar, of plan een branding workshop in voor jouw merk. 
  1. Super hero level: Ik help jou als jouw sidekick in online brand design en samen maken we van jouw merk de superheld van jouw klanten.  
  1. League of super heroes: samen helpen we andere MKB’ers om de superheld te worden in hun markt, binnen de gesloten Nerds-in-branding Community.  

Wil je hier meer over weten? Klik dan hier en maak een vrijblijvende afspraak, waarin we samen kunnen verkennen wat het beste is voor jouw merk.  

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

B2B Breindump

Brand design

Een voorbeeld van een merkidentiteit: Foeter (Deepdive video)

24 mei 2024, Huissen
Door het invullen van het Brand Identity Canvas voor Foeter, ontstaat er een voorbeeld van een merkidentiteit. Leer en creëer je eigen merkidentiteit.

Lees meer >>>

De rol van websites anno 2024

Webdesign

De rol van jouw website anno 2024

28 april 2024, Huissen
Door de vele ontwikkelingen is de rol van de website enorm aan het veranderen. Niet langer het belangrijkste kanaal, maar wat is het dan wel?

Lees meer >>>

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Inhoudsopgave