Custom webdesign

Brand design in 3 stappen

Elke kleine en zelfstandig ondernemer zou om brand design toe moeten passen. Brand design om zijn of haar merk te ontwikkelen. In mijn vorige blog kon je lezen waarom je zoveel aandacht aan je merk zou moeten besteden. Maar hoe doe je dat dan? Ik heb een simpel drie stappenplan opgezet. “Brand design in 3 stappen” moet jou als kleine en zelfstandige ondernemer helpen uit te groeien tot de superheld voor jouw doelgroep. Begrijp me niet verkeert. Brand design is niet simpel, het kost je flink wat inspanning. Je hebt doorzettingsvermogen nodig. Maar dat weegt niet op tegen alles wat brand design jou kan leveren. Daarnaast is het geen trucje wat je “even snel” kunt toepassen.

Simon Sinek legt je aan de hand van 3 voorbeelden in 15 minuten uit, dat jouw “waarom je iets doet” veel belangrijker is dan “wat je doet.”

Stap 01:

Bepaal je Brand strategie

Een goede brand strategie begint met een spiegel. Een spiegel om goed naar jezelf te kijken Daar begint het. Zoals Simon Sinek zegt, het begint met jouw “Waarom”. Waar wordt jij blij van? Waar krijg je energie van? En van wat juist niet. Zet het eens op een rijtje. Verwijder alles wat sowieso nodig is, zoals geld verdienen. Dat is geen waarom, dat is een noodzaak om alles te kunnen doen.

Zo is mijn waarom:

Andere mensen helpen hun merk op bouwen doormiddel van lean en agile brand design. Simpele oplossingen die het gemakkelijker maken voor de klant om zijn merk op te bouwen en door te ontwikkelen.

Dat ik hier geld aan verdien, zorgt ervoor dat ik kan doen wat ik doe. Hetgeen waar ik me prettig bij voel (het helpen van andere met het opbouwen van hun merk), is hetgeen waarom ik het doe.

“Er zijn vele wegen die naar Rome leiden,” en dat geld ook voor het bepalen van jouw merkstrategie. Er zijn op het internet steeds meer modellen te vinden, zowel gratis als betaald. Maar pas wel op, ze zijn niet allemaal zo succesvol als dat de personen je vanuit hun luxe (gehuurde) villa, of in het bijzijn van hun (gehuurde) super car vertellen. Zoek naar oplossingen die bij jou passen. Oplossingen die passen bij jouw budget en waar genoeg ervaringen over gedeeld worden op het internet. Daarnaast moet je ook weten dat veel modellen veel op elkaar lijken, het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet.

Zelf gebruik ik bij  De Kunning Concepts de Merkwijzer van Ruud boer als basis om een brand strategy op te stellen. Daarnaast heb ik mijn toolbox gevuld met kleinere oefeningen / workshops om dieper op de materie in te gaan. Per klant kies ik vervolgens de best passende oplossingen. De boeken van Marty Neumeijer en de diverse podcasts hebben ervoor gezorgd dat ik mijn aanpak verder na mij had heb kunnen zetten tot “brand design in 3 stappen.”

Ontwerp visuele identiteit op basis van brand design

Stap 02:

Creëer je Brand identity

Je hebt in de vorige stap een merkstrategie bepaald en het wordt tijd om dat vorm te geven. In deze stap creëer je de brand identity van jouw merk. Dit is meer dan een logo en een huisstijl. Je kijkt veel verder. Naar hoe je praat. Wat je uitstraalt. En ga zo maar verder.

Wat belangrijk is bij de brand identity dat de merkuitingen passen bij de uitstraling die je wilt hebben en het verhaal wat je wilt vertellen. Dat is natuurlijk gemakkelijker dan gezegd. Het is dan ook aan te raden om hier een grafisch ontwerper voor in te huren. Natuurlijk kan je zelf aan de gang gaan met Canva en allerlei gratis design tools. Maar grafisch ontwerpers beheersen niet alleen de professionele design tools, maar ze hebben ook heel veel tijd gestoken in hun ontwikkeling. Ze kennen de design regeltjes en hebben de superkracht om met concepten te komen, waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben.

In deze fase van brand design komt ook jouw website aanbod. Een sterk merk kan immers niet meer zonder een website die de merkstrategie vertaald naar de gewenste klantervaring van jouw klanten. In het artikel “Van merkstrategie naar webdesign in 9 stappen” wordt uitgelegd hoe je zo’n website maakt.

Custom webdesign

Stap 03:

Optimaliseer de brand experience

Als je jouw sterke brand strategie een aansprekende brand identity gegeven hebt, is het tijd voor de laatste en belangrijkste stap van het drie-stappenplan voor brand design: brand optimalisation. In deze fase ga je je merk pas echt tot uiting brengen. Je kunt nog zo’n goede strategie hebben, als je het in de uitvoering niet goed doet, dan heb je helemaal niks aan je strategie.

Daarom is het ow zo belangrijk dat jouw brand strategy en brand indenity zo dicht mogelijk bij jou moeten liggen. Dat maakt het voor je zelf veel gemakkelijker om je merk consistent door te voeren, omdat je simpelweg jezelf kunt zijn. Je hoeft je niet voor te doen als iemand anders.

Maar wat doen we nu echt in deze fase? Met de strategie en identiteit heb je alles voorbereid. En nu ga je het gebruiken in alles wat je doet. Nu ga je met alles wat je doet een (nieuw) beeld vormen in de hersenen van jou doelgroep. Een beeld wat veel dichter komt bij wat jij wilt dat het beeld is. Maar het allerbelangrijkste is dat je gaat testen. Probeer dingen uit. Maak het meetbaar, zodat je weet wanneer iets wel of niet werkt. En maak elke beslissing met je merkwaarden in je achterhoofd.

Kijk niet raar op als je in deze fase erachter komt, dat je jouw brand strategy moet aanpassen. Of dat iets in je merkuitingen (brand identity) niet klopt. Je bent immers aan het optimaliseren. Aan de knoppen draaien van een geoliede machine, om er het maximale uit te halen.

Leer van je community.

Ga de dialoog aan met jouw volgers, jouw doelgroep, jouw klanten. En doe iets met wat je van hen te weten komt. Als het groten gros aangeeft dat iets niet handig is, terwijl jij hetgeen juist superhandig vindt, vraag je dan af wat belangrijker is: wat jij vindt of wat zij vinden.

Je kunt nog zo goed ergens over nagedacht hebben, dat wil niet zeggen dat iedereen hetzelfde ervaart. Luister daarom goed en laat merken dat je naar ze luistert. En ja dan moet je soms ergens mee stoppen, waarvan je zelf dacht dat het echt een succes zou gaan worden.

“Kill your darlings en focus je op wat echt belangrijk is”.

Tools als Google Analytics, Search Console en Datastudio zijn handige tools om online te monitoren. Maar offline monitoren is een stukje moeilijker. Dat maakt het nog belangrijker om te luisteren naar je doelgroep, te kijken naar wat er om jouw merk heen gebeurd. Wees inventief. Heb je bijvoorbeeld een winkel? Bij deze de volgende tip voor offline monitoring.

Print een paar plattegrondjes uit, pak een pen en registreer hoe klanten door je winkel lopen. Geef aan waar ze stil staan. Wat ze doen als ze stilstaan. Volg op deze wijze ongeveer 10 klanten, elk op een eigen vel of in een eigen kleur. Voeg nu alle plattegronden samen. Zie je opvallende looproutes, hotspots (punten waar meerdere klanten naar een product staan te kijken) of zie je dat ze allemaal rondjes lopen omdat ze iets niet kunnen vinden. Dan weet je nu wat de belangrijkste looproutes door de winkel zijn, waar je jouw top product het beste neer kunt zetten (op de hotspot natuurlijk) en je weet of je iets moet doen met de vindbaarheid van je producten.

Kortom er zijn giga veel mogelijkheden en het hoeft niet veel te kosten. Maar zorg voor de focus. Maak het niet te groot en houdt het dicht bij je zelf. Dan ben je goed op weg. Lukt dat niet of weet je niet hoe je verder moet? Laten we dan samen een kop koffie drinken, om te kijken of ik jou kan helpen.

Interessant om te
delen met je netwerk?

Klaar om van jouw merk de superheld te maken?

Neem vandaag nog contact op en maak een afspraak voor een vrijblijvend intake gesprek.

Meer blogs: