Eerlijke marketing met DigitL

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Oneerlijke marketing is een doorn in het oog van MKB’ers en de vele wel eerlijke marketeers. En daarom bundelen Stephan Bloemberg  van Tailored Webdesign  en Ik (Paul Hendriks) de krachten. Vanuit onze 2 bedrijven lanceren we een nieuw merk: DigitL. Hiermee willlen we de strijd aangaan met oneerlijke marketing en de hardwerkende MKB’ers helpen.

Maar van waaruit is DigitL ontstaan? Wat doet DigitL? Op al deze vragen en meer, vind je antwoord in dit artikel.

Wie is DigitL?

Stephan Bloemberg is  heeft zijn eigen webdesign bureau: Tailored Webdesign. Naast webdesign heeft hij een passie voor SEO. In zijn dagelijkse werk, komt hij vaak in gesprek met ondernemers, die vaak veel te dure websites hebben afgenomen. Ze hebben veel te veel betaald voor Google Ads of ze betalen voor maandelijks SEO-onderhoud terwijl de uitvoerende partij helemaal niks aan SEO doet. Hij heeft een bloedhekel aan onrecht, waardoor DigitL perfect bij hem past.

Als sidekick van superhelden, ben ik aan mijn titel verplicht om oneerlijkheid en onrecht aan te pakken. Ook ik kom regelmatig vormen van oneerlijke marketing tegen. Van vendor-lockins (je kunt niks aanpassen in jouw website, zonder dat je er flink voor moet betalen), slechte geld-op-slokkende Google Ads campagnes en gekaapte domeinnamen. Voor mij is dit de ideale kans om er verandering in te brengen.

Dit zijn Stephan Bloemberg en Paul Hendriks, de initiatiefnemers van DigitL.

Eerlijke marketing als gemeenschappelijke drijfveer.

Ter voorbereiding van een presentatie over oneerlijke marketing, had ik mijn LinkedIn-netwerk opgeroepen, om hun ervaringen met oneerlijke marketing te delen. Diezelfde dag kreeg ik al een DM van Stephan: “kunnen we even bellen?” Wat volgde was een telefoongesprek van bijna een uur waar Stephan zijn ervaringen met oneerlijke marketing met me deelden.

Onschuldige en hardwerkende MKB’ers werden financieel de dupe van “bijzondere” marketinginvesteringen, vaak gedaan door onwetende of gewetenloze marketeers die snel geld wilden verdienen. Al snel werd duidelijk dat we hier beide iets in willen veranderen. En zo kwam er een vervolggesprek en daar werd het idee geboren om DigitL op te starten. Een dienst om MKB’ers te helpen goede marketing te onderscheiden van slechte, oneerlijke en inefficiënte marketing.

“Onze call to action kwam bij ons eerste telefoongesprek.”

Wat is DigitL?

DigitL is geen traditioneel marketingbureau. Sterker nog. Je kunt ons niet inhuren om jouw marketing uit te besteden. Maar wat doen wij dan wel? Als MKB’er kan je DigitL inschakelen om jouw marketingactiviteiten te beoordelen met een onafhankelijke en frisse blik.

Marketing is een uitdaging voor een gemiddelde MKB’er.

Als ondernemer in het MKB is marketing vaak bijzaak. Je bent bezig met het runnen van jouw bedrijf en hebt geen tijd voor al dat soort “triviale” zaken. Maar wat veel ondernemers niet door hebben, is dat je met de juiste marketinginzet echt het verschil kunt maken. In een steeds digitaler wordende wereld kan je simpelweg niet meer zonder online marketing, wil je jouw bedrijf tot een succes brengen.

Maar goed. Heb jij wel genoeg kennis om de marketing voor jouw bedrijf aan te sturen? Nee! En dat is niet raar. Ieder zijn vak. Daarom zie je bij een gemiddelde MKB’er dus of 1) een interne marketingafdeling of 2) dat de marketing uitbesteed wordt aan een externe partij, of 3) een combinatie van intern en externe marketing professionals.

Het begint met bewustwording.

In de reeds gepubliceerde artikelen op Frankwatching en Emmerce bewijzen dat de uitdaging breder is dan alleen oneerlijke marketing.

  • Marketingbureaus verkopen waar zij goed in zijn, ipv wat het beste is voor de klant.
  • Inhouse marketeers missen de specifieke kennis of het zelfvertrouwen om een marketingcasus tot in detail goed uit te kunnen rollen.
  • Het marketinglandschap bestaat uit heel veel specialisaties. Je kunt niet goed zijn in al die zaken.

Al deze uitdagingen zijn op te lossen, door een onafhankelijke partij in te schakelen. Iemand die over jouw schoeder meekijkt en toegang heeft tot specialisten vanuit elke vakgebied om jouw casus goed te kunnen beoordelen.

Bron:

Frankwatching – Trap niet in de salestrucs: zo kies je het juiste marketingbureau

Emmerce – ‘Meeste marketeers onzeker over hun bureaurelatie’

De 6 gewetensvragen over marketing bij een MKB’er

Marketing is niet gratis, hoeveel mensen dat ook roepen. Het kost tijd, dus geld. En dan hebben we het nog niet over de kosten van tools, kanalen, advertenties en meer. Jouw interne of externe marketeers zullen jou dus vragen om te investeren. In goed vertrouwen luister je, maar ondertussen schieten er allerlei vragen door je hoofd.

  1. Hoeveel weet ik als ondernemer nu écht over online marketing?
  2. Vertrouw ik erop dat alles goed gaat, terwijl ik het eigenlijk helemaal niet weet?
  3. Is het aannemelijk dat bedrijfsblindheid zijn intreden heeft gemaakt binnen mijn bedrijf?
  4. Is de oplossing aangeboden door het externe bureau wel de beste oplossing voor mijn bedrijf? Of is het vooral goed voor hen? Externe bureaus kunnen immers (onbewuste) voorkeuren hebben, omdat het voor hen gemakkelijker/goedkoper/winstgevender is.
  5. Wie is er echt bezig met mijn online marketing: de senior marketeer die mij de oplossing heeft verkocht/het budget heeft geclaimd? Of de (mogelijk) onwetende junior of stagiair die zijn best doet, maar het eigenlijk ook niet weet?
  6. Weet ik welke vragen ik moet stellen aan mijn eigen marketingafdeling of het externe bureau waar ik mee om tafel zit.

Als jouw marketingbudget rond de 200 euro per jaar is, dan zul je niet wakker liggen van deze vragen. Maar bij een gemiddeld MKB-bedrijf loopt een jaarlijks marketingbudget al snel in de tienduizenden euro’s.

DigitL geeft antwoord op de vragen.

Met DigitL haal je onafhankelijke experts in huis, die antwoord kunnen geven op de eerdergenoemde gewetensvragen. We hebben alle expertise in huis, om jouw marketinginzet te beoordelen met een frisse blik en zonder enige commercieel belang. Ons enige belang is dat van de MKB’er.

“Wij hebben geen enkel commercieel belang om een positief of negatief advies te geven. Enkel het belang van de MKB’er is hierin belangrijk.”

Wat is DigitL niet?

DigitL is volledig ontstaan vanuit onze gezamenlijke missie om online marketing voor het MKB eerlijker en efficiënter te maken.

  • DigitL is er niet om jouw marketing op te pakken;
  • DigitL is er niet om het marketingbureau te bekritiseren;
  • DigitL is er niet om jouw interne marketingafdeling de grond in te boren;
  • DigitL is er niet om jouw gouden bergen te beloven;
  • DigitL is er niet om te vertellen hoe jij jouw marketing moet aanpakken.
  • DigitL is geen leadgenerator voor Tailored Webdesign en/of De Kunning Concepts.

Maar wat is DigitL dan wel?

DigitL is volledig onafhankelijk en heeft geen commercieel belang bij de adviezen die we geven.

Wij zorgen dat:

  • De juiste vragen gesteld worden aan jouw (interne/externe) marketingteam.
  • Je niet te veel betaald voor jouw marketingactiviteiten.
  • Je weet wat er goed en wat fout gaat rondom jouw marketing.
  • De offertes van externe partijen beoordeeld worden, voordat je akkoord gaat.

Kortom, wij zorgen dat jouw marketingbudget efficiënter en met meer vertrouwen ingezet kan worden.

Hoe gaat DigitL te werk?

Ondanks elke casus een ander aanpak nodig kan hebben, kunnen we de werkzaamheden in de volgende stappen samenvatten.

  1. Elke samenwerking begint met een intakegesprek, waarbij je het hemd van je lijf zullen vragen.
  2. Je geeft ons (beperkte) toegang tot jullie systemen, zodat we jouw cijfers kunnen bestuderen.
  3. We maken gezamenlijk een beknopt plan van aanpak, waarin we het verdere verloop zullen bepalen.
  4. Per onderdeel zal een relevante expert de marketinginzet analyseren en beoordelen.

Wij geven altijd een volledig onafhankelijk advies. Je vliegt ons niet in, zodat wij onze eigen producten of diensten kunnen verkopen. Je vliegt ons in om jouw marketinginzet te toetsen en alle vormen van oneerlijke marketing te voorkomen.

Wat kost het advies van DigitL?

Ondanks iedere case ons helpt dichter bij ons doel brengt, kunnen we dit niet gratis doen. Wij moeten immers ook onze rekeningen betalen. Maar elke case heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen parameters en zijn eigen budgetten. Daarom zullen wij altijd vooraf een passende prijs voorleggen, passend bij de casus en het budget.

ROI van onze service

Hoe inefficiënter/slechter/oneerlijker jouw marketinginvesteringen zijn, hoe eerder je de investering in onze diensten hebt terugverdient. Het ergste wat er kan gebeuren is, dat je betaald voor onze service en wij tot de conclusie komen dat jouw marketinginvesteringen gewoon goed zijn. Maar kan je met een gerust hart verder gaan.

De toekomst van DigitL

Voor mij valt het onder de noemer concept. Het is een test, waarin we gezamenlijk kijken of hier vraag naar is. Het is een test om te kijken, of er markt voor is om dit op te schalen. Op dit moment worden de werkzaamheden vanuit onze eigen bedrijven aangestuurd.

Dit wil overigens niks zeggen over het de kwaliteit en waarde van de dienst die we bieden. We zijn immers allebei actief in het marketinglandschap en hebben alle skills in huis om de MKB’er te voorzien van het juiste onafhankelijke advies.

Wanneer er voldoende aanvragen komen, zullen we gaan opschalen. Hoe dat eruit gaat zien, is afhankelijk van deze test.

Hoe zit het met jouw marketing?

Heb jij last van één van de gewetensvragen? Of heeft dit artikel je aan het denken gezet. Neem gerust en vrijblijvend contact met ons op. We nemen graag jouw zorgen weg.

DigitL is de onafhankelijke partij die je inschakeld om jouw (toekomstige) marketing inzet te beoordelen. Wij kijken naar wat het beste is voor jou.

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

B2B Breindump

Brand design

Een voorbeeld van een merkidentiteit: Foeter (Deepdive video)

24 mei 2024, Huissen
Door het invullen van het Brand Identity Canvas voor Foeter, ontstaat er een voorbeeld van een merkidentiteit. Leer en creëer je eigen merkidentiteit.

Lees meer >>>

De rol van websites anno 2024

Webdesign

De rol van jouw website anno 2024

28 april 2024, Huissen
Door de vele ontwikkelingen is de rol van de website enorm aan het veranderen. Niet langer het belangrijkste kanaal, maar wat is het dan wel?

Lees meer >>>

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Inhoudsopgave