Je begint je eigen bedrijf. Je bouwt je eigen merk op. En dan komt de vraag: heb ik een website nodig? Moet ik daar mijn geld wel aan uitgeven? Als webdesigner zou het natuurlijk voor de hand liggen dat ik “ja” zeg, maar dat doe ik niet! Ik zeg geen ja en ik zeg geen nee. Het is namelijk afhankelijk wat je wilt doen en wat je wilt bereiken.
Maar het artikel begint met de titel: 19 redenen waarom jouw bedrijf een website nodig heeft. Zit je dan verkeerd? Nee hoor. In tegendeel. Maar dit zijn de redenen waarom ik WEL een website zou adviseren. Zijn de redenen niet relevant voor jouw merk? Dan zou je het prima zonder website af kunnen en je online plekje claimen mbv social media.
19 Redenen om een website te bouwen voor jouw bedrijf.
- Geloofwaardigheid (deel 1): Mensen zoeken jouw website op om te bepalen of jouw bedrijf werkelijk bestaat.
- Eerste indruk: Mensen zoeken jouw website om een eerste indruk te krijgen van jouw merk.
- Vindbaarheid: Je wordt gemakkelijk gevonden door nieuwe potentiële klanten. Mensen zoeken op Google om een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. Als je met jouw product dat probleem op kunt lossen, dan wil je ook bij die zoekopdracht naar boven komen.
- Visitekaartje: Een eigen website dient als een online visitekaartje van jouw bedrijf. Hier presenteer je jouw merk, jouw visuele identiteit, jouw huisstijl.
- Focus: Je kunt je bijzonder goed richten op een specifieke doelgroep. Je kunt je richten op jouw niche.
- Data (deel 1): Je kunt hier je eigen database met klantgegevens (wel AVG-proof natuurlijk) opbouwen
- Controlle: Jij bepaalt wat, hoe en aan wie je iets toont op jouw website. Je zit niet vast aan een stramien van bijvoorbeeld een Facebook pagina.
- Autoriteit: Met een website kan je bouwen aan de autoriteit binnen jouw vakgebied
- Geloofwaardigheid (deel 2): Met een website kan je bouwen aan jouw geloofwaardigheid, mbv van reviews en testimonials.
- 24/7: Met een website geef je (potentiële) klanten de mogelijkheid direct contact op te nemen. Via jouw website ben je immers 24-uur per dag bereikbaar.
- Data (deel 2): door het gedrag van de bezoekers op jouw website te monitoren, kan je jouw website, aanbod en service nog beter afstemmen op de wensen en behoeften van jouw klant.
- Efficiëntie: Je kunt extra functionaliteiten toevoegen, zoals een bookingstool of webshop, wat jouw werkzaamheden vergemakkelijkt.
- Vitrine: Op je website kun je jouw producten en diensten in de etalage zetten.
- Klantenservice: Een website kan veel gestelde vragen beantwoorden, waardoor je minder tijd kwijt bent met het beantwoorden van deze vragen en je je kunt focussen op het werkelijk helpen van de klant.
- Database: Een website kan de basis zijn voor jouw handel, waarvanuit alle verkoopkanalen (online en offline) gevoed worden.
- Wereldwijd: Het bereik is wereldwijd zonder dat je er iets extra’s voor hoeft te doen.
- Zoekmachines: Met een website kom je gratis in werelds grootste online variant van een telefoonboek te staan, ofwel Google. Hoe beter je website is, hoe hoger je komt te staan en hoe meer gratis promotie het oplevert.
- Concurrentie: Jouw concurrenten zijn actief met hun eigen website, waardoor je klanten misloopt als jij geen website hebt.
- Locale vindbaarheid: heb je een ijssalon, en zoekt iemand in de regio op ijssalon, dan wil jij toch tussen de zoekresultaten staan? Dan wil je toch dat die persoon over enkelen minuten bij jou aan de balie staat om zijn ijsje te bestellen?
Een aantal van bovenstaande punten zouden ook als argument gebruikt kunnen worden, om juist voor een social mediakanaal te gaan ipv een website. Maar is dat wel verstandig? Of is het juist superslim?
Is social media een goede vervanger voor het hebben van een eigen website?
Heb je wel een website nodig, of kan je het alleen af met social media? Daar verschillen de meningen enorm over. Als je het een influencer vraagt, zal het antwoord meestal “ja” zijn. Maar er zijn ook veel mensen die het hier absoluut niet mee eens zijn. Mijn mening is dat het afhankelijk is van het merk, de doelgroep en wat je uiteindelijk wilt bereiken. Het gaat erom wat het beste past bij de merkstrategie. Het zijn tools om een doel te bereiken, niet een doel op zich.
Er zijn zeer succesvolle mensen die hun totale following van duidzenden tot miljoenen opgebouwd hebben op een social mediakanaal. Vooral bij influencers zie je dat natuurlijk veel en dat model heeft zich als zeer succesvol bewezen. Maar die markt is inmiddels ook aardig verzadigd. Er zijn inmiddels zoveel mensen die proberen de nieuwe Enzo Knoll te worden. Daarnaast ben je afhankelijk van de grillen van de bedrijven achter de kanalen.
Een voorbeeld van Social media vs eigen website.
Stel je voor: je bent een fotograaf die action figures in actie poses fotografeert en post dagelijks meerdere foto’s op Instagram. Het gaat al jaren goed en je hebt een mooie following opgebouwd op basis van die foto’s. Tevens verdien je er aardig wat geld mee door product placement en advertenties.
Maar na de zoveelste policy wijziging bij Meta, krijg je ineens een mail met de mededeling dat foto’s van speelgoed niet meer mogen, omdat het reclame zou zijn die gericht is op kinderen. Ondanks jij een hele andere doelgroep hebt, blijkt Meta jouw foto’s te scharen onder reclame van speelgoed gericht op kinderen. Ineens moet je dus alle foto’s, ofwel “alle redenen voor jouw volgers om jou te volgen,” verwijderen. En daarmee verdwijnen je uiteindelijk ook jouw volgers en inkomsten als sneeuw voor de zon.
Maar wat nu als die foto’s op je eigen website hebt staan, waar jouw volgers jou en jouw foto’s weten te vinden. Ze schrijven zich in voor een nieuwsbrief of zien kleine updates voorbijkomen via diverse social mediakanalen. Natuurlijk ben je met een eigen website afhankelijk van landelijke wetgeving, maar verder ben jij de baas over jouw content. Jij bepaalt wat je wel en wat je niet toont. Je bepaalt de hoe, de waarom en je kunt ermee doen wat jij wilt. Je kunt doen wat jij denkt dat goed is voor jouw merk. Je kunt hier de dialoog aan gaan met je volgers op de manier dat jij wilt.
Natuurlijk zitten er ook heel veel voordelen aan social media. Het is gratis, zij regelen de techniek. Jij vult jouw sociale pijplijn met afbeeldingen, video’s en tekst. Met de huidige ontwikkelingen rondom social media wordt er zelfs steeds meer mogelijk.
Een van de ontwikkelingen die steeds meer voeten in aarde begint te krijgen is social selling. Hierin verkoop je producten via een social mediakanaal zoals Facebook, door jou database van jouw website te koppelen aan het Meta platform (meta is ook het moederbedrijf van facebook, mocht je dat nog niet weten). Mensen hoeven Facebook dus niet meer te verlaten om jouw product te kopen. Facebook blij omdat je de doelgroep niet van hun platform af haalt en jij blij omdat je weer iets verkocht hebt. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
Wat is de beste basis voor jouw merk? Social media of website?
Er zijn genoeg redenen om te kiezen voor social media of voor het hebben van een eigen website als basis van jouw merk. Het is een afweging die je zelf moet maken. Wil je alles in eigen hand houden (incl de privacy van jouw volgers en klanten) dan kies je voor een eigen website. Wil je snel groeien en niet bezig zijn met een eigen site, dan ga je voor social media. Neem je voor lief dat je een deel van je macht uit handen geeft? Of ga je voor een ultieme mix tussen de 2?
Ga op zoek naar de beste mix van social media en website.
De social media platformen blijven zich ontwikkelen, waardoor ze een steeds groter deel van de customer journey van jouw merk kunnen onderbrengen op hun platform. Hun doel, bezoekers blijven op het platform waardoor er meer opbrengsten gehaald kunnen worden uit advertenties. Door alle mogelijkheden is het belangrijk om op zoek te gaan naar de juiste mix van social media aan de ene zijde en jouw website aan de andere zijde. Je gebruikt de voordelen van beide om de ultieme klant ervaring te gaan creëren.
Dit kan je bijvoorbeeld doen door handmatig al je producten in de webshop van het social mediakanaal te plaatsen. Maar je kunt ook een koppeling opzetten tussen jouw social media webshop en jouw website. Hierdoor heb je één basis (jouw website/webshop) van waaruit jouw social mediakanalen gevoed worden en hun verkoop kunnen doen. Met dit soort (complexere) koppelingen tussen je website en social mediakanalen zorg je ervoor dat je jouw doelgroep een keuze geeft: 1. bestellen via social media 2. bestellen via de website. Je bereikt hiermee verschillende doelgroepen. Je creëert zo een extra verkoopkanaal waarbij jouw website de basis is. En dat terwijl je maar op 1 plek jouw assortiment hoeft bij te houden.
Een website laten maken is goedkoper dan zelf maken.
Wist je dat, in het voor veel kleine en zelfstandige ondernemers goedkoper is om een website te laten maken, dan dat ze zelf een website gaan maken. Ik heb een methode bedacht, waarmee je zelf als ondernemer kunt bepalen wat goedkoper is. Lees meer over deze methode.
Wat vind jij?
Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Heb je echt een website nodig, of kan je het als kleine en zelfstandige ondernemer gemakkelijk af met bijvoorbeeld een LinkedIn-bedrijfspagina? Laat het me weten op LinkedIn.