Ontdek jouw merkidentiteit met de Brand Identity Workshop.

Jouw merk begint bij jouw merkidentiteit.

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Met een sterk merk kan jij als ondernemer het verschil maken, de ideale klanten aantrekken en meer plezier hebben in het runnen van jouw zaak. Een sterk merk begint met een duidelijke merkidentiteit, ofwel brand identity. En precies hier ga ik dieper op in, in dit artikel.

Wanneer je de brand identity duidelijk hebt, wordt het gemakkelijker om jouw merk door te voeren in alles wat je met jouw onderneming doet. Want jouw merk wordt bepaald door alles wat je doet. Of het nu jouw marketing campagne is, jouw personeelsbeleid of klantenservice, elk punt waarop de klant met jouw merk in aanraking komt, draagt bij aan hoe jouw (potentiële) klant over jouw denkt.

Lees ook: Waarom brand design voor jouw bedrijf?

Een goed en gestructureerde manier om jouw merkidentiteit vast te leggen is een Brand Identity Workshop. In deze workshop ga je (samen met jouw team), jouw merkidentiteit vormgeven. Eerst op een abstract niveau, om het vervolgens steeds concreter te maken. De uitkomst is een duidelijk beeld van jouw merk, wat het energie geeft en wat de belangrijke pijlers zijn, waar het merk verder op uitgebouwd kan worden. Dit wordt allemaal gepresenteerd in een Brand Playbook, wat de basis zal zijn voor alle verdere ontwikkelingen met jouw onderneming.

Signalen dat jouw merkidentiteit niet goed is

Maar is het dan echt nodig om een merkidentiteit te hebben? Het zou raar zijn als ik hier geen ja op zou zeggen. Maar dat heeft ook direct een hoog “wij-van-WC-eend-gehalte.” Maar hoe kan je voor jezelf bepalen of jij aan de merkidentiteit van jouw onderneming moet gaan werken?

Gelukkig zijn er een aantal indicatoren die aangeven dat je een uitdaging hebt op het gebied van jouw merkidentiteit:

  • Wat je ook doet, de groei van jouw bedrijf stagneert.
  • Jouw marketing- en salesafdeling draaien overuren. De kosten gaan omhoog, maar de resultaten blijven gelijk of zijn zelfs dalende.
  • Je merkt dat jouw klanten niet loyaal zijn. Ze binden zich niet aan je.
  • Jouw merkuitingen vertellen elke keer iets anders. Ze zijn niet consistent.
  • Er is onvrede binnen jouw team en je hebt moeite om nieuwe mensen aan te trekken.
  • Je vraagt jezelf steeds vaker af: “waarom doe ik dit eigenlijk?”

Elk van deze symptomen kan een andere oorzaak hebben, dan een ontbrekende of conflicterende merkidentiteit. Maar dan kan je in elk geval ook benoemen wat de precieze oorzaak is. Maar is dat ook de werkelijke oorzaak. In sommige gevallen zeker. Maar kijk eens kritisch. Is het bijvoorbeeld echt zo dat de krapte op de personeelsmarkt ervoor zorgt dat je moeilijk nieuwe mensen kan vinden? En waarom heeft die ene concurrent daar dan geen last van? Of zou dat concurrerende merk aantrekkelijker zijn, om voor te werken?

Merkidentiteit als kapstok

Zie een goede merkidentiteit als een kapstok, waar je alles aan op kunt hangen. Het geeft je onderneming richting en het maakt het gemakkelijker om beslissingen te maken. Het helpt niet alleen om jouw marketing consistenter te laten uitvoeren, mar het helpt je door het gehele bedrijf heen.

Wanneer het merk claimt duurzaam te zijn, helpt je dat in het maken van beslissingen op het gebied van bijvoorbeeld jouw wagenpark, energiebesteding, huisvesting en inkoopbeleid. Wanneer een merk claimt dat het anders is, dan moet je dus bij elke beslissing gaan nadenken: hoe kunnen wij het anders doen?

En zo kan je elke waarde, elke drijfveer, gebruiken als haakje, waar je iets aan op kunt hangen. Het geeft jouw merk consistentie, meer focus en het maakt het werken voor het merk een stuk leuker en prettiger. Want het sluit uiteindelijk aan bij wie jij en je team willen zijn, met jouw merk.

Waarom een Brand Identity Workshop?

Het cruciale belang van een consistente merkidentiteit.

Het begint allemaal met de definitie van het merk. Zie jouw merk als het plaatje wat iemand in zijn hoofd heeft, of het gevoel wat iemand krijgt als hij in aanraking komt met jouw merk. Het is een gevoel of visualisatie, wat ontstaat door alle associaties die men aan jouw merk gekoppeld heeft.

Veel mensen uit mijn LinkedIn netwerk denken bijvoorbeeld al snel aan superhelden, action figures en eerlijke marketing wanneer ze met mijn merk in aanraking komen. Maar denk maar eens wat jij voor je ziet wanneer je denkt aan Cool Blue, Nike of Mc Donalds. En check dan eens bij je partner waaraan hij of zij denkt, wanneer je hetzelfde merk noemt.

Al deze merken, inclusief mijn eigen persoonlijke merk hebben 1 ding gemeen: ze hebben allemaal goed nagedacht over hun merkidentiteit. En deze merkidentiteit is vertaald naar alles wat ze doen.

Hoe creëer je jouw eigen unieke merkidentiteit?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Je kunt boeken lezen – zoals Brand Design van Ruud Boer RM, Brand Gap, Zag of Brand Flip van Marty Neumeier –  om vervolgens de opgedane kennis te gebruiken om jouw merkidentiteit vorm te geven.

Je kunt ook zoeken op het internet. Er zijn genoeg Brand Goeroes die hun kennis delen op social media of op hun eigen website. Veelal gratis toegankelijk. Door veel tijd en energie te stoppen in onderzoek creëer je zo, je eigen methodiek om jouw merkidentiteit vorm te geven.

Maar je kunt ook lokale merkhelden invliegen, die jouw hiermee helpen. Denk bijvoorbeeld aan Michel Bron, Natasja Mekes of ondergetekende. Elk heeft zijn eigen methodes om jouw onderneming een eigen en unieke merkidentiteit te geven. Eentje die kan dienen als fundering, waar je jouw merk verder op kunt bouwen.

Je eigen merkidentiteit in vormgeven?

Jouw merkidentiteit hoeft niet direct perfect te zijn. Je kunt hier ook zelf mee beginnen. Door simpelweg het Brand Indentity Canvas in te vullen. Ok nu hoor ik je denken: “wat is dat nu weer?” en “hoe krijg ik dat Brand Identity Canvas?.”

Nou heel simpel. Schrijf je nu in voor De Concept Nieuwsbrief en ontvang de Brand Identity Canvas en een 9-daagse e-mailcursus Merkidentiteit GRATIS in jouw mailbox.

Gratis Brand Identity Canvas en E-mailcursus Merkidentiteit.

Registreer je hier.

Bepaal je de merkidentiteit voor het door jou owzo geliefde merk, liever niet alleen? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om een Brand Identity Workshop te doen.

De Brand Identity Workshop, als aanjager voor het bouwen van jouw merk.

Als jouw sidekick in Online Brand Design, heb ik de missie om het bouwen van sterke merken, toegankelijk te maken voor het volledige MKB. Om jou als ondernemer te helpen met jouw merkidentiteit, heb ik daarom vanuit De Kunning Concepts een nieuwe workshop gelanceerd: de Brand Identity Workshop. Korte workshops (2,5 uur) voor jouw team, waarin we samen de merkidentiteit uitkristalliseren. Een workshop die inspireert en verbind.

Lees hier meer over de Brand Identity Workshop.

Hoe ziet een Brand Identity Workshop eruit?

De Brand Identity Workshop is een online workshop van ongeveer 2,5 uur. Je nodigt hierbij de belangrijkste stakeholders uit jouw bedrijf uit, die invloed hebben op jouw merk. Denk hierbij niet alleen aan jouw vormgever of marketing manager, maar ook aan personeelszaken, sales en klantenservice.

We duiken vervolgens samen de diepte in. We gaan kijken waar jullie drijfveren liggen, hoe deze zich uiten naar buiten en waar jullie als onderneming voor staan. We gaan opzoek naar jullie “waarom,” de stip op de horizon en drijfveren. Alles om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de superheld die jouw merk kan zijn.

Na afloop van de workshop ontvang je binnen 2 weken een Brand Playbook, waarin de merkidentiteit is uitgeschreven. Dit geeft jouw de bouwstenen om jouw merk verder op te gaan bouwen met jouw team.

Tot slot:

Merk jij dat jouw merk de groei van jouw onderneming tegenhoud. Of zie je de kans om met een sterker merk juist te gaan groeien met jouw onderneming? Dan moet je beginnen met het helder krijgen van jouw merkidentiteit. Jouw brand identity.

Met de Brand Identity Workshop krijg je met mij hulp van een ervaren merkstrategie, om jouw merk in beperkte tijd een identiteit te geven. En voor de aantrekkelijke prijs van € 500,- (excl. Btw) is dat een kans die je niet kunt laten liggen.

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

B2B Breindump

Brand design

Een voorbeeld van een merkidentiteit: Foeter (Deepdive video)

24 mei 2024, Huissen
Door het invullen van het Brand Identity Canvas voor Foeter, ontstaat er een voorbeeld van een merkidentiteit. Leer en creëer je eigen merkidentiteit.

Lees meer >>>

De rol van websites anno 2024

Webdesign

De rol van jouw website anno 2024

28 april 2024, Huissen
Door de vele ontwikkelingen is de rol van de website enorm aan het veranderen. Niet langer het belangrijkste kanaal, maar wat is het dan wel?

Lees meer >>>

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Inhoudsopgave