De resultaten van een jaar lang dagelijks posten op LinkedIn

1 jaar dagelijks posten op LinkedIn: Personal branding met resultaat

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Weet jij wat het dagelijks posten op LinkedIn voor jouw persoonlijke en of zakelijke merk kan betekenen? In dit artikel vertel ik je wat (bijna) 365 dagen posten op LinkedIn mij heeft opgeleverd. Wat heb ik geleerd, wat heeft het me gebracht en wat kan dit voor jou doen?

Toen ik vorig jaar (2022) terug kwam van vakantie zat ik vol energie. Ik had besloten om me met mijn (toen nog parttime) onderneming me als eerste te focussen op het opbouwen van autoriteit. Ik postte zo nu en dan al op LinkedIn, maar vanaf dat moment zou ik elke dag gaan posten. En dit is één van de beste beslissingen die ik had kunnen maken.

Waarom dagelijks posten op LinkedIn?

LinkedIn is een ideaal middel om jezelf te profileren als professional. Maar waar het in het verleden gezien werd als een veredeld online CV, is het inmiddels een social media kanaal geworden voor professionals. Een platform waar men kennis kan delen, ideeen kan valideren en hun persoonlijke / professionele merk op te bouwen.

Er zijn al veel succesverhalen bekend: het LinkedIn algoritme helpt jou groeien, wanneer je dagelijks relevante en waardevolle content deelt op LinkedIn. Je laat hiermee zien dat je de kennis hebt en dat je andere mensen helpt hun probleem op te lossen. Maar waarom dagelijks? Omdat je dan sneller opvalt met verschillende posts, waar men weer op kan reageren.

Maar uiteindelijk gaat het er niet om hoe vaak je post, maar om wat je post. Jouw post moet jouw doelgroep aanspreken, inspireren, vermaken en of helpen met het oplossen van hun probleem.

Dagelijks posten ja. Posten om het posten: nee.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat jouw doelgroep te bereiken is via LinkedIn. Als je een heel jaar gaat posten op LinkedIn, terwijl jouw doelgroep vooral Instagram gebruikt, sla je de plank volledig mis.

De eerste 3 maanden Linkedin maken je onzeker.

Bij veel mensen is onzekerheid al een reden om niet te beginnen aan het posten op LinkedIn, maar na mijn ervaring, zijn de eerste 3 maanden na het maken van die eerste stap misschien nog wel erger.

De kans is namelijk dat het in het begin erg stil blijft. De impressies blijven laag, je krijgt weinig tot geen likes, laat staan dat mensen een reactie achter laten.

Het imposter syndrome begint weer rond te wanen door je hoofd. “Zie nu, mensen vinden mijn content niet interessant. Allemaal weg gegooide tijd.” Maar is niks minder waar. Vertrouwen moet je namelijk verdienen. Het heeft tijd nodig voordat mensen gaan zien dat je regelmatig waardevolle content plaatst. Het duurt nog langer voordat ze jouw werk ook werkelijk gaan waarderen, in de vorm van een like, reactie of zelfs een connectie verzoek. Maar zodra het eenmaal zover is…

Zie het als een vliegwiel: Het moet eerst geladen worden, voordat het beweging gaat genereren. Zodra je op begint te vallen, zullen de eerste likes binnen druppelen. Gevolgd door reacties, volgers en connectieverzoeken.

Wanneer de engagement (de likes en reacties) gestaag begint te groeien, zal dit ook zijn werking hebben op het algoritme. Je zult je zien dat het na 3 maanden zwoegen eindelijk zijn vruchten begint af te werpen. Wat volgt, is meer engagement, dus meer impressies. Meer follows en meer connectieverzoeken zullen al snel volgen. En uiteindelijk zal je ook berichten binnen gaan krijgen in je DM, vol met mooie kansen voor de toekomst.

Laat je niet leiden door de Vanity metrics van Linkedin

De vanity metrics, ofwel de schoonheidscijfers van LinkedIn, zijn eigenlijk heel oppervlakkig. We hebben het over impressies (de aantal keren dat jouw bericht is getoond) en de engagement (de hoeveelheid interacties die een post heeft opgeroepen. Natuurlijk helpt een hoge engagement tot een hoger aantal impressies en dus meer bereik. Maar het zegt niks over het werkelijke resultaat.

Veel impressies, volgers en engagement (likes en reacties) klinken als een doel op zich. Maar niks is minder waar. Het zegt iets over hoe jou post scoort, maar het zegt niks over het resultaat wat je boekt.

9 Feiten over vanity metrics:

  1. Je gaat volgers verliezen (niet jouw doelgroep)
  2. Je gaat nieuwe volgers krijgen (wel jouw doelgroep)
  3. Impressies zijn niet belangrijk, zolang je de doelgroep maar bereikt
  4. Engagement zorgt voor meer impressies
  5. 99% Van de LinkedIn gebruikers kijken en lezen alleen maar. Ze posten niet, geven geen reactie en ze delen zelfs maar sporadisch likes uit.
  6. Wanneer je eenmaal momentum te pakken hebt, hoef je niet meer dagelijks te posten. Dat geeft je wat meer rust in de weekenden en in je vakantie,
  7. Hogere impressies en engagement resulteren meestal in minder resultaat. Het zijn vaak de minder scorende posts die leiden tot meer transactie.
  8. Viral gaan zorgt voor een enorm bereik, maar vooral bij mensen die niet behoren tot jouw doelgroep.
  9. Het gaat niet alleen om actieve kennisdeling, maar ook om te reageren op andermans waardevolle en inspirerende content. Onderdeel zijn van de dialoog is misschien nog wel belangrijker dan zelf posten.

Wordt een betere schrijver door dagelijks te posten op Linkedin.

Je leest het vaak genoeg: door iets vaak te doen wordt je er beter in. En dat geld ook voor schrijven. Ik ben van origine geen schrijver. Ik ben meer een beelddenker dan dat ik in woorden denk. Maar goed, dagelijks posten op LinkedIn begint met schrijven.

En het is bizar hoe het cliché zich bewijst. Door het vaak te doen, merk je dat het schrijven van posts en zelfs blogs steeds gemakkelijker wordt. Met het schrijven van elk bericht leer je weer iets, wordt je een stukje beter. Of je maakt fouten, waar je vervolgens weer van kunt leren.

Het is echt bizar hoe snel zoiets gaat, wanneer je jezelf er toe zet.

11 Tips die ik je mee wil geven om je schrijfvaardigheden te verbeteren:

  1. Niks hoeft perfect te zijn.
  2. Ja ik maak veel schrijffouten, hier moet ik wat mee. AI zou me hiermee kunnen helpen.
  3. Just do it.
  4. Houdt het dicht bij jezelf.
  5. klantvoordelen zijn belangrijker dan productvoordelen.
  6. Waardevolle content gaat boven transactionele contact.
  7. Je mag jezelf kwetsbaar opstellen.
  8. Leg een backlog aan, waar je al je content ideeen – hoe klein ook – kunt opslaan.
  9. Schrijf in het voren, niet op de dag zelf.
  10. Probeer samenwerkingen aan te gaan met andere content creators, zodat je tot een mooie co-creatie kan komen, waar jullie beide profijt van kunnen hebben.
  11. Klopt het niet wat je zegt? Dan wordt je vanzelf gecorrigeerd door de LinkedIn community. Accepteer dat en doe er iets mee.

Het laatste punt ervaar je vanzelf als je een fout maakt. Zo schreef ik op 6 juli 2023 een post over de vanity metrics en hierin maakte ik een aantal fouten. Als eerste maakte ik het te moeilijk. Er liepen meerdere boodschappen door elkaar, die ook nog eens tegenstrijdig met elkaar waren. Maar sommige punten in deze post klopte ook simpelweg niet. En al snel was daar de LinkedIn community om mij te corrigeren in de reacties.

Bekijk hier de originele post van 6 juli 2023.

Hierdoor leerde ik een aantal belangrijke lessen, welke ik vervolgens weer deelde in een vervolgpost de maandag erna.

Dagelijks posten op LinkedIn is goed voor jouw persoonlijke ontwikkeling

Resultaten van een jaar lang dagelijks posten op LinkedIn

Het dagelijks posten op LinkedIn heeft mij geen windeieren gelegd. Voordat ik begon met dagelijks posten, had ik een aantal doelen gesteld. Ze waren misschien niet heel “smart” en/of commercieel, want ik wilde het fenomeen wat LinkedIn heet eerst eens gaan testen.

Mijn gestelde en behaalde doelen:

  1. Mede nerds in branding, marketing en webdesign vinden om mee te kunnen sparren, ideeen te valideren, feedback te vragen, om van te leren.
  2. Autoriteit opbouwen als de sidekick in online brand design en als voorvechter van eerlijke marketing. Met meerdere vermeldingen van mij of mijn merk in andermans posts, blogs en podcast blijkt dat aardig goed gelukt te zijn.

In deze fase vond ik de transactie ondergeschikt. Ik wilde vooral autoriteit opbouwen en een betere online brand designer worden. Ik was ervan overtuigd dat, wanneer ik dit goed zou doen, de transacties vanzelf zouden komen. En dat was ook het geval. In zo’n mate, dat ik vanaf 1 september 2023 mijn baan als online marketeer op heb kunnen zeggen om volledig als zelfstandig ondernemer aan de gang te gaan.

Maar er waren meer resultaten

Niet alleen de eerder gestelde doelen werden gehaald, maar er kwam veel meer voort uit het dagelijks posten op LinkedIn.

  • Het heeft mijn persoonlijke ontwikkeling een enorme boostgegeven.
  • Ik sloot me aan bij diverse communities van vakidioten.
  • Ik kreeg verzoeken om te spreken op online events.
  • Er werden nieuwe concepten gestart
  • Ik ben co-creaties met andere vakmensen aangegaan
  • Ik heb een hele lading nieuwe podcasts gevonden, die mij wekelijks voorzien van inspiratie, kennis en nieuwtjes.

Linkedin voor persoonlijke ontwikkeling

Ik had het van te voren niet kunnen bedenken of zelfs kunnen dromen. Maar mijn LinkedIn activiteiten hebben ervoor gezorgd dat ik een immense persoonlijke ontwikkeling heb ondergaan:

  • Ik ben toegetreden tot de eerste cohort van Digitaal Groeien
  • Accountability buddy gevonden in Stephan Bloemberg van Tailored Webdesign.
  • Door te posten over branding, eerlijke marketing, #teamdavid en webdesign hebben mijn kennis verbreed op dat gebied verbreed.
  • Zowel mijn persoonlijke als zakelijke visie hebben veel meer vorm gekregen. Het is zelfs veel specifieker geworden.
  • Ik heb veel nieuwe en mooie mensen ontmoet met de passie voor jouw vak als gemene deler. Deze groep aan mensen helpt elkaar, steunt elkaar en respecteert elkaar.

Communities waar ik bij aangesloten ben

LinkedIn is een ideaal middel om je kennis op een bepaalt gebeid te verbreden, ideeën te valideren en om je te laten inspireren. Maar toch mis je soms de echte vakinhoudelijke diepgang. En dan kan een community de juiste plek om je antwoord te krijgen.

In vakgebieden zoals online branding en marketing volgen de ontwikkelingen zich zo snel op dat het onmogelijk is om alles bij te houden. Zeker als je het niemand kunt vragen. Maar je wilt ook niet dan jou klant leest dat je op dit moment wat uitdagingen hebt met bijvoorbeeld GA4. Want dat kan de klant weg jagen.

In besloten vakgerichte online comminities kan je deze vragen juist wel stellen. Zie deze communities niet als concurrent van Linkedin maar juist als verlengstuk van LinkedIn.

De online communities waar ik mee in aanraking ben gekomen dankzijn LinkedIn, zijn:

  • Digitaal Groeien: marketeers worden opgeleid tot strategisch groeipartners voor het MKB
  • Foeter: de online b2b marketing community
  • Indemand: de community over demand generation

Verzoeken die ik kreeg door mijn LinkedIn aanwezigheid.

Door mijn aanwezigheid op LinkedIn, werd ik gevraagd on te spreken op 2 online events. Beide met de door Denny van Veen bedachte titel: het einde van de gelikte gluiperd. Talks waarin we marketing weer een eerlijk product proberen te maken.

World Wide Weblish Live – 7 februari 2023

YouTube video
Een outtake van het online event, waarin ik de bron van oneerlijke marketing omschrijf.

Foeter Live – 29 juni 2023

YouTube video

De talks resulteerde aan een flink aantal nieuwe volgers / connecties. Maar nog veel belangrijker: het zetten mijn merk op de voorgrond in de strijd tegen oneerlijke marketing. “Wil je het over eerlijke marketing hebben dan moet je bij Paul zijn.”

5 Nieuwe concepten gestart dankzij LinkedIn

Zoals je in een eerder artikel over de concepten van De Kunning Concepts hebt kunnen lezen, gebruik ik concepten om nieuwe dingen te testen, uit te proberen en ervan te leren. Maar er zijn ook concepten, die uitgroeien tot iets groters dan een simpele test.

Het dagelijks posten op LinkedIn heeft ervoor gezorgd dat ik vanuit co-creatie 2 nieuwe concepten heb kunnen lanceren. Samen met andere superhelden uit de online marketing wereld. Want vanuit co-creatie ontstaan de mooiste dingen.

De concepten die vanuit co-creatie zijn ontstaan:

  • Team david: Het initiatief om markteers en MKB’ers samen te brengen om gezamenlijk de strijd aan te gaan met de mytische goliaths. Want het MKB heeft de kracht, kunde en kennis om een duurzamere en circulaire economie op te gaan bouwen.

Ga naar teamdavid.nu voor meer informatie

  • DigitL: De dienst waar MKB’ers terecht kunnen om hun marketing inzet te laten toetsen door een onafhankelijke partij om zo de strijd aan te gaan met de marketing cowboys van deze tijd. DigitL maakt marketing weer eerlijk.

Ga naar digitl.nl voor meer informatie.

Maar er zijn ook een aantal eigen (passie) projecten, waar je mogelijk komend jaar meer van gaat horen. Passie projecten die ik gebruik om mijn bedrijf te laten groeien, door nieuwe kanalen aan te boren. Maar ook concepten die hele nieuwe marketen en producten te bieden gaan hebben.

  • De ***** Nieuwsbrief: de toekomstige nieuwsbrief van De Kunning Concepts, bomvol met waarde volle content over Online branding, marketing en webdesign. De naam laat ik nog even een verrassing.
  • The sidekick merch 2.0: ik heb ooit via Spreadshirt een Print-on-demand shop geopend: thesidekick.nl. Hier kan ik mijn creatieve ideen kwijt, die elders in mijn bedrijf geen plek hebben. De webshop echter verdient wel een flinke opknap beurt.
  • DeKunning.nl: Dit was ooit mijn persoonlijke CV / portfolio. Komend jaar gaat dit uitgebreid worden tot de website die mijn personal brand presenteert.

Maar het allerbelangrijkste is dat het huis waarin alle concepten onderdak vinden – De Kunning Concepts – vanaf 1 september 2023 zal transformeren van een partime onderneming tot een fulltime onderneming waar je als MKB’er terecht kan voor jouw online branding, marketing en webdesign. Daarover verderop in het artikel meer.

4 Co-creaties die ontstaan zijn dankzij LinkedIn.

Vanuit samenwerking ontstaan de mooiste dingen. En die samenwerkingen ontstaan organisch op LinkedIn. De content van ieder spreekt elkaar aan, waaruit mooie conversaties ontstaan. En soms bereik je dan een punt, waar vanuit mooie vormen van samenwerking ontstaan.

  • Klantwerk: Waar ik vroeger al mijn klantwerk zelf deed, is dat dit jaar, door mijn activiteit ook veranderd. Zo vloog Stephan Bloemberg mij dit jaar al een paar keer in voor webdesign en is het ook de bedoeling dat ik zelf specifieke werkzaamheden ga uitbesteden.
  • Een nog te publiceren artikel: een samenwerking met Simone Diederich over auteursrecht is op dit moment bijna klaar voor publicatie.
  • Een co-creatie ism met Denny van Veen zit in de brainstorm fase, maar ik kan je beloven: we are on to something.
  • Daarnaast hebben Christiaan Slierendrecht en ik het doel om komend jaar samen een artikel te schrijven voor één van de grote marketing kanalen.

Mocht jij bij het lezen van dit artikel denken: dat lijkt mij ook wel wat. Plan dan via deze link een afspraak in of DM mij via LinkedIn.

Nieuwe Podcasts ontdekt dankzij LinkedIn.

LinkedIn is een enorme bron aan kennis op allerlei gebieden. Maar het is ook een geweldige bron om kennis te maken met nieuwe podcasts vanuit jouw eigen vakgebied. Deze podcasts houden je up to date, inspireren je, of laten je simpelweg wat leren.

Dit zijn de podcasts waarmee ik kennis heb gemaakt en periodiek luister.

Ka je A.I. gebruiken voor LinkedIn posts?

JA, maar let wel op hoe.

Je ziet het steeds vaker: zielloze posts, met half of niet kloppende informatie. Posts die alle vormen van emotie missen. Grote kans dat die post dan regelrecht uit A.I. zoals Chat GPT komt. Men schrijft een simpele promt, voert het in, het A.I. model genereert een lap tekst en die wordt zonder het te checken direct in jouw LinkedIn feed geknald.

Doe dat niet! En wel om deze redenen:

  • Vroeg of laat val je door de mand en zullen mensen je door gaan krijgen. En dan maakt het meer kapot, dan dat het je oplevert.
  • De A.I. is net zo dom als de opdracht die het krijgt en de bronnen die het onderzoekt. Dus niet alles wat A.I. genereerd is kloppend.
  • De meeste gebruikers die A.I. gebruiken om de volledige post te schrijven, halen de 3 maanden grens niet. Ze denken een shortcut gevonden te hebben, maar wanneer de posts geen interactie genereren met andere gebruikers, dan blijkt die shortcut een doodlopende weg.

Maar mag je dan helemaal geen A.I. gebruiken? Natuurlijk wel. Weet je wel niet hoeveel tijd je ermee kunt besparen? Maar gebruikt het als tool die jouw als schrijver helpt, ipv dat je A.I. de schrijver laat zijn. Vraag om samenvattingen, lijstjes, outlines, bronnenonderzoek en meer. Maar check altijd of het klopt en herschrijf het in je eigen stijl.

Tips voor het posten op LinkedIn.

Heeft dit artikel jou overtuigd om meer te gaan doen met LinkedIn? Dan wil ik je deze tips meegeven:

  • Het is geen sprint maar een marathon
  • Kwaliteit > kwantiteit
  • Bijt door de eerste 3 maanden heen
  • Viral gaan is niet jouw doel
  • Schrijf in het voren
  • Alles is content
  • AI is een tool die je helpt om posts te schrijven maar is niet een tool om posts te schrijven.
  • Maak een backlog aan, waar je al jouw ideeen bundelt.
  • Een reactie is goed, maar reacties op reacties zijn beter.
  • Plaats alleen een selfie van jezelf, wanneer het ECHT relevant is voor de post.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Ook komend jaar zal ik veel actief zijn op LinkedIn. Maar niet elke dag. Ik ga de weekenden over slaan en zal zo nu en dan ook een weekje of twee tussenuit. Dan post ik niks en reageer ik nergens op.

Zoals al eerder geschreven: vanaf 1 september ben ik volledig zelfstandig. Ik heb mijn veilige baan opgezegd en maak de sprong in het diepe. Dat betekend meer tijd voor het helpen van MKB’ers met hun online branding en marketing, van strategie tot en met de orkestratie.

En zo kan ik ook voor jouw de sidekick in online branding & marketing worden.

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave