De rol van websites anno 2024

De rol van jouw website anno 2024

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Waar de ene ondernemer de website ziet als digitaal visite kaartje, ziet de andere ondernemer de website als een belangrijk element in het succes van de onderneming. Maar hoe je het ook bekijkt, met de ontwikkelingen op het gebied van AI en Social Media veranderd de rol van de website in rap tempo.

In dit artikel kijken we naar de mogelijke veranderingen en welk effect dat heeft op de rol van de website voor jouw onderneming.

Van HET marketingkanaal naar een kleine rol in het grote geheel

Terwijl veel ondernemers hier nog niet bij stilstaan, hoor je bij marketeers steeds vaker de vraag: “hebben websites nog toekomst?” Dit door de vele veranderingen, nieuwe oplossingen en de steeds vaker tegenvallende resultaten. De website is daardoor niet langer de ultieme tool waarmee je de klant bereikt. Met SEO (Optimalisatie van vindbaarheid in zoekmachines) en SEA (Verhogen van de vindbaarheid in zoekmachines dmv advertenties) haal je al lang niet meer de resultaten die je 5 jaar geleden haalden. En zo zijn er nog veel meer inzichten, waardoor marketeers de rol en het effect van de website in twijfel trekken.

Daarom stelde ik de vraag op LinkedIn.

En ik was niet de enige. Alsof ik een specifieke auto ging kopen, waarna ik die auto ineens overal zag, zag ik de dagen na mijn post dat de vraag bij meer marketeers speelde. Zo ook bij de oprichter van B2b marketing community Foeter en B2B marketeer in de maakindustrie Denny van Veen.

Het is duidelijk dat marketeers zien dat de rol van de website is veranderd. En dat gaat de komende jaren nog verder veranderen. Hoe dat eruit gaat zien? Dat kunnen we enkel gokken. Dat maakt het alleen maar belangrijker om als ondernemer / marketeer nog beter na te denken over de rol die jouw website voor jouw onderneming kan hebben.

De veranderingen die effect hebben op de rol van de website.

Naast de tegenvallende resultaten vanuit SEO en SEA, zijn er nog meer ontwikkelingen die effect hebben op de rol van websites. Denk aan de opkomst van AI oplossingen en de transformatie van social media kanalen naar social media platformen. Daar waar de bezoekers dagelijks actief zijn. Maar ook de ontwikkelingen rondom privacy en de integratie van de offline en online wereld zorgen voor veranderingen.

Het effect van AI op websites

De meest bekende vorm van A.I. is waarschijnlijk Chat GPT. Maar ondertussen komen er elke dag nieuwe A.I. oplossingen bij. Daarnaast wordt er een A.I. functie toegevoegd aan bijna alle digitale tools die we dagelijks gebruiken. Hierdoor wordt het veel gemakkelijker om antwoorden te krijgen op onze vragen. We hoeven er niet meer naar te zoeken.

En dan is er nog zoiets als generatieve search. Hierbij geeft de zoekmachine dmv A.I. eerst een antwoord op de vraag en daarna een aantal links naar eventuele relevante zoekresultaten. Nog niet geïntroduceerd in de EU door aankomende regelgeving, maar wanneer een groot deel van je verkeer naar jouw website komt via zoekmachines, mag je je hier wel zorgen over gaan maken.

Deze ontwikkelingen zorgen er dus voor, dat de klant de website niet meer als eerste stap ziet wanneer men op zoek gaat naar antwoorden op hun vragen. Daarnaast zorgt de komst van A.I. aan een content overload op social media, waardoor de klant overspoelt wordt met informatie.

En laat social media nu net de plek zijn waar de potentiele bezoeker zich dagelijks begeeft.

De invloed van Social media platformen

Social media platformen blijven zich ontwikkelen. Niet alleen in gebruiksvriendelijkheid, maar ook in winstgevendheid. Hoe langer een bezoeker op het platform blijft, hoe meer de platformen eraan verdienen. Ze zijn er dus niet bij gebaat, wanneer je via een link bezoekers naar jouw eigen website stuurt. Daarom hebben de meeste social media platformen hun algoritme aangepast, waardoor posts met links veel minder bereik krijgen dan posts zonder links.

Lees hier hoe ik mijn social media gebruik voor de ontwikkeling van mijn merk.

De ontwikkelingen van de platformen, in combinatie met de wederopstanding van Demand Generation als marketing tactiek, zorgen ervoor dat je hedendaags jouw content daar moet delen, waar jouw doelgroep actief is. En dat is over het algemeen niet jouw website. Content strategieën bewegen zich dan ook steeds meer richting Social Media First. Dat is ook de reden dat veel marketeers “bloggen” dood verklaart hebben.

Na mij idee onterecht, maar daar gaat dit artikel niet over.

De toenemende integratie van digitale en offline ervaringen

In nasleep van de pandemie en door de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en A.I. heeft de klant weer behoefte aan persoonlijk contact. Ze worden liever bij de voornaam genoemd, dan als een nummertje gezien. Maar dit vraagt wel om opnieuw te kijken naar onze websites met de vraag:

Hoe kunnen we de offline en online ervaringen naadloos in elkaar over laten lopen?

De wederopstanding van de QR-code en de ontwikkeling van NFC (Near-field communication) zijn slechts kleine stapjes in het geheel. Het vergt out-off-the-box denken. Creativiteit. Je zult moeten gaan experimenteren. Wat werkt en wat werkt niet? Wat verwacht de klant en hoe kunnen we die verwachting overstijgen?

Consumenten privacy en dataregulering maakt het minder meetbaar

De kracht van websites werd jarenlang gezocht in meetbaarheid van alles. Wanneer je de website en de tracking goed had ingericht, kon je nog net niet zien of men op de wc zat, wanneer men jouw website bezocht. Maar alles werd meetbaar. Je kon precies zien, welke paden de bezoekers betraden, bottlenecks vaststellen en de website optimaliseren voor meer conversie.

Hierdoor focuste veel marketeers zich vervolgens enkel nog op cijfers die ze konden meten. En velen verloren daardoor de klant uit het oog. Met de steeds betere bescherming van privacy voor gebruikers – en de handhaving nu ook begint te komen – moeten we het voor lief nemen dat we steeds minder kunnen meten. Dit dwingt ons om terug aan tafel te gaan met de klant. We moeten de klant weer leren kennen. Leren aanvoelen en daarop inspelen.

Voor de ene een kleine natuurlijke stap, voor andere een hele grote uitdaging.

Hoe ziet de toekomst van de website eruit.

Kijkende naar de algemene tendens onder marketeers op LinkedIn, zal de website altijd een plekje houden binnen de marketingstrategie van ondernemers. Maar wat de precieze rol zal zijn, weet eigenlijk niemand. Is het het-bouwen-van-vertrouwen, of is de website het uiteindelijke conversie punt? De meningen verschillen. Maar ook zal het verschillen per onderneming, markt, product of dienst.  

A.I. zal ook in de toekomst zich blijven door ontwikkelen. Er zijn al A.I. oplossingen die webpagina’s bouwen op basis van een tekstuele opdracht. Het is dus wachten op oplossingen die volledige websites kunnen bouwen. Dit kan in het voordeel zijn het medium websites. Want dergelijke oplossingen zouden de kosten voor de ontwikkeling drastisch dalen, waardoor er ineens veel meer mogelijk wordt. Dit zou zomaar de website weer in een prominentere rol kunnen plaatsen.

Door A.I. oplossingen zal na alle waarschijnlijkheid het effect van SEO en SEA verder afnemen. Welke effecten en alternatieven dit zal creëren is nog volledig onbekend. Maar één ding is zeker, de manier waarop mensen zoeken veranderd. Je moet je dus nog beter in jouw klanten verdiepen, zodat je weet hoe zij zoeken. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat jij daar bent, waar zij zoeken, met het juiste antwoord.

De ontwikkeling van social media platformen zal niet stilstaan. Zo is dat te zien in China, waar werkelijk het volledige aankoopproces doorlopen kan worden via social media platformen. Van marketing, tot transactie naar review. Ondanks het nu nog tegengehouden wordt door de E.U., is het een kwestie van tijd voordat het ook hier mogelijk zal worden. En dat zou weer een rol wegnemen van de website: de transactie.

Maar, heb jij een website nodig?

Als ondernemers zijn we opgegroeid in een wereld waar de website altijd belangrijk was. Maar als je naar alle ontwikkelingen kijkt, vraag je jezelf af of je wel moet gaan investeren in die nieuwe website? Moet je blijven investeren in de ontwikkeling ervan? Of kunnen we ons beter focussen op de aanwezigheid op de social media platformen waar jouw doelgroep actief is?

Het antwoord is afhankelijk van wie het vraagt. Van het merk. Van de doelgroep. Van de propositie. Met andere woorden: er is geen eenduidig antwoord te geven. Het is afhankelijk van vele factoren. Maar er is één belangrijke factor die jouw het antwoord geeft op die vraag: de klantreis.

Of nog beter gezegd: jouw klant!

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het maken van jouw keuze? Twijfel je over het investeren in een nieuwe website of de ontwikkeling van de huidige website? Stuur me gerust een DM via LinkedIn of plan een online koffie momentje via deze link, zodat we hierover kunnen sparren

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

B2B Breindump

Brand design

Een voorbeeld van een merkidentiteit: Foeter (Deepdive video)

24 mei 2024, Huissen
Door het invullen van het Brand Identity Canvas voor Foeter, ontstaat er een voorbeeld van een merkidentiteit. Leer en creëer je eigen merkidentiteit.

Lees meer >>>

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave