De voor- en nadelen van Wordpress

WordPress: 5 Voordelen, 5 nadelen en 5 aanbevelingen die je moet weten. 

Je bent begonnen met je oriëntatie, voor het aanschaffen van een website. Je spit het internet door, op zoek naar het beste platform voor jouw customer journey. Je komt vaak het content management systeem (CMS) WordPress tegen tegen en het lijkt precies te passen bij jouw plannen. Maar je leest naast de goede punten ook veel kritiek op werelds meest gebruikte CMS. Is het dan wel verstandig om voor WordPress te gaan? 

Het hebben van een WordPress Website kwam al eerder aanbod, toen ik schreef over de kosten van webdesign. WordPress is een eenvoudig, stabiel en populair Content Management Systeem, waarbij je weinig budget en kennis over webdesign nodig hebt om een website te bouwen. De basisfunctionaliteiten kan je aanvullen met nieuwe functies dmv plugins, wat direct het grootste voor- en nadeel is van de CMS.  

In dit artikel geef ik je 5 voordelen, nadelen en aanbevelingen over het aanschaffen/hebben van een WordPress website, plus een bonus tip op het einde.  

Wat is WordPress? 

WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) ter wereld. Een CMS zorgt ervoor dat je op een gemakkelijke wijze informatie online kunt publiceren met behulp van een database. Hierdoor heb je geen technische kennis nodig om dit te doen, wat dergelijke systemen zo geliefd maakt onder contentcreators.  

WordPress is ooit gebouwd als blogsysteem voor journalisten en andere schrijvers. Maar in de loop der jaren is het uitgegroeid tot een krachtige alleskunner. En net als alle kampioenen heeft WordPress net zoveel haters als dat het liefhebbers heeft.  

In basis is WordPress nog steeds het blogsysteem wat het ooit was, maar met plugins kan je allerlei functies toevoegen. Denk aan een webshop, boekingstool, portfolio en ga zo maar verder. Met een thema kies je voor de algemene uitstraling van de website, al begint deze door de opmars van pagebuilders steeds minder belangrijk te worden.  

In 2020 werd er een grote verandering doorgevoerd binnen de werking van WordPress. Pagebuilders werden geïntroduceerd en hiermee kon je eigenlijk zo goed als alles zelf vormgeven. Het zal je niet ontgaan zijn, dat Elementor Pro mijn favoriete pagebuilder is.  

WordPress is een oplossing uit velen.

WordPress is een tool. Een middel om bij te dragen aan de ultieme customer journey. Er bestaan veel alternatieven. Alternatieven die misschien beter passen. Elk met zijn eigen specialisme. Elk met zijn eigen prijskaartje. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. Het is aan jouw en jouw sidekicks om de juiste afwegingen te maken tussen de verschillende opties. Want het hebben van een WordPress website mag never nooit niet het doel zijn. Het is altijd een middel om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld het maken van x aantal afspraken, verkopen of boekingen. Maar nooit: het hebben van een WordPress website.  

Het is altijd een middel om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld het maken van x aantal afspraken, verkopen of boekingen. Maar nooit: het hebben van een WordPress website. 

Denk je dat een WordPress website een goede aanvulling is van jouw toolbox? Een aanvulling om jouw customer journey vorm te geven? Heb jij, of heeft jouw sidekick, de kennis en skills om jouw website in WordPress te bouwen/onderhouden? Passen de eventuele kosten binnen jouw budget? En is er geen alternatief wat qua eigenschappen beter past bij jouw customer journey? Dan is WordPress een zeer goede keuze.  

En ik kan je uit ervaring vertellen. Bij negen van de tien customer journies, waar ik bij betrokken ben op professioneel vlak, hebben we uiteindelijk gekozen voor een WordPress website als best passende oplossing.  

Mythes en fabeltjes over WordPress.

Voordat we naar de voor- en nadelen van WordPress gaan kijken, wil ik eerst wat mythes en fabeltjes de wereld uit helpen.  

WordPress is per definitie onveilig (niet waar).  

WordPress is net zo veilig als de meeste andere CMS systemen, zolang je je website goed onderhoud en gebruik maakt van betrouwbare plugins. Het klopt statistisch gezien, dat cybercriminelen het vaak gemunt hebben op WordPress websites. Maar dat komt omdat WordPress simpelweg het meest gebruikte CMS is ter wereld. Vergelijking het met een straat, waar 11 huizen staan. Als je 10 huizen hebt met een rood dak en 1 huis met een zwart dak, is de kans statistisch gezien groter, dat er ingebroken gaat worden in 1 van de 10 huizen met een rood dak, in plaats van die ene huis met het zwarte dak. 

Voor WordPress moet je programeur zijn (niet waar). 

Een ander veel voorkomend fabeltje met betrekking tot WordPress is de programmeertaal. Je zou allerlei programmeertalen moeten beheersen, om een WordPress website te bouwen en onderhouden. Maar niks is minder waar. De opmars van de page builders zoals Elementor en Divi heeft ervoor gezorgd dat je een geweldige website kan bouwen, zonder ook maar een woord aan code te gebruiken.  

Desalniettemin, is het beheersen van programmeertalen zoals HTML, CSS en Javascript wel een mooie aanvulling op je toolbox. Het geeft je simpelweg meer mogelijkheden, waardoor je niet voor alles een plugin moet installeren. En hierdoor wordt je website “lichter” en dus sneller.  

De 5 voordelen van een WordPress website. 

  1. Gemakkelijk te leren: Het is in basis een super simpel en intuitief systeem, waarbij maar een kleine leercurve nodig is om de CMS je eigen te maken. Het internet (met in het bijzonder Youtube) staat vol met tutorials voor allerlei verschillende soorten WordPress sites, van portfolios tot webshops en van boekingssites tot communities.  
  1. Open source: de code is openbaar en er zijn dagelijks duizenden mensen bezig om deze verder te ontwikklen. WordPress groeit dus mee met de ontwikkelingen en het groeit daardoor ook mee met jouw merk. Toen ik 10 jaar geleden me begon te verdiepen in Wordpress, was het thema leidend en moest je code gebruiken om het helemaal naar jouw wens te maken. Hedendaags, download ik standaard een leeg thema (Hello theme van Elementor) en creëer ik mijn eigen thema met de pagebuilder Elementor pro (zo goed als volledig zonder code).  
  1. Zoekmachine vriendelijk: Het is natuurlijk belangrijk dat jouw website ook gevonden wordt. Het feit dat WordPress van origine een CMS was voor journalisten en schrijvers (bloggers), om hun artikelen online te publiceren, heeft ervoor gezorgd dat er altijd enorm veel aandacht is gegaan naar de wijze waarop zoekmachines en de CMS met elkaar communiceren. Dit in tegenstelling tot een aantal CMS waar SEO altijd maar bijzaak is geweest.  
  1. Populair: Omdat WordPress het meest gebruikte CMS ter wereld is, hebben veel diensten en online tools de optie om jouw WordPress website te koppelen aan de betreffende tool, wat jouw werk een stuk gemakkelijker maakt. Daarnaast zorgt de populariteit ervoor dat je gemakkelijker mensen vindt die weten hoe het werkt en je kunnen helpen.  
  1. In basis gratis: de basis WordPress installatie is gratis, net als veel standaard plugins. Je gaat betalen als je iets uitgebreidere plugins wilt, of plugins met hele specifieke functies of opties. Maar je kunt het zo duur maken als dat je zelf wilt.  

De 5 nadelen van een WordPress website 

  1. Regelmatig onderhoud nodig: Zoals eerder al benoemd, is het nodig om een WordPress website regelmatig te onderhouden/updaten. Bij het update kan dit soms betekenen dat een plug-in stopt met werken, omdat de betreffende plug-in bouwer gestopt is met de support van deze plug-in. Op dat moment zal je dat probleem op moeten lossen, door de plug-in te vervangen met een andere plug-in of een stukje code van een developer.  
  1. Bizar veel plugins verkrijgbaar: De bibliotheek van WordPress plugins groeit nog steeds iedere dag. Elke keer weer met mooiere en nog betere plug-ins. Hierdoor kan je snel het overzicht verliezen. Daarnaast zorgt het gebruik van te veel plug-ins, voor een onveiligere en langzamere website, wat je natuurlijk ook niet wilt. Soms kan je beter een premium (betaalde) plug-in nemen, omdat je hierdoor maar 1 plug-in nodig hebt ipv 3.  
      
    Ik zelf gebruik altijd een basisset aan plugins, waarvan ik weet dat ze regelmatig onderhouden worden. Daarnaast werk ik enkel met plugins die door heel veel mensen gebruikt worden (minimaal 100.000 wereldwijd) en waarbij de reviews goed zijn. Bij slechte reviews of een laag aantal activaties, komt de betreffende plugin er bij mij niet in. En een plugin moet natuurlijk wel nodig zijn. Wees er kritisch op, of je de betreffende plugin echt, ECHT, nodig hebt?  
  1. Veel zogenaamde WordPress specialisten: Doordat WordPress gemakkelijk te leren is, zijn er veel mensen die zich na het kijken van een paar Youtube videos WordPress specialist durven te noemen. Echter, zodra er een probleem ontstaat – door bijvoorbeeld het wegvallen van een plugin – kunnen ze het niet voor je oplossen. Ze weten simpelweg niet hoe. Ga dus niet met de eerste de beste WordPress specialist in zee. Kijk naar de website van de specialist, het portfolio en gedane werk. Lees reviews op bijvoorbeeld Google Mijn bedrijf, voordat je met iemand in zee gaat.  
  1. Veel voorkomend doelwit: Doordat WordPress werelds meest gebruikte CMS is en de hoeveelheid plug-ins van 3de partijen die beschikbaar zijn, is WordPress een populair doelwit onder hackers. (Maar met een juist plug-in beleid, regelmatig onderhoud en standaard veiligheidsmaatregelen, houd je de meeste hackers buiten). Vergeet niet dat meer dan 95% van alle hacks en datalekken komt doordat iemand zijn inloggegevens ergens heeft laten liggen of op een malafide link (bijvoorbeeld in een mail) heeft geklikt.  
  1. Kosten voor maatwerk: Wil je een standaard website bouwen, dan kan je op Youtube genoeg video’s vinden, die jou vertellen hoe je een WordPress website kunt bouwen. Maar in sommige gevallen, moet je concessies doen. Wil je die consessies niet doen, dan heb je voor bepaalde zaken simpelweg betaalde plugins of een developer nodig voor een beetje maatwerk. Dus ben je op zoek naar een oplossing om jouw customer journey tot in de puntjes perfect te krijgen, zonder dat je consessies wilt doen? Dan kan het echt in de boeken lopen.  

De 5 aanbevelingen voor de aanschaf van een WordPress website 

  1. Welke functies heb ik nodig? Denk goed na wat jouw website moet kunnen. Dit bepaalt namelijk of WordPress de juiste CMS is, hoe groot de website gaat worden en of je iemand nodig hebt om jou te helpen. Hoe weet je wat je nodig hebt? Je hebt toch wel een customer journey bepaalt?
  1. Verdiep je in degene die voor jou de website gaat bouwen. Wat heeft hij of zij al eerder gemaakt? Hoe schrijven andere over degene in reviews? Of bel eens een klant van degene op en vraag eens of zij nog steeds tevreden zijn? 
  1. Denk na over het onderhoud van de website. Wie gaat het doen? Doe jij het? Iemand binnen jouw bedrijf? Of doet een externe partij dat voor je? 
  1. Bepaal een (jaarlijks terugkerend) budget voor eventueel premium plugins. Welke betaalde plugins zijn er nodig? Wat kosten deze? En let op het verdienmodel van de levernacier. Huur je iemand in, die voor jou de plugin inkoopt? Dat is op zich hartstikke mooi. Maar stel wel de vraag, wat er gebeurt met eventuele staffelkorting, als degene meer de ingekochte licentie ook voor andere sites gebruikt dan die voor jou. Wil jij meeliften op die staffelkorting? Of gun je die verdiensten aan jouw leverancier, wat natuurlijk ook hartstikke mooi is. Maar die keuze ligt bij jou en het is belangrijk dat er van beide partijen open en transparant over gesproken wordt.  
  1. Wat kan je zelf aanpassen? En wat niet? Laat je de website bouwen, stel die vraag dan en leg vast wat het antwoord is. Als je een website krijgt, waar je enkel de tekst en afbeelding kunt aanpassen, dan zal de website al snel zijn platfond bereiken van wat jij ermee kunt. Vervolgens moet je voor elke aanpassing de developer contacten om (meestal tegen betaling) een kleine aanpassing te doen. Begrijp met niet verkeerd, ik heb het hier niet over complete nieuwe pagina’s met een nieuw ontwerp. Daarbij is het logisch dat je iemand hier voor inhuurt. Maar ik zie het te vaak gebeuren, dat simpele kleine aanpassingen duur gefactureerd worden, omdat de klant ze zelf niet kan aanpassen. Niet door onkunde van de gebruiker, maar doordat de developer dit onmogelijk heeft gemaakt. Zorg dat er templates zijn waarmee je verder kunt bouwen. Dat je footers en headers in detail kunt aanpassen. En zorg dat je toegang hebt tot de pagebuilder, zodat je zelf ook eens een nieuwe pagina kunt vormgeven. Kortom: maak hier duidelijke afspraken over met de developer, zodat je later niet tegen (prijzige) verrassingen aanloopt.  

PRO tip: Investeer in een goede page builder 

Tenzij je hele websites met code kunt bouwen, is een pagebuilder erg belangrijk. Deze geeft de niet-technische websitebouwers de mogelijkheden om (vaak) met drag-and-drop mogelijkheden zelf je pagina of bericht vorm te geven. De beste (met afstand), en meest gebruikte WordPress page-builder ter wereld is Elementor Pro. De gratis versie is al zeer krachtig, maar wil je gebruik maken van templates en zo goed als alles zelf willen vormgeven? Dan is de betaalde versie een aanrader. Voor $ 49,- per jaar, inderdaad dat is $ 4,09 per maand, heb je al een volledig betaalde versie van deze krachtpatser. Bezoek nu de Elementor website om alle opties te bekijken. [affiliate] of leest het artikel over het bouwen van een website met Elementor.

Elementor: de #1 WordPress pagebuilder.

Hoe werk ik bij De Kunning Concepts met WordPress 

Zoals ik al meerdere keren heb aangeven in mijn blogs: het is afhankelijk van het doel welk middel ik gebruik om het doel te bereiken. Dat geld ook voor websites. Voor de ene customer journey past een Shopify webshop het best, voor de andere een wordpress website. Door de veelzijdigheid van WordPress komt het bij de meeste superhelden van De Kunning Concepts alsnog uit op een WordPress website. Laat je De Kunning Concepts de website voor jouw merk maken, dan koop je niet alleen het webdesign, maar ook de hosting en het onderhoud. Op deze manier kan ik garanderen dat jouw website up-to-date blijft, zodat jij je kunt richten op je vak. 

Interessant om te
delen met je netwerk?

Klaar om van jouw merk de superheld te maken?

Neem vandaag nog contact op en maak een afspraak voor een vrijblijvend intake gesprek.

Meer blogs: