Maak je website duurzaam

7 Tips om je website duurzaam te maken.

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Duurzaamheid, sustainability, CO2 voetafdruk, energiecrisis… Allemaal termen die hedendaags voor elke bedrijf en/of merk van toepassing zijn! Iedereen is zowel zakelijk als privé bezig energie te besparen, te verduurzamen. Sommige waren er al langer mee bezig, omdat ze vanuit hun visie al een bijdrage moeten doen. Voor andere begint het nu pas echt relevant te worden, aangezien het ons direct raakt in de portemonnee. Maar 1 ding is duidelijk: er moet iets gebeuren en het begint bij jezelf.

In dit artikel wil ik je helpen met de verduurzaming van jouw merk, door jouw website duurzaam te maken. Zoals ik al eerder schreef kan een website al snel uitgroeien tot een onzichtbare energie verslinder. En dus ook op de CO2 voetafdruk van jouw merk. Maar gelukkig zijn er een aantal acties die je kunt doen, om je website duurzaam te maken. En hier heb je geen developer voor nodig.

Wordcamp Nederland 2022 en de talk van Joost de Valk

Inspiratie en informatiebron voor dit artikel is de openingstalk die Yoast oprichter Joost de Valk gaf, bij Wordcamp Nederland 2022. Hij liet zien dat de website van Wordcamp Nederland per jaar meer dan 6969 kWh gebruikt. Dat resulteert in een CO2 productie van 3080 kg. En dat terwijl het gewoon een goede website is. Maar hoe komt dat dan? Joost liet ons zien welke “onzichtbare” factoren een rol spelen in deze energieconsumptie. Deze factoren zorgde ervoor dat er bij een test website 950 keer zoveel verkeer naar jouw website gaat, dan het aantal realtime bezoekers! En dit zorgt voor het relatief hoge energieverbruik.

Websites kosten mij toch geen stroom?

Nee, het klopt dat jouw website jou geen stroom kost. Maar elders in het land wel. Een website staat namelijk op een server. Om de website draaiende te houden verbruikt de server stroom. Het stroomverbruik is hierbij afhankelijk van de hoeveelheid verkeer wat dagelijks op jouw website komt. En verkeer is niet alleen afhankelijk van de werkelijke bezoekers die jouw website bezoeken. Nee, legio bots van zoekmachines, marketingtools en hackers bezoeken jouw website soms zelfs meerdere keren per dag. Elk met een eigen doel.

En dan zijn er nog de laadtijden. Veel, heel veel websites, hebben langere laadtijden dan nodig is. Deze website zorgen voor – laat maar zeggen – verkeersopstoppingen, waardoor de server langer en harder moet werken om het verkeer te kunnen verwerken. En je raad het al. Ook dit kost weer extra stroom.

De bots van zoekmachines

Zoekmachines, zoals Google, Bing, Baidu en Yandex bezoeken jouw website om te kijken wat er op jouw website te vinden is. Dit doen ze om een zo relevant mogelijk zoekresultaat te bieden aan de gebruikers van zoekmachines. Dit zorgt ervoor dat je organisch beter gevonden wordt. Daarom maken we gebruik van SEO. Maar deze bots bezoeken jouw website soms meerdere keren per dag. Ook als er in tussentijd niks is veranderd aan jouw website. Ze bezoeken jouw website dus voor niks. Terwijl het wel verkeer oplevert en dus stroom verbruikt.

Bij zoekmachines moet je je tevens afvragen of de betreffende zoekmachines wel relevant zijn voor jouw merk. Voer jij een merk wat zich focust op de Nederlandse markt met een Nederlandstalige website? Waarom zou jouw website dan naar boven moeten komen in een Chinese zoekmachine? Als jouw merk zich niet focust op de China wonende consument en de Nederlandse taal niet spreekt, waarom zou een zoekmachine als Baidu jouw website dan moeten indexeren. Dat is toch volledig nutteloos. En weer wordt er onnodig stroom verbruikt.

De bots van marketingtools en hackers

De hackers en bedrijven achter de marketingtools sturen elk met hun eigen specifieke reden bots naar zoveel mogelijk websites. Hackers doen dit om een zwakke plek te vinden in de beveiliging van de website. De bots van marketingtools (zoals Semrush, Ahrefs, Majestic en meer) sturen elk bots rond om zoveel mogelijk informatie te vinden, die ze kunnen verwerken in hun tools.

Het ligt niet alleen aan de bots

Ja in de test bleken bots zo’n 950 keer zoveel verkeer op te leveren, dan het verkeer wat real time bezoekers op leverden. Maar dat komt niet alleen door de bots (of degene die ze op jouw website afstuurt). Grote kans dat het namelijk ook door jouw website komt.

Het werkt namelijk zo. Een bot die op een pagina van jouw website komt, checkt alles wat op die pagina staat. Afbeeldingen, teksten, andere media en… links (ofwel URL’s). En aangezien je na alle waarschijnlijkheid geen developer bent, weet je niet hoeveel URL’s er te vinden zijn op een gemiddelde pagina. Je ziet ze niet direct, maar inspecteer je pagina maar eens met je browser. En het ergste is: de meeste van deze “onzichtbare” URL’s zijn geeneens nodig. Ze worden gegenereerd door (bijvoorbeeld) Wordpress, voor het geval dat je het misschien – heel misschien – nodig zult hebben.

Als de bots een dergelijke URL zien, bezoeken ze ook de “onzichtbare” pagina die achter deze URL zit, om deze te indexeren. Zoals je al begrijpt: deze extra indexaties, zijn extra verkeer, dus kosten extra energie.

Hoe kan jij jouw (Wordpress) website duurzaam maken?

Wij kunnen niet alle bots tegenhouden. Dat zou ook niet goed zijn voor jouw SEO. Maar dit zijn de acties die je sowieso kunt doen om jouw website te optimaliseren voor bots. Hierdoor beperkt je het irrelevante verkeer naar jouw website en bespaar je dus energie.

  1. Verwijder alle onnodige archieven
  2. Verwijder alle onnodige categorieën
  3. Verwijder alle onnodige tags (Wordpress tags zijn geen hashtags)
  4. Blokkeer de bots van alle irrelevante zoekmachines
  5. Gebruik de optimalisatie tools van jouw SEO Plugin
  6. Verhuis naar een duurzamere host
  7. Technische optimalisatie van de website

1.      Verwijder alle onnodige archieven

In een Wordpress website wordt er standaard voor elke auteur en datum waarop gepost wordt een aparte archief pagina aangemaakt. Op auteurs archief pagina kan je zien welke posts door de auteur zijn geschreven. Bij een archief pagina voor een specifieke datum, worden alle posts getoond die die betreffende datum gepubliceerd zijn. Grote kans dat je van beide geen gebruik maakt! Waarom zouden we ze dan actief laten. Met de doorgewinterde SEO plugins zoals Yoast en Rankmath kan je deze archiefpagina’s uitzetten.

2.      Verwijder alle onnodige categorieën

Kijk eens kritisch naar jouw berichten op de website? Hoeveel zijn het er? En hoeveel categorieën zijn eraan verbonden? Probeer het aantal categorieën te beperken tot een minimum. Sowieso is het voor je SEO al belangrijk om minimaal 10 posts per categorie te hebben. Heb je er minder, dan moet je je afvragen of de categorie wel noodzakelijk is en of je de post niet onder een andere grotere categorie kan onderbrengen. Elke categorie minder, is ook een pagina minder die geïndexeerd moet worden.

3.      Verwijder alle onnodige tags

Wat al geld voor categorieën, geld nog meer voor tags. Wat je veelal ziet, is dat website en posts barsten van de tags. Ze worden gebruikt, zoals men een hashtag gebruikt in social media. Een gemiddelde Wordpress website, heeft vaak meer tags dan dat het posts heeft. Maar in een CMS zoals Wordpress, heeft een tag een hele andere functie. De belangrijkste functie van een tag is het eventueel koppelen van 2 of meerdere posts, wanneer jouw verzameling niet onder te brengen is in een categorie.

“Een Wordpress tag is GEEN hashtag!”

Joost de Valk, oprichter Yoast

Voorbeeld: DeKunningConcepts.nl/webdesign

Deze pagina is de archief pagina van de categorie webdesign. Maar om van de archiefpagina ook een waardevolle pagina te maken voor de lezer, heb ik op de pagina een onderscheid gemaakt tussen de 3 verschillende fases van webdesign die ik hanteer. Dit heb ik gedaan met tags. Heeft een post de tag oriëntatie, dan wordt hij bij stap 1 weergegeven. Heeft hij de tag productie, dan wordt het bericht weergegeven in stap 2 en ga zo maar verder.

Over de gehele website gebruik ik zo maar 3 tags, waarbij ik ook nog eens de archief pagina’s van de betreffende tags met behulp van mijn SEO-tool op “no index” heb gezet. De kans dat bots nu deze pagina’s gaan indexeren is al een stuk kleiner. Maar 3 tag archief pagina’s misschien indexeren, is beter dan, 10 tag archief pagina’s sowieso indexeren.

4.      Blokkeer irrelevante zoekmachines

Natuurlijk wil je gevonden worden met jouw website. Als je niet gevonden wordt, heeft de hele website geen zin. Maar is het nodig om met jouw Nederlandstalige website gevonden te worden, in een zoekmachine die veelal alleen in China wordt gebruikt? Nee dat is niet nodig toch. Je richt je immers op de in Nederland wonende consument. Waarom laat je dan zoekmachines zoals Baidu (Chinees), Yandex (Russisch) en Seznam (Tjechisch) jouw website crawlen en indexeren?

Je kunt deze bots blokkeren, door de volgende tekst toe te voegen aan je Robots.txt bestand.

user-agent: Baiduspider

user-agent: SeznamBot

user-agent: Yandex

Disallow: /

Dit kan meestal via jouw SEO-plugin. Vraag anders je webdesigner of developer om je hiermee te helpen.

5.      Gebruik de optimalisatie tools van de SEO Plugin.

De beste SEO-plugins voor Wordpress zijn na mij idee Yoast en Ranktmath. Ik heb met beide ervaring en ze hebben allebei een aantal mooie optimalisatie tools die jou kunnen helpen in het verduurzamen van de website. Loop alle instellingen door en kijk of ze relevant zijn voor jou.

6.      Stap over naar een duurzamere webhost.

Niet de meest gemakkelijke klus, maar het is zeker niet onhaalbaar. Mocht je deze stap willen maken, kies dan een webhost die gebruikt maakt van hernieuwbare energie. Dan heb je al een enorme stap gemaakt.

7.      Technische optimalisatie van de website

Om laadtijden te reduceren, zal de website technisch geoptimaliseerd moeten worden. Dit is een vak apart en in veel gevallen heb je hierbij de hulp nodig van een developer. Maar ook hier begint het bij wat je zelf kunt doen.

  • Gebruik enkel voor afbeeldingen enkel nog SVG en WEBP. Deze zijn over het algemeen vele malen kleiner dan JPG en PNG, zonder dat ze in kwaliteit in boeten.
  • Gebruik je een page-builder? Kijk dan nog eens naar de structuur van je website. Zijn alle containers wel nodig bijvoorbeeld.
  • Maak gebruik van browser cashing met behulp van een cashing plugin.
  • Gebruik een optimalisatie tool. Ondanks een developer in detail nog veel meer kan bereiken, kan je met een goede optimalisatie tool al echt een verschil maken. Zelf ben ik sinds kort de premium plugin van Perfmatters aan het uitproberen.
  • Maak gebruik van een CDN, waardoor jouw content geladen wordt vanaf een datacenter in de buurt van de gebruiker.

But what’s in it for me?

Met het verduurzamen van jouw website draag jij je steentje bij aan de gehele energie en klimaatcrisis. Maar dat is niet voor iedereen genoeg. Dat zijn de mensen die het doen voor eigen gewin. Maar ben je zo iemand, dan zou ik jouw website wel heel snel verduurzamen. De acties die je onderneemt zijn namelijk niet alleen goed voor het klimaat. De optimalisatie gaat hand in hand met je SEO. Je scoort dus niet alleen op duurzaamheid, maar ook op vindbaarheid.

But what about the bots?

Ja ik hoor je hard op denken. Hoe zit het nu dan met die bots. We kunnen ze niet allemaal blokkeren, dus dat onnodige verkeer blijft maar doorgaan. Daarom is het van belang dat we de partijen daarop aanspreken. Nu zitten we niet dagelijks aan tafel met partijen zoals Google en Semrush. In tegendeel. Ze zijn voor dit soort gesprekken gigantisch moeilijk te bereiken. Daarom is er hiervoor tijdens Wordcamp Nederland 2022 een hashtag in het leven geroepen: #optimizecrawling. Als genoeg mensen het roepen, dan zullen ze vanzelf moeten gaan luisteren.

Om zoekmachines te motiveren ook een steentje bij te dragen is de hashtag #optimizecrawling in het leven geroepen.

Online brand design & webdesign wekelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave