Zet een merkstrategie in om jouw merkrichting te geven

17 Acties voor meer relevante bezoekers naar jouw website.  

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Voordat ik je ga vertellen hoe je relevante bezoekers kunt aantrekken met jouw website, eerst een kort begeleidend verhaaltje:

Yes de website is live! Tijd om het onder de aandacht te brengen bij iedereen die je kent en verder. Je gebruik al je social mediakanalen om je website te promoten en het levert je de eerste dagen honderden, misschien wel duizenden bezoekers op. Nu is het wachten op de eerste (potentiële) klanten zich via jouw website melden.

Je zet een bakje koffie, pakt het laatste stripboek van Batman erbij. “Nog even rust voordat we het druk gaan krijgen.” Maar na het stripboek uit te hebben, begin je te twijfelen. Heb ik het geluid van mijn telefoon uitstaan? Want ik heb nog geen opdracht binnengekregen. Ach ja, de website is pas een paar uurtjes live, dus je zult nog wel even moeten wachten. Toch? 

Uren worden dagen en dagen worden weken. Erger nog. Waar je de eerste dagen na livegang nog honderden bezoekers op je website kreeg, is het aantal nu gedaald tot gemiddeld 4 a 5 bezoekers per dag. De opdrachten blijven uit en je hebt veel geld besteed aan een website die dus blijkbaar de opdrachten niet voor je binnen trekt. Is de website nu een miskoop?  

Ondanks bovenstaande in inleidend verhaaltje is, zie ik als online brand designer dit vaak gebeuren. Ondernemers die de website als een soort van heilige graal zien. Er wordt een website gebouwd of ze laten een website bouwen en denken dat de bezoekers je automatisch zullen vinden. Ja, bij lancering Is iedereen nieuwsgierig naar jouw website. Onder het mom “eens even kijken wat je hebt” zullen ze kijken en je website misschien zelfs delen met anderen. Maar op gegeven moment hebben alle “nieuwsgierige” je website wel gezien.  

Van nieuwsgierige bezoeker naar relevante bezoeker. 

Voor het krijgen van opdrachten via je website, zul je je focus moeten verleggen naar het verkrijgen van relevante bezoekers. Met jouw “nieuwsflash op social media” heb je een hele horde bezoekers aangetrokken, maar het heeft je geen opdrachten opgeleverd. Waarom niet? Waarschijnlijk omdat die hele horde mensen niet op zoek was naar jouw product of dienst.  

“Je kunt wel 10.000 bezoekers per dag op je website krijgen, die op zoek zijn naar een BMW, maar als je enkel Volvo verkoopt, heb jij helemaal niks aan die 10.000 bezoekers.” 

Het gaat erom dat je relevante bezoekers (“mensen die op zoek zijn naar een Volvo”) naar je website weet te krijgen, waarvoor jouw aanbod wel relevant is. Maar hoe doe je dat dan? 

17 tips voor meer relevante bezoekers op jouw website. 

Zeventien? Dat zijn er veel. Maar het zijn allemaal mogelijkheden om meer relevante bezoekers naar jouw website te krijgen. Verdiep jezelf goed in wat je wilt doen, voordat je er gebruik van maakt. En vergeet niet eerst je website goed te beoordelen. Of laat iemand het voor je doen, zodat je jezelf op het uitoefenen van jouw vak kunt storten. Op een groot deel van de onderstaande punten zijn specialisten actief die jou hier heel goed mee kunnen helpen.

  1. Optimaliseer je SEO strategie: verdiep jezelf in SEO technieken, of schakel een specialist in om jouw
    website te optimaliseren voor zoekmachines.
    | niveau: hoog 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn 
    | tijdsinvestering: hoog 
    | impact: hoog 
  1. Adverteer via zoekmachines: Kom bovenaan in de zoekresultaten met behulp van een advertentie. 
    | niveau: gemiddeld 
    | budget: je stelt zelf je budget in 
    | resultaat: korte termijn 
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog (korte termijn) / laag (lange termijn) 
  1. Start een blog: schrijf artikelen die waardevol zijn voor jouw potentiele klanten. 
    | niveau: gemiddeld 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: hoog
    | impact: hoog

    Leestip: Het effect van een half jaar lang wekelijks bloggen.
     
  1. Stel Google Mijn Bedrijf in: Zorg dat Google jouw herkent als bedrijf en allerlei extra relevante informatie toont, waaronder een link naar jouw website. 
    | niveau: laag 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: gemiddeld 

    Leestip: Waarom Google Mijn Bedrijf voor jouw merk?
  1. Stel Google Merchanent Centre in: Zorg dat jouw fysieke producten bovenaan de zoekresultaten in de productfeed terug komen. 
    | niveau: gemiddeld
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: gemiddeld 
  1. Wees actief op social media: Ga de dialoog aan met je doelgroep over relevante onderwerpen op de social media kanalen waar zij afwezig zijn. 
    | niveau: laag 
    | budget: gratis 
    | resultaat: middellange termijn
    | tijdsinvestering: gemiddeld
    | impact: gemiddeld 
  1. Adverteer via social media: vergroot jouw bereik op social media met behulp van doelgroep gerichte advertenties.  
    | niveau: gemiddeld
    | budget: je bepaalt zelf het budget 
    | resultaat: korte termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: afhankelijk van doel 
  1. Maakt gebruik van remarketing: Advertenties die specifiek gericht zijn op mensen die de afgelopen periode je website hebben bezocht. 
    | niveau: hoog
    | budget: afhankelijk van budget en tools die je gebruikt 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: hoog
    | impact: hoog 
  1. Gebruik e-mailmarketing: door de AVG wetgeving een heel belangrijke marketing tool geworden. Enkel echt geïnteresseerde (dus enorm relevante) bezoekers zullen zich inschrijven voor een nieuwsbrief.
    | niveau: gemiddeld 
    | budget: gratis tot een bepaalt bereik
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: hoog
    | impact: hoog 
  1. Bied gratis digitale (kennis)producten: vaak gebruikt voor het verzamelen van emailadressen. Maar als de producten waardevol en relevant zullen zijn voor jouw bezoekers, zullen ze daarvoor ook naar jouw website komen. Dit wordt vaak gebruikt om je emaillijst op te bouwen.
    | niveau: gemiddeld
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: eenmalig
    | impact: hoog 
  1. Schrijf een gastblog: bereik jouw doelgroep met een blog op websites waar zij veel te vinden zijn.
    | niveau: laag
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog 
  1. Vraag andere jouw content te delen: als (invloedrijke) mensen binnen jouw doelgroep jouw content waardevol vinden, zijn ze ook sneller bereidt dit te delen met hun achterban. 
    | niveau: laag 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog 
  1. Blijf je website optimaliseren: zorg dat de bezoekers geen last hebben van lange laadtijden e.d. Dan zullen ze langer blijven hangen en ook zoekmachines zullen je daarvoor belonen met een hogere ranking. 
    | niveau: hoog
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: hoog (continue proces)
    | impact: hoog 
  1. Zorg dat je website geschikt is voor mobiel: anno 2022 zal gemiddeld 60% van de bezoekers jouw website voor het eerst bezoeken met een mobiele telefoon. Zorg dat de website hiervoor geschikt is.  
    | niveau: laag (zorg dat het meegenomen wordt in je webdesign)/hoog als je dit later moet doen
    | budget: gratis 
    | resultaat: korte termijn
    | tijdsinvestering: hoog
    | impact: hoog 
  1. Laat andere gastbloggen op jouw website: als andere relevante content schrijven voor jouw website, zullen hun volgers die ook willen lezen.  
    | niveau: laag 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog 
  1. Neem video’s en/of podcasts op: relevante waardevolle video’s en podcasts kunnen nieuwe doelgroepen bereiken en naar jouw website trekken.  
    | niveau: laag 
    | budget: gratis 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog 
  1. Meld je aan bij online bedrijfsgidsen: de ouderwetse telefoongids in een online jasje.  
    | niveau: laag 
    | budget: afhankelijk van de bedrijfsgids 
    | resultaat: lange termijn
    | tijdsinvestering: laag
    | impact: hoog 

Houdt er wel rekening mee dat het tools zijn, die je op de juiste manier moet gebruiken. Als je een spijker in het hout probeert te slaan met een schroevendraaier, zal dat minder efficiënt gaan, dan in het geval je het probeert met een hamer. Daarnaast hebben diverse punten een invloed op elkaar of hebben elkaar nodig om het maximale resultaat eruit te halen.  

Maar hoe dan? 

Maar hoe ga je dit allemaal doen? Het is afhankelijk van je budget, de tijd die je hebt en wat je zelf aan skills hebt om te kunnen doen. Ga je het zelf doen, of zoek je hulp. Er zijn in ieder geval genoeg keuzes, bestaande uit “quick wins” en lange termijn oplossingen. Ga niet voor een strategie waar je in je eentje al deze punten in één keer gaat oppakken. Je kunt beter twee of drie van bovenstaande goed toepassen, dan 17 slecht.  

Hoe helpt De Kunning Concepts zijn klanten aan meer relevante bezoekers? 

Wanneer ik jouw website heb ontworpen en gebouwd, koppel ik de website altijd aan de rapportage tool Google Data Studio. Deze zorgt ervoor dat je elke maand een geautomatiseerd rapport van de prestaties van jouw website in jouw mailbox ontvangt. Dit wordt kosteloos gedaan en dit zie ik als een service naar de merken die ik help om de superheld te worden. Op basis van deze rapportage kan je zien waar je goed en waar je slecht scoort, om vervolgens de verbeterpunten te bepalen waaraan je wilt werken. Zelf of door iemand in te schakelen.  

Naast de standaard reportage, heb je bij De Kunning Concepts de mogelijkheid om een SEO/SEA abonnement af te sluiten twv € 40 per maand + eenmalig startbedrag van € 250. Het abonnement start met een sprint, waarin ik een rapportage ontwikkel op maat van jouw merk. Deze ontvang je vervolgens elke maand in je mailbox. Hierin worden niet alleen de prestaties van de website opgenomen, maar (waar nodig) ook de prestaties van bijvoorbeeld social mediakanalen.

Ik zal elke maand de rapportage met je doornemen. Ik help je met het beter begrijpen van de rapportage en ik geef je gevraagd en ongevraagd advies voor mogelijke vervolg stappen. Zit jouw bedrijf in Huissen, gemeente Lingewaard of Arnhem, dan gebeurt dit bij voorkeur live (onder het genot van een lekkere bak koffie). Woon je verder af, dan spreken we af via en online meeting.

Wil je meer weten over het krijgen van relevante bezoekers? Wil jij je website optimaliseren? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave