Strategisch webdesign gaat verder dan een digitaal visitekaartje

Beoordeel jouw website in 5 stappen

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Je hebt besloten om je website uit te besteden. Top en verstandig (na mijn mening)! Nu heb je immers meer tijd gehad om jouw vak uit te oefenen. Tijd om bezig te zijn met jouw corebusiness. Je hebt een webdesigner of designbureau gevonden die perfect in staat is om jouw merk om te zetten in een fraaie en goed presterende website. Een website waar je nog jaren mee vooruit kan.

Maar hoe beoordeel je dan het opgeleverde eindproduct? In dit artikel geef ik je handvaten die je kunt gebruiken om een opgeleverde website te beoordelen. Maar ook voor bestaande websites kan het geen kwaad, om deze stappen zo nu en dan te doorlopen. Dus wacht niet langer en beoordeel jouw website

Kanttekening: Search Engine Optimalisation (SEO) is een vak apart. Ik kan een boek schrijven over de importantie van SEO en waarom je dit prioriteit zou moeten geven in jouw online marketing strategie. Maar dan gaan we het doel van dit artikel voorbij. Je hebt je website niet voor niks laten maken. Je wilde meer tijd hebben om aan jouw vak te besteden. Daarom laten we SEO in dit artikel even voor wat het is.

Beoordeel jouw website in 5 stappen.

Er zijn bizar veel verschillende manieren om een website (nieuw of bestaand) te beoordelen. Lees dit artikel van Frankwatching maar eens. Onderstaande stappen heb ik zelf ervaren als gemakkelijk en toegankelijk. Het geeft je de mogelijkheid om een website snel en efficiënt te beoordelen, zonder over webdesign skills en kennis te beschikken. Als leek in webdesign zou jij deze stappen gemakkelijk kunnen gebruiken om jouw website te beoordelen.

  1. Eerste indruk
  2. Brand design
  3. Technische audit
  4. Customer journey
  5. User experience

Stap 1: Eerste indruk

De eerste indruk is een daalder waard. En dat geld al helemaal voor nieuwe websites. Als je jouw nieuwe website voor het eerste ziet, heb je bijna dezelfde ervaring als een bezoeker die voor het eerst op jouw website terecht komt. Alles is nieuw. En wat zou je doen als je op een website komt die jou visueel niet aanspreekt? Waarbij je niet direct kunt vinden waar je terecht bent gekomen? Juist! Je vertrekt weer.

Uit diverse onderzoeken is dan ook gebleken dat de eerste 3 seconde dat een nieuwe bezoeker op jouw website komt, bepalen of hij of zij langer blijft hangen. Probeer daarom altijd de website te bekijken vanuit een (potentiele) klant, ipv jezelf. En bekijk de website als eerste met je mobiele telefoon! Wat je zult zien dat de meeste bezoekers jouw website gaan bezoeken met de telefoon.

Waar je dan allemaal op moet letten? Niet veel. Enkel je eerste indruk (de rest komt later). Is deze goed? Dan kan je door naar de volgende stap.

Stap 2: Brand design

Hopelijk een onnodige stap! “Huh?!” hoor ik je reageren, “maar Paul, Brand design is toch rete belangrijk volgens jou?” Ja dat klopt. Maar op het moment dat je bij de oplevering van de website nog moet kijken of het ontwerp past binnen jouw merkstrategie, dan zijn er een aantal belangrijke stappen in het ontwerpproces overgeslagen. Normaliter is het ontwerp al lang besproken, voordat de website opgeleverd wordt als eindproduct. Mocht jouw webdesigner deze stappen niet nodig vinden, is dit HET moment om te checken of de website past bij jouw merkstrategie.

Stap 2: Technische audit

Het klinkt moeilijker dan dat het is. Je kunt heel diep gaan op technieken en dergelijke maar er zijn een paar gemakkelijke technieken die je kunt gebruiken om snel en efficiënt een eerste technische audit te doen.  

  • Check de prestaties van de website via GTmetrics.com: voor je url in, geef een zo dicht mogelijke locatie aan, van waaruit het gecheckt moet worden (voor het geval van Nederland is dat Londen) en druk op “analyze.” Een score van A of B is goed, anders moet er echt iets gebeuren. Het gevolg van een trage website, is dat niet alleen de bezoekers afhaken, maar ook zoekmachines zoals Google geven je een slechtere beoordeling. Hierdoor kom je lager in de zoekresultaten te staan en ben je dus moeilijker vindbaar.
  • Check op broken links met brokenlinkcheck.com: niks is zo vervelend voor jouw bezoekers als op een 404-pagina uitkomen als je ergens op klikt. Dit duid in de meeste gevallen op een kapotte (broken) link, een link die leid naar een pagina die niet (meer) bestaat of verhuist is. Een broken link zorg 9 van de 10 keer voor een vertrekkende bezoeker en dat wil je toch niet?

Bij een al bestaande website zou je iets meer kunnen checken, mits de juiste tools zijn aangesloten. Zorg er dus altijd voor dat degene die jouw website bouwt, jouw website ook linkt aan tools zoals Google Analytics en Google Search Console. Laat ook een downtime monitor installeren. Hierdoor kan je zien hoeveel tijd jouw website per maand offline is, voor bijvoorbeeld server onderhoud.

Stap 3: Klopt de customer journey?

Als het goed is, hebben jullie samen in kaart gebracht hoe je wilt dat een bezoeker door jouw website loopt. Klopt de customer journey? In deze stap ga je in de schoenen staan van de bezoeker of persona (de fictieve persoon waar je je webdesign op afstemt) en kijken of je in staat bent het (aankoop) proces te doorlopen zoals van tevoren in kaart gebracht.

Ga niet raar staan kijken, wanneer blijkt dat er afwijkingen in de realisatie van jouw customer jouney zitten. Niet alles is zomaar te realiseren. Budget, techniek, aannames en inzicht zijn potentiële drempels om de customer journey voor 100% correct te realiseren. Maar kijk wel samen met je webdesigner waarom dat is en welke gevolgen het kan hebben voor de customer journey van jouw klanten.

Stap 4: User Experience audit.

User experience! Ofwel: de ervaring die jou bezoeker (gebruiker) heeft, wanneer hij of zij jouw website bezoekt. Snelheid en laadtijd zijn onderdeel van User Experience, maar deze heb je in stap 2 al opgepakt. Er zijn vele lijstjes te vinden op het internet, maar je zult zien dat al deze lijstjes terug te leiden zijn naar de 10 heuristieken van Nielsen. Zorg dat je website hier aan voldoet, en je zit al voor 80% goed. Het zijn basisprincipes, waarvan in de praktijk bewezen is dat deze het meest succesvol zijn.

In de heuristieken wordt er gesproken van “het systeem.” Dit betreft het object wat je wilt testen, in jouw geval dus jouw website.

De 10 UX heuristieken van Nielsen:

1: Zichtbaarheid van de status is belangrijk.

Het moet de gebruiker duidelijk zijn, waar hij of zij zit in zijn customer journey. Zit hij of zij nog op de juiste weg richting het doel (conversie)?

  • Zijn er indicatoren zichtbaar, die de klant de voortgang tonen?
  • Krijgt een gebruiker direct te weten als hij of zij foutieve informatie in een formulier heeft ingevoerd?
  • Wordt visueel weergegeven of een element is geselecteerd of verplaatst.

2. Het systeem en de echte wereld komen overeen.

  • Voorbeeld 1: als iedereen standaard op zoek gaat naar het navigatie menu rechts bovenin de hoek, dan moet je het ook daar plaatsen. Als je het menu links onderin plaatst, zullen ze het dus veel moeilijker vinden.
  • Voorbeeld 2: in het algemeen ziet iedereen de kleur rood als stoppen en de kleur groen als doorgaan. Als je dit omdraait wordt het voor de bezoeker heel lastig te begrijpen.

3. De gebruiker heeft de controle en vrijheid.
Voeg daarom altijd een mogelijkheid toe om een stap terug te doen en de mogelijkheid om te annuleren.

4. Wees consistent.
Gebruik door het gehele systeem de gebruikte elementen consistent. Zorg ervoor dat interface elementen, pictogrammen, terminologie en foutmeldingen dus door het gehele systeem hetzelfde zijn.

5. Maak geen fouten fouten.
Een fout is snel gemaakt. Maar zorg er dan wel voor dat de gebruiker weet wat hij fout heeft gedaan. Bijvoorbeeld bij het verkeerd invullen van een emailveld in een formulier. Als je direct de melding krijgt dat het emailadres fout hebt ingevoerd, dan kan je hierop schakelen. Als je deze melding niet krijgt, dan weet je het ook niet.

6. Zorg dat de bezoeker niks hoeft te onthouden

  • Doe zo weinig mogelijk aanspraak op het geheugen van de gebruiker door het gebruik van al bekende pictogrammen, acties en functionaliteiten
  • Verlang van de gebruiker niet dat hij informatie van een vorig scherm onthoudt, als hij zich op een volgend scherm bevindt. Zorg ervoor dat eerder ingevoerde informatie gemakkelijk opnieuw is in te zien, zodat de gebruiker het niet hoeft te onthouden of op te schrijven.
  • Gebruik mouseover tooltips om functionaliteiten van pictogrammen te beschrijven, waar de gebruiker mogelijk niet mee bekend is.
  • Het systeem zou moeten aangeven met welke indeling invoer ingetypt moet worden en zou hierbij indien mogelijk een voorbeeld moeten tonen, zoals een vooraf ingestelde waarde (zoals bij ddmmyyyy bij datum).

7. Flexibiliteit en efficiency

Elke gebruiker heeft zijn eigen niveau. Er zijn gebruikers die voor het eerst in aanraking komen met het systeem, terwijl andere de website net zo goed kennen als de binnenkant van hun broekzak. Zorg dat het systeem rekening houdt met beide.

8. Hou het minimaal en verfijnd
Gebruikersinterfaces zouden zo eenvoudig mogelijk moeten zijn, zodat de gebruiker weet waar hij of zij wat moet doen. Het is aanbevolen alleen die informatie te tonen die de gebruiker nodig heeft en niets meer.

9. Maak foutmeldingen minder erg
Help gebruikers bij het herkennen, begrijpen en herstellen van fouten. De manier waarop een foutmelding wordt vormgegeven is een belangrijke factor. Het bepaalt hoe de gebruiker de foutmelding begrijpt en hoe de gebruiker hierop reageert.

10. Bied een helpende hand
Het is natuurlijk beter om een interface dusdanig eenvoudig te ontwerpen, dat het gebruik van helpfuncties en documentatie overbodig is. Als dit niet mogelijk is, dan zouden helpfuncties en documentatie gemakkelijk te vinden moeten zijn en duidelijke, goed opvolgbare, instructies moeten bevatten.

Tip: de heuristieken zijn ook fantastisch om andere (offline) processen te beoordelen. Zeker als je een winkel hebt. Probeer jouw winkel maar eens te bekijken door de ogen van de klant en beoordeel wat je ziet op basis van deze 10 regels.

Beoordeel jouw website snel en efficient

Een bestaande website beoordelen is gemakkelijker.

Op het moment dat een website al langer draait, wordt dit zelfs gemakkelijker, mits er goede analyse tools aan de website zijn gehangen. Wanneer goed ingesteld, kan je hier zoveel inzichten mee creëren, die zowel online als offline te gebruiken zijn. Welke combinaties aan producten verkoop je bijvoorbeeld in je webshop? Dan weet je ook welke producten je samen moet presenteren in je fysieke winkel.

 

En nu wordt het tijd voor optimalisatie

Een website is nooit af. De dagelijkse gebeurtenissen in de wereld, technologische ontwikkelingen en de online aanwezige concurrenten kunnen invloed hebben op het gedrag van de bezoekers op jouw website. Heb je een website over airco’s, dan is hedendaags de kans groot dat bezoekers ineens ook naar warmtepompen zoeken op je website. Het is belangrijk om daar op in te spelen, want als ze het niet vinden, dan gaan ze misschien wel naar de concurrent. Daarom is het belangrijk om een website altijd te blijven monitoren. Je moet “aan de knoppen blijven draaien” om de website goed of nog beter te laten presteren. Vraag je webdesigner of hij of zij jou hiermee kan helpen.

Vraag om hulp

Je kunt niet alles! En je wilt je richten op het uitoefenen van jouw vak. Vraag hulp, als dit boven je pet gaat. Met het publiceren van jouw nieuwe website, passend bij jouw merk, begint het specialistische werk pas echt. Content creatie,  Search Engine Optimisation, E-mailcampagnes, social media etc. Je zult gevonden moeten gaan worden. Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als niemand je weet te vinden, had je dat geld net zo goed kunnen vergokken in het casino.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Of zoek je hulp bij het beoordelen van jouw website? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we onder het genot van een goede bak koffie samen kijken, wat we voor elkaar kunnen betekenen. En misschien heb je dan jouw sidekick in online brand design gevonden.

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave