De Concept Nieuwsbrief, de nieuwsbrief die nooit af is.

007 – Storytelling

Een oorverdovend gerinkel snijdt door mijn slaap. Mijn ogen vliegen open, mijn hart bonst. Het is de alarmbel. De eeuwenoude, loodzware klok aan de muur van de brandweerkazerne in downtown Manhattan, die klinkt alsof de wereld zelf op instorten staat.

Ik ben direct klaarwakker. Iemand heeft hulp nodig.

Ik spring in mijn overall, ren richting de glijpaal en glijd met een noodgang naar beneden. Onder me zie ik het vertrouwde beeld: stalen balken, rode muren, fel knipperende lampen die de ruimte vullen.

Voordat ik mijn voeten de grond raken, zie ik de auto al klaarstaan — een vreemde, maar oh zo bekende zilverkleurige sportwagen. De vleugeldeuren gaan met een zwiep omhoog, en daar is mijn rit.

De motor gromt, een schijnsel van blauwe lichten weerkaatst op de muren, en ik weet: het is tijd om op pad te gaan. Ik gris mijn telefoon, mijn laptop, en – voor het onbekende – mijn tricorder. Gewapend en klaar om te helpen.

Buiten raast de stad voorbij in een vlaag van neonlichten en geluiden. We zijn onderweg naar een ondernemer in nood. Iemand die, zonder het zelf te beseffen, het doelwit is geworden van de ‘gelikte gluiperds’. Die gladde marketeers die als sluwe schaduwen het vertrouwen van hardwerkende ondernemers kapen.

We komen aan. De deuren zwaaien open en ik stap uit in een wereld van chaos. De marketingstrategie ligt aan flarden, klanten weten niet waar ze aan toe zijn, en het merk… het merk is een schim van wat het ooit was.

Duidelijk het werk van een gluiperd die maar één ding voor ogen had: zichzelf.

Ik kijk om me heen, neem een diepe adem en voel een golf van vastberadenheid door me heen gaan. Dit is het moment. Dit is waar ik voor opgeleid ben. Het is tijd om de orde te herstellen en de ondernemer weer op het juiste pad te brengen.

Met de laptop opengeklapt, de telefoon aan mijn oor, en de tricorder die een diagnose stelt van de chaos om ons heen, begin ik aan de missie. Ik zet een paar stappen naar voren en voel de spanning in de lucht.

Daar is hij. Achter die oude, half verrotte houten deur. Het kraakt zachtjes als ik mijn hand erop leg. Langzaam duw ik de deur open, het geluid van krakend hout weerkaatst door de ruimte. Wat zal ik daarachter aantreffen? De adem stokt even in mijn keel.

 

Heb ik je aandacht…

Mooi…

Want dit is de kracht van storytelling. De kracht om de doelgroep te laten verlangen naar meer. Maar het is ook de manier om associaties te koppelen aan jouw merk.

Storytelling is een belangrijk concept binnen het bouwen van merken.

Laten we er deze editie van De Concept Nieuwsbrief dieper induiken…

Storytelling in branding: het strategische narratief

Bij het bouwen van merken gebruiken we storytelling om het merk richting te geven. Het strategische narratief is als een kompas: het zorgt ervoor dat iedereen binnen en buiten het bedrijf begrijpt waar het merk voor staat.

Dit verhaal gaat niet alleen over wie je nu bent, maar ook wie je wilt worden. Het creëert een diepere verbinding met je klanten, die zich herkennen in jouw missie en waarden.

Door storytelling slim in te zetten, geef je je merk karakter, zodat het niet zomaar een product of dienst is, maar een verhaal waar mensen zich in kunnen vinden.

In de onderstaande video legt Andy Raskin je precies uit wat de waarom, hoe en wat is, achter het strategische naratief.

Storytelling kan niet zonder inspiratie

Ik haal zelf enorm veel inspiratie uit de popculture van de jaren 80 en 90, zoals je misschien wel opgevallen is in de inleiding.

Of had je niet door dat ik hier Ghostbusters, Back to the Future en Star Trek verwerkt heb in het verhaal? Lees nog maar eens terug dan.

Maar de inspiratie voor deze inleiding kwam van Linda van Mierlo.

Schrijf je maar eens in voor haar nieuwsbrief. Dan snap je wat ik bedoel en dan nemen Linda en Diamandje jou mee op reis door de wereld van storytelling.

bannerSeizoen 2 van The Origin Story Podcast

Gister is de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van The Origin Story live gegaan, met Bouke de Jong als gast. Luister deze hier.
Voor dit seizoen hebben we weer een aantal inspirerende ondernemers te gast. Na het succesvolle eerste seizoen, ligt de focus in het tweede seizoen op de doorontwikkeling van de podcast.

 

 

Programma:

9 nov: Jessica van Horssen (Groeiversneller & Veranderstrateeg)

16 nov: Ilse Jansen-Bloemberg (Veiligheidskundige)

23 nov: Stephan Bloemberg (Marketeer)

30 nov: Ferdi van den Berg (Strategisch copywriter)

7 dec: Dirk van den Elzen (Verpakkingsdesigner)

14 dec: Simone Diederich LL.M. (Jurist en fotograaf)

Er komen nog nieuwe gasten bij, dus stay tuned.

Eerlijke Marketing: De verhalen die verteld mogen worden

Eerlijke marketing draait om transparantie en authenticiteit, en storytelling kan hierbij een groot verschil maken. Een goed verhaal stelt je in staat om je klant centraal te zetten: hoe heeft jouw product hun leven verbeterd, welke obstakels hebben ze overwonnen?

Dit gaat niet om loze beloften of gladde verkooppraatjes.

Dit zijn de verhalen die écht verteld mogen worden.

Door je marketing te baseren op echte ervaringen en eerlijk te laten zien wie je bent, bouw je niet alleen vertrouwen op, maar laat je ook zien dat je oprecht bent.

Een authentiek verhaal schept een band die geen enkele ‘gelikte gluiperd’ kan breken.

De kracht van scrollytelling

In webdesign gebruiken we storytelling om gebruikers mee te nemen op een reis, en niets werkt daarvoor beter dan scrollytelling.

Je leest het goed: SCROLLytelling

Dit is een techniek waarbij elke keer dat je scrollt, een nieuw stukje van het verhaal wordt onthuld. Het maakt van je website een levendig en interactief verhaal dat bezoekers verleidt om steeds verder te gaan.

Het gaat niet alleen om mooie plaatjes en goede teksten, maar om de manier waarop de gebruiker zelf onderdeel wordt van het verhaal. Scrollytelling maakt de ervaring van je website persoonlijker, levendiger en memorabeler. Het laat zien dat een website meer is dan een digitale brochure: het is een plek waar jouw merk echt tot leven komt.

In de onderstaande video zie je een voorbeeld van scrollytelling, gecreëerd door de New York Times om hun artikel over de vuurwerkramp in Beiroet in 2020 visueel te ondersteunen. Niet door op de afspeelknop te drukken, maar enkel door verder te scrollen.

Ga de gelikte gluiperd te lijf met de agency checklist van #teamdavid

Met meer dan 40 marketeers hebben we met #teamdavid in diverse creatierondes een agency checklist gecreëerd. Deze checklist moet de ondernemer helpen de juiste marketing partner te kiezen, om zo oneerlijke marketing te voorkomen.

Lees hier meer over het ontstaan van deze checklist en download deze direct.

Even iets over de e-mailcursus Merkidentiteit

Er zijn best wel wat lezers, die me de vraag hebben gesteld: waar de 6de mail blijft van de e-mailcursus?

Wat ik op zich wel snap.

Je moet er namelijk wel wat voor doen om het vervolg in je mailbox te krijgen.

Je hoeft niks te betalen, of extra gegevens te delen hoor. Maar simpelweg even op de knop klikken die in de 5de mail staat en vervolgens bevestigen dat je de e-mailcursus wilt vervolgen.

Op deze manier spam ik de mensen die de emailcursus niet volgen niet met verdere mails, krijg ik een goed inzicht hoeveel mensen actief de e-mailcursus volgen en hierdoor werk ik om de beperkingen van mijn CRM heen.

WIl jij de e-mailcursus vervolgen?  Ja natuurlijk wil ik dat. 

Het e-book

Zoals je eerder al las, ben ik een e-book aan het schrijven. En om mezelf nog een extra uitdaging te geven, ga ik hier en nu vertellen wanneer deze uit gaat komen: 6 mei 2025

Dus ik moet weer flink aan de bak. spreek jullie later.

 

Maandelijks je mailbox ingeslingerd.

Wow! Als je het tot hier hebt gered, dat is deze nieuwsbrief echt iets voor jou.

Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina. 

Plan een gratis sparringsessie