De Concept Nieuwsbrief, de nieuwsbrief die nooit af is.

006 – De kracht van iteratie

Iteratie is een zeer waardevolle superkracht voor elke ondernemer.

Het geeft je de kracht om met herhaaldelijke stappen continu een stukje beter te worden. En het mooie is, deze superkracht ontstaat niet door een beet van een radioactieve spin, doordat je van een andere planeet komt of omdat je slachtoffer bent van een mislukt experiment.

Iteratie is een superkracht die je jezelf kunt aan leren.

De iteratieve aanpak en ontwikkeling van producten komt voort uit  software development. Maar ondertussen zie je het steeds vaker daarbuiten terug komen. Denk bijvoorbeeld aan marketing en design.

Zelf heb ik iteratie geprobeerd door te voeren in alles wat ik doe.

Dus ja, zelfs in het bouwen van merken is iteratie een krachtig middel.

(daarover later meer…)

Wat is iteratie

De oorspronkelijke betekenis van iteratie is herhaling. Maar in het dagelijkse leven van ontwikkelaars, designers en andere beroepen zouden we iteratie eigenlijk moeten herdefiniëren.

In steeds meer beroepenvelden wordt er iteratief gewerkt. Maar dit wilt niet zeggen dat elke stap simpelweg herhaald wordt. Nee… Het is een proces waarin bij elke stap er weer een beetje meer waarde toegevoegd wordt.

De iteratieve aanpak is de vervanging van de ouderwetse watervalplannen.

In plaats van een inflexibel lineair plan, met een vooraf vastgesteld eindresultaat, wordt er met de iteratieve aanpak juist bepaald welke stappen je herhaaldelijk gaat doorlopen, om per cycli een volgende stap te hebben gemaakt naar het voor ogen hebbende eindresultaat.

Iteratief werken maakt je flexibel en duurzaam, want in elke iteratie heb je de kans om je doelen bij te sturen. Zo maak je de oplossing die je aan het creëren bent, of dit nu een product is of bijvoorbeeld jouw merk, toekomstbestendig. En dat terwijl de resultaten uit een waterval traject al door de tijd zijn ingehaald.

Hoe bouw je iteratief aan je merk

Zoals je misschien al gelezen hebt op LinkedIn, ben ik een e-book aan het schrijven om branding weer simpel en toegankelijk te maken voor het MKB.

Nu zal je wel denken: ja leuk Paul, maar wat heeft dat in hemelsnaam te maken met het iteratief bouwen van een merk?

Rustig, daar kom ik zo op.

Terug naar het schrijven van het e-book. Ook dit pak ik iteratief aan:

  1. schrijf een pitch
  2. stuur pitch rond om te kijken hoe het valt
  3. schrijf outline e-book op basis van feedback
  4. valideer nieuwe outline op basis van persona’s en de Heroes Journey
  5. schrijf eerste concept ebook
  6. lees het door en kom tot nieuwe inzichten
  7. herschrijf e-book en introduceer iteratief bouwen van merken aan de hand van een model

… hier is waar ik tot nu toe ben gebleven.

Zoals je kunt zien, is het een proces van schrijven, beoordelen, schrijven, beoordelen etc.

Maar gaande weg, zie stap 7, kwam ik hierdoor tot nieuwe inzichten.

Eigenlijk ontstond hier een eureka moment: Als je het merk tastbaar kunt maken, kan je jouw merk iteratief gaan bouwen.

Dit betekend echter wel dat ik deels terug naar de tekentafel moet. Outline herzien, hoofdstukken herschrijven. Hoe dit vorm moet gaan krijgen, is hetgeen waar in nu mee bezig ben.

Wanneer ik a.d.h.v watervalplanning had gewerkt, had ik nu de keuze moeten maken om de nieuwe inzichten links te laten liggen en door te gaan, wat het e-book veel minder waardevol zou maken voor de lezer.

 

Terug naar iteratieve branding.

 

Ik ga je een geheimpje verklappen: ik bleek al (grotendeels) merken te bouwen op iteratieve wijze.

Het begint allemaal met alles op te splitsen in kleinere experimenten.

Waarbij je binnen de beperking van eigen budget en tijd bepaald welke en hoeveel experimenten je per cyclus op pakt.

Hierdoor ontstaat er een ritme en ritmes worden gewoontes. En zo bouw je elke dag, ook al is het in kleine stapjes, aan jouw merk.

Benieuwd naar het e-book: zet je zelf hier op de wachtlijst.

Nieuwe iteraties van De Kunning Concepts

Vanuit De Kunning Concepts zijn er ook een aantal nieuwe iteraties (op komst). Naast een volgende optimalsiatie van het contentplatform (ja ik durf het inmiddels zo te noemen) en mijn aanbod, zijn er een aantal leuke experimenten die starten of doorgaan voor een tweede ronde.

Lees verder voor de komende interaties.

Het VINC model – iteratieve marketing

Het mag geen geheim zijn, dat ik deel uit heb gemaakt van de eerste cohort van Digitaal Groeien. Een combinatie van Mastermind, coaching en online programma die marketeers met de juiste mindset door ontwikkelen tot groeiversnellers.

Vakmensen die zowel op strategisch niveau als op uitvoering niveau met jou als ondernemer mee kunnen denken.

Eén fundamenteel onderdeel van een groeiversneller is een iteratieve aanpak. Christiaan Slierendrecht en Sebastian Kopp van Digitaal Groeien / JijOnline hebben hiervoor het VINC model ontwikkeld. VINC staat voor Van Idee Naar Conversie en introduceert een doordachte cyclus die de iteratieve aanpak faciliteert.

Door elk experiment aan de hand van het VINC model op te pakken, kan je heel snel bepalen of iets levensvatbaar is, welke platformen je hiervoor gaat inzetten, hoe je vervolgens verkeer naar die platformen krijgt om tot slot de resultaten te analyseren en optimaliseren. Aan het einde van de cyclus heb je dus voldoende informatie om te keuze te maken: gaan we hier mee stoppen of gaan we hiermee verder (of zelfs opschalen).

Het zorgt voor een duurzame ontwikkeling van jouw marketing. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om dit zelfs breder te trekken dan alleen marketing.

Mocht je hier meer over willen weten, lees dan dit Frankwatching artikel.

banner

Seizoen 2 van The Origin Story Podcast

Gister is de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van The Origin Story live gegaan, met Bouke de Jong als gast. Luister deze hier.
Voor dit seizoen hebben we weer een aantal inspirerende ondernemers te gast. Na het succesvolle eerste seizoen, ligt de focus in het tweede seizoen op de doorontwikkeling van de podcast.

 

 

Programma:

9 nov: Jessica van Horssen (Groeiversneller & Veranderstrateeg)

16 nov: Ilse Jansen-Bloemberg (Veiligheidskundige)

23 nov: Stephan Bloemberg (Marketeer)

30 nov: Ferdi van den Berg (Strategisch copywriter)

7 dec: Dirk van den Elzen (Verpakkingsdesigner)

14 dec: Simone Diederich LL.M. (Jurist en fotograaf)

Er komen nog nieuwe gasten bij, dus stay tuned.

De agency checklist van #teamdavid

Nog zo’n mooi voorbeeld van iteratief design. Met meer dan 40 marketeers hebben we met #teamdavid in diverse creatierondes een agency checklist gecreëerd.

Deze checklist moet de ondernemer helpen de juiste marketing partner te kiezen, om zo oneerlijke marketing te voorkomen.

Lees hier meer over het ontstaan van deze checklist en download deze direct.

Het e-book

Zoals je eerder al las, ben ik een e-book aan het schrijven. En om mezelf nog een extra uitdaging te geven, ga ik hier en nu vertellen wanneer deze uit gaat komen: Maandag 6 mei 2025.

Dus ik moet weer flink aan de bak. spreek jullie later.

Maandelijks je mailbox ingeslingerd.

Wow! Als je het tot hier hebt gered, dat is deze nieuwsbrief echt iets voor jou.

Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina. 

Plan een gratis sparringsessie