De Concept Nieuwsbrief, de nieuwsbrief die nooit af is.

005 -Het echt van authenticiteit

Authenticiteit: nog zo’n begrip wat compleet uit zijn verband wordt gerukt.

Je moet authentiek zijn.

Je moet authentiek zijn.

Je moet…

Je moet helemaal niks.

Als je echt authentiek wilt zijn, doe je wat het beste voelt voor jou. En juist niet door rol te spelen die je aangemeten worden door één of andere expert.

Authenticiteit begint met jouw – maar dan ook echt JOUW – visie. Jouw specifieke kijk op een onderwerp, de waarden die je hanteert en de persoonlijkheid die je bent geworden. Hoe duidelijk deze zijn en hoe dichter deze bij jou zelf staan, hoe authentieker je bent.

Dat kan je niet door iemand aan laten praten, het moet echt vanuit jouwzelf / jouw mensen komen.

Authenticiteit is GEEN merkwaarden.

Authenticiteit is naast duurzaamheid, eerlijkheid en innovativiteit één van de meest gebruikte termen om als merkwaarden te bestempelen. Maar je voelt hem al aankomen: de merkwaarden authenticiteit zorgt ervoor dat je alles behalve authentiek bent.

Ik ben zelfs van mening dat authenticiteit helemaal geen kernwaarden kan zijn. Het is geen drijfveer die je naleeft. Het is juist het naleven van die drijfveer die jou authentiek maakt. Het naleven van visie en waarden in alles wat je doet.

Ongeacht wat er gebeurd.

Authenticiteit is eerder een randvoorwaarde. Een succes bepalende factor voor wanneer je werkelijk een sterk merk gaat bouwen.

Want kijk maar eens naar de merken die jij werkelijk authentiek vindt.

Geen van allen hebben authenticiteit als merkwaarden.

Maar ze staan allemaal voor hun visie.

Standvastig zijn in waar ze voor staan.

Met alles wat ze doen.

Hoe echt ben jij?

Chris Do bepaalt de mate van authenticiteit door het verschil te bepalen tussen wie je werkelijk bent en hoe je doet. Hoe kleiner het verschil, hoe authentieker je bent.

Authentiek webdesign

Maar wanneer authenticiteit geen merkwaarde is, maar een mindset, hoe ga je er dan mee om op jouw website.

Bij webdesign wordt de term authenticiteit vaak misbruikt.

Maar wanneer je schrijft dat je authentiek bent, zeg je eigenlijk het tegenovergestelde.

Nogmaals: je bent niet authentiek om authentiek te zijn. Je bent authentiek omdat je staat voor jouw visie.

In alles wat je doet.

Dus ook op jouw website.

In je teksten, vormgeving en beeldmateriaal.

Dat maakt het dan ook belangrijk dat je jouw merkidentiteit duidelijk hebt, voordat je een website gaat (laten) maken.

En heb je al een website?

Dan wordt het tijd om jouw merkidentiteit daar naast te leggen. Zo bepaal je hoe authentiek je nu echt bent.

banner

Luistertip

De authenticiteit van ondernemers vind je meestal al terug in hun oorsprongsverhalen. De verhalen waarin ondernemers uitgroeien van vakidioten tot de superhelden voor hun doelgroep.

Deze authentieke verhalen zijn vereeuwigd in een podcast. Het eerste seizoen van The Origin Story Podcast is nu te luisteren hier, of via één van je favoriete podcast kanalen.

We haten het, maar stiekem verlangen we er allemaal naar…

Er is een steeds grotere vraag naar sterke merken.

Merken die staan waar ze voor staan, in alles wat ze doen.

Nu, morgen. altijd.

Ongeacht wat er gebeurd.

Dus ondanks je het woord authenticiteit bijna nergens meer mag noemen, is dat juist hetgeen waar we met z’n allen naar op zoek zijn.

Maandelijks je mailbox ingeslingerd.

Wow! Als je het tot hier hebt gered, dat is deze nieuwsbrief echt iets voor jou.

Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina. 

Plan een gratis sparringsessie