De Concept Nieuwsbrief, de nieuwsbrief die nooit af is.

004 – Het vernieuwende van innovativiteit

Innovativiteit: de jacht op de nieuwste gadget . Voor de ene een kernwaarde wat ze uniek maakt. Denk aan Apple die dagelijks de status quo door breekt.

Voor de ander een moetje, omdat ze anders geen bestaansrecht hebben.

Wanneer je als software developer niet innovatief bent, heb je geen bestaansrecht. En dat is enkel maar een voorbeeld.

Maar wat nu als je geen technische producten ontwikkeld? Kan je dan nog steeds innovatief zijn?

Innovatie in branding

Bij het bouwen van het merk, kan innovativiteit een valkuil zijn.

Ga je met jouw merk mee met alle trends en ontwikkelingen omdat je wilt uiten dat je innovatief bent?

Dan kan je de plank flink mis slaan.

Niet elke trend of ontwikkeling gaat passen bij jouw merk en jouw klant.

Daarnaast kan een dergelijke “jacht voor shiney objects” leiden tot een gebrek aan focus, op wat jouw merk werkelijk krachtig maakt.

Maar hoe kan je dan innovatief zijn als merk? Een voor de hand liggend antwoord is natuurlijk jouw productontwikkeling.

  • Hoe vernieuwend is jouw product ten op zichte van andere.
  • Hoe doorbreek jij de status quo.
  • Welk probleem van de klant los je op, op een andere, nieuwe manier?

Maar het hoeft niet in de productontwikkeling te zitten.

Kijk maar eens naar je service design.

Met service design stel je jezelf bij elke aankoopfase van de customer journey de vraag: wat kan ik hier extra doen, om mijn klant beter te helpen en mijn merk beter te laden.

Een mooi voorbeeld van innovatie met service design

We kennen allemaal Cool Blue, die werkelijk alles doen om de glimlach.

Net als de slager om de hoek, gebruike ook Cool Blue een nummertjesysteem in hun fysieke winkels. Of zoals dat tegenwoordig heet: een queing systeem.

Maar klanten krijgen er nu niet echt een glimlach van, wanneer ze gezien worden als een nummertje.

Dus ontwikkelde Cool Blue een wachtrij systeem waarbij je jou naam op moet geven. Hierdoor is niet nummertje 4 de volgende in de wachtrij, maar juist Jan, Piet of Klaas.

In feiten een digitale variant van de wijze waarop je geholpen wordt bjj Starbucks, maar nu zorg je er zelf voor dat je naam goed geschreven wordt.

Voor de consument is het nieuw. Het voelt persoonlijker. Ze voelen zich geen nummertje meer. Hier krijgen ze een glimlach van.

Wil jij jouw merk versterken door middel van innovativiteit? Kijk dan eens naar wat je in de klantreis kunt vernieuwen.

Wat zou je anders kunnen doen, waardoor jouw klant beter geholpen wordt, passend bij jouw merk. Passend bij jou als ondernemer.

De kunst van innovativiteit.

Marketeers zijn gek op innovatie

Het marketing is een van de snelst innoverende disciplines binnen het ondernemerschap. Het is onmogelijk om alle innovaties door te voeren binnen je bedrijf.

Maar dat is ook niet nodig.

  • Kijk wat relevant is voor jouw klant.
  • Kijk wat relevant is voor jouw markt.
  • Kijk wat relevant is voor jouw merk.

Gebruik innovatie als toevoeging of optimalisatie.

Maar ga niet klakkeloos je best werkende marketingkanaal vernieuwen.

Ga vooral experimenteren. Wat werkt, wat werkt niet.

Bij webdesign ontkom je niet aan innovatie?

Bij webdesign is het natuurlijk heel logisch om met innovativiteit te kijken naar de techniek achter de website.

Maar je kunt nog zo’n geavanceerde website hebben qua techniek. Je hebt er niks aan wanneer de boodschap niet overkomt.

Wanneer bezoekers niet verleidt worden om de gewenste handeling te doen, – zoals het maken van een afspraak of invullen van een formulier – heb je helemaal niks aan de super snel ladende, cloud based cms.

Dus kijk eens hoe je aan de bezoekerszijde vernieuwend kunt zijn.

Wil jij in deze tijd de aandacht trekken van jouw bezoekers, dan moet je zorgen dat je uniek bent. En dat kan je doen met design, storytelling, user experience design.

Maar pas wel op.

Want te vernieuwende websites zijn vaak heel mooi. Ze laden het merk super goed. Maar ze verleiden de klant niet tot de gewenste actie. De conversie.

Dus ga kijken hoe jij vernieuwend kunt zijn met jouw website, maar zorg dat merk en conversie in balans zijn.

Wat kan innovatie voor jou betekenen?

Innovatie geeft je als ondernemer de mogelijkheid om je werkelijk te onderscheiden met je aanbod en je merk. Het brengt je dichter bij jou ideale klant.

Maar enkel wanneer je innovatie inzet als middel, niet als doel.

Maandelijks je mailbox ingeslingerd.

Wow! Als je het tot hier hebt gered, dat is deze nieuwsbrief echt iets voor jou.

Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina. 

Plan een gratis sparringsessie