Als je als bedrijf tegenwoordig niet meer ‘duurzaam’ bent, dan heb je geen bestaansrecht meer. Dat is natuurlijk niet waar, maar daar lijkt het af en toe wel op.
Het woord duurzaamheid heeft de afgelopen jaren alle context verloren. Want wat betekent het nu echt?
Door alle klimaat en energie-uitdagingen, in combinatie met de oplopende personeels- en materiaal tekorten, zijn veel ondernemingen begonnen aan een transitie naar een duurzamere onderneming.
Het ene bedrijf enkel in zijn marketinguitingen, terwijl de ander juist werkelijk bouwt aan een duurzamere aanpak.
In deze tweede editie van De Concept Nieuwsbrief duiken we dieper in de wereld van duurzaamheid. Wat betekent duurzaamheid voor jouw merk? Hoe helpt duurzaamheid jou met jouw marketing en wat houdt een duurzamere website in?
En zoals gewoonlijk: stick to the end. De gouden tip om duurzaamheid voor jou te laten werken.
In 9 van de 10 ondernemingen hebben de term “duurzaam” opgenomen als merkwaarden. Deze 90% (puur een gevoel, niet statistisch bewezen) van de ondernemingen pretendeert dus dat ze duurzaam zijn.
Maar zijn ze dat ook echt? Of hebben ze deze merkwaarden aangenomen omdat de buitenwacht dat van ze verwacht? In feite is het dan geen merkwaarden, maar enkel een marketinguiting. Maar dat terzijde.
Naast dat je je bij veel bedrijven veel kunt afvragen of ze werkelijk duurzaam zijn, kan je jezelf ook afvragen wat deze duurzaamheid nu werkelijk betekent.
Het is pas wanneer je de term duurzaamheid definieert, wanneer het ook werkelijk een betekenis krijgt. Dus wil jij duurzaamheid koppelen aan jouw merk?
En wees vervolgens ook kritisch. Ben jij op dat gebied ook echt duurzaam?
Voorbeeld:
Met De Kunning Concepts creëer ik duurzame groei bij mijn klanten. Wat houdt duurzame groei in:
Nu krijgt de term duurzaamheid lading. Zo maakt het mijn merk duurzaam.
Steeds meer consumenten kijken daar de duurzaamheid van een bedrijf, voordat ze daarmee in zee gaan. Waar vroeger de grote rijen buiten de deur bij diverse Primark vestigingen normaal was, staat er nu nog enkel een klein rijtje bij de kassa. Dit komt mede doordat mensen zich realiseerde dat Primark helemaal niet zo duurzaam is.
Het feit dat steeds meer consumenten stilstaan bij de duurzame aard van het bedrijf, maakt het duurzame element van jouw onderneming enorm waardevol voor jouw marketing campagnes.
Door de consument mee te nemen op jouw reis naar duurzaamheid, zullen klanten zich aan jouw binden. En het mooie hierbij is, dat mensen serieus bereid zijn om meer te betalen voor jouw producten en diensten.
Nu kan het zijn dat jouw bedrijf helemaal niet duurzaam is. Dat kan. Dat mag (nog steeds). Het is een keuze. Maar ga verantwoord om met die keuze. Ga dan ook niet claimen dat je wel duurzaam bent.
Deze vormen van greenwashing werken misschien op de korte termijn, maar zullen uiteindelijk altijd represailles hebben. Zo heeft de Reclame Code Commissie ING al meerdere malen op de vingers getikt voor “duurzaamheidsclaims” die alles behalve duurzaam waren (bron).
Ook in het webdesign speelt duurzaamheid een rol. Veel mensen zien het internet als een digitaal iets, wat geen negatieve impact heeft op het klimaat.
Maar niks is minder waar!
Het grote internet is inmiddels één van de grootste vervuilende factoren ter wereld. Want al die data die jij op jouw scherm ziet, komt van een server via één of meerdere datacenters naar jouw computer toe.
En al die apparatuur die daar voor nodig is verbruikt verschrikkelijk veel energie. En dat heeft weer een impact op het klimaat. Maar dat wilt niet zeggen dat we hier niks aan kunnen doen.
Zoals een mooie reclame campagne ooit zei: “een beter milieu begint bij jezelf.” Dat geld ook voor webdesigners en de eigenaren van websites.
Door een website efficienter in te richten, irrelevante bots uit te sluiten (dat is namelijk ook verkeer) en je website te hosten bij een duurzame webhost maak je de eerste (en gemakkelijke) stappen om jouw onderneming een beetje duurzamer te maken.
Wil je weten wat de CO2 footprint van jouw website is? Ga dan naar www.websitecarbon.com en voer jouw website in. Binnen no-time weet je hoeveel CO2 je uitstoot met jouw website en hoeveel bomen je moet planten om dit te compenseren.
Wil je weten hoe je de CO2 uitstoot kunt verminderen? Lees dan onderstaand artikel.
Hoe kan je nu duurzaamheid voor jou merk / onderneming laten werken. Nog beter gezegd: hoe kan je met jouw merk / onderneming bijdragen aan een duurzamere wereld?
Geef de term duurzaamheid context voor jouw merk en maak het waar!
Dat is het enige wat je hoeft te doen. Dan draag je al een steentje bij. Dan kan ook jij het verschil maken.
Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina.