De Concept Nieuwsbrief, de nieuwsbrief die nooit af is.

001 – Verandering is de enige constante

Hoe een quote meer dan 2.500 na dato relevanter is dan ooit. Want als je kijkt naar de wereld van nu, de wereld om je heen, dan kan je  concluderen dat de Griekse filosoof Heraclites nog steeds gelijk heeft.

Kijk naar hoe het marketinglandschap de afgelopen jaren veranderd is. AI, automation en hyper personalisatie, om maar een paar ontwikkelingen te benoemen. En laten de meeste marketeers en veel ondernemers nu net het stereotype Early Adapters zijn. Laten wij nu degene zijn, die mee willen gaan op elke verandering.

In deze eerste editie van De Concept Nieuwsbrief duiken we dieper in een aantal veranderingen van het laatste jaar. Veranderingen waar we iets mee kunnen om onszelf te ontwikkelen en onderdeel te worden van de constante.

En stick to the end. Want misschien ontdekken we tijdens het lezen een 2de constante…

Branding steeds belangrijker?

Er wordt steeds meer geschreven over branding. Of je nu op Frankwatching, Marketing Facts of LinkedIn kijkt, het lijkt erop dat branding steeds belangrijker wordt. Maar is dat ook zo?

Met de komst van automation en A.I. is er tevens meer vraag ontstaan naar een menselijke aanpak. Mensen vinden het steeds belangrijker om zich te kunnen verbinden met een merk. Niet met een abonnement, maar op basis van waarden, visie en persoonlijkheid.

Maar is dit stiekem niet altijd al zo geweest? Hebben we als mens niet altijd al gezocht naar mensen die voor hetzelfde staan? Nike wordt bijvoorbeeld als één van de grootste merken te wereld gezien. En dat is niet door wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan. Dat doen ze al meer dan 50 jaar!

Met andere woorden: branding is altijd al belangrijk geweest. Maar niet iedereen doet er wat mee. Niet iedereen gelooft er in dat je met branding succes genereert. Dat je met branding de juiste klanten EN medewerkers aantrekt.

En nog steeds zijn er veel ondernemers die de werkelijke waarde van branding niet in zien.

Maar wat is dan de verandering, die ervoor zorgt dat branding nu pas belangrijk lijkt? Het begint de ondernemers nu pijn te doen, dat ze nooit iets aan branding hebben gedaan!

Gelukkig is er geen man overboord. Want het bouwen van een sterk merk is niet alleen weggelegd voor de grote jongens. Iedere MKB’er kan er mee aan de slag. En het begint met het stilstaan bij wie je wilt zijn en wat jouw drijfveren zijn.

Dus wacht niet langer en begin met het bouwen van jouw merk.

Spoedcursus Branding van 2 meesters in branding: Chris Do en Marty Neumeier.

SEO is (alweer) doodverklaard.

SEO (Search Engine Optimisation), ofwel de vindbaarheid van jouw website optimaliseren, is inmiddels voor de 300ste keer dood verklaard door het Marketinglandschap. Want marketeers verklaren graag oude technieken dood, om het nieuwe glinsterende object na te jagen.

Maar is SEO ook werkelijk dood?

De ontwikkelingen liegen er niet om:

  • zoekmachines zijn er niet langer bij gebaat dat men de zoekmachine verlaat via een organische link. Ze hebben liever dat hun bezoekers op een advertentie klikken of ze geven direct het antwoord, zodat je daarna alsnog op een advertentie kan klikken.
  • A.I. geeft direct het antwoord op jouw vraag, waardoor men niet meer op een link naar jouw website hoeft te klikken om het antwoord te vinden.
  • A.I. zorgt voor een content overload, waardoor de concurrentie in de strijd voor de klik moordend is.
  • Waar Google nog steeds de nummer 1 zoekmachine is, verliest het de laatste tijd veel terrein aan Social Media kanalen als TikTok en Youtube.

Maar is SEO nu dan echt aan het einde van zijn leven?

Wel als je de ouderwetse technieken erop na houdt, zoals het volstoppen van artikelen met zoektermen waar je op wilt ranken, wat ten kosten gaat van de kwaliteit voor de lezer.

Het doel van SEO is niet langer: mijn website vindbaar maken.

Het doel van SEO is: mijn merk vindbaar maken.

En dat hoeft niet perse jouw website te zijn. Kan ook jouw artikel zijn op Frankwatching, of jouw profielpagina op LinkedIn.

Hoe zorg je dat jouw merk vindbaar is:

  • wees actief daar waar jouw doelgroep aanwezig is, online en offline.
  • begin met onvoorwaardelijke kennisdeling, dus niet betaald of achter een e-mailmuur.
  • wees niet bang jouw kennis te delen, alles is al op het internet te vinden, behalve jouw unieke visie op het vakgebied. En dat kan niemand van je overnemen.
  • ga de interactie aan met jouw “fans”
  • maak gebruik van “other peoples networks,” publiceer bijvoorbeeld een artikel op Marketing Facts of een community die relevant is voor jouw markt.
  • Wees consistent maar niet perfectionistisch.

Wanneer je dit doet in combinatie met de oude vertrouwde SEO tactieken (on-page SEO, sitespeed optimisation, keyword research), zal SEO voor jou nog lang niet dood zijn. Dan zal de doelgroep jou altijd weer vinden.

Is verandering echt de enige constante?

Met het schrijven van deze eerste editie van De Concept Nieuwsbrief realiseerde ik me iets. Ik geloofde altijd heilig in de quote: verandering is de enige constante. Maar ik realiseerde me juist nu dat er nog een constante is.

Als je kijkt naar het doel van branding, het doel van SEO en zelfs het doel van de website (uit de leestip) dan hebben alle 3 één ding gemeen: de menselijke verbintenis.

Maandelijks je mailbox ingeslingerd.

Wow! Als je het tot hier hebt gered, dat is deze nieuwsbrief echt iets voor jou.

Mocht je je al ingeschreven hebben, of heel koppig zijn om je niet in te schrijven, kan je via deze link weer terug naar de vorige pagina. 

Plan een gratis sparringsessie