Het oorsprongsverhaal van The Origin Story podcast

De oorsprong van The Origin Story Podcast

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Nu het eerste seizoen van The Origin Story Podcast erop zit, wordt het tijd om een moment terug te kijken op het eerste seizoen. Hoe ging het? Wat kwam er allemaal kijken bij het opzetten van een podcast? Wat heb ik geleerd? Wat zijn de resultaten? Kortom: tijd om te kijken naar het oorsprongsverhaal van The Origin Story Podcast.

Disclaimer: Ik ben geen podcast specialist. Geen guru die je gaat vertellen hoe het moet. Dit artikel gaat vooral over mijn ervaringen en leermomenten bij het starten van een podcast als leek op dat gebied.

Het begon allemaal met een idee.

In december 2023 kwam ik op het idee, tijdens mijn laatste live sessie met de cohort van Digitaal Groeien: ik ga een podcast beginnen. Een podcast met inspirerende ondernemers, die voor zichzelf zijn begonnen omdat ze het beter, slimmer, efficienter of duurzamer konden, dan wanneer ze voor een baas zouden werken.

Was het een gevalletje: “ik kan niet achter blijven?” Was het, het volgende hebbedingetje? Of was het een simpel testballonnetje? Nee The Origin Story Podcast is een podcast die begon vanuit een behoefte. Elke keer weer als ik met een ondernemer om de tafel zat, hoorde ik geweldige verhalen. Inspiratie en wijze lessen, die zo waardevol zijn dat ze gedeeld moeten worden.

Maar precies dat was het probleem. Die verhalen bleven binnen de bedrijfsmuren. Niet omdat ze geheim waren. Maar simpelweg omdat de betreffende ondernemers niet graag het podium zoeken.

Het doel is dus niet om zoveel mogelijk luisteraars te bereiken. Het doel is vooral het delen van de inspiratievolle en waardevolle verhalen van die ondernemers. Die ondernemers die van vakidioten uitgegroeid zijn tot de superhelden voor hun doelgroep.

Van idee naar een prototype.

Binnen no-time had ik, met dank aan Christiaan Slierendrecht, mijn eerste gast gevonden in Korneel Wever. Ooit één van de developers van Hyves, hedendaags Team Happiness coach. En omdat Korneel midden in een internationale verhuizing zat en even een weekje in Nederland was, zaten we 2 januari samen bij mij thuis aan de eetkamer tafel.

Met oliebollen natuurlijk.

Maar goed. Ik had nog nooit een podcast aflevering opgenomen? Dus waar gaan we beginnen? Oke, mijn streaming microfoon (Hypercast X QuadCast S) midden op tafel, gekoppeld aan een laptop en gaan. Het was een super leuk gesprek, met mooie wijze lessen.

Maar de audio was slecht. Niet heel slecht, maar zeker niet goed. Het koste me uren aan editting in Adobe Audition (wat ik in een ver verleden ooit al een keer gedaan had), om er een beetje goede kwaliteit aflevering uit te krijgen.

Oke, even een stukje techniek plat slaan. Als je alles opneemt met 1 microfoon, dan neem je maar 1 audio spoor op. De computer denkt dat er maar 1 spreker is. Dus wanneer 1 van de 2 sprekers verder van de microfoon zit, moet je elk stukje waar degene wat zegt, selecteren en het geluid harder zetten. Kortom… je bent op de milliseconde aanpassingen aan het doen. En dat is een tijdrovende klus.

Daarom zie je normaliter bij podcasts iedere podcast gast met een eigen microfoon. Zo kan je gemakkelijk, ook in de nabewerking, het volume van de sprekers op elkaar afstemmen. In 1 minuut tijd. Sterker nog, in Adobe Audition zit een functie, waar je dit met 2 klikken kunt doen. Ofwel in nog geen 5 seconde in plaats van 4,5 uur.

Vervolgens heb ik via pond5.com een intromuziekje gekocht en heb ik deze bewerkt tot een intro, die ik voor derest van het seizoen gebruikt heb. Waarom kopen? Dan heb je ook de rechten om het op deze manier te gebruiken. Na mijn artikel met Simone Diederich voor Frankwatching over auteursrecht, kan ik het natuurlijk niet veroorloven om inbreuk te maken op het auteursrecht van hardwerkende componisten.

Testpanel

Nadat ik de podcast geëdit had, werd het tijd om het te delen met een kleine kring, wat diende als testpanel. En ja hoor, het geluid was wel een terugkomend onderwerp in de feedback. Maar ik had er al zoveel aan geëdit, beter ging het niet worden. Maar de inhoud was goed. Natuurlijk moet ik nog werken aan mijn interview skills en de geluid issues moeten we kunnen oplossen.

Dus op naar de volgende stap.

Plannen

De gasten voor mijn podcast waren zo gevonden. Een mooie mix aan bestaande en nieuwe connecties aangevuld met opdrachtgevers. Maar hoe plannen we het in. De podcast is immers een concept, een side hustle, een side project. Het mag niet ten koste gaan van mijn core-business.

Vandaar de keuze om de podcast in seizoenen uit te brengen. Ik neem 8 afleveringen op, maak ze helemaal klaar en plan ze in om in 8 weken tijd te lanceren. Bewust in de zomervakantie, want het is een interessante podcast om te luisteren op je strandbedje in de zon. Luchtig, maar toch inspirerend en motiverend.

Deze beslissing geeft me de ruimte om een vastgestelde tijd per week bezig te zijn met de podcast. De ene week besteed ik dat aan een opname, de andere week aan de productie.

En dit was een wijze beslissing, want er is geen enkel moment geweest, waar de planning onder druk kwam te staan.

Van amateur naar professional

Je kunt niet binnen een dag, week of zelfs maand van amateurniveau doorgroeien naar professional. Maar bij het opnemen van podcasts kan de techniek je wel enorm helpen. Ik moest namelijk iets met het geluid, om 2 redenen:

  • Betere / professionelere kwaliteit
  • Productietijd verkorten (doel max. 1 uur nabewerking).

Dus ik ben de online rabit hole van podcasting ingedoken. Op zoek naar een goede, betaalbare oplossing. Betaalbaar, want het was immers in die fase nog maar een experiment. En zo kwam ik uit om de Podcast serie van Zoom. Ik wist uit een ver verleden al, dat Zoom het merk is als het gaat om audio opname in video producties. Maar wat blijkt, ze hebben sinds kort ook een podcast serie uitgebracht.

Je begint hierbij met een recorder: Zoom Podtrack P4. Hierop sluit je tot 4 microfoons aan. Je kunt zelfs één microfoon vervangen voor jouw computer of telefoon. Daarnaast verkopen ze standaard podcast sets als uitbreiding: Zoom Podcast Mic Pack. Hierin zit een tripod, microfoon en koptelefoon. Ik heb de recorder en podcastsets besteld waarmee ik eigenlijk alles heb wat ik nodig heb voor een podcast.

Korte review: er is een bijzonder lage learning curve. Voordat je het weet, heb je door hoe alles werkt en ben je je eerste opnames aan het maken met een hoge audio kwaliteit. In feiten, wanneer je je intro en outro upload in de recorder, zou je zelfs de gehele podcast op kunnen nemen zonder editting. Maar dan moet je wel geoefend zijn. Dit is een experiment waard voor een potentieel seizoen 2.

Van we doen maar wat, naar een strakke organisatie.

Na de eerste testronde wist ik dus hoe mijn format eruit moest gaan zien. Ik wist welke stappen ik moest doorlopen. En ik wist hoe ik het de branding van The Origin Story op wilde gaan pakken. Over dat laatste later meer.

Maar wanneer je weet wat er allemaal moet gebeuren om een aflevering te maken, kan je het in een jasje gieten. In een gestandaardiseerd proces, waardoor ik sneller en efficienter een aflevering kan produceren. Liefst met een stukje automatisering.

Dit werd mijn stappenplan (in de notendop):

  • Plannen: We plannen een opname dag
  • Pre-productie: Bestel appelflappen voor die dag en lees je in op de gast
  • Opname: Ga naar de gast en neem de podcast op.
  • Post-productie:
    • Opname naar productie map
    • Adobe Audition: Opname bewerken en voorzien van intro en outro
    • Adobe Premiere Pro: ondanks het gebrek aan video, opname importeren en transcript maken (mbv Adobe Firefly)
    • Chat GPT: importeer transcript en geef mij een samenvatting, 4 opties voor titels, 5 meest wijze lessen, 3 quotes en een meta omschrijving.
    • Adobe Express: gebruik de 5 (zelf gemaakte) templates om promotie materiaal te maken voor de podcast.
    • Spotify: upload de aflevering, tumbnail (vanuit Adobe Express template) en shownotes (Aangepaste versie van Chat GPT) en plan deze in.
    • Wordpress: Schrijf een post over de aflevering met embedded Spotify player waarin de aflevering komt te staan.
    • Linkedin: schrijf 3 posts, incl afbeelding vanuit Adobe Express en plan deze in.
    • Hubspot: mail podcast gast de 5 visuals van de aflevering en deel de planning waarin de betreffende aflevering gepromoot gaat worden.  
De workflow voor de productie van een aflevering van the origin story podcast
Mijn podcast proces.

De stappen die nog ontbreken is nazorg. Hoe vonden de gasten het? Wat waren de reacties? Wat hebben ze er aan over gehouden? Dus daar zit voor mij een kans om mijn proces te optimaliseren.

Het merk The Origin Story Podcast

Zoals ik zo vaak zeg: begin pas met het bewust bouwen van een merk, wanneer je jouw propositie duidelijk hebt. Dus zolang het een experiment is, is The Origin Story Podcast gewoon een verlengde van De Kunning Concepts. En misschien blijft dat ook wel zo. Misschien ook niet. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Er is dus geen uitgewerkte merkidentiteit, maar het  valt zolang onder het merk van De Kunning Concepts. Dus dezelfde visie, missie, en waarden. Hetzelfde kleurenpallet en lettertype. Maar wel een apart logo, om herkenning te creëren.

Logo design voor de podcast

Een beetje podcast heeft natuurlijk wel een logo nodig. Veel mensen denken bij oorsprongsverhalen direct aan de oorsprongsverhalen van de superhelden Superman, Spiderman of Batman. Of het ligt aan mijn eigen referentiekader 😉. Maar de combinatie van de microfoon en superheld was een beeld wat ik vanaf dag één in mijn hoofd had. Dus een logo was zo gemaakt in Adobe Illustrator.

Vervolgens ging ik met Adobe Express aan de gang. Voor de mensen die bekend zijn met Canva, Adobe Express is eenzelfde soort tool. Een simpele design tool en net als Canva ook gratis. Het is niet zo complex (en duur) als Photoshop e.d. Maar de applicatie kan ook gekoppeld worden aan de kracht van de totale Creative Cloud (Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, etc). Dus het logo wat gemaakt was in Adobe Illustrator, kon ik direct benutten in Adobe Express. Hiermee heb ik vervolgens 5 templates gemaakt.

Logo van The Origin Story Podcast.
Het logo van The Origin Story Podcast

De promotie van de podcast

De podcast serie moet natuurlijk gepromoot worden. De promotie kanalen voor The Origin Story Podcast zijn kanalen die ik al gebruik:

  • Linkedin (persoonlijk en zakelijk)
  • Website (dekunningconcepts.nl)
  • Pinterest (een ander experiment, meer hierover in een toekomstig artikel).

Om er niet te veel werk van te maken, bedacht ik een ritme waarin ik elke aflevering promotie op de verschillende kanalen:

Dag 0: publicatie op website, podcast kanalen, persoonlijke LinkedIn pagina
Dag 4: LinkedIn post op bedrijfspagina
Dag 8: Linkedin post op bedrijfspagina

Maar dan is er ook een landingspagina nodig. Er moest een plekje komen op de website waar je de podcasts terug kunt vinden, naast de bekende podcast kanalen. Maar ook een plekje op de website, waar de podcasts als content gepubliceerd zouden worden. Kijk gerust eens rond op de podcast pagina van deze website om te zien hoe ik dat gedaan heb.

Promotie vanuit de podcastgast

En dan heb je natuurlijk nog de promotie die ontstaat aan de hand van de podcast gast. Ze schrijven er een LinkedIn post over, blogs en nieuwsbrieven. Super tof om te zien welk effect dit heeft op het bereik en de ervaring.

Om de podcast gast hierbij te helpen, ontvangt elke podcast gast dus 5 visuals en mijn promotieplan voor de betreffende aflevering. Hierdoor kan de gast het materiaal en de planning gebruiken om zijn eigen promotie in te plannen.

Maar wat levert de podcast mij op?

Voor mij persoonlijk is de podcast al een succes, wanneer deze reeks afleveringen ook maar invloed gehad hebben op de ondernemersreis van één individu. Deze maken van deze impact is het doel van The Origin Story Podcast.

Maar ondanks dat levert de podcast ook mooie zakelijke resultaten op.

  1. Meer dan 100 luisteraars in de eerste 2 maanden. Nu weet ik niet wat de standaard is, maar ik ben hier wel trots op. En vergeet niet: het is evergreen content. Dus hoe vaak gaat het nog geluisterd worden?
  2. Nieuwe connecties vanuit gasten en luisteraars. Sommige gasten kende ik niet voordat ze te gast waren in de podcast. Daarnaast heeft elke gast zijn eigen netwerk, zijn eigen LinkedIn bubbel, waarin je als podcast host ook terecht komt. Dit zorgt ervoor dat je bij nieuwe mensen op de tijdlijn zichtbaar wordt.
  3. Stijging van bezoekers op de website. Waar augustus normaliter één van de slechte maanden was in het aantal website bezoekers, was het nu mijn beste maand ooit.
  4. Een contentbron waar meerdere social media posts uitgehaald kunnen worden door zowel de gast als mijzelf.
  5. Al die wijze lessen en inspiratie zijn niet alleen voor de luisteraar waardevol. Ook voor mij.
  6. 2 Nieuwe opdrachten direct vanuit de gasten. Niet het doel, maar wel super tof.
  7. Enorm veel plezier gehad met de gasten.

Maar laat één ding duidelijk zijn: dit mogen geen doelen op zich zijn. De podcast is een ideaal middel voor onvoorwaardelijke inspiratie en kennisdeling. Hiermee bouw je autoriteit op en creeer je fans, die elke aflevering weer luisteren. Zie de harde resultaten als  bijvangst.

Verbeterpunten voor seizoen 2

Terug luisterend naar mijn eerste seizoen ben ik vooral trots. Trots op hoe ik met beperkte middelen, maar met mooie gasten een heel mooi eerste seizoen heb kunnen maken. Al zeg ik het zelf. Maar ondanks ik tevreden ben over de resultaten is het tijd voor de volgende stap.

En een volgende stap betekend analyseren, optimaliseren en om een beter 2de seizoen te produceren. Daarom heb ik een inventarisatie gedaan, waarbij ik de punten opgesplitst heb in 2 categorieën: “need to have” en “nice to have.”

Need to have:

  • Vraag de luisteraars om zich te abonneren en een review achter te laten. Tip van Ramon Fincken!
  • Meer content uit de podcast halen. De wijze lessen omzetten naar LinkedIn posts, met een link naar de betreffende aflevering en het LinkedIn profiel van de betreffende gast.
  • Video promotie voor het nieuwe seizoen.
  • Alle processtappen die geen waarde toevoegen, maar simpelweg moeten gebeuren, automatiseren.
  • Verbeter mijn interview skills, meer structuur en meer doorvragen.
  • Vaste introductie van de podcast gast en afsluiting met de gast.
  • Verbeterde intro en outro
  • Nazorg opnemen in het podcast proces

Nice to have:

  • Video podcasting (zonder dat ik te veel tijd kwijt ga zijn voor de video edit)
  • Promotie uitbreiden naar nieuw kanaal (Facebook, Instagram, Youtube?)
  • Aparte website voor de podcast.
  • De haalbaarheid van een continu programma onderzoeken (wekelijks ritme).

De belangrijkste leermomenten bij het starten van een podcast.

Ondanks ik niet de podcastspecialist ben, mag ik me inmiddels wel ervaringsdeskundig noemen. Bij deze alle wijze lessen over het opzetten van een podcast van een ervaringsdeskundige:

  • Zorg dat je je techniek op orde hebt (het hoeft niet duur te zijn)
  • Maak gebruik van een testpanel om je “pilot-aflevering” te beoordelen
  • Faciliteer promotie vanuit de gast door resources aan te bieden (zoals ik deed met de aflevering specifieke visuals.
  • Laat jezelf informeren door ervaringsdeskundige. Er zijn genoeg experts die jou kosteloos willen adviseren om de eerste stap in podcasting te maken.
  • Let op je tijd. Een podcast productie kan veel tijd opslokken. Zeker wanneer je aan het worstelen bent met de techniek.
  • Zorg dat je je het gehele proces op orde hebt, van uitnodiging tot en met de livegang en de promotie daarvan. Een gestroomlijnd proces maakt het veel gemakkelijker om vol te houden.
  • Maak de podcast in seizoenen/series. Je krijgt zo de ruimte om in cycli te werken. Om het proces op te starten, te optimaliseren en weer af te sluiten, om zo een nieuw seizoen te starten wat weer beter is dan de vorige.
  • Focus je (vooral in het begin) niet op de harde resultaten, maar op de output. Als de output niet goed is, dan zullen de harde resultaten ook tegenvallen. En waar ga je de harde cijfers mee vergelijken. Wanneer je start is er nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik zou bijvoorbeeld met seizoen 2 wel meer naar de cijfers kunnen kijken. “Is het beter dan het seizoen ervoor?”

Conclusie vanuit eerste seizoen.

The Origin Story is here to stay. Inmiddels ben ik al begonnen met het inplannen van opnames voor seizoen 2. Het is een concept wat past binnen De Kunning Concepts en helpt mij om meer inzicht te krijgen hoe ondernemers ze worstelen met o.a. marketing en branding.

Het is gebleken een waardevol marketingkanaal te zijn, net als dat het ook een waardevol kanaal is om in te zetten ter promotie van een aantal opdrachtgevers. Ik ga seizoen 2 gebruiken om de volgende stap te maken in de professionaliteit van de podcast.

Wil jij te gast zijn in de podcast

Ben je een ervaren ondernemer die uitgegroeid is van vakidioot tot superheld voor jouw doelgroep? En zit je bij voorkeur in de technische / IT sector? Nodig jezelf dan nu uit voor een kennismakingsgesprek.

Gelateerde artikelen

De resultaten van een jaar lang dagelijks posten op LinkedIn

Brand design

1 jaar dagelijks posten op LinkedIn: Personal branding met resultaat

27 september 2024, Huissen
Wat gebeurd er als je jaar lang dagelijks gaat posten op LinkedIn? Ik vertel je over mijn ervaringen, resultaten en ik geef je tips om het zelf te doen.

Lees meer >>>

De wijze lessen van 1 jaar fulltime ondernemen. Hoe een vakidioot langzaam een superheld wordt.

Brand designEerlijke Marketing

De wijze lessen van 1 jaar fulltime ondernemen.

13 augustus 2024, Huissen
Wat zijn de lessen van 1 jaar fulltime ondernemen als merk- en marketingstrateeg? En wat kan jij ervan leren, voor wanneer jij voor jezelf begint?

Lees meer >>>

Wordt branding belangrijk (-er). Dat is de vraag waarop je het antwoord vind in dit artikel.

Brand design

Wordt branding belangrijker in 2024?

13 juni 2024, Huissen
Het lijkt erop dat branding belangrijk (-er) wordt voor het MKB. Maar hoe komt dat? En was het stiekem niet altijd al belangrijk? Lees het hier.

Lees meer >>>

Plan een gratis sparringsessie

Inhoudsopgave
De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks branding, marketing en webdesign voor MKB'ers in jouw mailbox

Schrijf je nu in.