Waarom Google Mijn Bedrijf voor jouw merk?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn bedrijf is een gratis tool, waarmee je met jouw bedrijf online aanwezigheid kunt claimen. Je krijgt hierbij een bedrijfsprofiel, wat je zelf beheert en waarmee je jouw bedrijf zichtbaar maakt in de bedrijfssectie van de Google zoekresultaten en in Google Maps. Door het profiel up to date te houden, geef je jouw doelgroep altijd de juiste praktische informatie die ze nodig hebben. Om langs te komen, om verder te gaan naar jouw website of om gewoon meer te weten te komen over jouw bedrijf. 

Google Mijn Bedrijf laat de 3 meest relevante bedrijven zien boven de zoekresultaten

Google mijn bedrijf kan je vergelijken met een vermelding in een telefoonboek. Als mensen vroeger op zoek waren naar een bedrijf, pakte ze het telefoonboek (of de Gouden Gids) om een bedrijf als de jouwe te vinden. Hedendaags zoeken mensen bedrijven op via zoekmachines zoals Google. Google Mijn Bedrijf maakt het voor jouw mogelijk (ook als je geen website hebt), om naar boven te komen in de zoekresultanten met jouw bedrijf.

13 Voordelen van Google Mijn bedrijf.

  1. Je hoeft er niks voor te betalen, het is gratis.
  2. Je kunt het gemakkelijk instellen en onderhouden. Een kanaal om direct praktische informatie te tonen aan jouw potentiële klanten, zoals adres, openingstijden, reviews, FAQ etc. Hierdoor hebben ze dit soort gegevens binnen handbereik en zullen ze er sneller gebruik van maken.
  3. Jouw bedrijfsprofiel krijgt een prominente weergave in de zoekresultaten (zowel op mobiel als desktop) wanneer het naar boven komt.
  4. Jouw bedrijf wordt getoond in Google Maps, zodat potentiële klanten ook gemakkelijk een routeomschrijving naar jouw bedrijf kunnen opvragen. Ze hoeven hiervoor dus niet meer naar jouw website, wat weer extra moeite bespaart.
  5. De informatie is op te vragen door Smart Home systemen zoals Siri en Google Assistent.
  6. Je kunt direct antwoord geven op vragen van de (potentiële) klant, waardoor andere mensen (met dezelfde vraag) ook meteen het antwoord weten.
  7. Met de review mogelijkheden kan je werken aan de betrouwbaarheid van jouw merk. Goede reviews stralen vertrouwen uit, slechte niet.
  8. De posts en afbeeldingen functies geven je de mogelijkheid om je profiel fris te houden met nieuwe posts en afbeeldingen.
  9. Het geeft je de inzichten hoe vaak jouw bedrijf naar voren komt in de Google Mijn bedrijf sectie bij een zoekopdracht en hoe vaak je naar voren komt in Google maps.
  10. Uitgebreide beheerdersfuncties zorgen ervoor dat je meerdere mensen de rechten kunt geven om jouw account te beheren. Je hoeft dus niet alles zelf te doen.
  11. Je hebt (wel beperkte) mogelijkheden om je merk vorm te geven met een sterke tekst, afbeeldingen en een logo.
  12. Je kunt een knop plaatsen met een specifiek gewenste Call to Action.
  13. Met Google Ads heb je beperkt de mogelijkheid om bovenaan te komen met de zoekresultaten, maar het is veelal organisch.

Nadelen van Google Mijn Bedrijf

Net als de social media kanalen, heeft Google liever niet dat mensen vanuit hun platform (google.nl) naar een andere plek gaan (zoals jouw website). Dit klinkt natuurlijk heel raar voor een platform, wat als doel heeft de gebruiker een zo’n relevant mogelijk antwoord op de vraag te geven. Maar ze verdienen hierin vooral aan de advertenties. En hoe langer jij op Google.nl blijft, hoe groter de kans dat je op één van Googles advertenties klikt en Google hier dus aan verdient.

Doordat Google de praktische informatie al geeft op hun platform, komen bezoekers niet meer naar jouw website. Ze hebben immers al gevonden waar ze naar op zoek waren. Een nadeel voor jouw bezoekersaantal, maar een voordeel voor jouw potentiële klant (het scheelt een handeling).

Hoe maak je een eigen google mijn bedrijf aan

  1. Maak een profiel aan.
  2. Bedrijfsnaam verifiëren. De mogelijkheid bestaat dan je bedrijfsvermelding al bestaat. Dan moet je deze claimen. Geef aan dat je het profiel wilt claimen en volg de stappen. Er zijn hierin meerdere opties om het profiel te claimen. Bestaat het bedrijf nog niet binnen Google Mijn Bedrijf, dan kan je deze aanmaken. Het wijst zich allemaal vanzelf, de aanvraag zelf is binnen enkele minuten geregeld. Maar om zeker te zijn dat het bedrijf van jou is, zal Google eerste een verificatie via telefoon doen en daarna zal er per post een code toe gestuurd worden naar jouw bedrijfsadres. Deze code gebruik je dan om jouw profiel definitief te verifiëren. Het kan ongeveer 10 dagen duren voordat je de postkaart in de bus krijgt.
  3. Terwijl je wacht kan je alvast beginnen aan het invullen van je profiel, het schrijven van posts en plaatsen van afbeeldingen.

Hoe maak je jouw Google Mijn Bedrijf profiel volledig?

  1. Maak gebruik van posts. Hiermee kan je bepaalde zaken uitlichten, nieuws delen etc. De laatste post wordt ook direct zichtbaar in het overzicht. Focus je hierbij op relevante zoektermen.
  2. Vraag jouw klanten om het schrijven van een review via jouw profiel. Steeds meer mensen hebben de behoefte om eerst de reviews te lezen, voordat ze met je in zee gaan. Met goede reviews bouw je vertrouwen op. Benader je klanten voor een review.
  3. Beantwoord vragen van (potentiele) klanten. Een google mijn bedrijf profiel geeft potentiele klanten de mogelijkheid om (openbaar) vragen te stellen. En deze kan jij vervolgens openbaar antwoorden. Soort van interactief FAQ laat maar zeggen.
  4. Houd openingstijden actueel. Zorg dat je klanten weten wanneer je bereikbaar bent, open bent etc.
  5. Plaats foto’s doe relevant zijn. Gevel van bedrijfspand, teamfoto, foto’s van producten etc.
  6. Gebruik de automatische website builder (een optie voor als je nog geen website hebt).

Hoe scoor je hoger met Google Mijn Bedrijf?

Ofwel, waar kijkt Google naar om de bedrijven (die naar boven komen bij een zoekresultaten) zo goed mogelijk te rangschikken voor degene die de zoekopdracht uitvoert?  Bron

1.      Relevantie van je Bedrijfsprofiel

In hoeverre komt jouw “lokale” bedrijfsprofiel overeen, met hetgeen waarnaar iemand zoekt? Zorg dus voor een volledig en gedetailleerd bedrijfsprofiel, zodat Google jouw bedrijf beter kan herkennen en kan koppelen aan de zoekopdracht.

2.      Fysieke afstand van gebruiker tot bedrijf

Google houdt er rekening mee hoever het gevonden bedrijf af ligt van de gebruiker die de zoekopdracht uitvoert. Als iemand in Amsterdam op zoek is naar een snoepwinkel, dan komen daar geen bedrijven naar voren uit Maastricht. Tenzij je een unieke bedrijfsnaam hebt, waar direct op gezocht wordt. Dan gaat relevantie boven afstand. Ben je bijvoorbeeld opzoek naar De Kunning Concepts, dan zal je altijd mijn bedrijfsprofiel als eerst vinden.

Dit is mijn Google Mijn Bedrijf profiel

3.      Hoe prominent is jouw bedrijf?

Ofwel, hoe bekend is jouw bedrijf? Hier wordt er gekeken naar bekende merken zoals hotels, winkelketens en merken die lokaal gevestigd zijn. Maar ook hoe vaak jouw bedrijf voorkomt in zoekopdrachten, links, artikelen en telefoongidsen. Ook de reviewscore van google-reviews tellen hierin mee. Ook de positie in de normale zoekresultaten (SEO) speelt een rol.

Mijn eigen ervaringen met Google Mijn Bedrijf:

Mijn Google Mijn Bedrijf profiel is al een aantal jaren in de lucht, maar afgelopen maart (2022) heb ik deze eens goed onderhanden genomen. Ik heb mijn profiel up to date gemaakt. Daarnaast heb ik geprobeerd meer relevantie toe te voegen, waardoor mensen mij gemakkelijker vinden. Ik heb in Trello er een wekelijkse taak van gemaakt, om mijn account en de daaruit komende resultaten te evalueren en te verbeteren.

Wat ik heb gedaan met mijn Google Mijn bedrijf profiel:

  1. Ik heb voor mezelf bepaald op welke zoektermen De Kunning Concepts sowieso naar boven moet komen.
  2. Bedrijfsprofiel up-to-date gemaakt met relevante content (het gebruik van relevante zoektermen).
  3. Een wekelijkse taak in Trello, moest ervoor zorgen dat ik wekelijks een half uur besteedde aan dit profiel. Met het doel om hoger te scoren in de resultaten en meer verkeer naar mijn website te krijgen.
  4. Ik begon regelmatig te posten (om de 1 a 2 weken), gericht op specifieke relevante onderwerpen.
  5. Ik ben klanten van afgeronde projecten om een review gaan vragen. En wanneer ik een review kreeg, reageerde ik daar ook op.
  6. Zo nu en dan schaafde ik mijn profiel nog verder bij. Ik maakte het nog relevanter. Dit deed ik op basis van zoektermen onderzoek en zoekresultaten.

Resultaat van wekelijkse aandacht aan Google Mijn Bedrijf

Ik ging op de bepaalde zoektermen omhoog in de ranking in het bedrijfsprofiel van Google. Ik ging van een gemiddeld 15de plek naar een gedegen 5de plek en bij bepaalde zoektermen zelfs naar de 1ste plek. Maar bij de zoektermen waar ik nu op de 5de plek sta, zit ik een beetje vast. Ik heb meer en betere reviews dan de meeste bedrijven “boven mij,” ik ben de enige die regelmatig post via Google Mijn Bedrijf en ik heb het meest relevante bedrijfsprofiel voor de zoektermen. Maar toch komen die andere 4 bedrijven boven mij uit.

Ik ben op onderzoek gegaan en kwam uiteindelijk uit op de prominentie. Elk van de bedrijven die boven mij staat in de zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, hebben een hogere Domain Authority bij Moz. Ofwel, ze hebben een groter backlink profiel, er wordt vaker naar die bedrijven gezocht en/of hebben de SEO op hun website beter voor elkaar dan dat ik heb.

Verder levert Google Mijn Bedrijf mij naast branding aardig wat verkeer op naar mijn website. Enkel die clicks zijn het wekelijkse half uurtje al waard.

Mijn conclusie.

De domain authority is belangrijker dan de relevantie van je bedrijfsprofiel op gerichte zoektermen tenzij er gezocht wordt op bedrijfsnamen die niet te generiek zijn. Dit wil dus ook zeggen, dat de optimalisatie van Google Mijn bedrijf zeker effect heeft. Maar het zegt ook dat er meer werk aan de winkel is, wil je in concurrerende markten op nummer 1 komen te staan. Dan moet je veder kijken dan alleen jouw Google Mijn Bedrijf profiel.

Hoe nu verder?

Ik blijf doorgaan met mijn wekelijkse half uurtje Google Mijn Bedrijf. Op deze manier hoop ik mijn concurrentie voor te blijven, meer relevante bezoekers aan te spreken en uiteindelijk de nummer 1 positie te bestijgen. Daarnaast ben ik achter de schermen druk bezig met het opbouwen van een sterk en relevant backlink profiel, het verbeteren van mijn on-page seo (Je website optimaal inrichten voor zoekmachines) en het creëren van nieuwe waardevolle en relevante content voor mijn doelgroep. Hierdoor hoop ik zowel in de organische zoekresultaten als in de bedrijfssectie op nummer 1 te komen.

Hoe pak jij het aan?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Google Mijn Bedrijf. Doe je er iets mee? Of wil je er juist meer aan doen, maar je weet niet hoe? Laat het me weten op LinkedIn, dan kunnen we daar al onze kennis en ideeën verzamel

Interessant om te
delen met je netwerk?