Waarom bloggen? Ik ga het je uitleggen in dit artikel.

Waarom bloggen voor jouw merk?

Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Je hebt eindelijk je website online en nu is het wachten op de eerste bezoekers. Natuurlijk promoot je je website op alle verschillende social media kanalen, bij vrienden en bij familie. Na de gigantische piek aan bezoekers van de eerste paar dagen is echter al snel weinig van over. Maar de website is toch goed, het is immers ontworpen en gebouwd door een professional. Waarom komt er dan geen verkeer meer naar mijn website?

In een eerder artikel schreef ik al hoe je meer relevante bezoekers naar jouw website kunt krijgen. Eén van de middelen – kort in dat artikel omschreven – is bloggen. Maar waarom bloggen? Ondanks dat bloggen de stempel heeft om heel ouderwets te zijn, is het nog steeds één van de waardevolste vormen van content creatie op het internet. Waarom? De belangrijkste redenen voor mij om te beginnen met bloggen zijn:

  • Met een blog kan ik de lezer helpen met het opbouwen van zijn of haar merk, met behulp van relevante en waardevolle content.
  • Om mezelf verder te ontwikkelen op het gebied van SEO, teksten schrijven en brand design als geheel.
  • Het Online Brand Design blog is één van de middelen die ik gebruik om autoriteit op te bouwen als “jouw sidekick in online brand design” bij de zoekmachines en mijn doelgroep.

Dit zijn mijn redenen om te bloggen, maar er zijn er meer (verderop in dit artikel).

De 3 blogs over bloggen

Dit artikel is het eerste artikel uit een reeks van 3 artikelen over bloggen, waarin je meegenomen wordt in de wonderen wereld van bloggen.

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?
  2. Productie: Hoe blog je?
  3. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer (volgt snel)

In dit artikel gaan we – zoals de titel zegt – dieper in op “de waarom” achter bloggen. Waarom zou jij moeten bloggen en waarom niet? En wat is bloggen eigenlijk?

Wat is bloggen

Het ontstaan van bloggen.

Het woord bloggen is afkomstig van het woord web-loggen, wat stond voor het bijhouden van een online dagboek. Bij wijze van een grap, schreef Peter Merholz, schreef hij “We blog” ipv weblog op zijn website peterme.com rond 1999. Daaruit volgend werd het bedrijf Blogger, van www.blogger.com opgericht en werd de term bloggen het standaard werkwoord ipv webloggen. Overigens was Merholz hier niet bij betrokken.

Het hedendaagse blog.

Het blog van vandaag is vaak meer dan een persoonlijk online dagboek. De persoonlijke aart heeft een blog – uitzonderingen daar gelaten – niet verloren. Maar het is in de meeste gevallen al lang geen online dagboek meer. Natuurlijk heb je de mama-blogs, reis-blogs en meer, maar inmiddels is een blog ook een middel om jou persoonlijke en/of zakelijke merk op de kaart te zetten. Het expertise claimen, autoriteit op bouwen als de specialist in jouw vakgebied.

Er zijn hedendaags ook veel verschillende vormen van bloggen. Zo kan je vloggen (jouw online VIDEO dagboek), is er het microblog (jouw menig delen in 144 tekens, Twitter) en er is nog veel meer. Ook de technieken liggen voor het oprapen, als het gaat om bloggen. Elke grote content management systeem (CMS) heeft wel een standaard blog functie, terwijl Wordpress van origine zelfs gebouwd is voor het bloggen.

Welk platform is ideaal voor bloggen

Aangezien elk groot platform wel blog functies heeft, is het helemaal afhankelijk van de situatie. Heb je al een webshop in Shopify, gebruik dan de blog functie van Shopify. Wil je jouw merk opbouwen op een social media kanaal als Linkedin, dan kan je “artikelen” plaatsen op het zakelijke social media kanaal. Of het verstandig is om jouw community te bouwen op een social media kanaal is de vraag.

Begin je met niks? Dan is Wordpress het beste startpunt. Dit content management systeem is in oorsprong niet alleen gemaakt voor bloggen, maar het is ook nog eens gratis en heeft een lage leercurve. Met andere woorden: je kunt snel, goedkoop en gemakkelijk een blog website opzetten. Lees hier wat de voor- en nadelen zijn van ‘s werelds meest gebruikte content management systeem.

Bloggen kan overal

Thuiswerken, werken vanuit je favoriete koffie bar, of zelfs werken vanuit een zonovergoten vakantie bestemming; je kunt overal bloggen, zolang je maar een laptop en een goede wifi-verbinding hebt. Je hoeft er zelfs geen eigen website voor te hebben. Er zijn veel platformen die je de mogelijkheid geven om een blog te schrijven op hun platform. Maar dan doe je wel wat voordelen van bloggen teniet.

15 Redenen waarom bloggen.

  1. Met een blog kan je de bezoekers waarde bieden. Je inspireert ze, helpt ze met de informatie die je ze biedt.
  2. Met het structureel schrijven van blog artikelen, word je een betere schrijver. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je wordt.
  3. Met het structureel schrijven van een blog blijf je jezelf ontwikkelen. Je wordt de expert, als je dat al niet was. Omdat je je blijft verdiepen in de stof, zoals bijvoorbeeld trends en ontwikkelingen, blijf je zelf ook up-to-date. Onbewust ben je bezig met communicatie, marketing, zoekmachine optimalisatie, schrijven, denken, techniek en gebruiksvriendelijkheid.
  4. Jouw website veranderd met steeds nieuwe artikelen van een statische pagina in een dynamische pagina. Er gebeurd continu iets. Dit maakt het aantrekkelijker voor bezoekers om vaker terug te komen. Daarnaast zijn zoekmachines hier gek op.
  5. Een blog kan jouw bron van content zijn voor derest van jouw content kalender. Een inhoudelijk artikel over jouw vak, zal vol staan met waardevolle en relevante kennis. Knip dit in kleine stukjes en maak er een social media post van. Je zult zien dat 9 van de 10 alinea’s omgevormd kan worden tot een waardevolle social media post.
  6. Met een blog kan je laten zien dat je de expert bent binnen jouw vakgebied. Door het delen van jouw tips, ideeën en stellingen krijgt de lezer een beeld van jou. En als jouw verhaal goed is (goed = waardevol en relevant voor de lezer), zullen ze al snel het beeld van je hebben dat je de specialist bent.
  7. Een blog maakt jouw merk persoonlijk en toegankelijker. Het is laagdrempelig en meestal informeel.
  8. Een interessant blog zorgt voor extra bezoekers aan jouw website via zoekmachines. Vooral als het blog relevante informatie, informatie die up-to-date is en unieke informatie bevat. Je hoeft dus niet direct kennis van SEO (Search Engine Optimalisation) te hebben om beter te scoren in zoekmachines. Het duurt echter wel even voordat dit ook werkelijk gebeurd. Hierover later meer.
  9. Het geeft je ook intern meer mogelijkheid om meer relevante, unieke en up-to-date informatie te delen. Met een blog heb je de mogelijkheid om gerichte informatie te geven.
  10. Een blog kan leiden tot meer betalende klanten voor jouw merk. Met een blog heb je extra mogelijkheden om je producten en diensten aan de man te brengen. Maar doe dat niet te veel, anders gaat het ten koste van je lezers.
  11. Als bezoekers jouw artikel erg interessant vinden, zijn ze snel geneigd dit te delen met een link naar dit artikel op hun website of via social media. Dit zorgt weer voor meer verkeer en een hogere score van jouw website bij zoekmachines zoals Google.
  12. Er is altijd wel een niche die geïnteresseerd is in jouw blog. Houdt wel in de gaten of de niche groot genoeg is om je doelen te behalen.
  13. Je wordt top-of-mind bij jou lezers. Stel je voor: jij verkoopt schoenen en een trouwe lezer van jouw blog heeft nieuwe schoenen nodig. Grote kans dat de lezer als eerste aan jou denkt om zijn nieuwe schoenen te kopen.
  14. Je bouwt een community op met gelijkgezinde. Als mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw artikelen, dan gaan ze het ook niet lezen. De mensen die het wel interessant vinden, zullen terugkomen.
  15. Jouw blog is jouw uitlaatklep. Je kunt er je ei kwijt en jij bepaalt de onderwerpen.

5 Redenen waarom je niet zou moeten bloggen; en waarom deze onzin zijn.

Natuurlijk is niks perfect. Ook bloggen niet. Het heeft zijn mooie kanten, maar ook zijn minder mooie kanten. Al ben ik het daar niet altijd mee eens.

5 Redenen om niet te bloggen.

  1. Je doelgroep zit er niet op te wachten.

Onzin: maakt niet uit wat je verkoopt, er zijn altijd bewuste en onbewuste vragen die jouw potentiele klanten hebben. Deze vragen kan je beantwoorden in een blog.

  • Het kost te veel tijd voordat het resultaat genereerd.

Klopt! Maar bloggen is een lange termijn strategie.

  • Je vind dat je niet kunt schrijven.

Onzin: je moet ergens beginnen. Gewoon doen. En hoe vaker je iets doet, hoe beter je er in wordt. Roep jij ook dat je niet kunt schrijven? Dan wil ik je na een jaar wekelijks een blog schrijven nog eens horen.

  • Ik weet niet waar ik over moet schrijven.

Ja het is spannend in het begin. Maar jij bent de vakman/-vrouw in jouw vakgebied. Jouw vak, jouw passie, dat is jouw superkracht. Daar kan je uren over “lullen.” Schrijf dat eens op…
En nog mooier: als je eenmaal een aantal artikelen hebt geschreven, zullen die een bron voor nieuwe onderwerpen zijn. Als die trein eenmaal loopt, ben je niet meer te stoppen.

  • Ik geef te veel informatie weg.

Onzin: met het internet ligt de kennis voor het oprapen. Als men het antwoord op een vraag bij jouw niet vinden, dan vinden ze het wel elders. Zo heb ik blog geschreven over hoe je een website kunt bouwen in Wordpress met Elementor Pro, terwijl ik zelf websites ontwerp en produceer voor mijn klanten. Gooi ik dan mijn eigen glazen in?

Nee. Degene die besluit zelf de website te bouwen, ipv mij in te schakelen, had dit al besloten lang voordat hij mijn blog had gelezen. Ik ben allang blij dat ik hem kan helpen. Er zijn ook genoeg lezers die het lezen en denken: “ok handig, duidelijk, maar wat veel werk.” Om vervolgens contact met… ja inderdaad, met MIJ op te nemen om de website te laten ontwerpen en realiseren.

Bloggen is een lange termijn strategie.

Ik benoemde bij punt 8, dat het even kan duren voordat een artikel tot extra verkeer kan leiden. Maar hoe komt dat dan? En hoe lang duurt het voordat een blog artikel verkeer begint te genereren. Het is allemaal afhankelijk van de volgende zaken

  • De bots van zoekmachines moeten jouw artikel vinden en indexeren. In feiten brengen ze jouw pagina in kaart en bepalen ze welke vragen ze met jouw content kunnen beantwoorden. Op basis van een aantal variabelen, zoals autoriteit wordt vervolgens bepaald wie het beste antwoord geeft op de vraag. Dit bepaald de hoogte van jouw artikel in de ranking. Dit proces kan 3 weken tot 3 maanden duren.
  • Naast de bots van zoekmachines, moeten ook de doelgroep jouw artikel zien te vinden. Dit kan je door promotie via social media, via je nieuwsbrief, etc.
  • Afhankelijk van jouw domein autoriteit (die wordt bepaald aan de hand van bijvoorbeeld backlinks > links van andere websites naar jouw website en/of artikel) kan een artikel sneller (of juist langzamer) verkeer naar jouw artikel genereren via zoekmachines.

In feiten is de promotie via social media kanalen en nieuwsbrieven de meest effectieve wijze om mensen jouw artikel te laten lezen op korte termijn. Verkeer via zoekmachines is dat voor de langere termijn.

Hoe past bloggen binnen jouw merkstrategie?

Bloggen is een belangrijk middel om autoriteit op te bouwen als merk. Je laat zien dat je de kennis hebt en je probeert met waardevolle en relevante content jouw doelgroep te helpen. Met een blog kan je niet alleen jouw kennis, passie en ervaring overbrengen op de lezer. Maar je kunt in diezelfde artikelen ook duidelijk jouw merkwaarden en persoonlijkheid opnemen, bijvoorbeeld in de tone-of-voice. Je kunt een focus leggen op bijvoorbeeld duurzaamheid of innovativiteit. En zo is er veel meer mogelijk.

Tot slot, bloggen doe je niet alleen.

Ben jij al fanatiek aan het bloggen? Of heb ik je met dit artikel overtuigd dat je moet starten met bloggen? Dan is het een idee om samen een bak koffie te drinken. Niet zodat ik je iets kan verkopen (andersom wordt overigens ook niet gewaardeerd 😉), maar om kennis en links te delen. Wie weet kunnen we elkaars klankbord zijn, een gastblog schrijven voor elkaars blog of elkaar simpelweg helpen met specifieke bloguitdagingen. Interesse in koffie (of thee?) neem contact met me op via deze website of 1 van mijn social media kanalen.

3x een blog over bloggen

Dit artikel is een artikel uit een reeks van 3 artikelen over bloggen:

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?
  2. Productie: Hoe blog je?
  3. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer

Gelateerde artikelen

Met de Lean Merk Audit breng je jouw huidige merk in kaart.

Brand design

Waarom elk merk een Lean Merk Audit nodig heeft

12 december 2024, Huissen
Krijg inzicht in jouw merkidentiteit, uniciteit en uitingen met de Lean Merk Audit. Versterk je merk en groei duurzaam!

Lees meer >>>

doorbreek het glazen plafond

Brand design

Het glazen plafond: oorsprong, herkenning en aanpak.

18 november 2024, Huissen
Het glazen plafond: hoe ontstaat het, hoe herken je het, en hoe breek je erdoorheen? Incl. de 15 indicatoren waaraan je het glazen plafond herkent.

Lees meer >>>

De rebranding van nerd naar superheld. Was het werkelijk nodig?

Brand designEerlijke Marketing

Heb ik een rebranding nodig?

22 oktober 2024, Huissen
Rebranding, voor de één duur en tijdrovend. Voor de ander een noodzakelijk kwaad, wanneer men gaat bouwen aan het merk. Maar is dat wel zo?

Lees meer >>>

Plan een gratis sparringsessie

Inhoudsopgave
De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks branding, marketing en webdesign voor MKB'ers in jouw mailbox

Schrijf je nu in.