B2B-Breindump

Denny van Veen

Een voorbeeld van een merkidentiteit: Foeter (Deepdive video)

Het bouwen van een sterke merkidentiteit lijkt soms een abstract proces, maar in de praktijk kan het heel concreet worden gemaakt. In dit artikel neem ik je mee door het proces dat ik heb doorlopen met Denny van Veen, oprichter van B2B Marketing platform Foeter), een inspirerend voorbeeld van hoe een merkidentiteit tot leven kan komen. We kijken naar de stappen die zijn genomen, welke tools zijn gebruikt en wat de resultaten zijn.

Wat is een merkidentiteit?

Een sterk merk start met het bepalen van jouw merkidentiteit. Kortweg gezegd is het de fundering van jouw merkstrategie. Het geeft jou merk een stip op de horizon, bepaalt hoe je daar wilt gaan komen en het creëert de kaders waarin je dat wilt gaan doen.

Een merkidentiteit is wie jouw bedrijf écht is en waar het voor staat. Het gaat om wat je uniek maakt, waarom je bestaat, en hoe je wilt dat mensen je zien en onthouden. Het is de basis voor alles wat je doet: van hoe je communiceert tot hoe je eruitziet, en het helpt je klanten te laten voelen waarom ze voor jou moeten kiezen.

Een goede merkidentiteit zorgt voor uniekheid, herkenbaarheid en authenticiteit.

Als je meer wilt weten over de basis van een merkidentiteit, bekijk dan dit artikel: Waarom merkidentiteit?

De creatie van de merkidentiteit voor Foeter.

Normaliter bepaal ik de merkidentiteit van mijn klanten aan de hand van de Brand Identity Workshop. Maar deze gemiddeld 2,5 uur durende workshop zou voor een reguliere B2B-breindump veel te lang duren. Daarom besloten we het op te splitsen in 2 delen:

  1. De opname van de werkelijke Brand Identity Workshop, tussen mij en Denny
  2. De live B2B-Breindump waar ik uitleg wat een merkidentiteit uitleg, met het merk Foeter als het voorbeeld.

De Aanpak: De Brand Identity Workshop voor Foeter.

Met Foeter hebben we een Brand Identity Workshop gedaan. Tijdens deze workshop hebben we gebruik gemaakt van het Brand Identity Canvas, een visueel hulpmiddel dat helpt om alle elementen van een merkidentiteit in kaart te brengen.

Stappen in de Workshop:

  1. Bepalen van de Visie
    Waar streeft Foeter naar op de lange termijn?
  2. Bepalen van de Missie
    Wat doet Foeter nu, en voor wie?
  3. Bepalen van Merkwaarden
    Welke kernwaarden maken Foeter uniek?
  4. Bepalen van de Persoonlijkheid
    Welke eigenschappen weerspiegelen het merk? Hoe komt dit tot uiting?
  5. Bepalen van de Merkbelofte
    Onlyness Statement: Waarin onderscheidt Foeter zich?
    Trueline: Wat is de kernboodschap?
    Tagline: Wat blijft hangen bij de doelgroep?
  6. Bepalen van de Essentie
    Wat is de kern van het merk in één woord?
  7. Bepalen van de ICP (Ideale Klantprofiel)
    Wie is de ideale gebruiker van Foeter en wat zijn hun behoeften?

Bekijk hier hoe we dit proces doorlopen hebben:

YouTube video

Het resultaat: De merkidentiteit van B2B-marketingplatform Foeter

Na de workshop had Foeter een duidelijke merkidentiteit. Dit zijn enkele highlights:

Visie: “In een b2b sector sta je er als marketeer vaak alleen voor, waardoor groei belemmerd wordt. Door een platform te creëren, waarin empowerment van b2b-marketeers centraal , faciliteert foeter kennisdeling, inspiratie, validatie en co-creatie, waardoor b2b marketing weer creatief, enthousiast en leuk wordt.”

Missie: “Foeter moet het platform worden waar je een betere B2B marketeer kan worden en werkelijk impact kan creeren.”

Waarden: Wederkerigheid, laagdrempeligheid, co-creatie en non-profit.

Persoonlijkheid: Het hippe neefje. Benaderbaar vriendelijke en openhartig. Nieuws- en leergierig.

Belofte:

  • Onlyness Statement: “Foeter is het enige b2b marketing platform die kennis vrij toegankelijk maakt voor Nederlandse Inhouse B2 marketeers die zichzelf blijven ontwikkelen om impact te kunnen maken.”
  • Trueline: “De enige community die de b2b marketeer op #1 zet”
  • Tagline: “Blijf nieuwsgierig. Blijf leren”

Essentie: Onbaatzuchtige marketeers.

Bekijk de volledige video waarin Denny en ik samen de merkidentiteit van Foeter presenteren aan de community leden:

YouTube video

Mocht je jouw merkidentiteit ook op een dergelijke manier in kaart willen brengen? Boek dan nu deze brand identity workshop.

Breindump is ook te luisteren als Podcast

Natuurlijk is de breindump aflevering ook terug te luisteren op o.a. Spotify!

Luister hier de podcast via Spotify.

Meer manieren om tot jouw Merkidentiteit te komen.

Wil jij de merkidentiteit voor jouw merk in kaart brengen? Dan zou je dat kunnen doen aan de hand van het bovenstaande voorbeeld van een merkidentiteit. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

1. Gratis E-mailcursus merkidentiteit.

Schrijf je in voor De Concept Nieuwsbrief en ontvang een 9-daagse e-mailcursus Merkidentiteit in jouw mailbox. Dit geeft jou een handig stappenplan om jouw merkidentiteit in kaart te brengen en zo de fundering te bouwen voor jouw merkstrategie.

Registreer je hier voor De Concept Nieuwsbrief

2. Brand Identity Workshop

Wil je de facilitatie van de workshop laten doen door iemand die hier meer bedreven in is? Iemand die de kritische vragen durft te stellen, zodat jouw merkidentiteit zo scherp mogelijk neergezet kan worden?

Dan is de Brand Identity Workshop van De Kunning Concepts wat voor jou. Lees hier meer over de Brand Identity Workshop.

Batman en Robin hebben een wereldwijd bekende merkidentiteit. Met de Brand Idenity Workshop bepaal je jouw merkidentiteit. Een mooi voorbeeld van een merkidentiteit.

Al om al, was dit weer een geweldige en inspiratie volle samenwerking, voor het enige B2B marketingplatform wat de B2B-marketing op nummer 1 zet.

Er is meer van dit. ..

Plan een gratis sparringsessie

De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks branding, marketing en webdesign voor MKB'ers in jouw mailbox

Schrijf je nu in.