Met Visie-gedreven ondernemen maak je het verschil.

Een sterk merk begint met visie-gedreven ondernemen.

Paul Hendriks helpt MKB’ers en ZZP’ers om hun merkstrategie vorm te geven, zonder dat ze vastlopen in dure, tijdrovende rebrandings. Met zijn Lean Merk Cyclus helpt hij ondernemers om hun merk te versterken met kleine, gerichte verbeteringen die direct impact maken. Als strategisch merkpartner denkt hij verder dan logo’s en marketingcampagnes. Hij helpt bedrijven om van binnenuit een sterk merk te bouwen, zodat ze niet langer op prijs concurreren, maar op herkenbaarheid, onderscheid en authenticiteit. Paul is oprichter van De Kunning Concepts, een branding agency die bedrijven helpt om structureel te bouwen aan een uniek, herkenbaar en authentiek merk. Hij is auteur van het boek “De Lean Merk Cyclus,” host van The Origin Story Podcast, en een voorvechter van eerlijke marketing met marketingcollectief #teamdavid. Paul schrijft over Lean Branding, strategisch webdeisgn en eerlijke marketing.

Inhoudsopgave

Veel kleinere ondernemers willen hun merk laten groeien, maar lopen tegen uitdagingen aan. Je wilt groeien met je bedrijf, maar in de waan van de dag blijft je merk een ondergeschoven kindje. Je weet dat een sterk merk belangrijk is, maar hoe bouw je dat op zonder groot team of budget? Je weet dat je merk sterker kan, maar dagelijkse beslommeringen en dure trajecten houden je tegen. Toch betekent dat niet dat je jouw merk op de lange baan moet schuiven. Een strategie kan ook opgebouwd worden op een manier die past bij jouw beschikbare tijd, middelen en doelen. En dat begint met het bepalen en vervolgens realiseren van jouw visie. 

Hoe mijn visie ervoor zorgde dat ik mijn aanbod aanpaste.

Als ondernemer heb je een visie. Een toekomstbeeld van de markt waar je in zit en het plekje dat jij in die markt inneemt. Wat je wilt veranderen. Het beter, slimmer en misschien zelfs duurzamer maken. Een helder beeld van hoe je jouw bedrijf wilt laten groeien en wat je wilt betekenen voor jouw klanten. Maar wat als je merkt dat je aanbod niet aansluit op die visie? Dat overkwam ook mij.

Ik geloof dat élke ondernemer, groot of klein, een sterk merk kan bouwen. Maar toen ik naar mijn eigen aanbod keek, realiseerde ik me dat mijn strategie-trajecten vooral toegankelijk waren voor grotere bedrijven. Dit stond haaks op mijn overtuiging dat ook kleinere ondernemers de kans hebben op een strategische aanpak. Er moest dus iets veranderen. Maar daarover later meer. 

Maar deze uitdaging geldt voor veel ondernemers. Ze hebben een visie, regelmatig zelfs opgesteld vanuit een merkstrategie en diverse workshops met het team. Maar terug in de waan van de dag nemen de dagelijkse beslommeringen weer de overhand. En dan blijkt het voor de ondernemer (en het team) lastig om de visie te prioriteren boven andere zaken. De lange termijn zakt naar de achtergrond en de korte termijn gaat regeren. 

En precies daar zit het verschil tussen de grote sterke merken en het merk van jou, de ondernemer. Niet in het budget en de grootte van het team, maar in de focus op de visie van de onderneming. Ondanks het resultaat gaan staan voor waar je voor staat en dat vol blijven houden. Oké, kijk je hier niet blind op. Want als je blijft staan voor iets wat per definitie niet goed is, ga je het ook niet lang volhouden. Maar een sterke visie waarin mensen, klanten en medewerkers geloven, is goud waard. 

Leestip: Mensen raken met jouw merk begint met een sterke visie

Bert Wisniewski namens Frankwatching

Waarom visie-gedreven ondernemen zo waardevol is.

Een duidelijke visie helpt je niet alleen richting te bepalen, maar ook om bewuste keuzes te maken. Als ondernemer kom je dagelijks verleidingen tegen: kansen, samenwerkingen en nieuwe ideeën. Zonder een duidelijke visie kun je gemakkelijk verzanden in projecten die niet echt bijdragen aan jouw lange-termijndoelen. Een visie helpt je om te filteren en alleen die dingen te doen die bijdragen aan jouw missie.

Maar een visie alleen is niet genoeg. De kracht zit in hoe je die visie vertaalt naar een strategie. Hoe zorg je ervoor dat jouw merk en aanbod kloppen met de waarden en doelen die jij hebt? Dit betekent keuzes maken. Wat doe je wél en wat doe je niet? Welke klanten passen bij jouw merk en welke niet? Hoe zorg je dat jouw positionering klopt?

Maar is dat wel mogelijk voor ZZP’ers en kleine ondernemers?

Grote bedrijven hebben uitgebreide strategieën, marketingbudgetten en teams om alles uit te voeren. Maar betekent dat dat een ZZP’er of kleine ondernemer geen sterk merk kan bouwen? Absoluut niet.

Het verschil zit hem in focus. Als kleine ondernemer heb je minder middelen, maar wel meer flexibiliteit. Je kunt sneller schakelen, persoonlijker communiceren en gerichter experimenteren. Door strategische keuzes te maken, kun je met beperkte middelen toch een sterk merk bouwen. Het gaat niet om de grootte van je budget, maar om de consistentie van je aanpak en de focus op “het grotere plaatje.”

Hoe pak je dit aan?

Je hoeft geen uitgebreide strategie van 50 pagina’s te hebben om een sterk merk op te bouwen. Wat je wél nodig hebt, is een duidelijke lijn in je communicatie en een scherpe focus. Een aantal stappen die je kunt zetten:

  • Maak bewuste keuzes. Niet alles hoeft tegelijk. Bepaal waar je de meeste impact kunt maken en focus je daarop.
  • Weet wat je zelf kunt doen. Niet alles hoeft uitbesteed te worden. Denk na over wat jij zelf kunt oppakken en waar je ondersteuning bij nodig hebt.
  • Houd focus. Verspreid je aandacht niet over te veel kanalen en activiteiten. Kies wat werkt en optimaliseer dat eerst.
  • Spar met anderen. Als je er alleen voor staat, is het lastiger om scherp te blijven. Zoek ondernemers om mee te sparren en feedback te krijgen op je strategie.

Een strategietraject dat aansluit op ZZP’ers en kleine MKB-bedrijven

“Maar Paul, wat heb jij nu gedaan om je aanbod weer bij jouw visie aan te laten sluiten?” Ik geloof dat iedere ZZP’er en kleine MKB-ondernemer de mogelijkheid heeft om een sterk merk te bouwen. Het gaat om de keuzes die ze maken of het ze ook lukt. Daarom heb ik een traject ontwikkeld dat aansluit op de realiteit van kleinere ondernemers, zonder in te leveren op kwaliteit. 

Ben jij een ZZP’er of kleine MKB-ondernemer en wil jij met jouw onderneming uitgroeien tot een sterk merk? Lees meer over de mogelijkheden hier.

Gelateerde artikelen

Merkstrategie voor ZZP en klein MKB

Brand design

Een eerlijk kijkje in het traject voor ZZP en Klein MKB.

23 maart 2025, Huissen
Ontdek hoe jij als ZZP'er slim bouwt aan je merkstrategie. Een eerlijk en haalbaar traject, speciaal ontwikkeld voor kleinere ondernemers.

Lees meer >>>

Waarom ik gratis sparringssessies beschikbaarstel.

Brand design

Waarom ik gratis sparringssessies aanbied

17 maart 2025, Huissen
Ontdek waarom ik gratis sparringssessies aanbied en hoe oprechte verbinding jouw onderneming verder helpt groeien. Ga voor duurzame groei.

Lees meer >>>

Met merkdifferentiatie onderscheid je je van de rest.

Brand design

Waarom merkdifferentiatie essentieel is voor jouw onderneming

8 maart 2025, Huissen
Ontdek waarom differentiatie essentieel is, hoe je jouw merk uniek maakt en wat dit oplevert voor groei en klantloyaliteit.

Lees meer >>>

Plan een gratis sparringsessie

Inhoudsopgave
De Concept Nieuwsbrief

Maandelijks s;ingeren we branding, marketing en webdesign voor MKB'ers jouw mailbox in.

Schrijf je nu in.