Slapend rijk worden met passief inkomen?

13 Vormen van passief inkomen voor jouw merk

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Je bent je eigen bedrijf begonnen. Je werkt keihard en levert enkel tevreden klanten op. In de avond uurtjes besteed je ook nog eens wat tijd aan jouw branding. Je hebt immers op het Online Brand Design Blog van De Kunning Concepts gelezen, dat je hiermee het verschil kan maken met je concurrenten.

Terwijl je door je social media feed aan het scrollen bent, kom je weer die toffe vakantie tegen voor het hele gezin. Even lekker een lang weekendje weg met partner en kinderen. Maar goed, dat moet financieel allemaal wel kunnen. Want het kost niet alleen aardig wat deze dagen, maar het kost je ook nog 1 a 2 werkdagen. Ofwel, het kost je ook nog eens 2 dagen omzet.

Hoe fijn zou het zijn als je financieel wat ruimer zat, waardoor je meer tijd zou kunnen besteden aan je familie. Dat je een keer een dag of 2 kunt missen om lekker dat weekendje weg te gaan. Tot je dit blog leest, want in dit artikel gaan we het hebben over passief inkomen voor jouw merk. We kijken naar de waarom, hoe en wat en wat de gevolgen zijn voor jouw merk.

Wat is passief inkomen?

Passief inkomen, is inkomen wat – na het goed opgezet te hebben – met weinig tot geen onderhoud inkomen blijft genereren. Het is dus niet “Slapend rijk worden.” Er moet werkelijk wat gebeuren om het goed op te zetten, het kan zelfs geld kosten. Maar als je dat goed doet, verdien je dat wel weer terug.

Waarom passief inkomen?

Er zijn heel veel redenen te bedenken, waarom je zou moeten beginnen met het opbouwen van passief inkomen. Hieronder de – voor jouw merk – belangrijkste redenen om te beginnen met passief inkomen:

  • Meer tijd en een hoger budget voor jouw gezin/ huis/ vakantie etc.
  • Om jouw pensioengat op te vullen, studieschuld af te betalen, zakelijke buffer op te bouwen.
  • Als het eenmaal staat hoef je er nog maar weinig tijd en geld in te stoppen. Daarom kan je het naast je corebusiness doen en kan je meerdere inkomstenstromen tegelijk hebben lopen.
  • De meeste vormen zijn gericht op digitale producten. Dus zolang je een laptop en een wifi verbinding hebt, kan je het overal doen.
  • Wanneer een passief inkomensproject een succes wordt, kan het uitgroeien tot een full time en winstgevende business.

De 13 relevante vormen van passief inkomen voor jouw merk.

Dit blog schrijf ik veelal voor kleine en zelfstandige ondernemers die hun eigen merk op willen bouwen. Met dit gegeven en de principes van Online Brand Design in mijn achterhoofd heb ik een lijst opgesteld met potentiële vormen van passief inkomen die passen bij jouw merk.

1. Verkoop merchandise van jouw merk of met jouw ontwerp via een print-on-demand platform.

Heb jij een loyale aanhang en wil je tegelijkertijd met jouw merk bouwen aan ambassadeurschap van jouw merk? Dan is een print-on-demand shop iets voor jou. Je bouwt een merchandise store met merch van jouw merk (of andere eigen ontwerpen) voor jouw doelgroep. Jouw fans krijgen dan de mogelijkheid om bijvoorbeeld in een echte {vul hier je eigen merk in} t-shirt te lopen, of uit een {vul hier weer je eigen merk in} mok te kunnen drinken. De vorm van passief inkomen is goed om ambassadeurschap te creëren EN extra omzet te genereren.

Op de platformen, zoals Printfull en Spreadshirt upload je jouw designs voor merchandise. Je kiest de producten waar het op gedrukt moet worden en koppelt dit aan een webshop (mogelijk aangeleverd door het platform, zodat je deze niet zelf hoeft te bouwen). In de meeste gevallen is het zo geautomatiseerd, dat je enkel de stappen moet volgen die ze aanbieden.

Hiermee creëer je een merchandise shop, die je kan koppelen aan jouw website. Of je kunt de webshop een eigen domein geven, zoals ik gedaan heb met thesidekick.nl. Vervolgens loopt het hele verkoop-, druk- en logistieke-proces via de platformen, dus hier heb jij geen omkijken aan. Let wel goed op hoe de klantenservice is geregeld. Bij Spreadshirt regelt het team van Spreadshirt dat ook voor je, terwijl dat je dit aspect van de shop, bij veel andere platformen zelf op moet pakken. En dit kan, als je het goed wilt doen, heel veel tijd gaan kosten.

2. Verkoop van digitale producten. Denk aan modellen, sjablonen, (bouw-) tekeningen en meer.

Het mooie van een digitaal product is: je kunt er 1.000 (of meer) verkopen, maar je hoeft er maar 1 te maken. Denk eens na: welke digitale middelen jij zou kunnen bieden, om jouw klanten te helpen. Voor elke niche/markt is er wel wat te bedenken. Maak het middel, bied het aan op jouw website, waar men het kan downloaden voor een paar Euro. Je zet het eenmalig op, en daarna is elke verkoop winst, want je kunt er duizenden verkopen, maar je hebt er maar 1 hoeven maken.

Bijvoorbeeld: Henk de Timmerman: Henk is een vakman als het gaat om houtbewerking en timmerwerk. Omdat hij nogal wat vragen kreeg van mensen, hoe hij een bepaalde tuinoverkapping had gemaakt, besloot hij een ontwerp op papier te zetten. Voor een klein bedrag huurde hij een grafisch vormgever in om het ontwerp te digitaliseren. Vervolgens liet hij zijn webdeveloper het digitale product op zijn website plaatsen, achter een betalingssysteem.

Henk is nu in staat verder te gaan met zijn normale werk, terwijl jij en ik allebei zijn digitale product kopen. Hij verkoopt er zelfs zoveel en trekt er zoveel aandacht mee, dat houthandelaren in de rij staan, om te mogen adverteren op de verkooppagina. Maar dat is weer een andere vorm van passief inkomen ;).

3. Een e-book schrijven over jouw passie en vakmanschap.

De e-book is natuurlijk een digitaal middel, maar het gaat ook iets verder dan dat. Normaliter bestaat het uit heel wat meer pagina’s en kost dus meer tijd om te maken. Maar als het e-book goed genoeg is, is het niet alleen een mogelijkheid om het op jouw website te verkopen, maar ook op kanalen zoals Bol.com of Amazon.com. Hierdoor creëer je niet alleen extra omzet, maar bereik je ineens veel meer mensen met jouw merk. En het mooie is, nadat je het e-book op de markt hebt gebracht, hoef je er in feiten niks meer aan te doen en mensen kunnen het blijven kopen.

4. Het schrijven en uitgeven van een boek.

Dit gaat weer een stapje verder dan het schrijven van een e-book. Als mensen een boek willen kopen, om hun (onbewuste) vragen te beantwoorden, dan moet het boek wel allesomvattend zijn. Je zult dus veel tijd kwijt zijn aan onderzoek, maar ook het ontwerp, het schrijven en het drukproces zullen aardig wat tijd en geld gaan kosten. Je moet immers een minimale oplage bij de drukker afnemen. Deze moet je vervolgens verkocht zien te krijgen. Als je boek goed genoeg is, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Maar het is wel een risico om rekening mee te houden.

Maar hoe vet is het om je eigen boek in je handen te kunnen hebben, om je kennis op die manier te mogen delen, of om bij iemand thuis op de boekenplank te staan?

5. Online-cursussen waarin je jouw klanten een beetje van jouw vakmanschap leert.

Met de komst van het internet, ligt kennis letterlijk voor het oprapen. Wanneer je iets wilt weten, typ je jouw vraag in bij Google en je krijgt een antwoord. Maar dat geld niet alleen voor kennis, maar ook voor vaardigheden. Steeds meer vakmensen bieden (tegen betaling) online webinars, cursussen en opleidingen aan vanuit hun vakgebied. Deze trainingen kan je thuis volgen, op een moment het jou uitkomt. En het mooie is, jij kunt zelf ook van die online-cursussen aanbieden op basis van jouw skills binnen jouw vakgebied.

Er zijn genoeg gratis en betaalde oplossingen om dergelijke trainingen aan te bieden. Je kunt de trainingen zelf aanbieden via jouw website, maar je kunt ook gebruik maken van online leer platformen zoals Skillshare. Hier krijg je de kans om jou leer materiaal online te zetten, waarna Skillshare (met een wereldwijd bereik) jou – per minuut dat een cursist naar jouw video content heeft gekeken – een vergoeding uitbetaald. Dus je kunt mensen helpen en ervoor betaald krijgen tegelijkertijd.

6. Verdien geld via je blog met affiliate marketing.

Affiliate mareking is één van de gemakkelijkste manieren om passief inkomen te genereren met behulp van jouw website en social mediakanalen. Hoe werkt affiliate marketing? Je schrijft je in voor een affiliate programma van een door jouw gewenste leverancier of een netwerk van leveranciers. Jouw inschrijving wordt geaccordeerd door de partij in kwestie. Er zijn affiliate partijen die elke aanvraag goedkeuren en er zijn partijen die veel strenger zijn. Ze kijken dan bijvoorbeeld naar jouw content en het gemiddelde aantal bezoekers per dag op jouw website. Over het algemeen geld de stelling: hoe strenger de partij, hoe hoger de mogelijke verdiensten.

Wanneer de samenwerking tussen jou en de affiliate partij is goedgekeurd krijg je de middelen die je op jouw website kunt plaatsen. Klikken jouw bezoekers op die middelen en schaffen ze binnen een bepaalde periode een product of dienst aan bij de affiliate partner? Dan heb jij jouw commissie verdient.

Zo ben ik zelf affiliate partner met Elementor. Klik je op een Elementor link in mijn blogs, dan word je doorgelinkt naar de website van Elementor. Schaf jij vervolgens binnen 30 dagen een  Elementor Pro licentie aan? Dan krijg ik een commissie van Elementor voor de verkoop, zonder dat jij er maar een cent extra voor betaald.

7. Maak je veel foto’s? Verkoop ze als stockfoto’s.

Maak je veel mooie foto’s als hobby, of tijdens het uitoefenen van jouw vak? Verkoop ze dan als stockfoto’s aan stockplatformen zoals Shutterstock of Adobe Stock. Wordt vervolgens een foto van jou verkocht via dat platform, verdien jij er geld aan. En net als bij de digitale producten, je hebt 1 foto gemaakt, maar je kunt hem 1.000 keer (of meer) verkopen.

8. Er is een levendige handel in de verkoop van domeinnamen en complete websites, waarmee je geld kunt verdienen.

Heb je naast je bedrijf een goed lopend blog? Dan is het, afhankelijk van het onderwerp, commercieel interessant om je website te koop te zetten. Misschien zijn er wel grote merken, die dat merk willen overnemen vanwege de bezoekersaantallen en/of de content die erop staat.

Ook domeinnamen zijn interessant. Er zijn namelijk nog maar weinig interessante domeinnamen vrij. Ben je in het bezit van interessante domeinnamen? Dan zou je ze kunnen verkopen aan andere merken, die op zoek zijn naar een soortgelijke domeinnaam. Een domeinnaam kost je tussen de 5 en 11 euro per jaar. Als je dan een domeinnaam voor bijvoorbeeld 100 euro kunt verkopen…

9. Heb je een aanhang op Social media die groot genoeg is? Dan kan je geld verdienen via de advertenties bij jouw content (als je genoeg volgers hebt).

Is het je gelukt om een grote groep volgers te binden aan jouw Social Media Kanaal naar keuze? Top dan wordt adverteren interessant voor jou. Bij kanalen zoals Youtube verdien je aan het aantal advertenties die voor, tijdens en na jouw video bekeken worden. Mits je genoeg volgers hebt. Bij kanalen als Instagram, wordt het bij een grote hoeveelheid volgers wordt jouw account interessant voor grotere bedrijven. Zij zullen je benaderen, of je bepaalde producten wilt promoten in je post, waarmee jij vervolgens extra geld kunt verdienen.

10. Maak je digitale ontwerpen/producten die je zou kunnen verkopen? Overweeg om ze te verkopen met nft’s.

Je moet de afgelopen jaren onder een steen geleefd hebben, als je bij het lezen van dit artikel nog nooit van NFT’s, ofwel Non-fungible Tokens. Deze vorm van crypto valuta is het nieuwe goud voor designers en contentcreators. Simpele illustraties werden verkocht voor (in Euro’s omgerekende) miljoenen. Maar het is ook de oplossing voor uitdagingen met auteursrechten e.d.

Bob Rekelhof schreef namens Frankwatching een duidelijk artikel over, wat je als bedrijf kunt met NFT’s.

11. Wordt jouw website goed bezocht? Dan zou je op jouw website kunnen adverteren

Wanneer jouw website voldoende dagelijkse bezoekers heeft, word je interessant voor advertentie diensten zoals Google Adwords. Je meld je aan en vervolgens checken zij of jij voldoet aan de voorwaarden. Wanneer je voldoet aan de criteria, krijg jij de middelen om advertenties te plaatsen op jouw website. Voor elke click op een advertentie, krijg jij vervolgens een paar cent commissie.

12. Heb je veel trouwe bezoekers op jouw website. Maak content exclusief voor Premium leden.

Wanneer jij waardevolle en relevante content biedt, zal je in de loop van tijd steeds meer terugkerende bezoekers krijgen. Hier zullen ook bezoekers tussen zitten die niet genoeg krijgen van jouw content. Ze zouden er zelfs een klein maandelijks bedrag voor over hebben om jouw content of misschien zelfs exclusievere content te ontvangen. Hiervoor kan je een premium account opzetten, waarbij die specifieke gebruikers voor een klein maandelijks bedrag toegang hebben tot die extra content.

Tip: wees nu geen eikel en maak hier geen misbruik van. Ga niet al je content achter de betaal muur plaatsen, waardoor de niet-betalende-bezoeker jouw content niet meer ziet. Jouw premium klanten zijn premium geworden, omdat ze zolang van jouw gratis content hebben genoten. Gratis content weg betekend dus geen nieuwe premium klanten meer. Steek dat geld liever in het werkelijk produceren van exclusievere content.

13. Heb jij een trouwe aanhang? Denk dan eens aan het ontvangen van fooien en donaties.

Het klinkt als simpelweg het handje op houden. En in de basis begint het daar ook. Afgelopen jaar kom ik steeds meer websites tegen van veelal persoonlijke merken, waarbij je op de website tegenkomt met bijvoorbeeld de tekst: “buy me a coffee.”

Nu is vragen om fooi in Nederland natuurlijk echt taboe, terwijl de Amerikanen er een kunst van hebben gemaakt. Maar toch blijkt het te werken. Vooral bij de jongere generaties en gamers. Op deze manier kunnen ze hun favoriete content creators bedanken, voor het feit dat de creators dagelijks of wekelijks waardevolle en relevante content aan hen voorschotelen.

En steeds meer tools ondersteunen het:

  • Er zijn platformen gespecialiseerd in dit soort giften, zoals Patreon, Tribe en meer.
  • Twitter is op dit moment een optie aan het testen om fooien te geven aan andere Twitteraars.
  • Bij livestreams op Twitch en Youtube kan de kijker direct doneren. Vaak worden de vragen in de chat van deze donateurs direct beantwoord. Of ze kunnen een boodschap achter laten.
  • Elementor Pro heeft een Paypall betaalknop opgenomen in de widgets, zodat je bijvoorbeeld de eerder genoemde koffie voor de creator kan kopen. Hierdoor hoef je niet een hele betaalomgeving/webshop op te zetten om dit te kunnen. Een werkend voorbeeld vind je hier onder. Interesse om mij een koffie aan te bieden?

Wat zijn de gevolgen van passief inkomen op een merk?

Ok, je kunt er extra geld mee verdienen. En dat is voor de onderneming natuurlijk fantastisch. Je weet inmiddels ook wat de nadelen zijn van passief inkomen. Maar welke gevolgen kunnen passieve inkomens nu hebben op jouw merk? Je besteed immers zoveel aandacht aan het bouwen van jouw merk, dat je niet wilt dat een dergelijke activiteit dat weer tenietdoet. Het effect van passief inkomen is afhankelijk van de vorm, het budget en de tijd die je ervoor nodig hebt.

Het zal per merk en vorm van passief inkomen verschillen wat het effect zal zijn. Wat bij de ene super goed zal werken, zal bij een ander enkel negatieve resultaten hebben. Dit zijn de verschillende effecten die het kan hebben op een merk:

  • Passief inkomen kan veel tijd en geld kosten.
  • Passief inkomen zorgt voor inconsistente branding.
  • Passief inkomen zorgt voor meer merkherkenbaarheid en ambassadeurschap.
  • Passief inkomen verstoort het werkproces van de corebusiness.
  • Passief inkomen kan de aandacht weghalen bij jouw belangrijkste product of dienst.
  • Passief inkomen is geen structureel vast inkomen

Nadeel: Passief inkomen kan veel tijd en geld kosten.

He wat zeg je nou? Het was toch passief? En als het staat dan hoef je er toch nog maar weinig tijd en geld aan te spenderen? Ja klopt, wanneer het eenmaal staat. Maar het opzetten kan veel tijd en geld kosten. Denk aan het schrijven van een boek en alles wat erbij komt kijken. En als het “systeem om passief inkomen te genereren” eenmaal is opgezet, zal het nog tijd nodig hebben voordat het werkelijk resultaat gaat boeken. Sommige vormen van passief inkomen hebben simpelweg meer tijd nodig om geld binnen te brengen dan anderen.

Ondanks er maar weinig onderhoud en dergelijke nodig is om het systeem draaiende te houden, kan het toch nog doorlopend aandacht vereisen. Een print-on-demand webshop loopt nu eenmaal harder als je die shop ook promoot en regelmatig een nieuw ontwerp introduceert. Daarom is het belangrijk om te kijken welke vormen van passief inkomen het beste bij jou passen. Heb je een blog wat veel gelezen wordt, is het handiger om eerst aan adverteren en affiliate marketing te denken, dan dat je gaat denken aan het opzetten van een merchandise store voor jouw merk.

Nadeel: Passief inkomen zorg voor inconsistente branding.

Er is een breed scala aan mogelijkheden om passief inkomen te genereren. Hierbij zullen niet alle mogelijkheden goed passen bij jouw merk. Denk maar eens aan de merken die volop inzetten op duurzaamheid, maar vervolgens flink investeren in Crypto valuta die een enorme Carbon-footprint hebben. Kijk dus goed de vorm van passief inkomen past binnen de kaders die je met jouw merkstrategie hebt bepaald.

Voordeel: Passief inkomen zorgt voor meer merkherkenbaarheid en ambassadeurschap.

De effecten van passief inkomen op een merk, hoeven niet allemaal nadelig te zijn. In tegendeel. Het kan je merkherkenbaarheid en ambassadeurschap verhogen. Heb je een merk opgebouwd met aardig wat volgers? Dan zou je dus voor merchandise kunnen gaan. Jij levert de ontwerpen aan en zet het in de markt en een print-on-demand platform zoals Spreadshirt doet derest. Zo kan jouw aanhang laten zien dat ze fan van jou zijn met stoere merch. Je merk krijgt groter bereik krijgt. En dat allemaal terwijl jij extra inkomsten krijgt. Hoe mooi is dat?

Nadeel: Passief inkomen verstoort het werkproces van de corebusiness.

Er zijn passieve inkomensvormen die, wanneer niet goed opgezet, je veel meer tijd kunnen kosten, dan dat je wilt. Dit gaat vervolgens ten koste van je effectieve werktijd binnen jouw werkelijke vakgebied. Laten we de print-on-demand merchandise store gebruiken als voorbeeld. Er zijn naast Spreadshirt veel vergelijkbare platformen die jou en jouw merk de mogelijkheid geven een eigen merch store te starten. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. Het ene platform helpt je van A tot Z, terwijl de ander enkel het print-on-demand deel oppakt. Hierbij moet je dus zelf aan de bak als klantenservice, want slechte klantenservice is sowieso slecht voor jouw merk. Dit kan een tijdrovende klus zijn.

Mocht je overigens meer willen weten over print-on-demand platformen, stuur me een dm via social media of neem contact met me op via mail. Ik kan er uren over praten, dus wie weet kan ik antwoord geven op je vragen.

Voor- en nadeel: Passief inkomen kan de aandacht weghalen bij jouw belangrijkste product of dienst.

Wanneer een passieve inkomstenbron succesvol begint te worden, kan dat zowel een voordeel als een nadeel zijn voor jouw merk. Aan de ene kant het alle aandacht opslokken, waardoor jouw producten en diensten van jouw corebusiness in de schaduw komen te staan. Aan de andere kant kan je ervoor zorgen dat alle extra aandacht ook vertaald wordt naar extra aandacht voor de belangrijkste producten en diensten van jouw merk.

In deze fase zal je een bewuste keuzen moeten maken in wat je wilt met jouw merk en het “submerk” wat ontstaat vanuit het passieve inkomen. Wil je ze samenbrengen, of juist splitsen in 2 separate merken?

Nadeel: Passief inkomen is geen structureel vast inkomen.

Over het algemeen ben je bij passief inkomen niet verzekerd van de resultaten. Natuurlijk, ben je verhuurder van een ruimte, dan mag je ervan uit gaan dat het geld elke maand netjes op je rekening wordt gestort. Echter de meeste vormen van passief inkomen zijn afhankelijk van directe resultaten. In de meeste gevallen heb je geen contract dat je elke maand een standaardbedrag betaald gaat krijgen. Er moeten resultaten geboekt worden. Het gaat om clicks, conversie, verkoopcijfers en meer. Blijven die resultaten achter, zullen ook de opbrengsten voor die maand lager zijn.

Moet je belasting betalen over passief inkomen?

Ja het is inkomen, dus ja, je moet het opgeven. Het is niet moeilijk, maar je moet wel even opletten. Alles wat je aan passief inkomen verdient, buiten het beleggen en sparen om, is simpelweg inkomen uit werk. Dit geef je dus op als omzet. Verdien je je passief inkomen via beleggen en sparen? Dan werkt het iets anders. Wil je precies weten hoe het werkt? Lees dan dit artikel van The Happy Rich Millenial, die het haarfijn uitlegt.

Passief inkomen begint met experimenteren

Wil je beginnen met het opbouwen van een passieve inkomensbron voor jouw merk? Kies dan eerst een vorm die gemakkelijk te implementeren is en het beste past bij jouw merk. Doe wat testjes? Kijk wat werkt en wat niet werkt. Stel je systeem bij, net zo lang tot het een geoliede machine wordt.  

En je hoeft niet alles zelf te testen. Deel je data en conclusies met andere die ook hun experimenten met jou willen delen. Zo leer je van elkaar en bespaar je een hoop tijd. Ben jij op zoek naar andere ondernemers/superhelden die aan het experimenteren zijn? Laten we een keer koffie drinken. Wie weet kunnen wij elkaar op die manier helpen voor zowel jou als mijzelf een nieuwe passieve inkomensstroom op te zetten.

Online brand design & webdesign wekelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave