Hoe start je een blog voor jouw merk?

Je wilt een blog beginnen om je merk naar het volgende niveau te brengen. Maar hoe begin je een blog? Wat komt er allemaal bij kijken? De meeste mensen die willen bloggen, stranden hier al. Waarom? Omdat ze de eerste stap niet durven te zetten. Dit artikel neem ik je mee langs alle stappen die nodig zijn om een succesvol blog te schrijven. Maar dit begint vooral met: DOEN!

De 3 blogs over bloggen

Dit artikel is het tweede artikel uit een reeks van 3 artikelen over bloggen, waarin je meegenomen wordt in de wondere wereld van bloggen.

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?
  2. Productie: Hoe blog je?
  3. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer

In dit artikel gaan we – zoals de titel zegt – dieper in op “de hoe” bij bloggen. Hoe bouw je het, hoe schrijf je artikelen en ga zo maar verder. Kortom: hoe start je een blog voor jouw merk?

Hoe maak je een blog voor jouw merk in 5 stappen?

Je hebt de knoop doorgehakt, je ziet bloggen als een handig middel om met jouw merk autoriteit en vertrouwen op te bouwen bij jouw doelgroep. Maar waar begin je? En wat heb je al? Je wilt immers niet het wiel 2 keer uitvinden.

In dit artikel kijken we samen stap voor stap, wat er moet gebeuren om jouw blog artikelen bij jouw doelgroep te krijgen. Dit doen we in 5 stappen.

Stap 1: Bepaal je blogstrategie

Stap 2: Richt je blogomgeving in

Stap 3: Begin met schrijven

Stap 4: Promoot je artikelen

Stap 5: Optimaliseer je artikelen

Stap 1: Bepaal je blogstrategie

Wees niet bang, je hoeft niet weer een plan te schrijven. Het gaat er in deze stap simpelweg om, dat je even goed nadenkt over een aantal zaken:

  • Wie wil je bereiken?
  • Waar zijn ze naar op zoek? Welk probleem willen ze opgelost hebben?
  • Wat is jouw niche?
  • Waar kan je ze bereiken?

Wie wil je bereiken met bloggen?

Weet je al voor wie je artikelen wilt schrijven? Voor wie jij waardevolle en relevante content wilt publiceren? Als het blog een uitbreiding is van jouw merk, dan heb je waarschijnlijk al een goed beeld van jouw doelgroep. Maar dan is het nu tijd om er nog meer over te weten te komen.

  • Waar gaat jouw doelgroep op aan?
  • Waar is jouw doelgroep te vinden?
  • Welke bewuste en onbewuste vragen zoekt jouw doelgroep antwoorden op en bevestig dit met een zoekwoorden onderzoek.
  • Welke items bespreken andere bloggers die dezelfde doelgroep hebben?

Zoekwoorden onderzoek zoals hierboven, is enkel om een beter en bevestigend beeld te krijgen van jouw doelgroep. Dus niet om jouw specifieke onderwerpen te bepalen. De SEO-specialisten en content marketeers zullen me met deze opmerking mogelijk de nek om draaien, dus ik zal het je uitleggen.

Wil je iets optimaal inrichten om meer organisch verkeer te genereren naar jouw website, is SEO een handig middel om dat extra verkeer te realiseren. Als jouw artikel namelijk hoger rankt in de zoekmachines, zal het ook sneller gevonden worden, zal het meer clicks en backlinks genereren en het zal dus ook sneller gelezen worden.

Waar is jouw doelgroep naar op zoek?

In feiten wil je weten welke vragen jouw doelgroep heeft, zowel bewuste als onbewuste vragen. Je wilt immers relevante en waardevolle content schrijven voor jouw doelgroep en dat lukt alleen als je weet wat zij willen lezen, waarna ze op zoek zijn en wat ze opgelost willen hebben.

Bewuste vragen zijn hierbij dus vragen die ze bewust stellen. Maar elke vraag heeft een intentie. Voor het bloggen is dat je weet wat de intentie achter de vraag is, zodat je gerichter kunt schrijven.

Voorbeeld:

Vraag: “heb je een rijbewijs?”

Intentie: “ik heb iemand nodig die mij ergens naar toe kan brengen” of “voor deze baan moet je met een busje rondrijden, dus dan heb je wel een rijbewijs nodig.” En zo zijn er nog veel meer intenties te bedenken achter deze vraag.

Als je eenmaal de intentie weet, kan je ook inschatten wat mogelijke onbewuste vragen van die gebruiker zijn. Dit zijn vragen die de gebruiker in eerste instantie niet zal stellen, maar mogelijk wel door zijn hoofd spoken.

Bij het voorbeeld zou dit kunnen zijn: “hoeveel rijervaring heb je” of “vind je het wel fijn om met een busje te rijden.”

Nu zie ik je niet snel een blog schrijven over of iemand een rijbewijs heeft maar het voorbeeld moet je duidelijk maken wat het verschil is tussen een vraag, zoekintentie en onbewuste vragen.

Wat wordt jouw niche?

Er is altijd een niche voor een onderwerp. Een niche is een specifiek, vaak klein, afgebakend deel van de markt, waarin jij je kunt focussen. Niches zijn vaak kleiner van aard, maar hebben ook een groot voordeel. Hoe specifieker de niche, hoe kleiner die wordt, maar hoe gemakkelijker er ook voor te schrijven is. Je weet dat immers wie je tegenover je hebt staan, wat ze willen en meer.

Marty Neumeier, schreef in zijn boek Brand Gap: ben je niet de nummer 1 of 2 in de markt zijn, kan je beter een segment in jouw markt zoeken (de niche) waarin je wel nummer 1 of 2 kunt worden. Zolang dat specifieke stukje markt genoeg is om in te overleven als onderneming is het goed.

Waar kan je de doelgroep bereiken?

Wanneer je gaat bloggen op jouw eigen website, gaat het wel even duren voordat het blog gevonden gaat worden door jouw doelgroep. Niet omdat ze je niet kennen, maar omdat ze het simpelweg niet weten. Je moet je blog dus gaan promoten en daarvoor moet je weten waar je jouw doelgroepen kunt bereiken. Focus je je op met jouw merk op andere bedrijven, dan is de kans groot dat je ze bereikt via LinkedIn. Maar is jouw doelgroep jonger dan 20, dan is de kans groter dat je ze gaat bereiken op TikTok. Leer je doelgroep dus kennen, zodat je ook weet waar je ze kunt bereiken.

Stap 2: Richt je blog omgeving in

Verzamel de ingrediënten voor jouw blog omgeving

Je weet nu voor wie je het gaat schrijven, nu wordt het tijd om jouw blogomgeving daarop vorm te geven. Maar voordat je dit technisch gaat inrichten is het eerst tijd om alle ingrediënten te verzamelen:

  • Welke huisstijl elementen wil je vanuit jouw merk overnemen in je blog
  • Welk beeldmateriaal wil je gebruiken voor de artikelen
  • Wat wordt de tone-of-voice van de artikelen

Kies een platform voor jouw blog

Als je al een website hebt voor jouw merk, dan is de keuze vrij simpel: plaats het blog op die website. Elk groot content managementsysteem heeft tegenwoordig wel een manier om blogs te publiceren. Het is vaak enkel een toevoeging aan je navigatie, om je blog werkend te hebben. Maar je kunt er ook voor kiezen om jouw blogs elders te publiceren, dan de bedrijfswebsite. Het is echter zonde van de extra traffic en autoriteit die het jouw website op gaat leveren.

Heb je nog geen website, dan moet je je eerst afvragen of je enkel een blog wilt hebben, of een volledige website, waar jouw blog een onderdeel van is. Wil je weten waarom je dat zou moeten doen? Lees dan dit artikel, waarin ik je 19 redenen geef, waarom jouw merk een website nodig heeft.

Je kunt natuurlijk ook gaan bloggen via social media, maar dan ben je een huisje aan het bouwen op gehuurde grond. Een website is van jou, jij bepaalt wat je post, waar het te vinden is en hoe het vormgegeven is. Bij social media is dit allemaal nogal beperkt en ben je afhankelijk van de keuzes van het betreffende social mediakanaal.

Kijk als voorbeeld maar eens naar Microblog Social mediakanaal Twitter. Sinds de overname van Twitter door Elon Musk, zijn de gebruikers in rep en roer. Adverteerders en gebruikers lijken massaal het platform te verlaten. Als dit het kanaal is, waarop je jouw doelgroep bereikt, dan heb je nu dus ook een uitdaging.

De keuze is volledig aan jou, waar jij je blogs op gaat publiceren. Of het nu social media of jouw eigen website is met een content managementsysteem naar keuze. Maar ik wil je hierbij wel de tip geven, om tools te gebruiken, waarvoor ze gemaakt zijn. Je slaat spijker niet in het hout met een zaag. En zorg dat je de content daar aanbied, waar jouw doelgroep te vinden is.

Deze website draait op Wordpress, dus toen ik een blog ging schrijven, was de keuze snel gemaakt. Zeker omdat Wordpress HET content managementsysteem is, wat ooit gebouwd is voor bloggers. Maar het maakt uiteindelijk niet uit wat je kiest, zolang de waardevolle content maar bij de juiste persoon terecht komt.

Bouw jouw blogtemplate

De vrijheid in het zelf ontwerpen en vormgeven van een blog template is per content management systeem verschillend. Waarbij je bij de ene het moet doen met de standaard weergave van een blog, heb je bij een ander CMS de complete vrijheid om deze zelf vorm te geven.

Maak het jezelf – vooral in het begin – niet te moeilijk. Kies een standaard template en begin met schrijven. Ben je iets meer tech-savi en besluit je toch zelf je template te ontwerpen en bouwen? Heb dan aandacht voor de onderstaande punten.

Waar je op moet letten bij het ontwerpen en maken van een blog template:

  • Zorg dat je blog gemakkelijk te delen is op social media of per link, met bijvoorbeeld “share-buttons.” Dit geeft de lezer de mogelijkheid jouw content sneller te delen met anderen.
  • Houd rekening met de UX principes, zoals de heuristieken van Nielsen. Lees hier meer over over deze UX richtlijnen hier.
  • Zorg dat je tekst maximaal 70 – 75 tekens breed is. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit de ideale tekstlengte is voor digitale oplossingen. Er zijn nog te veel blogs waar de tekst veel te breed is. Hierdoor lijkt het alsof je een tenniswedstrijd aan het kijken bent. Hierdoor heeft men moeite het vervolg van de zin op de volgende regel te vinden.
  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Bij voorkeur geen afbeelding achter de tekst. Contrast zorgt ervoor dat de tekst veel gemakkelijker leesbaar wordt voor jouw doelgroep.
  • Gebruik professionele lettertypes. Het klinkt heel raar en het hoeft niet veel te kosten. Maar ga bij de keuze voor een lettertype voor een professioneel en veel gebruikt lettertype. Deze zijn meestal gekozen om de leesbaarheid te bevorderen.

Creëer een content kalender

Of het nu digitaal is, of traditioneel op papier maakt niet uit, maar je hebt een content kalender nodig. Dit is een kalender, waarin je van tevoren al jouw content en bijhorende promotie plant. Het is niet alleen voor het plannen van publicaties, maar ook het plannen van de creatie.

Je zou in de content kalender precies moeten zien, welke blog er volgende week uit gaat komen, wat de status van dat blog is op dit moment, hoe je het komende week gaat promoten en op welke kanalen je dat gaat doen. En ik kan je vertellen, normale (digitale) kalenders lenen zich daar niet voor.

Op het internet vind je vele gratis en betaalde tools die jou hiermee kunnen helpen. Maar je kunt ook zelf iets creeeren met beschikbare tools. Het is maar net wat je zelf prettig vindt werken. Zo ben ik bovenmatig handig met Excel, dus heb ik daar mijn huidige content kalender in staan. Het werkt goed en ik heb een duidelijk overzicht van wat er wanneer moet gebeuren.

Maar die content kalender in Excel is enkel een experiment, want ik ken ook de beperkingen van Excel. Het doel van het experiment is, om erachter te komen welke zaken allemaal belangrijk zijn, zodat ik strakst in een database tool – zoals Airtable – mijn eigen (deels geautomatiseerde) contentkalender kan maken.

Maar 1 ding is zeker: zonder content kalender overzie je het werk niet.

Stap 3: Begin met schrijven.

Wat heb je nodig om een blog te beginnen?

Het mooie van bloggen, is dat je niet veel nodig hebt om te starten. Met enkel een tijdsinvestering kom je al een heel eind. Dat maakt bloggen ook zo’n mooi en duurzaam middel om jouw merk te versterken. Je hebt in de vorige stap natuurlijk al bepaald wat het overkoepelende onderwerp zal zijn van jouw blog en op welk platform je dit gaat publiceren.

Maar wat heb je dan nog meer nodig:

  • Een device (van mobiel tot en met desktop pc voldoet) om je blog te schrijven
  • Tijd om je blogs te schrijven
  • Inspiratie
  • Doorzettingsvermogen

Een device om het blog te schrijven

Voor bloggen heb je niet veel nodig. Een goede wifi-verbinding in combinatie met een smartphone, tablet, laptop of desktop is al voldoende om je blog te starten. Voor bloggen heb je dus geen kantoor of vaste werkplek nodig. Je kunt het bijna vanaf elk plekje op deze aardbol een blog schrijven en publiceren.

Tijd om te bloggen

Ik zal er niet omheen draaien: bloggen kost tijd. Een artikel als deze, kost mij al snel 3 uur aan schrijftijd. Van outline tot de werkelijke publicatie. Daarbij focus ik me enkel en alleen op het verhaal wat ik wil vertellen van minimaal 2.000 woorden + een uitgelichte afbeelding, waarmee het blog gepresenteerd wordt in het overzicht en op social media.

Regelmatig een blog artikel publiceren kost tijd. In welke frequentie je een blog publiceert, bepaal je zelf. Er zijn geen richtlijnen, maar hier geld wel: hoe hoger de frequentie hoe beter. Maar dan is het wel belangrijk dat de content ook relevant en waardevol is. Anders kan je er beter meer tijd voor pakken.

Hoe begin je een blog artikel?

Het klinkt misschien cliché, maar je begint door het te doen. Start met schrijven. Je hoeft het niet moeilijk te maken, met allerlei zoekwoordenonderzoeken en dergelijke. Als het goed is schrijf je namelijk over hetgeen waar jouw passie voor het vak ligt. En door die passie, kan je uren praten over dat onderwerp. Dat is allemaal interessante content om te delen met jouw doelgroep.

En heel eerlijk: heb je er geen passie voor? Dan kan je beter niet beginnen. Het is een tijdrovend proces. In het begin heb je de frustraties van het leren schrijven, maar dat wordt in de loop van tijd steeds gemakkelijker. Maar het uitblijven van directe resultaten kan ook een demotiverende factor zijn. Al helemaal als je passie er niet in zit. Het kan maanden duren, voordat je blog echt veel gevonden en gelezen wordt. En dat kan tot frustratie leiden.

Hoe geef je een blog artikel structuur

Door structuur te geven aan een artikel, zorg je ervoor dat het artikel gemakkelijker scanbaar en leesbaar is. Uit velen onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde website bezoeker, de teksten (+ afbeeldingen en andere vormen media) eerst scant, voordat hij of zij het betreffende artikel gaat lezen. Hierbij bepaalt hij of zij welke alinea’s voor hem of haar wel of juist niet relevant en waardevol zijn. Met het inbouwen van structuur, zorg je dus voor een prettigere leeservaring voor jouw bezoekers.

Er zijn vele manieren om een artikel structuur te geven. Maar ook hier geld: houdt het simpel. Zeker als je geen ervaren schrijver bent. Zorg dat je in ieder geval de volgende punten meeneemt:

  1. Begin met een inleiding, inclusief de conclusie/oplossing van het artikel. Dit zorgt ervoor dat de lezer met het lezen van de inleiding, al kan bepalen of hij of zij jouw artikel verder gaat lezen.
  2. Ga dan over naar de verdieping, waarin je dieper in gaat op de materie en antwoord geeft op allerlei sterk gerelateerde vragen. Houd hierbij de zinnen EN alinea’s kort en voorzien de alinea’s waar mogelijk van een kopje.
  3. Eindig met een conclusie/samenvatting en eventuele Call to Action. Hiermee sluit je het verhaal af en daag je de bezoeker uit om een volgende stap te maken op jouw website.

Bepaal hierbij eerst je outline. Ofwel de kopjes van het artikel. Dit zijn de (deel-)onderwerpen die je aanbod wilt laten komen in het artikel. Hierbij een aantal handige tips:

  • De titel is de enige H1 tekst in het artikel. Elke pagina/post mag maar 1 H1 hebben voor zoekmachines, dat is altijd te titel. Zorg daarom ook dat deze titel duidelijk maakt waar het artikel over gaat en wat de lezer kan verwachten. Doe je dat niet, zullen mensen of het artikel niet openen, of het artikel openen om erachter te komen dat het niet is wat ze zoeken, om vervolgens weer te vertrekken. Zoekmachines rekenen je hierop af. Besteed dus veel aandacht aan een sterke titel.
  • Probeer in de koppen de vragen van de doelgroep aan te stippen, met woorden als hoe, waarom, wanneer, waarmee, welke. Een website als answerthepublic kan jou hierbij helpen. Je voert de zoekterm in, geeft aan in welke taal je aan het zoeken bent en je krijgt een hele lijst van mogelijke vragen die men op het internet stelt over deze zoekterm. Vervolgens zou je nog met een zoekwoordenanalyse kunnen chekcen wat de bijhorende aantallen zijn, maar dit kan je ook voor later bewaren.
  • Heb je al direct een antwoord op de vraag die je in de outline opschrijft, type die er direct onder. Eventueel in bullets, zodat je dit later verder kunt uitschrijven.
  • Heb je toevallig afbeeldingen beschikbaar die je wilt gebruiken, plaats deze er meteen in.
  • Begin daarna om de verschillende alinea’s te “in te vullen,” om als laatste de inleiding en het slotwoord te schrijven.
  • Laat andere het artikel lezen, voordat je het publiceert. Hiermee voorkom je niet alleen spel- en typefouten, maar het is meteen een check of de lezer jouw tekst zal begrijpen.
  • En vergeet de uitgelichte afbeelding niet toe te voegen.

Wil je next-lever gaan met je teksten? Lees dan dit artikel van Copywriter Robin Timmers namens Frankwatching.

Wat is Google E-A-T? En waarom is het belangrijk voor mijn blog?

Google heeft als doel om een zo relevant mogelijk antwoord te geven op de vraag die de gebruiker van de meest gebruikte zoekmachine ter wereld stelt. Daarom is er Google E-A-T in het leven geroepen. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het heeft echter geen direct effect op de ranking in de zoekmachine.

E: Wat is de expertise van de auteur? Dit wordt bepaald door de mate waarin de content aansluit bij de zoekintentie/informatiebehoefte van de bezoekers. Content moet up-to-date, kwalitatieve en feitelijke content zijn.

A: Wat is de autoriteit van de auteur? Dit wordt bepaald aan de hand van de kwaliteit van het linkprofiel van jouw website. Hoe meer kwalitatieve backlinks (dus links vanuit door Google hooggewaardeerde website), hoe beter.

T: Wat is de betrouwbaarheid van de auteur? Denk hierbij aan het hebben van een SSL-certificaat, tot uitgebreide privacy policy. Ook reviews, testimonials en keurmerken kunnen hierbij helpen.

Ga dus geen onzin verkopen, ga aan de gang met je link profiel (voor je gehele website) en zorg dat jouw klanten een reviews of testimonia achterlaten.

On page SEO voor jouw blog

Voordat je jouw artikel publiceert moet er nog 1 ding gebeuren en dat is het optimaliseren van jouw artikel voor SEO. De meeste CMS hebben hier aparte plug-ins/applicaties voor die jouw hierbij kunnen helpen. Dit zijn in feiten tools die jouw tekst checken aan de hand van de richtlijnen van zoekmachines. Vervolgens geven ze tips wat je moet aanpassen voor een betere SEO score. Het is een aanrader om deze tips op te volgen en een zo hoog mogelijke score te halen (100%), dan heb je al een voorsprong op ongeveer 65% van alle websites wereldwijd.

Deze optimalisatie zorgt ervoor dat je beter gaat scoren in zoekmachines, maar dat wilt niet zeggen dat je meteen op nummer 1 staat. Het kan nog weken/maanden duren voordat jouw artikel echt opgepakt wordt door de zoekmachines. En ook dan hoef je niet direct een nummer 1 positie te verwachten. Deze optimalisatie helpt er wel bij, maar er zal meer moeten gebeuren om die felbegeerde nummer 1 positie te claimen.

Lees hier hoe je de on page seo voor jouw blog kan doen.
On-page SEO in 10 stappen

Valkuilen bij het schrijven van een blog

Een blog schrijven begint vooral ook met simpelweg DOEN. Begin met het schrijven. In begin zal het lastig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker (en leuker) het wordt. Veel mensen haken echter hier af. Ze hebben geweldige ideeën voor een blog, doorlopen de eerste stappen, maar krijgen dan last van hun geweten. Zijn zij wel die expert, waar de doelgroep naar op zoek is? Zijn de mensen wel geïnteresseerd in jouw content. Het “imposter syndrome” begint in volle toeren te draaien.

Perfectionisme is hierbij ook een grote valkuil. Veel mensen willen dat iets perfect is, voordat ze het publiceren. Hun naam hangt er immers aan vast. Probeer die drang tot perfectionisme los te laten en wel om de volgende redenen:

  • Het zal weken tot maanden duren voordat je blog echt tractie krijgt. Je kunt het dus beter online gooien en daarna perfectioneren, of beter gezegd: optimaliseren.
  • 9 Van de 10 imperfecties worden niet opgemerkt of niet als storend ervaren bij de doelgroep. Dus zonde van de energie en tijd, om dit eerst te perfectioneren voordat je het artikel publiceert.
  • Als je alles perfect wilt hebben, ben je uren meer kwijt per publicatie. Tijd die je als zelfstandig ondernemer helemaal niet hebt. En nogmaals, het is niet erg om het artikel niet perfect te hebben. Het gaat om de boodschap.
  • Tot slot geeft de imperfectie jouw merk ook een menselijkere uitstraling.

Geld verdienen met een blog.

Zie een blog niet als “gemakkelijk geld verdienen.” Zoals je misschien al in andere artikelen hebt kunnen lezen, kan je geld verdienen met een sterk en drukbezocht blog. Maar dit is nu ook precies het pijnpunt. Je blog moet eerst relevant en waardevol gevonden worden door jouw doelgroep, voordat je genoeg bezoekers ontvangt om hier iets aan te verdienen.

Bloggen met enkel een financiele drijfveer, is geoemd te mislukken.
Geld verdienen is nooit een hoofddoel bij een succesvol blog.

Je hebt (meestal) aanzienlijke bezoekersaantallen nodig om samen te kunnen werken met een affiliateprogramma of advertentienetwerk. Heb je die niet? Dan geen samenwerking, dus geen opbrengsten. Daarnaast is het belangrijk wat jouw doelgroep vindt van advertenties. Past de vorm, het product en de adverteerder wel bij jouw merk?

Begin nu eerst maar eens met het opzetten van een blog, waarmee je relevante en waardevolle content deelt. Dat moet het doel van het blog zijn. Het geld verdienen is voor later en is en blijft altijd een bijzaak. In het deel 3 van het drieluik over bloggen, zal het omzet genereren via bloggen verder besproken worden.

Stap 4: Promoot je artikel

Ik zal je alvast uit de droom helpen: mensen komen niet dagelijks naar jouw website om te kijken of je nog een nieuw artikel hebt gepubliceerd. Het nieuwe artikel zal dus gepromoot moeten worden. Welke middelen tot promotie zijn er?

  • Social media: kies het social mediakanaal waar jouw doelgroep uithangt. En post daar regelmatig en consistent waardevolle content. Je zult hiermee volgers krijgen, die je met een social media post duidelijk kan maken dat jouw laatste artikel vandaag gepubliceerd is.
  • Nieuwsbrief: geef jouw doelgroep de kans om zich in te schrijven voor een email. Mensen die zie hedendaags inschrijven voor jouw nieuwsbrief, zijn echt geïnteresseerd in wat jij ze te vertellen hebt. Anders hadden ze zich niet ingeschreven. Met een nieuwsbrief kan je snel en gemakkelijk deze groep mensen vertellen dat er een nieuw artikel online staat
  • Backlinks: dit zijn links naar jouw artikel vanaf andere websites en zijn heel belangrijk in het opbouwen van online autoriteit. Delen mensen jouw link om hun website, zeggen ze eigenlijk “jij deelt waardevolle content die ik graag wil delen met mijn achterban.” Hierop denken zoekmachines vervolgens: “als andere mensen jouw content zo waardevol vinden om het te delen, dan ben jij een autoriteit op jouw vakgebied (=het onderwerp van het artike). En dat belonen ze in de vorm van een hogere ranking. Heb je een mooi netwerk van ondernemers opgebouwd? Kijk dan eens voor welke van deze ondernemers het artikel relevant en waardevol kan zijn. Benader ze vervolgens met de vraag om het te lezen.
  • Betaalde advertenties: heb je een budget om een online advertentiecampagne te draaien op zoekmachines of social media? Dan kan je hiermee je blog promoten. Je moet je echter wel beseffen, dat een klik op deze advertentie je enkel een lezer oplevert. Je moet je dus afvragen of het de investering waard is.
  • Gastbloggen: Dit betreft niet de directe promotie van een specifiek artikel, maar van je volledige blog omgeving binnen jouw website. Als iemand zijn of haar waardevolle kennis deelt in een gastblog op jouw website, zal hij of zij dat ook promoten in zijn of haar netwerk. Hij of zij zal misschien zelfs een link op zijn of haar website plaatsen, waardoor je weer een backlink gescoord hebt. En het kan ook andersom: jij schrijft een gastblog op een andere website met een link naar jouw website.

Gastbloggen is een win-win voor beide partijen

Promoot jouw blog op social media

Social media is één van de meest voor de hand liggende middelen die je kunt gebruiken voor de promotie van je blog. Social media is een ideaal middel om jouw doelgroep direct te bereiken, om de dialoog met ze aan te gaan en om van jouw doelgroep te leren. Houdt bij wat hen beweegt, doe mee in de discussie en deel je eigen (merk-) visie.

Gebruik social media niet, om enkel en alleen jouw blog te promoten. Post actief, consistent en het liefst zonder link. Ja, natuurlijk wil je linken naar je blog. Maar doe dat niet te vaak. Zorg dat de rest van de posts waarde toevoegen en relevant zijn, zonder dat je ze een link “door hun strot duwt.”

Hoe dan? Je vindt het al moeilijk zat om een blog te schrijven? Toch? En dan moet je nu ineens ook actief zijn op social media. Wees gerust, het hoeft niet veel werk te kosten. Als je een goed blog hebt geschreven, zal 9 van de 10 alinea’s een waardevolle boodschap bevatten. Herschrijf deze boodschap tot een korte maak pakkende social media post, waarmee je jouw kennis in kleine hapklare brokken presenteert op de socials. Hiermee word je een autoriteit in jouw vakgebied op de socials. Wanneer je na een stuk of 5 posts een link naar jouw blog post, is de kans vele malen groter, dat ze op de link klikken en naar jouw blog artikel gaan.

Stap 5: Optimaliseer je artikel

Het volgende artikel zal volledig gewijd zijn aan de optimalisatie van jouw blog artikelen. Maar voordat je begint met schrijven wil ik je nog één ding meegeven:

Ga bloggen om waardevolle content te delen met jouw doelgroep, zodat jij/jouw merk een autoriteit wordt binnen jouw vakgebied.

Tot slot, bloggen doe je niet alleen.

En? Is het gelukt om jouw blog te starten? Ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet. Dus schroom niet en deel je website met mij. Post je website lancering op Linkedin en tag mij in de comments en geef daarbij aan wat je van mij verlangt. Wil je dat ik als klantbord fungeer? Of misschien ben je ergens tegenaan gelopen, en kan ik je daar mee helpen. Of nog beter: misschien heb je iets heel vets gebouwd en wil ik weten hoe jij dat gemaakt hebt.

Had je mij nog niet gevonden op LinkedIn? Hier kan je mij vinden.

3x een blog over bloggen

Dit artikel is het tweede artikel uit een reeks van 3 artikelen over bloggen:

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?
  2. Productie: Hoe blog je? (dit artikel)
  3. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer (volgende artikel)

Interessant om te
delen met je netwerk?