Een half jaar bloggen – Retrospectief

Een half jaar bloggen. Wat gaat de tijd toch snel.

Begin mei van dit jaar begon ik met dit wekelijkse online brand design blog. Mijn missie als online brand designer is, kleine en zelfstandige ondernemers kennis laten maken met brand design en ze helpen met het opbouwen van hun merk. Het blog moet deze superhelden de waardevolle en relevante content bieden die de ondernemers kan helpen met hun online brand design.

Het blog is ook een experiment voor mijzelf. Kan ik, door wekelijks waardevolle en relevante content te bieden, autoriteit opbouwen als online brand designer? Wat doet het met mijn rankings in de zoekmachines? En wat kan ik er nog meer uit halen?

Een half jaar is veel te kort om een antwoord te geven op al deze vragen. Maar in dit artikel ga ik met jullie delen wat de ervaringen zijn van het eerste half jaar bloggen.

Maar waarom bloggen?

Met alle mogelijkheden die social media brengt, waarom kies ik in hemelsnaam voor een van de oudste online middelen om de content over te brengen. Het antwoord is vrij simpel. Een goed blog artikel is tijdloos en zolang het op jouw website staat, blijft het zijn waarde behouden. Het blijft vindbaar, het blijft verkeer naar jouw website genereren. Voor social media posts is dat over het algemeen anders. Daar bepaalt het algoritme wat de gebruiker te zien krijgt. Tenzij een post bizar goed gescoord heeft, zal een post over het algemeen na een paar dagen al niet meer naar boven komen.

Mijn doel is duidelijk: Kleine en zelfstandige ondernemers waardevolle en relevante content bieden die hen kan helpen met het opbouwen van hun merk. Dan heb je niks aan de vluchtige berichten. Dan wil je juist dat de ondernemers de content altijd kunnen vinden. Of dat nu vandaag, morgen, volgende week of volgend jaar is. Dat wil overigens niet zeggen dat je social media links moet laten liggen. In tegendeel. De vluchtigheid van social media, gaat gepaard met een enorm bereik. Ideaal om jouw blog artikel te promoten, zodat het sneller en door meer mensen gevonden gaat worden.

Bloggen als experiment

Sinds ik mijn passie heb gevonden in brand design, lees, kijk en luister ik veel waardevolle content over relevante onderwerpen. En overal komt vaak het fenomeen bloggen te spraken. Op gegeven moment hoor je het zo vaak, van zoveel verschillende experts, dat je er bijna niet meer om heen kan.

Even wat redenen om te bloggen (van de experts) op een rij:

  • Bloggen is goed voor Google E.A.T. (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness), een belangrijke factor voor de ranking bij Google.
  • Met een aantal sterke blogs, win je vertrouwen bij je bezoekers.
  • Het schrijven van een blog is goed voor je persoonlijke ontwikkeling.
  • Hoe meer je schrijft, hoe gemakkelijker het schrijven van een blog wordt.
  • Voor bloggen moet je een lange adem hebben, het is een lange termijnstrategie.

Nu heb ik de verschillende experts, allen grootheden in hun vakgebied, erg hoog zitten. Maar toch wil ik het zelf ervaren. Al jaren neem ik bovenstaande argumenten aan als waarheid. Ik adviseer zelfs al mijn klanten om te gaan bloggen, om zo meer bezoekers naar de website te krijgen. En dat terwijl ik het zelf niet doe. Laat ik nu eens zelf een goede voorbeeld zijn. Laat ik zelf ervaren of die aanbevelingen nog steeds kloppen. Laat ik eens kijken wat bloggen mij en mijn merk kan brengen.

Het is een experiment. Een test om te kijken wat het betekend voor mijn workload, (online) autoriteit als online brand designer en website prestaties. En de belangrijkste onderzoeksvraag: is bloggen een handige tool om jouw merk te versterken?

Mijn eerste ervaring met bloggen

Ik moet zeggen dat ik niet verwacht had, dat het schrijven me zo goed af ging (al zeg ik het zelf). Toen ik aan mijn eerste artikel begon, rammelde ik het er zo uit. Artikelen werden langer (+2.000 woorden) en mijn content kalender werd langzaam gevuld. Er is geen moment geweest dat ik geen onderwerp had. Sterker nog, ik heb al onderwerpen klaar staan voor een wekelijks blog tot en met januari 2023. Maar verder zag je de eerste 3 maanden geen toonaangevend resultaat, op wat interactie via social media kanalen daar.

Pas na 3 maanden begonnen de blogs langzaam terug te komen in de zoekresultaten van de zoekmachines. Daarnaast ben ik rond die tijd ook begonnen met een strakkere content kalender over diverse social media kanalen. Naast dat ik wekelijks een blog schreef, moest ik nu ook elke week een aantal social media posts klaar zetten om de blogs en de merchwebshop van The Sidekick te promoten.  

Hoe heb ik het aangepakt?

Na een half jaar bloggen, is het nog moeilijk een antwoord te geven op alle vragen die ik heb over bloggen. Dit heb ik afgelopen tijd gedaan:

  • Ik schreef wekelijks een blog, met uitzondering van de vakantie in augustus.
  • Mijn blog artikelen bestaan gemiddeld uit meer dan 2.000 woorden.
  • Dit is mijn 20ste blog
  • Naast mijn blogs heb ik een hele social media strategie opgezet. Elke week bepaald het blog het onderwerp van alle bijhorende posts in die week.
  • Ik ben de diepte ingedoken. Artikelen lezen, podcasts luisteren, video’s kijken. Ik ben zelfs naar diverse conferenties geweest. Alles om zo nog meer kennis van online brand design over te brengen op de doelgroep.

Wat zijn de resultaten van een half jaar bloggen?

Het was een leuk en leerzaam traject. En voordat ik het wist was het half jaar om. Hieronder alle resultaten die er al geboekt zijn.

  1. Sinds 2 maanden beginnen mijn artikelen meer vertoningen en clicks te krijgen in de zoekresultaten van o.a. Google.
  2. De gemiddelde ranking in zoekmachines stijgt mee met het aantal vertoningen.
  3. Door regelmatig te posten op social media, met blog gerelateerde content, zijn de laatste maanden diverse social media profielen, enorm gegroeid en is het verkeer naar de website gestegen.
  4. Steeds meer mensen gaan mij als de autoriteit zien op het gebied van online brand design.

Welke bevindingen heb ik gedaan bij een half jaar bloggen?

Dit zijn de bevindingen die ik afgelopen half jaar gedaan heb rondom bloggen:

  1. Je moet gewoon starten. De drempel lijkt hoger dan dat deze in werkelijk is. Op het moment dat je eenmaal begonnen bent, ga je de lol ervan in zien en er energie uit halen.
  2. Je leert beter en gemakkelijker artikelen schrijven. Hoe vaker je iets doet en hoe meer aandacht je het geeft, hoe beter en mooier het wordt. Dat geld ook voor schrijven.
  3. je duikt meer de diepte in. Om waardevolle en relevante content te kunnen bieden zul je de diepte in moeten duiken. Zo leer je nieuwe dingen, schrijf je een waardevol blog en creëer je zelfs ideeën voor een nieuw blog onderwerp.
  4. Wil je consistent blogs schrijven en bijhorende social media posts publiceren? Dan heb je een goede contentkalender nodig. Er zijn veel betaalde en gratis tools beschikbaar, of je kunt er zelf eentje bouwen in Excel.
  5. Door de bezoekersaantallen en bounce rate van de artikelen, leer je je doelgroep beter kennen. Op welke onderwerpen gaan ze aan en op welke juist niet.
  6. Het duurt even voordat zoekmachines jouw content oppakken. Maar hoe hoger je scoort met je artikelen en als website in zijn geheel, hoe sneller jouw nieuwe content ook gevonden wordt. De nieuwe content profiteert van de al geïndexeerde pagina’s.
  7. Een blog is geen eenmalig en vluchtig artikel. Het is waardevolle content, die je up to date kunt houden. Content die je kunt optimaliseren. Het is niet zo dat je bezoekers (zoals bij social media) enkel je laatste berichten zien. Nee, ze zullen zelfs jaren later jouw artikel nog terug vinden en waarderen om zijn inhoud.
  8. Bloggen werkt verslavend. Niet alleen het schrijven, maar ook het bekijken hoeveel mensen het blog gelezen hebben en hoe ze erop reageren. Mijn vriendin betrapte me er zelfs op dat ik tijdens het avondeten zelfs meerdere malen op mijn telefoon wil kijken naar de resultaten.
  9. Linkbuilding is een must. Ik was een beetje naïef om te denken, dat dit wel automatisch zou gaan als je waardevolle content publiceert. Maar helaas is dat niet zo. Of ik publiceer geen waardevolle content, of het ik moet er toch iets meer werk in stoppen om die backlinks te krijgen.

Autoriteit opbouwen

Door waardevolle en relevante blogs te schijven over brand design en webdesign voor kleine en/of zelfstandige ondernemers, zet ik mezelf neer als specialist. Hiermee bouw ik autoriteit op bij mijn doelgroep, maar ook online bij zoekmachines.

Het duurt altijd even voordat je werkelijk opgepakt wordt door de zoekmachines, maar de laatste twee maanden zijn het aantal vertoningen in zoekmachines enorm aan het stijgen. Daarnaast wordt de gemiddelde ranking van relevante zoektermen steeds beter. Maar ik denk dat mijn autoriteit pas echt kan groeien, wanneer ik ga starten met linkbuilding.

Ik zal hier dus iets mee moeten. Maar als jij gaat bloggen, dan zul jij er ook iets mee moeten. En daar zit een hele grote kans. Ben je van plan om te starten met een blog (of heb je al een blog) en denk je dat je een relevant en waardevol artikel te kunnen schrijven voor mijn doelgroep? Neem dan even contact met me op. Wie weet kan je een mooi gastblog op mijn website plaatsen met en link naar jouw website. En ik ga graag die uitdaging aan ook een waardevol en relevante gastblog voor jouw website te schrijven.

Hoe nu verder?

Het experiment stopt niet met dit half jaar bloggen. Ik ga verder met bloggen en het optimaliseren van mijn proces. Ik ga de komende periode zelfs een 2de blog starten op een andere vernieuwde website. Hierover later meer. Natuurlijk blijf ik verslag doen van dit experiment.  Mocht je hier niks van willen missen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Interessant om te
delen met je netwerk?