In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw blog kunt optimaliseren.

Jouw blog optimaliseren in 11 stappen

Auteur: Paul Hendriks
Voor mij zijn ondernemers uit het MKB superhelden! Ze hebben de superkracht om met hun passie en vakmanschap de uitdagingen van hun klanten te lijf te gaan. Via mijn personal brand en met De Kunning Concepts, help ik deze superhelden om het verschil te maken. Ik zorg ervoor dat de ondernemers zich weer met plezier kunnen richten op het uitoefenen van hun passie en vakmanschap. En dat doe ik met mijn superkracht: online brand design. Van strategie tot de werkelijke uitvoering en de optimalisatie daarvan.

Inhoudsopgave

Een blog artikel kan een belangrijk aandeel hebben in het verkeer naar jouw website. Maar waarom zorg je er dan niet goed voor? In 9 van de 10 gevallen zie ik mensen een supersterk blog schrijven en publiceren, om er vervolgens niet meer naar om te kijken.  

Zonde. Want een sterk blog wordt in de loop der tijd steeds meer waard. Het zorgt dat je gemakkelijker gevonden wordt. Je laat zien dat je de expert bent op dit onderwerp. Het versterkt jouw merk als de specialist in het vakgebied voor jouw klanten.  

Maar waarom zou je jouw blog moeten optimaliseren? En hoe doe je dat dan? Dat ga ik je uitleggen in dit artikel. Heb je al meer dan 20 blogs? Wacht dan even met het schrijven van het volgende blog, maar ga terug naar de al bestaande blogs. Met behulp van dit artikel, kan je jouw “oude” artikelen nog waardevoller maken, dan dat ze nu al zijn.  

De 3 blogs over bloggen. 

Dit artikel is het derde en laatste artikel uit een reeks van 3 artikelen over bloggen, waarin je meegenomen wordt in de wondere wereld van bloggen.  

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?
  1. Productie: Hoe blog je? 
  1. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer 

In dit artikel gaan we – zoals de titel zegt – dieper in op het optimaliseren van jouw blog. Want het echte werk begint pas, nadat je het artikel gepubliceerd hebt. Hoe bouw je het, hoe schrijf je artikelen en ga zo maar verder. Kortom: hoe optimaliseer je jouw blow? 

Waarom een blog optimaliseren? 

Waarom zou je in hemelsnaam een oud blog artikel automatiseren? Kan je die tijd niet beter besteden aan het schrijven van een nieuw artikel? Natuurlijk is nieuwe content altijd goed! Maar dat wil niet zeggen dat er nog veel valt te halen in de oudere artikelen op je website. Zeker, wanneer je kijkt naar de best presterende artikelen.  

6 redenen om jouw oudere blog artikelen te optimaliseren: 

  1. Beter 30 op-en-top waardevolle artikelen, dan elke keer weer nieuwe content proberen te creëren. Bij voortdurende druk om nieuwe content te creëren, komen creativiteit en originaliteit vaak onder druk te staan. Het is een kwestie van kwaliteit vs kwantiteit.  
  1. Je kunt een oud blog artikel herschrijven, updaten en verbeteren en als een nieuw artikel publiceren. Het behoudt de waarde van ervoor en legt er nog een aantal lagen overheen. Je hoeft dus niet met een leeg vel papier te starten.  
  1. Blog artikelen kunnen in verloop van tijd achterhaald worden. Als je een lijstje van “de beste …. van 2022″ hebt geschreven, zal deze inmiddels aardig achterhaald zijn. Je zou dit artikel in zijn volledigheid kunnen updaten, zodat het lijstje “de beste … van 2023″ worden. 
  1. Jouw concullega’s zitten niet stil. Zij kunnen een blog artikel schrijven, wat als waardevoller wordt ervaren, waardoor ze uiteindelijk ook hoger ranken. Door jouw artikel regelmatig te optimaliseren, is de kans klein, dat ze je zullen outranken.  
  1. Jouw merkstrategie is een levend iets. Het groeit, veranderd hier en daar in detail. Allemaal om jouw doelgroep zo goed mogelijk te helpen. Maar een blog artikel is statisch en veranderd niet mee. Misschien is je tone-of-voice veranderd. Of misschien heb je gewijzigde opvattingen op bepaalde onderwerken. Het kan dus zijn dat sommige artikelen hierdoor niet meer bij jouw merkstrategie passen. Dit kan je vaak met een aantal kleine en snelle aanpassingen oplossen, maar dan moet het wel gebeuren.  
  1. Door een ouder blog artikel op nieuw “in handen te hebben,” heb je de unieke kans om nieuwe zaken te promoten. Ben je bijvoorbeeld, na publicatie van het originele artikel, een podcast begonnen? Dan zou je die in het oude artikel kunnen promoten. Of heb je naderhand een nieuw product gelanceerd, wat super relevant is voor het onderwerp? Dan is het een gemiste kans, om deze niet op te nemen in het te optimaliseren artikel. 

Hoe ga je jouw blow optimaliseren? 

Om jou te helpen om jouw blog te automatiseren, heb ik mijn eigen optimalisatie proces vastgelegd in dit stappenplan. Hieronder het beknopte stappenplan, waarna ik per stap dieper in ga op mijn proces.  

Jouw blog optimaliseren in 11 stappen. 

  1. Zoekmachine optimalisatie 
  1. Welke artikelen ga ik optimaliseren 
  1. On-page SEO 
  1. Blog artikelen up-to-date maken 
  1. Optimaliseer de interne en externe links 
  1. Optimaliseren van leesbaarheid 
  1. Optimaliseren aan de hand van jouw merkstrategie 
  1. Relevante rich-media toevoegen 
  1. Conversies optimaliseren 
  1. Social media content verzamelen 
  1. Social media promotie 

Disclaimer voor het stappenplan. 

Dit stappenplan is geschreven voor kleine en zelfstandige ondernemers die zelf de mouwen op stropen om hun kennis en ervaring te delen met hun doelgroep. Het is een sterke basis om mee te beginnen. Ik laat hierbij dus een aantal specialistische zaken achterwege, zodat het toegankelijk en behapbaar blijft. Afhankelijk van de reacties (en natuurlijk de prestaties van dit artikel) kan ik dieper ingaan om deze specialistische zaken.  

Stap 1: Zoekmachine optimalisatie met Google Search Console. 

Google Search Console is één van de vele gratis tools van Google die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw website te analyseren. Google Search Console geeft jouw een inzicht in de prestaties van jouw website in de meest gebruikte zoekmachine ter wereld.  

  De belangrijkste gegevens (ook wel KPI’s genoemd) die deze tool jouw geeft zijn: 

  • Het aantal vertoningen van jouw website of pagina in de zoekresultaten van Google per dag, week of andere gewenste periode 
  • Het aantal clicks in de zoekresultaten op jouw website – ofwel het aantal mensen die vanuit Google naar jouw website zijn gegaan.  
  • Hoe hoog jouw website of pagina scoort in de zoekresultaten. Dit wordt ranking genoemd.  

Om met deze stap te beginnen, moet Google Search Console geïnstalleerd zijn.  

Installatie Google Search Console: 

Google Search Console zou standaard voor elke website ingesteld moeten worden door jouw webdesigner of developer, wanneer de website gemaakt wordt. Maar helaas wordt dit vaak niet standaard gedaan, terwijl het in 5 minuten gedaan kan zijn. Check dus (al voordat je gaat bloggen) of dit ingesteld is. De tool moet al een aantal maanden aan jouw website gekoppeld zijn, om relevante inzichten te kunnen geven over de prestatie van jouw website in de zoekmachines.  

Optimalisatie met Google Search Console 1. 

Kijk naar de top 10 van pagina’s van jouw website en vergelijk hierbij het aantal clicks die elk van deze pagina’s heeft gehad. Hoe hoger het aantal clicks hoe beter. Dus stel jezelf de vraag: welke artikelen hebben relatief minder clicks, dan de andere artikelen in het de top 10? Heb je meer tijd? Dan zou je ook naar de top 15 of zelfs 20 kunnen kijken.  

Acties:  

  • Verbeter de meta-title: zorg voor een pakkende titel die de aandacht en interesse wekt bij jouw doelgroep. Deze titel moet maximaal 60 tekens (incl. spaties) lang zijn.  
  • Verbeter de meta-description van het betreffende artikel. Zorg voor een tekst van maximaal 160 tekens, die de lezer uitlegt wat hij of zij precies kan vinden, als er geklikt wordt op de link. Daarnaast moet de tekst net als de titel, aandacht en interesse wekken en moet de tekst de “zoeker” uitdagen op de link te klikken.  

 Optimalisatie met Google Search Console 2. 

Hoe hoger je rankt, hoe hoger het aantal kliks per het aantal vertoningen – ofwel hoe hoger de Click Trough Rate. Als jouw artikel nummer 1 rankt in de zoekmachines, dat klikt gemiddeld 27,6% van de “zoekers” op jouw pagina. Wanneer je website als 10de rankt, daalt dat percentage al snel naar 2,4%. SEO autoriteit Backlinko heeft hier een diepgaand onderzoek naar gedaan.  

 Hoger ranken is gemakkelijker gezegd dat gedaan. Er zijn vele variabelen die hier invloed op hebben. Vele die ook buiten de invloed van een enkel blog artikel vallen. Hetgeen wat je met een blog artikel kunt doen om hoger te ranken: 

  • Een beter antwoord geven op de vraag in vergelijking met de concurrerende pagina’s. 
  • Gebruik maken van relevante rich-media zoals video, infographics etc.  
  • Het artikel promoten bij je netwerk om zo snel extra backlinks te genereren naast specifiek dat artikel.  

Deze 3 acties worden elk later in dit artikel verder omschreven.  

TIP: Deze optimalisatie acties gelden niet alleen voor jouw blog artikelen, maar die zou je voor elke pagina van jouw website kunnen gebruiken.  

Stap 2: Welke blog artikelen ga je optimaliseren? 

Stel je voor: je hebt afgelopen jaar elke week een blog artikel uitgebracht. Dat betekent dat je inmiddels nu al 52 blog artikelen online hebt staan. Dan is het best veel werk om al die artikelen te optimaliseren. Beter gezegd: dat is gekkenwerk! Daarom ga je met een selectie Met welke blog ga je dan beginnen? Waar begin je?  

In de vorige stap heb je al een lijstje gemaakt met best presterende (meeste impressies en/of meeste clicks) pagina’s in zoekmachines. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en dat geld ook voor jouw website en blog artikelen. Verkeer kan komen via social media of via een link die iemand gedeeld heeft in de dark socials of op zijn of haar site. Het verkeer kan zelfs via advertenties van zoekmachines of social media komen.  

Om goede lijst samen te stellen aan blogs die je gaat aanpakken ga je nu Google Analytics gebruiken.  

Installatie Google Analytics (GA4). 

Zorg dat je bij het bouwen van jouw website, jouw website ook direct gekoppeld wordt aan Google Analytics 4 (GA4). Daarnaast moeten er een aantal instellingen handmatig uitgevoerd worden. Op Frankwatching vind je vele artikelen met handige tips en tricks, over hoe je GA4 instelt voor jouw website.  

Kijk altijd als eerste naar de artikelen die de meeste bezoekers hebben gehad. Dit zijn je belangrijkste pagina’s van de website, dus de belangrijkste pagina’s om optimaal te laten presteren. Een handige metriek die hierbij handig is om mee te kijken, is: 

  • Tijd op pagina 
  • Scroll percentage 

Dit zegt namelijk iets over, wat de bezoeker op die pagina heeft gedaan. Heeft hij of zij enkel de pagina gescand op kopteksten en kon hij of zij het antwoord op de vraag niet vinden? Of heeft het grote gros van de gebruikers het artikel aandachtig gelezen? Dan hoef je niet zoveel te veranderen 😉 

Acties: 

  • Stel voor je zelf een lijst samen met blog artikelen die naar jouw idee het beste presteren. 

Stap 3: Blog artikelen up-to-date maken. 

Door een snel veranderende wereld, kan een blog al snel oud of outdated lijken. En dat terwijl je eigenlijk evergreen content wilt creëren. Dat is content die nooit oud wordt, altijd bij de tijd is. Helaas is dat niet bij alle blog onderwerpen mogelijk. Stel je zelf daarom de voglende vragen: 

  • Geeft het artikel nog steeds het juiste antwoord op de vraag van de bezoeker? 

Actie: herschrijf de tekst, zodat het juiste antwoord op de vraag gegeven wordt. 

  • Worden er verwijzingen naar acties, campagnes en events uit het verleden gedaan, die nu niet meer relevant zijn voor het onderwerp of de tijd waarin we leven. Een voorbeeld: “we zitten midden in een pandemie.” > gelukkig is die tijd voorbij.  

Actie: actualiseer de tekst. 

  • Voldoet de contentvorm nog? Voorbeeld: Is het hedendaags nog steeds handig om het antwoord op een specifieke vraag op te sommen. Of kunnen we hier beter een how-to instructie van maken?  

Actie: Herschrijf de content in de nieuwe gewenste contentvorm.  

  • Zijn er nieuwe zoektermen die toegevoegd of geoptimaliseerd moeten worden. Met alle veranderingen, kan het voorkomen dat jouw doelgroep voor dezelfde zoekintentie ineens andere zoekwoorden gaat gebruiken. Voorbeeld: waar men in 2018 nog zocht op “korte video’s,” zoekt met nu naar “shorts.” 

Actie: herschrijf de tekst, zodat de juiste zoektermen gebruikt worden 

  • Welke onderwerpen horen wel bij dit artikel, maar zijn er nog niet in opgenomen. Waar schrijven je concurrenten over, terwijl jij dat niet doet?  

Actie: Zoek in google naar blogs over hetzelfde onderwerp en kijk waar zij over schrijven. Maar misschien zal je ook vanuit jouw eigen expertise nieuwe hoofdstukken kunnen bedenken.  

Stap 4: Optimaliseren interne en externe links. 

Met relevante links naar andere artikelen die mogelijk zelfs op andere websites staan, maak je het voor de gebruiker gemakkelijker om de diepte in te duiken. Hiermee laat je zien dat je zelf relevante content biedt, maar ook relevante en waardevolle content waardeert van andere partijen. Het laat de gebruiker en zoekmachines zien dat je een expert en misschien zelfs een autoriteit bent op jouw vakgebied.  

Links zorgen ervoor dat je zaken kunt verduidelijken: “wil je meer weten? Lees dan dit artikel.” Maar interne links zorgen er ook voor dat zowel de bots van zoekmachines, als jouw bezoekers gemakkelijk door jouw website gaan bewegen via die links. Omdat we bij de optimalisatie vooral naar de best presterende pagina’s kijken, kan je met deze pagina’s ook de prestaties van andere pagina’s (zoals blog artikelen) verbeteren.  

Ga nu niet het hele artikel vol knallen met links naar andere artikelen? Plaats enkel en alleen een link naar een artikel, wanneer deze ook echt relevant is voor het onderwerp waar je over schrijft 

Actie:  

  • Optimaliseer je interne en externe links 

Stap 5: Optimaliseren van leesbaarheid. 

Hoe vaker je iets doet, hoe gemakkelijker en beter het wordt. Dat geld ook voor schrijven. Ben je als onervaren schrijver begonnen en heb je inmiddels al tientallen artikelen achter je naam? Dan kan je er donder op zeggen, dat jouw schrijfstijl in de loop van tijd veranderd is. Als je nu jou eerste artikel terugleest, kan je denken: “wow, wie heeft dit geschreven?”  

Bij het teruglezen van het artikel, is het ook goed om te kijken naar derest van de leesbaarheid. Let hierbij op de volgende zaken: 

  • Is het gemakkelijk en snel te lezen? Beter simpele woorden en korte zinnen, dan langdradige zinnen vol met vaktermen en samengestelde woorden.  
  • Heeft het artikel een gemakkelijk scanbare structuur: Korte alinea’s met duidelijk omschrijvende headers in een logische opbouw.  
  • Heb je alle onnodige content verwijderd.  
  • Maak je gebruik van cursieve en vette tekst om tekst te highlighten.  

Actie:  

Herschrijf de tekst waar nodig, zodat deze gemakkelijk scanbaar en leesbaar is. 

Stap 6: Optimaliseren aan de hand van jouw merkstrategie. 

Een merkstrategie is een levend document. Je maakt continu kleine aanpassingen om jouw merk beter bij jouw doelgroep aan te laten sluiten, zonder dat je jouw eigen wensen en behoefte uit het oog verliest. In de merkstrategie zijn de tone-of-voice en de merkwaarden belangrijk richtlijnen voor jouw content.  

Acties: 

  • Check of het artikel nog past binnen de tone-of-voice die je gedefinieerd hebt en herschrijf het waar nodig.  
  • Check of het artikel nog past binnen de merkwaarden van jouw merk. In sommige gevallen kan dat betekenen dat jouw hele artikel herschreven moet worden. Doe aanpassing waar nodig.  

Stap 7: Relevante rich-media toevoegen. 

Rich-media is een verzamelnaam voor allerlei media typen die tekst kunnen verrijken. Den aan afbeeldingen, video’s, infographics en downloadables, zoals checklisten, stappenplannen en datasheets. Om snel blogs online te krijgen, heb je een groot aantal van deze “kansen” bewust laten liggen. Het is nu tijd om deze op te pakken en hiermee jouw blog nog sterker te maken.  

Ga nu niet het hele artikel vol gooien met afbeeldingen en Youtube videos. Kijk waar je met media echt een verschil kan maken. Waar kan je de content echt versterken. Zowel jouw doelgroep als de zoekmachines zullen jou daar dankbaar voor zijn.  

Aandachtspunten bij het toevoegen van rich-media: 

  • Zorg dat het toegevoegde medium snel laad. Zo moeten afbeeldingen bijvoorbeeld niet boven de 100kB groot zijn, bij voorkeur al in het juiste formaat gemaakt en in een WebP of SVG format opgeslagen zijn.  
  • Zorg dat de toegevoegde media geoptimaliseerd is voor zoekmachines en toegankelijkheid. Voorzie afbeeldingen bijvoorbeeld altijd van een Alt-tekst, zodat zoekmachnies het gemakkelijker kunnen indexeren en screenreaders de foto “voor kunnen lezen.” Gebruik voor video altijd ondertiteling, zodat slechthorende en mensen die de video zonder geluid willen kijken, de video ook begrijpen.  

Actie:

  • produceer relevante rich-content en voeg deze toe aan het artikel.

Stap 8: Conversies optimaliseren. 

Naast het delen van relevante en waardevolle content met jouw doelgroep, kan een blog meerdere doelen hebben die je wilt halen. Denk aan het genereren van extra inkomsten door middel van affiliate marketing of advertenties. Of aan het werven van emailadres voor jouw nieuwsbrief. Of zelfs de verkoop van een product.  

Elk keer dat een dergelijk doel behaald wordt, noem je dat een conversie. En n je toch met het blog bezig bent, is het handig om direct te kijken hoe het blog artikel converteert. Werken links nog? Of moet een link geoptimaliseerd worden, zodat er meer mensen op klikken? Of heb je nieuwe links die je kunt toevoegen.  

Actie: 

  • Optimaliseer je conversie punten 

Stap 9: On-page SEO. 

In een eerder artikel op deze website, heb ik al geschreven over on-page SEO voor jouw website. Als je deze stappen doorlopen hebt, is het grootste deel van het werk uit deze stap al gedaan. Heb je je on-page SEO nog niet op orde? Zorg daar dan eerst voor, voordat je met blog optimalisatie aan de gang gaat.  

Bij het optimaliseren van het blog, zal er het één en ander gewijzigd zijn, wat invloed heeft op je on-page SEO. Daarom kan het geen kwaad, om de 10 stappen voor On-page SEO nogmaals te doorlopen voor deze pagina.  

Acties: 

  • De titel optimalisatie.
  • De optimalisatie van de meta omschrijving. 
  • De contentoptimalisatie. 
  • De afbeelding optimalisatie. 
  • De optimalisatie van intern linken. 
  • De optimalisatie van de structuur van de koppen, incl header tags.
  • De optimalisatie van social sharing. 
  • De optimalisatie van uitgaande links.
  • De optimalisatie van backlinks. 
  • Optimalisatie van laadtijden. 

Stap 10: Social media content verzamelen. 

Het door jouw geschreven blog, kan een bron zijn voor legio social media post over hetzelfde onderwerp. Door het artikel op te knippen in kleine hapklare brokken, creeer je waardevolle snackable content voor jouw social mediakanaal. Hoe? Lees het artikel nog een keer door en schrijf achter elke alinea welke waardevolle boodschap hierin schuilgaat. Deze boodschap kan je vormgeven als social media post.  

Het voordeel is niet alleen dat je jouw content direct hergebruikt, waardoor je tijd bespaard. Maar het voordeel is ook dat je met deze social media post vervolgens ook weer het relevante blog artikel onder de aandacht kunt brengen.  

Actie:  

  • Gebruik de alinea’s van het artikel om nieuwe social media posts vorm te geven.  
Met het blog optimaliseren, creëer je ook de mogelijkheid veel nieuwe social media posts te produceren.

Stat 11: Blog (her-)publicatie en promotie.  

Wanneer je alle wijzigingen hebt doorgevoerd, wordt het tijd om de blog opnieuw te publiceren. In feiten is het artikel al lang gepubliceerd, echter jij update de publicatiedatum van de oorspronkelijke datum naar de datum waarop je het artikel geoptimaliseerd hebt. Zoekmachines zullen dit artikel dan ook zien als een nieuw artikel, zonder dat je de historie van het oude artikel verliest.  

Aandachtspunten bij nieuwe publicatie. 

Er zijn wel wat aandachtspunten bij een vernieuwde publicatie van een blog artikel.  

Wat gebeurt er met de URL?  

Wanneer de datum onderdeel is van de url van de post, zal deze bij herpublicatie dus wijzigen. Zorg dat je dan een redirect in stelt die bezoekers van de oude url naar de nieuwe leidt. Nog beter is om de permalink instellignen zo in te stellen, dat de datum geen onderdeel is van de url.  

Wat gebeurt er met het datum archief?  

Veel websites (vooral Wordpress website) hebben standaard een archief op datum. Hier kan je dus per dag terugzien welke posts die dag gepost zijn. Deze archiefpagina’s worden ook standaard opgenomen in de zoekresultaten van zoekmachines. Wanneer je de datum aanpast voor herpublicatie, kan het betreffende zoekresultaat tot een 404-pagina leiden.  
 
Een datum archief heeft enkel zin, wanneer je meerdere blogs per dag publiceert. Daarom heb ik deze optie uitgezet voor mijn website, waardoor ik dit probleem voorkom. 

Heb je een tijdsreferentie in de URL?  

Heb je bijvoorbeeld een URL die eindigt met /stapplenplan-2022 en verander je dat naar /stappenplan-2023? Dan werkt de oude URL niet meer. Stel dan een redirect in van de oude naar de nieuwe URL. Ik probeer dit zelf te voorkomen door dit soort tijdsreferentie niet in de URL op te nemen.  

Promotie van jouw blog. 

Breng je blog opnieuw onder de aandacht bij jouw volgers op social media. Dat je hetzelfde artikel een paar maanden eerder ook al hebt aangehaald is hierbij geen probleem. Social media content is immers vluchtig en het verkeer wat vanuit eerdere posts naar jouw blog artikel gaat, zal naar alle waarschijnlijkheid al opgedroogd zijn.  

Het mooie van stap 10 is, dat je die posts ook kunt gebruiken om jouw vernieuwde blog artikel te promoten.  

Wanneer heb jij je eerste blog optimalisatie ingepland? 

Kortom: met blog optimalisatie houd je je blogs gezond, prettig leesbaar en waardevol voor de gebruiker en blijft het verkeer naar jouw website opleveren. Aangezien een grondig geoptimaliseerd artikel gezien kan worden als een nieuw artikel, kan je hier dus creatief mee om gaan. Skip het schrijven van een nieuw artikel voor een week en besteedt daarvoor in de plaats aandacht aan de optimalisatie van jouw best presterende blog artikel.  

De 3 blogs over bloggen. 

Met dit artikel is een einde gekomen aan het drieluik over bloggen, als middel om jouw merk te laten groeien.  

  1. Oriëntatie: Waarom bloggen?  
  1. Productie: Hoe blog je? 
  1. Optimalisatie: Hoe maak je een blog nog waardevoller voor jou EN de lezer 

Laat via de socials weten hoe jij de optimalisatie hebt ervaren. Wees vrij om vragen te stellen als je er niet uit komt.  

Online brand design & webdesign maandelijks in je mailbox

Schrijf je nu in voor de Concept Nieuwsbrief.

Gelateerde artikelen

Digitale Chaos

Marketing

Digitale Chaos (shortcast) – Team David

23 februari 2024, Huissen
In deze Digitale Chaos shortcast, kijken Christiaan Slierendrecht en ik vooruit op de aankomende #TeamDavid meetup. Maar wat is dat eigenlijk?

Lees meer >>>

Paul te gast bij de Inbound4Cast

Brand designMarketing

Inbound4Cast – B2B Brand Design en Eerlijke Marketing

20 december 2023, Huissen
Hoe maken we B2B brand design en eerlijke marketing toegankelijk voor het MKB. Dit was het onderwerp bij deze aflevering van de Inbound4Cast.

Lees meer >>>

Online marketing strategie met aandacht voor jouw merk.

Webdesign

On-page SEO in 14 stappen

14 december 2023, Huissen
On-page SEO is het gemakkelijkste onderdeel van SEO. Je gaat de pagina's van jouw website optimaliseren om hoger te ranken in zoekmachines.

Lees meer >>>

Inhoudsopgave