Nee! Dit gaat niet het zoveelste artikel worden, waarin een generiek lijstje met lessen uit het ondernemen genoemd gaat worden. Zo’n lijstje kan je overal op het internet vinden. Maar waar gaat het dan wel over? Het gaat hier over de lessen die ik persoonlijk heb geleerd tijdens mijn eerste jaar als fulltime ondernemer. Want na 9,5 jaar mijn onderneming te zien als een soort van sideproject, werd het 1 september 2023 echt tijd om van mijn bedrijfje een werkelijk bedrijf te maken.
Het moest ook wel, want ik had in de aanloop daarnaartoe zoveel werk binnen gehaald, dat ik eigenlijk niet anders kon. Het was of nee verkopen, of ontslag nemen bij de werkgever waar ik destijds werkte. Wanneer het een droom is om zelfstandig merken te mogen bouwen, is de keuze gemakkelijk gemaakt.
In dit artikel gaan kijken we naar mijn ervaring met 1 jaar zelfstandig ondernemerschap. Wil je niet het gehele verhaal lezen? Dit zijn de wijzen lessen:
- De vrijheid in jouw planning is een valkuil.
- Pas op voor analysis paralysis.
- Investeer in je netwerk.
- Zoek sparrings- en accountability partners.
- Kies een ritme om te posten op LinkedIn die bij jou past en vol te houden is.
- Deel content op basis van je eigen unieke visie.
- Organische groei is de meest duurzame vorm van groei.
- Er zijn veel misvattingen over branding.
- Branding is geen marketingtrucje.
- Je gaat pas bewust bouwen aan je merk, wanneer je je propositie duidelijk en bewezen hebt.
- Verdienmodellen zijn een oorzaak van oneerlijke marketing
- Seriële content heeft de toekomst
Wil je hier meer over weten? Lees dan het hele artikel of maak gebruik van de inhoudsopgave om er snel door heen te gaan.
Wijze lessen als zelfstandig ondernemer.
Begrijp me niet verkeerd. Ik begon niet vanuit het niets. Ik werkte al tussen de 10 en 20 uur per week aan mijn onderneming voordat ik fulltime zelfstandig werd. Dus ik hoefde niet opnieuw naar de KvK, de boekhouding was er al (al werd het nu wel tijd voor een boekhouder) en had ik mijn planning al uitgestippeld (dat laatste dacht ik tenminste). Maar toch liepen er zaken anders dan dat ik verwacht had.
De vrijheid in jouw planning is een valkuil.
Daar zit je dan, de eerste dag als fulltime ondernemer. Spannend maar toch ook fijn, zoals Hennie Huisman ooit zong. Misschien heb je al klantwerk waarmee je kunt beginnen, maar er zijn ook velen die zonder vooruitzicht op opdrachten voor zich zelf zijn begonnen.
Zelf hoorde ik bij de eerste groep. Ik had genoeg werk om de eerste 4 maanden mijn salaris te kunnen betalen. En tja, wat ga je dan wanneer doen. Want je wilt niet alleen werken in je bedrijf, maar als startende ondernemer wil je ook werken aan je bedrijf. Je merk opbouwen. Je processen op orde krijgen. Je propositie valideren. Je aanbod vermarkten.
Maar waar begin je? Wat heeft prio?
“Maak je niet druk. Je hebt immers (in mijn geval) 32 uur in de week, dus we passen het er wel in.” En daar gaat het mis.
De vrijheid die je creëert door volledig voor jezelf te beginnen wordt je valkuil. Je wordt verleid tot cherry picking. De taken op pakken die je het leukst vind, in plaats van de taken die de hoogste prioriteit hebben. Het gevolg: aan het eind van de week heb je 32 uur keihard gewerkt, maar heb je het gevoel dat er niks is gebeurd. De stress om deadlines loopt op en je moet harder gaan werken om alles op tijd af te krijgen.
Hoe ik dit aangepakt heb? Ik ben weekdoelen en dagdoelen gaan stellen. Elke week noteerde ik 3 weekdoelen, die het belangrijkst waren voor die week. Elke dag noteerde ik 3 doelen die het belangrijkst waren voor die dag. Niet 2 of 4. Altijd 3. Dat zijn de 3 doelen die ik die dag en die week af moet hebben. Ik schreef daarbij ook op wat mogelijke obstakels waren, zodat ik hier bewust mee om kon gaan. Het zorgde ervoor dat dit mijn deadlines gemakkelijker haalde, dat er meer rust ontstond en zelfs meer vrijheid in de planning. Prioriteren is een gewoonte geworden voor mij als ondernemer.
Pas op voor Analysis paralysis.
Nee, het is geen enge ziekte of iets dergelijks. Analysis paralysis is een proces, waarbij je van alles gaat overanalyseren en/of overdenken (bron: Wikipedia). En als online marketeer zijn er heel veel mooie KPI’s die je kunt helemaal kapot kunt analyseren.
Na een paar weken bezig te zijn als fulltime ondernemer, betrapte ik mezelf er voor het eerst op. Elke dag dat ik aan het werk was, kon ik wel 10x per dag (als het niet veel meer was) 3 dingen checken:
- Mijn LinkedIn statistieken
- Mijn Google Search statistieken
- Mijn Google Analytics
Zonder enig doel. Het was een soort van onbewust automatisme. Het verstoorde mijn werkelijke werk en ik ging me zorgen maken, wanneer een post niet de resultaten haalde die ik gewend was. En het ergste was: je hebt op dat moment helemaal niet zoveel invloed op die cijfers.
Bij LinkedIn (bijvoorbeeld) kan de ene post het gewoon slechter doen dan de ander. Dit kan liggen aan het onderwerp, de tijd waarop je het post en zelfs de prestaties van posts van andere hebben invloed op jouw resultaten. Kijk daarom naar de cijfers over de langere termijn, niet naar de cijfers van het nu. En dat geld ook voor den andere cijfers waar je dagelijks naar kijkt. Voorkom paniekvoetbal, dat zorgt namelijk op de lange termijn juist voor slechtere resultaten.
Investeer in je netwerk.
Het voeren van marketing is als ondernemer heel belangrijk! Het brengt jouw merk in contact met potentiele klanten, waardoor – als je het goed doet – de potentiele klanten uiteindelijk naar jou komen ipv dat jij erachteraan moet jagen. Maar voor ondernemers die een service business to business (B2B) verkopen, is er misschien wel een belangrijkere vorm om aan klanten te komen: jouw netwerk.
Ja, we kunnen erover twisten of netwerken onder marketing valt. Dat gaan we hier niet doen. Maar voor mij is gebleken dat mijn netwerk voor mij de grootste bron aan klanten is geweest in het eerste jaar van ondernemerschap. Bijna elke nieuwe klant afgelopen jaar was afkomstig uit mijn netwerk, via collega-ondernemers en netwerkbijeenkomsten.
Daarom is het belangrijk om te investeren in jouw netwerk. Ga op zoek naar mensen met dezelfde kernwaarden. Laat van je horen. Denk mee. Wees wederkerig. En neem appelflappen mee. Dat laatste is natuurlijk een geintje, al vielen ze wel altijd goed in de smaak.
Zoek sparrings- en accountability partners.
Wanneer je in loondienst werkt, is er vaak wel iemand waarmee je kunt sparren. En er zijn altijd mensen die jouw ergens voor verantwoordelijk / accountable houden. Hierdoor kan je ideeën valideren, kan je je laten inspireren en motiveren.
Als zelfstandig ondernemer zit er niemand bij jou in de kantoortuin. Is er niemand anders op de vloer waarmee je kunt sparren. En de enige die je accountable zal houden, zijn klanten die verwachten dat je op tijd levert. Maar wie houdt jou accountable voor de ontwikkeling van jouw eigen onderneming en merk. Met wie kan je sparren over ideeën, uitdagingen en werkelijke problemen?
Ga op zoek naar mensen waar je op kunt bouwen. Die jou accountable houden en waarmee je kunt sparren. Zo heb ik met Stephan Bloemberg een geweldige accountability buddy. Iemand die mij accountable houdt voor de ontwikkeling van mijn onderneming, terwijl ik hetzelfde doe voor hem. En Naast Stephan heb ik, Denny van Veen, Nick Janssen, Christiaan Slierendrecht en Sebastian Kopp om regelmatig mee te sparren, ideeën te pitchen en valideren.
Het 2de jaar actief op LinkedIn.
Mijn hele transformatie van parttime ondernemer naar fulltime merkstrateeg is – zoals je vorig jaar kon lezen – grotendeels doordat ik een jaar ervoor dagelijks begon te posten op LinkedIn. Het is bizar wat dit me gebracht heeft in netwerk, opdrachten en vooral ook mijn eigen ontwikkeling. Het is dan ook voor de hand liggend, dat mijn LinkedIn aanwezigheid ook dit jaar een belangrijk onderdeel is geweest van mijn strategie.
Niet meer elke dag posten.
Het klinkt raar, maar sinds ik fulltime voor mezelf ben begonnen ben ik minder gaan posten op LinkedIn. Niet omdat de buit binnen was, maar juist om meer ruimte te creëren. Nu nog maar 5 dagen in de week en zo goed als niet meer in de weekenden. Dit om 2 redenen:
- LinkedIn draait niet om bereik, maar om interactie. Dus wanneer ik post, moet ik ook in staat zijn om te reageren op de comments en op post van anderen. Als ik dus 7 dagen in de week post, moet ik ook 7 dagen in de week actief zijn op het platform. En dat creëert automatisch ook reden 2.
- Als ik zelfs in de weekenden bezig ben met de interactie op LinkedIn, wanneer is er dan tijd voor mijn gezin. Dus weekenden (met uitzonderingen daar gelaten) en vakanties zie je mij niet actief op LinkedIn. En het mooie is. Wanneer je terug online komt, blijkt je profiel er gewoon nog te zijn. Vaak heb je er nog volgers bij gekregen ook.
En ja, je verliest wat impressies op weekbasis. Maar dit geeft mij rust en resulteerde in kwalitatievere posts doordeweeks. Het bevestigd de les: posten op LinkedIn draait niet om zoveel mogelijk posten, maar juist te posten in een consistent ritme dat bij jou past en wat je gemakkelijk kunt volhouden.
De LinkedIn dip.
Verder is er nog een bijzonder fenomeen gaande op LinkedIn. Veel actieve gebruikers klagen er over. Door de opkomst van AI, het besef dat men iets moet met personal branding en dat mensen veel meer de waarde van LinkedIn zijn gaan inzien, is het een stuk drukker geworden op LinkedIn. Hierdoor is er meer concurrentie voor aandacht op de tijdlijn. Als je een beetje pech hebt, zie je dat jouw post zelfs niet verder komt dan je eigen LinkedIn bubbel.
Des te belangrijker wordt het om te posten vanuit jouw eigen unieke visie. Want daar haken mensen op aan. Niet op het onderwerp, maar de wijze waarop jij naar het onderwerp kijkt. Dat kan je (nog) niet laten genereren door AI. Dan kan je niet kopiëren van een ander.
De zoektocht naar meer views en nieuwe connecties.
Het vinden van nieuwe connecties wordt dus moeilijker. Ja dan zijn er zogenaamde LinkedIn goeroes die alles inzetten op het creëren van bereik, met engagement pods (groepen die elkaars posts liken, zonder ze ook maar gelezen te hebben), click farms (je huurt een bedrijf in die zorgt dat je post honderden / duizenden views en likes krijgt waardoor je post door een veel breder publiek gezien wordt) en zelfs advertenties.
Maar dat past niet bij mij. Ja voor mijn klanten zou ik advertenties zeker niet uitsluiten. Maar voor engagementpods en clickfarms hoef je mij niet te bellen. Niet voor mijn klanten, en al helemaal niet voor mijzelf. Ik ben ervan overtuigd dat organische groei de meest duurzame groei is en dat heeft dit eerste jaar van ondernemen mij alleen maar bevestigd.
Wijze lessen als merk- & marketingstrateeg.
Er zijn veel misvattingen over branding.
“Branding? Dat is toch je logo en huisstijl?” Nee, dat is grafische vormgeving, maar wel onderdeel van je merk.
“Branding? Dat is toch marketing tactiek?” Nee, marketing is de manier om je merk in beweging te brengen, maar branding zit in alles wat je doet.
“Branding? Dat kost toch heel veel geld?” Nee, het bespaard (op de lange termijn) juist geld.
Het bouwen van een merk is voor veel ondernemers iets ontastbaars. Er is geen ROI (Return of Investments) aan te hangen. Net als dat het niet direct gekoppeld kan worden aan resultaten. Daarnaast wordt het vaak gezien als marketingtrucje. Maar daarover later meer.
Maar wat is branding dan wel?
Het bouwen van een merk is het creeeren van een plaatje van jouw merk in het hoofd van jouw ideale klant. Een plaatje waar men mentaal ervaringen, herinneringen en associaties aan vast kan hangen waardoor jij een plekje krijgt in de wereld van jouw doelgroep.
En wanneer iemand uit jouw doelgroep op zoek is naar een oplossing die jij beidt? Dan ben jij top of mind. Maar het gaat verder. Het zorgt ervoor dan mensen jou gaan volgen. Het zorgt ervoor dat mensen fan van je worden en je aanbevelen bij anderen. Zelfs wanneer ze zelf nog nooit klant bij je zijn geweest.
Het bouwen van jouw merk maakt jouw marketing en sales efficienter en doeltreffender.
Het bouwen van jouw merk trekt de juiste mensen aan. Niet alleen mensen die jouw producten of diensten afnemen, maar ook mensen die voor jou willen werken. Voor mensen die met jou willen werken.
Het bouwen van jouw merk geeft iedereen binnen jouw onderneming richting. De neuzen dezelfde kant op. In alles wat je doet.
Branding is geen marketingtrucje.
Het bouwen van een merk wordt vaak gezien als een marketingtrucje. Het wordt bij een gemiddelde MKB onderneming vaak weggelegd bij die ene marketeer binnen het bedrijf. Die ene marketeer die elk termijn weer afgerekend wordt op de hoeveelheid leads die hij of zij aanlevert. Die heeft geen tijd om een lange termijn strategie (wat een merkbouwen kost nu eenmaal tijd) uit te rollen, want dat gaat ten kosten van het resultaat wat hij voor het einde van de volgende periode moet halen.
In een traditionele organisatie (directie, sales, marketing, productie, inkoop, personeelszaken) is het logisch dat het bouwen van een merk geplaatst wordt bij marketing. Zeker omdat marketing het belangrijkste middel is om jouw merk in beweging te krijgen. Het merk onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Maar eigenlijk hoort het bouwen van het merk thuis in allen lagen van de organisatie. Van de oprichter tot en met de klantenservice medewerker. Van directie tot op de productievloer. Ieder heeft hierin zijn eigen rol. Je hebt alleen iemand nodig om dat te coördineren.
Zou jij die rol bij marketing neerleggen?
Wanneer begin je met het bouwen van jouw merk?
Het bouwen van je merk doe je vanaf de start. Onbewust weliswaar. Maar het ideale moment om bewust bezig te gaan met jouw merk is, wanneer je jouw propositie duidelijk en gevalideerd hebt. Ik zal het je uitleggen.
Zoals ik al eerder zijn, zit een merk in alles wat je doet. Dus wanneer je begint met jouw bedrijf, begin je tevens met het (onbewust) bouwen van jouw merk. Elk contact moment met jouw doelgroep, levert nieuwe herinneringen, ervaringen en associaties op die men koppelt aan jou als ondernemer. Hiermee vorm je langzaam het plaatje van jouw merk in het hoofd van jouw doelgroep.
Denk aan jouw eerste logo, de wijze waarop jij je werk levert en hoe je praat met jouw klanten. Al deze zaken hebben invloed op de creatie van jouw merk. Maar het heeft geen zin om hier vanaf dag 1 bewust in te investeren, wanneer jouw propositie zich nog niet bewezen heeft.
Zolang je jouw propositie nog niet duidelijk hebt, kan alles nog veranderen. Zelfs je doelgroep, marktsegment en product zijn in deze fase nog aan verandering onderhevig. Pas wanneer je de ideale propositie voor jou en jouw klant hebt gevonden, heeft het zin om op strategisch niveau met jouw merk aan de gang te gaan.
Het verdienmodel als oorzaak voor oneerlijke marketing.
In de jaren voor mijn fulltime ondernemerschap vocht ik al tegen oneerlijke marketing. Destijds dacht ik dat oneerlijke marketing vooral ontstond door de wens naar persoonlijk gewin in combinatie met het gebrek aan kennis bij de ondernemers en de marketing cowboys, ofwel de door mij bestempelde gelikte gluiperds.
Maar afgelopen jaar heb ik veel situaties gezien waar niet het persoonlijke gewin of kennisgebrek de veroorzaker van oneerlijke marketing was. Het waren juist de verdienmodellen van de marketingagencies die de oorzaak voor oneerlijke marketing waren.
Want stel je voor: je hebt een bureau gespecialiseerd in Google Advertenties (SEA). Je hebt 25 specialisten in dienst die klanten perfect kunnen helpen met het instellen en runnen van Google Advertentie Campagnes. Het zijn zelfs de beste in hun vakgebied.
Als eigenaar van dit mooie bureau, heb je jouw 25 medewerkers lief en wil je geen enkel kwijt. En dat siert je. Maar het dwingt je ook om genoeg opdrachten binnen te blijven halen. En daar gaat het mis. Want dan ben je alleen gebaat bij klanten (lees: MKV ondernemers), die Google Ads nodig hebben.
In de realiteit zorgt dit bij veel Google Ads bureaus ervoor, dat men jou als hardwerkende MKB’er Google Ads verkoopt als DE oplossing voor jouw marketinguitdaging. Ook als andere marketingstrategieën en tactieken beter voor je zouden zijn. Zelfs wanneer Google Ads voor jouw onderneming helemaal niet gaan werken. Maar zo houdt het bureau wel zijn medewerkers aan het werk.
Daarom pleit ik voor een holistische aanpak. Ga op zoek naar marketingbureau waarbij de casus koning is, in plaats van het verdienmodel. Of ga op zoek naar een zelfstandige marketingstrateeg die helemaal niet vastzit aan verdienmodellen die meerdere mensen van brood moeten voorzien. Vanuit die holistische aanpak kijk je vervolgens samen wat de beste oplossing is voor de situatie. Vanuit kleine experimenten ga je jouw marketingmachine opnieuw vormgeven, om zo tot duurzame groei te komen.
Seriële content heeft de toekomst.
In advertentieland doen we het al tijden. Maak zo’n +/- 5 advertenties om 1 klant te winnen. Door met meerdere advertenties in contact te komen, creëer je een herinnering bij de klant, waardoor de boodschap blijft hangen. Maar als dit zo goed werkt, waarom doen we dat bij organische content nog zo goed als niet.
Content gemaakt in series, met elk dezelfde kernboodschap. Een soort van overkoepelend verhaal, zoals Marvel in de eerste 22 films deed van Iron Man tot en met Avengers Endgame. Elk op zich staande verhalen, maar met een overkoepelend verhaal op de achtergrond. En ook jij kunt dit doen, al is het op veel kleinere schaal.
Ik heb afgelopen jaar meerdere experimenten gedraaid met seriële content.
- Een reeks LinkedIn posts met de hashtag #XMarksTheSpot, waarin ik het bouwen van een merk uitleg aan de hand van een 16eeuws schip, op zoek naar de schat.
- Een reeks LinkedIn posts over een jaar lang posten op LinkedIn.
- Een video reeks (2 shorts + 1 video van 2 uur en 1 live sessie van 1 uur) over merkidentiteit in samenwerking met Denny van Veen voor Foeter
- En een reeks LinkedIn posts die op dit moment nog loopt met de #GlazenPlafond
Allen hebben ze tot specifieke resultaten geleid met een sterker merk tot gevolg. Maar dit is niet het enige voordeel wat seriële content heeft.
- Efficiëntere content creatie door repurposing (hergebruik). De reeks over 1 jaar dagelijks posten op LinkedIn, kwam regelrecht uit het uitgebreidere blog artikel wat ik een jaar geleden schreef. Ik hoefde het dus niet opnieuw te verzinnen.
- Uniekere content creatie. Door een eigen invalshoek te geven aan een onderwerp, kan je veel eerdere boodschappen gemakkelijk herschrijven. Zo kan je door blijven gaan met vernieuwen van jouw content op – bijvoorbeeld op LinkedIn – zonder dat je het wiel opnieuw moet uitvinden.
- Het vormt de outline voor een bijvoorbeeld een e-book. De huidige #GlazenPlafond reeks vormt in feiten de outline voor een e-book wat ik aan het schrijven ben. Door de LinkedIn posts die ik hierover schrijf, krijgt het e-book steeds meer vorm, zonder dat ik er extra tijd voor kwijt ben.
- De reeks voor Foeter heeft evergreen content gecreëerd, die ondernemers kan helpen om zonder hulp van andere hun eigen (gewenste) merkidentiteit in beeld te brengen.
Mijn persoonlijke overwinningen (met De Kunning Concepts).
Van leverancier naar groeiversneller met Digitaal Groeien.
In december 2023 was ik samen met de leden van de de eerste cohort van Digitaal Groeien, de allereerste gecertificeerde groeiversnellers. De cohort was een mastermind groep, samengesteld door de mannen van Digitaal groeien en gevoed door een super waardevol online programma. In een half jaar, maakte elk van de leden zijn eigen transformatie door met zijn of haar onderneming. Van leverancier tot strategisch partner, ofwel groeiversneller.
De aanpak van de Digitaal Groeien Cohort heeft mijn de handvaten gegeven om te groeien naar de merk & marketingstrateeg die ik hedendaags ben. Daarnaast heeft het deuren voor me geopend die ik anders zelfs nooit gevonden had.
Interesse in de cohort van Digitaal Groeien, kijk dan hier.
Van online brand design naar merk- & marketingstrateeg.
Een merk is altijd in ontwikkeling. Het groeit, het leert. Je kunt het vergelijken met een levend organisme. Dat geld dus ook voor mijn merk. Vorig jaar presenteerde ik me nog als de sidekick in online brand design. Maar online brand design werd door veel ondernemers gezien als grafische vormgeving, terwijl ik me meer bezig hield met strategie en de uitwerking daarvan. Soms is de vormgeving daar een onderdeel van. Soms ook niet.
Daarnaast – door de onwetendheid over branding – zijn veel ondernemers niet op zoek naar een merkstrategie. Ook al is het juist dat wat ze soms nodig hebben. Ze denken dat ze “iets met marketing” moeten en kloppen daarvoor aan. En dat kan.
De ene ondernemer heeft namelijk meer een merkstrategie met een beetje marketing nodig, terwijl de ander juist een volwaardige marketingstrategie nodig heeft met de focus op het merk. Daarom ben ik nu: de sidekick voor jouw merk- & marketingstrategie.
Ook ontstond hier mijn aangescherpte missie. Want zoals ik eerder geschreven heb over de status is van branding anno 2024, moet iedereen (zodra men de propositie duidelijk heeft) aan de gang met zijn merk om de komende jaren relevant te blijven voor de doelgroep. Dit heeft zich tot de volgende missionstatement gebracht:
Lean branding en eerlijke marketing toegankelijk maken voor het volledige MKB.
Hoe ik dit ga doen, schrijf ik een apart artikel over.
#teamdavid, van groepje marketeers naar marketing revolutie.
Waar #teamdavid ooit (6 oktober 2022) begon als hashtag op LinkedIn, staan we inmiddels aan de vooravond van een heuse marketingrevolutie.
Met meer dan 150 leden begint #teamdavid en daarmee ook de marketingrevolutie echt op stoom te komen. Als één van de “founding members” en als onderdeel van de stuurgroep, kijk ik trots terug op een jaar vol energie, inspiratie en co-creatie. Op naar een nieuw jaar waar we nog grotere stappen gaan maken. Zien we jou volgend jaar ook op het allereerste #teamdavid live event?
De Concept Nieuwsbrief.
De nieuwsbrief die nooit af is. Naast dat de naam past bij mijn bedrijfsnaam, is het ook sprekend voor mijn iteratieve aanpak. We kunnen net zolang door gaan tot iets perfect is, maar dan zal het nooit uitkomen. Daarom hakte ik de knoop door en besloot ik simpelweg het concept al in de lucht te gooien. En zo werd op 5 mei jl. De Concept Nieuwsbrief gelanceerd.
Het had even geduurd, maar eindelijk heeft dus ook deze marketeer en merkenbouwer zijn eigen nieuwsbrief. De Concept Nieuwsbrief is een maandelijkse nieuwsbrief die elke editie 1 specifiek thema behandeld en bekijkt vanuit lean branding, eerlijke marketing en strategische marketing.
Heb jij je al ingeschreven? Niet? Doe dat dan nu hier. Je krijgt er ook nog eens een gratis 9-daagse emailcursus Merkidentiteit gratis bij!
The Origin Story Podcast.
Naast een nieuwsbrief mag een podcast serie niet ontbreken. In The Origin Story Podcast luisteren we naar de oorsprongsverhalen van andere ondernemers, zodat wij ons kunnen laten inspireren en motiveren. Hoe zij de transformatie doormaakte van vakidioot tot superheld, zodat wij kunnen leren van de misstappen en successen.
Het eerste seizoen bestaat uit 8 origin stories van 8 ondernemers. En ondanks dat de laatste afleveringen nog live moeten komen, ben ik al bezig met de voorbereidingen voor seizoen 2. Dus ben jij zo’n vakidioot die ooit voor zichzelf is begonnen, deel dan nu je verhaal door je aan te melden als gast voor de podcast.
Ga naar The Origin Story Podcast.
Te gast in de podcast.
Door mijn inzet op het gebied van branding en eerlijke marketing, ben ik afgelopen jaar te gast geweest in meerdere podcasts. Super tof om te doen en het gaat me steeds beter af. Waar ik in bij de eerste podcasts nogal hakkelde, ben ik steeds vloeiender gaan spreken. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Verder zie ik de deelname als gast aan een podcast als een mooie vorm van co-creatie.
Bekijk hier de podcasts waarin ik te gaast ben geweest.
Auteur geworden voor Frankwatching.
Afgelopen jaar heb ik vanuit co-creaties 2 artikelen mogen schrijven voor Frankwatching.
- Auteursrecht: beschermengel of melkkoe (geschreven met Simone Diederich LL.M.)
- Batman of Superman: superhelden-lessen voor je branding (geschreven met Nick “WeeJoo” Janssen)
Beide superleuke en leerzame processen. En vanuit de 2de gaat binnenkort zelfs iets heel moois komen. Maar daarover later meer.
Schrijven voor Frankwatching heeft bijgedragen aan het opbouwen van autoriteit, het zorgt voor kwalitatieve backlinks en je bereikt mensen die ik op LinkedIn mogelijk nooit had bereikt. Dus blijf Frankwatching in de gaten houden, want er komt meer van dit.
De eerste strategieën zijn uitgerold.
Het belangrijkste van alle overwinningen van afgelopen jaar is wel dat ik al voor meerdere klanten een merk- of marketingstrategie heb mogen uitrollen. Elk op zijn eigen manier, passend bij de ondernemer en organisatie.
Er is zelfs een periode geweest dat ik tijdelijk geen werk kon aannemen, omdat ik anders mijn klanten niet voldoende kon helpen. En zoals het er vandaag uitziet, ziet het er ook voor de rest van het jaar goed uit.
Wat gaat het komende jaar brengen?
Dit is altijd tricky. Want als ik het hier “beloof” moet ik het ook waarmaken. Maar goed, dan heb ik ook iets om voor te gaan en kunnen jullie mij allemaal accountable houden.
Dit zijn de dingen die je komend jaar van mij en De Kunning Concepts kunt verwachten:
1. De introductie van 3 levels aan branding, marketing en webdesign.
- Level 1: Gratis jouw merk bouwen
- Level 2: Met gerichte hulp jouw merk bouwen
- Level 3: Samen vanuit strategie jouw merk bouwen.
2. Een 2de podcast serie in co-creatie met Nick Janssen: Nerds in branding
3. Meer video content (ja, ik kan niet achter blijven, video heeft de toekomst)
4. Seizoen 2 van The Origin Story Podcast
5. Meer transformaties van vakidioot naar superheld realiseren
6. Next level met #teamdavid
Kortom, er is nog veel werk aan de winkel, maar ik ben er klaar voor.
Wat zijn jouw plannen voor komend jaar?
Als je tot hier bent gekomen, heb je flink je best gedaan! Super tof. Maar nu je zoveel over mij weet, ben ik ook wel benieuwd naar jouw ervaringen. Dus wacht niet en plan een sparringssessie in om jouw verhaal met mij te delen. Dan spreken we elkaar snel.